Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa neuvolan terkkari

Vierailija
17.01.2017 |

En siedä tippaakaan mitään hössöttämistä, päsmäröintiä ja neuvoja ilman että pyydän neuvoja. Tuollaisia on ollut niin liikaa elämässäni, että en vain kestä enää yhtään. Pelkään, että neuvolan terkkari niissä raskausajan tarkastuksissa jotenkin alkaa päsmäröimään elintavoista tai hössöttämään ärsyttäviä ohjeita. Ohjeet on ok, kunhan se sanoo niihin kunnolliset tieteelliset perustelut. Mitään mutua en kestä terveydenhuollossa. Ja jos sillä on jotenkin kaikkitietävä asenne tai se yrittää yhtään "ohjailla" raskauttani eli elämäntapaani, niin törmäyskurssilla ollaan. Ymmärrän, että olen varmaan aika ärsyttävä potilas ja vaatimukseni tieteellisistä perusteluista saatetaan kokea hankalina. Pelkäänkö turhaan? En siis ole vielä käynyt siellä. Onko mahdollista saada suorasanainen, tieteellinen ja vähän ronski terkkari, joka ei hössötä yhtään eikä kertaakaan?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä neuvolassa osataan olla raivostuttavia. Mulla on elintavat aivan kunnossa, olen hoikka, liikunnallinen ja veriarvot oli loistavat, syön paljon kasviksia enkä mitään roskaruokaa oikeastaan koskaan. Silti sain arvostelua kun puhuttiin ruokavaliosta, käyttämässäni juustossa ja margariinissa oli liian korkea rasvaprosentti :D Ne olisi pitänyt vaihtaa kevyempiin. Mainitsin myös kerran kun kysyttiin raskausajan mielihaluista että avokadoja tekee mieli niin täti kauhisteli että kun ne on niin rasvaisia :O

Kiitos sinulle, tämä on yksi esimerkki mitä juuri pelkään. En käytä mitään margariineja, vaan ihan voita ja kermaa ja sitten erilaisia kasviöljyjä (oliiviöljy, avocadoöljy, rypsyöljy jne). Vastustan margariineja niiden huonon rasvakoostumuksen, teollisen liiallisen prosessoinnin ja lisäaineiden ja pahan maun vuoksi. Ruokavalioni on liian rasvapainotteinen viralliseen suositukseen nähden. Mutta olen siis normaalipainoinen ja terve ja hyvinvoiva (toisin kuin moni hiilareita itseensä ahtava, jolla on insuliinitasot katossa). En jaksaisi kauhistelua enkä päivittelyä enkä paasaamista. Enkä todellakaan ala nostamaan hiilareita sellaiselle tasolle, että insuliiniresistenssi uhkaa (virallisterveellinen lautasmalli johtaisi minulla siihen). Ap.

Vierailija
42/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun asenteesi on jo valmiiksi hyökkäävä ja pisteliään tuntuinen.

Ei neuvolassa ole pakko käydä. Terkkari tekee työtään ja kertoo kaikille samat jutut, koska hänen pitää se tehdä. Terkkari ei kyttää, ei häntä oikeasti kiinnosta. Mitä tahansa terkkari tai muu asiantuntija kertoo, sen voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ilman, että itse alkaa vängätä vastaan tai vaatii kaikkeen perusteluita. Sä et oikeasti kiinnosta heitä.

Mulla oli asiallinen terkkari, kävin luonaan ja hän mittasi eri tiedot ja seurasi raskauden normaalia kulkua, mikä on hyvä juttu mielestäni.

Ei pahalla, mutta eräs narsistinen tuttuni kokee kaikkien virallisempien tahojen työnsä puolesta antamat "neuvot" hänen elämäänsä sotkeutumisena ja hän tekee tarkoituksella juuri väärinpäin kuin neuvotaan. Erityisen paljon häntä häiritsi neuvolan antamat raskausajan ruoka- ja alkokiellot, joita hän aina tuhahdellen rikkoi, koska häntähän ei muut neuvo.

Kurjaa, että se tuttusi hölmöili niin että teki tarkoituksella päinvastoin kuin neuvottiin ja käytti esim. alkoholia. Tiedän myös sen, että en ihmisenä aidosti kiinnosta sitä terkkaria, olen vain potilas nro 14 sinä päivänä.. Hyökkäävästä asenteestanikin olen tietoinen, se johtuu aiemmista ikävistä kokemuksista julkisessa terveydenhuollossa. Ja yksi syy miksi kirjoitan tänne nyt on se, että yritän työstää asiaa, että asenteeni olisi avoimempi, vaikka aiemmin on ollutkin huonoja kokemuksia (joiden seurauksena siirryin yksityiselle). En ole menossa neuvolaan vänkäämään asioista, mutta oletan että myöskään minun kanssa ei aleta vänkäämään jos en riemumielin heti ilmoita "tottelevani" heidän (hyvää tarkoittavia) neuvojaan. 

Sähän voit myös halutessasi ostaa neuvolapalvelut yksityiseltä? Riippuen toki missä asut, että onko niitä saatavilla.

Hei hyvä idea, se kyllä sopisi. Asun Helsingissä. En tiennyt, että se on mahdollista. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen odottaja, eikä minulle ole annettu muuta kuin kieltolista vältettävistä ruoka-aineista ja muistutettu, että painon ei olisi hyvä nousta tässä vaiheessa.

Tosin kun sain selville, että olen raskaana, niin muutin ruokavalioni automaattisesti. Olen vähentänyt huonoja hiilareita ja lisännyt kasviksia, yms. Syön nykyään paljon terveellisemmin, viimeksi söin näin terveellisesti peruskoulussa.

Ei siellä neuvolassa tarvitse riidellä. Jos et jaksa, niin valehtelet vain silmät kirkkaina "joojoo" ja myötäilet. Pääasiassa siellä neuvolassa keskitytään ihan muihin asioihin kuin ruokaan. Ruokavalio on kuitenkin vain yksi pieni osa-alue odotuksen aikana. Itse henkilökohtaisesti koen vhh:n olevan kuitenkin vähemmän vaarallista sikiön kehitykselle, kuin vaikka vegaaninnruokavalio, joka on paljon isotöisempi toteuttaa terveellisesti.

Vierailija
44/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ihmisiä on erilaisia ja kaikki eivät ole aina ihan oikealla alalla. Joskus voi käydä huono tuuri ja saa pottumaisen neuvolantädin, joka sanoo että näin PITÄÄ tehdä ja näin PITÄÄ syödä.

Minulla kävi hyvä tuuri ja sain hyvän neuvolantädin. Hän on ihana, ei tuputa mitään ja todellakin, jos suosittelee tekemään jotain, antaa joka kerta perustelut. Olin reilusti ylipainoinen kun tulin raskaaksi ja hän kyseli ruokavaliostani vain kerran, ensimmäisellä tapaamisella. Sanoin että en syö epäterveellisesti, vaan olen jo ruokavalion avulla laihduttanut monta kiloa ja se kelpasi hänelle. Mainitsi vain että nyt ei kannata laihduttaa että sikiö saa tarvittavan ravinnon. Vaikka ei kaikkea tarvittavaa söisi, sikiö ottaa kyllä tarvitsemansa sitten vaikka äidin luustosta. Vauva on ikään kuin se tärkein asia nyt äidin elimistön näkökulmasta. Että ihan itsensä takia sitä kannattaa panostaa ruokaan, ettei mene kovin huonoon kuntoon.

Minä olin kasvissyöjä ennen raskautta ja se oli neuvolassa ihan ok, vaikka suositteli syömään omegaa ja monivitamiinia. Minua alkoi kuitenkin oikein himottamaan liha ja kala, jos en saanut niin pahoinvointi oli aivan järkyttävää. Eli keho selvästi ilmoitti että vauva tarvitsee nyt tätä. Minua siis himotti raskausaikana liha, kala ja kasvikset, kun monet himoitsevat esim. sokeria tai roskaruokaa. :D En siis syönyt lihaa edelleenkään päivittäin, mutta pari kertaa viikossa oli tarve.

Mene siis neuvolaan avoimin mielin äläkä ole aivan täysin puolustuskannalla. Mikään ei pakota sinua toimimaan kuten käskevät, mutta kaikkiin suosituksiin on jonkinlainen perustelu. Eivät he siellä ihmisten kiusaksi niitä ohjeita jakele, vaan sen vauvan terveydeksi. Kyllä minuakin ahdisti kun lueskelin sitä kiellettyjen ruokien listaa, kunnes tajusin että niissä on oikeasti kyse jopa vauvan hengestä. Haluanko todella syödä jotain vauvalle hengenvaarallista, ihan vain koska mua nyt vain sattuu haluuttamaan? Enkö oikeasti pysty olemaan muutamaa kuukautta ilman? Jos joku th sanoo ettei tiedä miksi niin ja niin suositellaan, niin sitten on kyllä aika osaamaton jos ei ammattiinsa liittyvistä asioista viitsi ottaa selvää. Aina voit vaihtaa neuvolantätiä tai mennä vaikka sinne yksityiselle. :)

Vierailija
45/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisessa terveydenhuollossa ja neuvolassa uskotaan vielä valistuksen voimaan. Vaikka tutkimuksissa on monta kertaa todettu, että valistus ei tehoa (ihmiset ei käyttäydy luennoidun tiedon pohjalta). Ja neuvolassa tasapäistetään ja kohdellaan odottajaa "kohteena", ei yksilöllisenä subjektina, joka on itse se paras hoitonsa asiantuntija. Tämä johtuu pääasiassa resurssivajeesta ja säästöistä, mutta tuottaa tuollaisia ikäviä tilanteita, joita aloituksessa pelätään. Jos ei siis satu osumaan siihen tasapäistettyyn ja passivoivaan malliin itse, vaan elää jonkun sinänsä riittävän terveellisen "alakulttuurin" mukaisesti.

Vierailija
46/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauspahoinvointi ja mielihalut kyllä rajoittaa hyvin raskausajan ruokavaliota monella. Mulla terkkari totesi , että tässä ohjeet ruokailuun, mutta ei kannata stressata vauva ottaa äidistä sen minkä tarvitsee. Raskauden alun söin pelkkiä croisantteja (muu ei pysynyt alhaalla), lopussa melkein pelkästään jäätelöä (ainut mikä ei aiheuttanut järkyttävää närästystä), ihan terve vauva tuli.

Ei kannata olla liian ehdoton ja ankara itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi