Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Negatiivinen palaute työpaikalla

Chiggy
17.01.2017 |

Sain eilen epämääräistä negatiivista palautetta työpaikalla, eli ei suoranaisesti kohdistunut työtehtävään vaan minusta enemmänkin henkilökohtaisuuksiin. Eli asia, josta jokaisella on mielipide, esim. kuinka hauska ihminen on. Myöskään selkeää tilannetta/tilanteita, joihin palaute kohdistui ei kerrottu minulle. Ei edes pyydettäessä, joten puolustautuminen minusta mahdotonta.

Palautetta on antanut kuulemma useampi ihminen. Yksi henkilö on tiedossani, minut sijoitettiin hänen hakemaansa työpaikkaan. Muita henkilöitä ei kerrottu.

Mitä tietoja minulla on oikeus saada palautteenantajasta? Vai voinko saada negatiivistä palautetta loputtomiin ilman, että pystyn puolustautumaan ja tiedän tilanteet? (Todennäköisesti ja pahimmassa tapauksessa menetän työpaikkani kun minut irtisanotaan tai irtisanon itseni.)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koeajalla? Saitko suullisen varoituksen? Oletko mulkku?

Vierailija
2/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni jos saat negatiivisen palautteen, niin se on helppo korjata. Silloin kun kukaan ei ole katsomassa, niin käy vetämässä siihen poikittaisen viivan päälle toinen pysty viiva esimerkiksi kuulakärkikynällä. Näin negatiivinen muuttuu positiiviseksi palauteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koeajalla, enkä saanut varoitusta.

Vierailija
4/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kirjoitti:

Kumma juttu kun et viimeiseen vastannut. Toki kyseessä voi olla ryhmäkiusaaminen, mutta yleensä jos monen mielipide yhdestä ihmisestä on sama, niin todennäköisesti se mielipide on totta.

Jos palaute ei vaikuta työhösi millään lailla, niin senkus jatkat entiseen malliin. Jos taas koet, että voisit omilla toimillasi parantaa vaikka työilmapiiriä, niin suosittelen sen tekemään.

Mitään ei kuitenkaan ole pakko tehdä, tuossa tuskin on perustetta irtisanomiselle. Tai jos tilanne muuttuu hankalaksi, niin otat työsuojeluvaltuutettuun tai työterveyshuoltoon yhteyttä. Jos siis koet, että sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti.

Vierailija
5/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mulkku. Tarvisiko tuollaiseen edes vastata?

Oletan, että nämä henkilöt yksi tietty porukka, jotka olen tavannut 1-6 kertaa, enkä niissäkään tapaamisissa ole aina ollut kaksin kyseisen henkilön/ henkilöiden kanssa. Yhdessä en ole heitä tavannut koskaan.

Eniten kiinnostaa se, mitä tietoja minulla on oikeus saada palautetta koskien? Ilmeisesti ei mitään? Esimiehelle joku voi käydä sanomassa, että "se on paska tyyppi" ja palaute esimieheltä työntekijälle, että "olet paska tyyppi. Paranna tapasi." Näinkö?

Vierailija
6/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esimiehen tulee kertoa kuka ja mistä olet palautetta saanut.

Vierailija
7/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että olet esittänyt mielipiteen työpaikalla, jossa olet arvioinut jonkun ihmisen hauskuutta, ja nyt sinua on arvosteltu tämän mielipiteen esittämisestä? Vai onko sinun hauskuuttasi arvioitu? Ikävää, että tilanne on jätetty epäselväksi sinulle :(.

Minun mielestäni työkavereiden arvottaminen hauskoiksi ja epähauskoiksi on asiatonta, jos tällaisesta on kyse. Väärin on tehnyt myös se, joka tuon arvostelun peristeella on lähtenyt panettelemaan ja puhumaan pahaa.

Vierailija
8/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta avauksesta kyllä saanut selkoa, että mitä on tapahtunut. 

Vierailija
9/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ollut ihmisen hauskuudesta, mutta vastaavan tyyppisestä asiasta. Enemmän kysymys henkilökohtaisesta kemiasta, josta palautetta annettu esimiehelleni kun en miellytä.

Vierailija
10/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluikin, tapahtuneesta riippumatta, mihin tietoihin minulla on palautteen saajana oikeus? Nimiä ei pyydettäessä annettu eikä tilannetta/ tilanteita. Tilanteita pitäisi olla useampi koska palautetta antanut useampi ihminen, enkä ole olettamieni henkilöiden kanssa ollut samassa palaverissa ikinä. Pitääkö minun olla ollut tekemisissä palautteen antajan kanssa vai voiko palautetta antaa kuulemansa perusteella?

Olen ihan pidetty ja luotettu ihminen työpaikalla. Tuo työpaikan saaminen oli sattuman kauppaa taustani ja erikoisosaamiseni takia, joka ei ollut yleisesti tiedossa.

Vierailija
11/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta mitä voit tehdä on lähteä peräämään palautteen antajia ja kiistelemään palautteen oikeellisuudesta. Töissä tulee kaikille monen moista palautetta.

Mieti, minkä verran palautteessa on perää. Jos sitä on, niin korjaa toimintaasi. Jos toteat, että palaute ei pidä paikkaansa ja on annettu ties mistä ilkeämielisestä syystä, niin anna olla ja jatka entiseen malliin. Jos palautetta tulee edelleen, esim. pomojen kautta, niin sano, että keskustelet mielellään palautteen antajien ja pomon kanssa palautteen aiheesta ja toimintatapojen korjaamisesta. Monestihan näissä on takana väärinkäsityksiä.

Jos olet esimiesasemassa tai sellaisessa asemassa, että joudut käskyttämään muita tai antamaan heille työtehtäviä, tai ohjaamaan työtapoja, niin palautetta tulee aina. Kaikki eivät ole koskaan toimintaasi tyytyväisiä. Parasta vaan kasvattaa itselle paksu nahka, toimia asiallisesti ja puolueettomasti. Kiivastumalla ja hermostumalla viet asiat siihen jamaan, että et kestä töissä.

Vierailija
12/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esimiehen tulee kertoa kuka ja mistä olet palautetta saanut.

Pääsääntöisesti ei pidä. Se on pomolta iso moka, jos hän kertoo palautteen antajat ja jättää työntekijät tappelemaan keskenään.

Vasta siinä tilanteessa, että olet saamassa varoitusta, sinun siirretään toisiin tehtäviin tai olet saamassa potkut, voit vaatia sellaista keskustelua, jossa palautteen antajat ovat mukana perustelemassa väitteitään.

Vierailija
13/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. kirjoitti:

Kumma juttu kun et viimeiseen vastannut. Toki kyseessä voi olla ryhmäkiusaaminen, mutta yleensä jos monen mielipide yhdestä ihmisestä on sama, niin todennäköisesti se mielipide on totta.

Jos palaute ei vaikuta työhösi millään lailla, niin senkus jatkat entiseen malliin. Jos taas koet, että voisit omilla toimillasi parantaa vaikka työilmapiiriä, niin suosittelen sen tekemään.

Mitään ei kuitenkaan ole pakko tehdä, tuossa tuskin on perustetta irtisanomiselle. Tai jos tilanne muuttuu hankalaksi, niin otat työsuojeluvaltuutettuun tai työterveyshuoltoon yhteyttä. Jos siis koet, että sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti.

No kannattaisiko se mielipide sanoa ääneen suoraan, että kohde ainakin tietää, mitä pitäisi korjata. Vituttaa just tuollaiset vässykät, jotka vihjailee jotain, mutta ei ole munaa sanoa suoraan.

Vierailija
14/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua pidetään huumorintajuttomana ja jäykkänä? Anna olla koko jutun, älä jää siihen kiinni. Luonteenpiirteitä ei voi osoittaa oikein tai väärin arvioiduksi, noilla työkavereilla oli tullut sinusta tietty kuva, varmaan väärä mutta on heidän tunteensa sinusta. Tuollaisella voimakkaalla loukkaantumisella vain pahennat tilannetta. Tee työsi oikein, ja jos paikassa on kehno ilmapiiri, ala etsimään töitä muualta vaivihkaa. Koirat saa haukkua mutta karavaani kulkee.

Vierailija
15/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamuksella niitä palautteita annetaan, joten et saa tietoosi mitään. Ainoa, mitä voit yrittää, on ottaa luottis mukaan sun ja esimiehen keskusteluun, jos näin pienestä on kyse.

Vierailija
16/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. kirjoitti:

No kannattaisiko se mielipide sanoa ääneen suoraan, että kohde ainakin tietää, mitä pitäisi korjata. Vituttaa just tuollaiset vässykät, jotka vihjailee jotain, mutta ei ole munaa sanoa suoraan.

Niin, ehkä ap:lla on jotain sosiaalisia ymmärtämisvaikeuksia, jos ei ole saanut palautteesta mitään kiinni. Tosin voihan se olla, että esimieskin on huono, jos hän antaa epämääräisten mielipiteiden takia palautetta eteenpäin.

Itselläni ei ole koskaan ollut tämmöisiä ongelmia, työyhteisöni ovat olleet terveitä ja mukavia.

Vierailija
17/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin pari vuotta sitten samanlaisessa tilanteessa. Periaatteessa mun persoonassa tms ei ollut valittamisen aihetta, mutta 1-2 ihmistä olivat keränneet nimiä vetoomukseen että mut pitäis irtisanoa, kun mulla oli paljon sairauspoissaoloja. Ja voin sanoa, että jokainen poissaolo oli oikeutettu ja mun pitkäaikaisen sairauden aiheuttamaa. Pomo sitten tuli kertomaan mulle tuosta. En saanut tietää ketä ne allekirjoittaneet olivat, mutta en myöskään saanut potkuja. Tiedän kyllä kuka laittoi asian vireille. Ja sen kyseisen psykopaatin takia päätin lähteä koko firmasta. Valitettavasti monet pomot pelkää puolustaa kiusattua ja asettautuvat kiusaajaporukan taakse. Järkevintä olisi, että pomosi antaisi niiden palautteenantajien kannella ja valittaa rauhassa kertomatta sulle mitään asiasta. Jos asia ei johda mihinkään toimenpiteisiin, niin miksi levittää pahaa mieltä työpaikalla kertomalla yhdelle että "näin ja näin moni haluaa susta eroon". Tosi epäammattimaista.

Vierailija
18/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimies on välittänyt sinulle persoonaasi koskevaa palautetta, niin mielestäni HÄN on siinä tehnyt väärin. Työtä koskevaa palautetta voi antaa, mutta ei luonteeseen menevää.  Minä sain joskus entiseltä pomolta ääneen ihmettelyä rauhallisesta luonteestani. Koin sen todella epäasialliseksi.

Vierailija
19/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein paljon kiitoksia asiallisista vastauksista!

Itse koen tilanteen todella hankalaksi, koska en saa täsmällistä palautetta, mitä on tapahtunut, koska ja kenen kanssa. Lähestytään esimiestään ryhmänä, tyyliin "se on hankala tyyppi" tai "me emme pidä hänestä", mutta käännetään palaute sellaiseen muotoon, ettei se ole mitattavissa/ todennettavissa vaan enemmänkin henkilökohtainen mielipide/tunne. Tässä tilanteessa ei myöskään pystytty kertomaan mitä on tapahtunut tai mistä tapahtumasta on kyse.

Muut yrityksen n.100 työntekijää ovat tietääkseni hyvin tai erittäin tyytyväisiä työsuoritukseeni. En ole esimiesasemassa, mutta en itse alaiselleni sanoisi näin epämääräistä palautetta.

Pidän tehtävästäni (olen kokenut olevani hyväkin ja esimies ollut edelliset pari vuotta hyvin tyytyväinen), mutta alan todellakin katsella uusia tuulia ;)

Vierailija
20/30 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan "normaalia",että muutama henkilö kantelee kaikki asiat työnantajalle. Työkavereiden henk.koht.asiat, kuullut asiat ja itse värittämänsä asiat. Omia virheitään tai tekemättä jättämisiään eivät kerro. On ihana työilmapiiri meillä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi