Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (496)
WTC iskujen uutisointeja muistan 10-vuotiaana katselleeni telkkarista olkkarin matolla istuen varmaan koko päivän.
WTC-tornien romahtaminen.
Olin 10v. Muistan kun koulussa oli hiljainen hetki kuolleitten muistolle ja tajusin että jotain tosi pahaa oli tapahtunut. Mutta en katsonut aiheesta uutisia silloin tms.
Minä muistan tv-uutisoinnin Greenpeacen Rainbow Warriorin upottamisesta 1985. Olen syntynyt 1982. En tiedä oliko se katastrofi tai suuronnettomuus, mutta ikävä tapaus silti. Muistan myös tv-uutisoinnin Kekkosen hautajaisista 1986.
Vuosi 1986 jäänyt mieleen. Olin 9-vuotias. Ensin Olof Palmen murha, sitten Tsernobyl ja Kekkosen hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
137, tarkoitus oli muistella ja miettiä, mitkä asiat ovat jääneet itselle mieleen. Kai se passaa sinullekin?
ap
No kerroinhan tuossa jo mielestäni sen mitkä tapahtumat uutislähetyksistä olivat jääneet mieleeni.Muistelin niitä siinä ja mietin niitä siinä myös...
Vierailija kirjoitti:
Titanikin uppoaminen
Minkä ikäinen silloin olit ?
Gennedin murha....kyllä...tämä se täytyy olla, kun hieman kaivelen arkistojani.
MM95, olin 4-vuotias ja muistan kuinka setäni oli meillä katsomassa finaalia. Päiväkodissakin myöhemmin hoilattiin Den glider in.
Tsernobyl, pelkäsin vähän vesisadetta, että tuleeko säteilyä sen mukana, kun olin kuullut jostain uutisista tms.
Hyvin hämärästi muistan Estonian uppoamisen. Olin tuolloin 5-vuotias. Tai oikeastaan lehtijutun, jota äitini luki sitä ja aukeamalla oli suuri kuva, jossa oli havainnollistettu aluksen keulavisiirin aukeaminen. Selkeästi muistan ja kykenin itse ymmärtämään asian vakavuuden varmaan vasta WTC-tornien romahduksen kohdalla
Vierailija kirjoitti:
Kennedyn murha v 1963.
Olin 8 vuotias ja oli tosi surullista kun pienten lasten isä murhattiin.
Ehkä tätä ei varsinaisesti voi suuronnettomuudeksi sanoa, mutta todella traaginen tapaus. Minäkin muistan kuulleeni tästä uutisissa.
Pihtiputaan poliisisurma = Kahdeksan surmanluotia oli ennen Lapuaa, ja sen muistan.
Munchenin olympialaisten terroriteon. En tosin tajunnut, mistä oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
No Lapuan patruunatehtaan räjähdyshän on varmasti kaikilla meillä 60-luvulla syntyneillä se ensimmäinen. Olin tuolloin kipeänä ja siis poissa koulusta ja seurasin tiiviisti kyseistä tapahtumaa niin radiosta, kuin teeveestä. Niitä uhrilukuja jännitettiin kovasti. Se arkurivistö hautajaisista on myös syöpynyt lähtemättömästi mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Munchenin olympialaisten terroriteon. En tosin tajunnut, mistä oli kyse.
Kyllähän minäkin sen muistan, tosin en sitä kyllä miksikään suuronnettomuudeksi miellä vaan ihan puhtaaksi terroriteoksi, jota se tietysti olikin.
Vierailija kirjoitti:
MM95, olin 4-vuotias ja muistan kuinka setäni oli meillä katsomassa finaalia. Päiväkodissakin myöhemmin hoilattiin Den glider in.
No jopa oli suuronnettomuus...
Wtc minullakin, olin esikoulussa tuolloin. Seuraavana päivänä muistan, kun meillä oli ylimääräinen ryhmätuokio, missä puhuimme asiasta.
137, tarkoitus oli muistella ja miettiä, mitkä asiat ovat jääneet itselle mieleen. Kai se passaa sinullekin?
ap