Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa neuvolan terkkari

Vierailija
17.01.2017 |

En siedä tippaakaan mitään hössöttämistä, päsmäröintiä ja neuvoja ilman että pyydän neuvoja. Tuollaisia on ollut niin liikaa elämässäni, että en vain kestä enää yhtään. Pelkään, että neuvolan terkkari niissä raskausajan tarkastuksissa jotenkin alkaa päsmäröimään elintavoista tai hössöttämään ärsyttäviä ohjeita. Ohjeet on ok, kunhan se sanoo niihin kunnolliset tieteelliset perustelut. Mitään mutua en kestä terveydenhuollossa. Ja jos sillä on jotenkin kaikkitietävä asenne tai se yrittää yhtään "ohjailla" raskauttani eli elämäntapaani, niin törmäyskurssilla ollaan. Ymmärrän, että olen varmaan aika ärsyttävä potilas ja vaatimukseni tieteellisistä perusteluista saatetaan kokea hankalina. Pelkäänkö turhaan? En siis ole vielä käynyt siellä. Onko mahdollista saada suorasanainen, tieteellinen ja vähän ronski terkkari, joka ei hössötä yhtään eikä kertaakaan?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei terveydenhoitajat ohjeitaan tuulesta tempaa, 4vuoden korkeakoulutus heillä takana.

Toki mutta entä ne jotka on opiskellut 20 vuotta sitten?

Vierailija
22/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL ravitsemusyksikön tutkija Sari Niinistö ainakin perustellut miksi ei kannattaisi yhdistää vhh raskauteen

”Sekä eläinrasvoissa että kasvisrasvoissa on sikiölle välttämättömiä rasvahappoja. Näitä rasvahappoja tarvitaan mm. sikiön hermoston kypsymiseen, näkökyvyn kehittymiseen ja hormonitoimintaan. Eläinrasvoista on kuitenkin vaikeampi saada riittävästi linoli- ja alfalinoleenihappoa kuin kasvirasvoista”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei terveydenhoitajat ohjeitaan tuulesta tempaa, 4vuoden korkeakoulutus heillä takana.

Onhan nuita lääkäreitäkin jotka ovat valmistuneet 20v sitten... hoitotyössä ei riitä tutkinnon suorittaminen, työ on jatkuvaa ammattitaidon ylläpitoa ja itsensä kehittämistä.

Vierailija
24/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL ravitsemusyksikön tutkija Sari Niinistö ainakin perustellut miksi ei kannattaisi yhdistää vhh raskauteen

”Sekä eläinrasvoissa että kasvisrasvoissa on sikiölle välttämättömiä rasvahappoja. Näitä rasvahappoja tarvitaan mm. sikiön hermoston kypsymiseen, näkökyvyn kehittymiseen ja hormonitoimintaan. Eläinrasvoista on kuitenkin vaikeampi saada riittävästi linoli- ja alfalinoleenihappoa kuin kasvirasvoista”

Mutta tämähän on ihan kummallinen perustelu. Ei vhh tarkoita eläinrasva-ruokavaliota. Toki käytän myös oliiviöljyä, rypsiöljyä ja muutamia muita kasviöljyjä, myöskin ihan vaikka avocadon ja pähkinöiden syömisestä niitä kertyy. Vhh tarkoittaa että ei syö leipää, pastaa, riisiä, perunaa, karkkia, pullaa, sokerilimuja. Ap.

Vierailija
25/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh vaikutusta raskauteen ei ole tutkittu paljon, itse ainakin lopettaisin tiukan ruokavalion noudattamisen ellen olisi varma ettei sillä ole haitallisia vaikutuksia sikiöön ja sen kehitykseen.

Vierailija
26/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sinne vaan reippaasti ja katsot, mitä sinun kohdallesi sattuu. Jos siellä on nuori tyttö, joka on kirjaviisas, voi hyvin sanoa suoraan, että edellytät tieteellisiä perusteluja ohjeille.

Jos vastassa on neuvolan vanhin terkkari tai kätilö, voit sanoa hänelle tuon, että aiempien kokemusten vuoksi et voi sietää päsmäröintiä ja määräilyä vaan odotat perusteluja ohjeille. Hänen kanssaan tulet todennäköisesti hyvin toimeen, kun on ehtinyt jo niin monta sinun kaltaistasi tavata. Häneltä ei ehkä kannata tivata tieteellisiä selityksiä vaan pikemminkin empiirisiin havaintoihin ja kokemuksiin perustuvia vastauksia.

Kaikkeen ei tarvitse suostua. Potilaan itsemääräämisoikeus pätee raskaana ollessa. Jos joku tutkimus tuntuu turhalta, sen voi ohittaa eikä henkilökunta saisi painostaa.

Vierailija
27/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista turhaa lässytystähän se suurimmalle osalle on. "älä syö kahden edestä, älä liikaa sokeria, syö kasviksia.." itse vaan nyökyttelin ja söin sitten just niinkuin halusin, ei se hänelle kuulu.

Vierailija
28/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista turhaa lässytystähän se suurimmalle osalle on. "älä syö kahden edestä, älä liikaa sokeria, syö kasviksia.." itse vaan nyökyttelin ja söin sitten just niinkuin halusin, ei se hänelle kuulu.

Juuri sitä "lässytystä" en jaksaisi. Olen lukenut hyvin paljon ruokavalioasiota (tiedejuttuja karppauksen puolesta ja karppausta vastaan), joten itsestään selvyyksistä jauhaminen (älä syö sokeria, syö kasviksia) on todella rasittavaa. Ja edelleen, ymmärrän että olen varmaan aika rasittava asiakas itse, kun minulle ei "kelpaa" heidän peruspalvelu. Ap.

Vierailija
29/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe, että minulle olisi tuputettu yhtään mitään. Jos olen kysynyt, on minua neuvottu (tai yritetty neuvoa, yleensä google on osoittautunut paremmaksi tiedonlähteeksi). Lähes kaiken infon ruokavaliosta yms olen saanut paperisena, ei tädillä ole ollut aikaa selittää kaikkea läpi. On aika mukavan oloinen neuvolan th minulla mutta jos se olisi osoittautunut mahdottomaksi mukavaan yhteistyöhön, niin ainahan olisi voinut vaihtaa toiselle th:lle tai toiseen neuvolaan.

Mitä tuohon karppaamiseen tulee (jos siis karppaat ketoosilla, laihdutat etkä syö hiilareita) niin se on raskausaikana ehdottoman väärin. Laihduttaminen vapauttaa elimistön rasvaan varastoituneita raskasmetalleja ja muita myrkkyjä, jotka kulkeutuvat istukan kautta sikiöön. Riskinä on kehitysvammat, pahimmillaan keskenmeno jne. Luulisi sinun tästä lukeneen? Jos taas karppailet vähemmillä hiilareilla, ihan ilman laihdutusta ja ketoosia niin siinä ei ole mitään ongelmaa. Huolehdit vain vitamiinien ja omegojen saannista. Voit vaikka tutustua raskausdiabeteksen aikaiseen ruokavalioon, siinä on ajateltu olevan juuri niin tarpeeksi hiilareita kuin raskausaikana tarvitsee mutta ei juurikaan enempää.

Harvemmin ne neuvolassa ihan vain piruuttaan neuvoo ja ohjailee. Mutta luulisi sinun tulevana äitinä, jos raskaus on yhtään toivottu, haluavan parasta sille sikiölle ja tulevalle vauvalle. Vaikka se tarkoittaisi sitä, että joudut muiden mielipiteitä ilman tieteellisten tutkimusten esittämistä kuuntelemaan.

Vierailija
30/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten valmistuneet ovat ehtineet nähdä jo niin monta muutosta ohjeissa, että eivät lue niitä kuin piruraamattua. Heillä on myös muuta kokemusta niin paljon, että "hiljainen tieto" auttaa enemmän kuin kirjaviisaus.

Kokenut terkka osaa "vaiston varassa" esimerkiksi lähettää riskiodottajan ajoissa synnärille, vaikka tavanomaisen ohjeistuksen mukaan siihen ei olisi aihetta. Tällaisesta on kokemus tutun kohdalla.

Vierailija
31/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sitä "lässytystä" en jaksaisi. Olen lukenut hyvin paljon ruokavalioasiota (tiedejuttuja karppauksen puolesta ja karppausta vastaan), joten itsestään selvyyksistä jauhaminen (älä syö sokeria, syö kasviksia) on todella rasittavaa. Ja edelleen, ymmärrän että olen varmaan aika rasittava asiakas itse, kun minulle ei "kelpaa" heidän peruspalvelu. Ap.

Ymmärrän. Itselläni on myös ruokavalio mitä noudatan ja se on ihan sama mitä joku muu sanoo miten heidän mielestä kannattaisi syödä. Sanoin vaan "juujuu", helpommalla pääsi.

Vierailija
32/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe, että minulle olisi tuputettu yhtään mitään. Jos olen kysynyt, on minua neuvottu (tai yritetty neuvoa, yleensä google on osoittautunut paremmaksi tiedonlähteeksi). Lähes kaiken infon ruokavaliosta yms olen saanut paperisena, ei tädillä ole ollut aikaa selittää kaikkea läpi. On aika mukavan oloinen neuvolan th minulla mutta jos se olisi osoittautunut mahdottomaksi mukavaan yhteistyöhön, niin ainahan olisi voinut vaihtaa toiselle th:lle tai toiseen neuvolaan.

Mitä tuohon karppaamiseen tulee (jos siis karppaat ketoosilla, laihdutat etkä syö hiilareita) niin se on raskausaikana ehdottoman väärin. Laihduttaminen vapauttaa elimistön rasvaan varastoituneita raskasmetalleja ja muita myrkkyjä, jotka kulkeutuvat istukan kautta sikiöön. Riskinä on kehitysvammat, pahimmillaan keskenmeno jne. Luulisi sinun tästä lukeneen? Jos taas karppailet vähemmillä hiilareilla, ihan ilman laihdutusta ja ketoosia niin siinä ei ole mitään ongelmaa. Huolehdit vain vitamiinien ja omegojen saannista. Voit vaikka tutustua raskausdiabeteksen aikaiseen ruokavalioon, siinä on ajateltu olevan juuri niin tarpeeksi hiilareita kuin raskausaikana tarvitsee mutta ei juurikaan enempää.

Harvemmin ne neuvolassa ihan vain piruuttaan neuvoo ja ohjailee. Mutta luulisi sinun tulevana äitinä, jos raskaus on yhtään toivottu, haluavan parasta sille sikiölle ja tulevalle vauvalle. Vaikka se tarkoittaisi sitä, että joudut muiden mielipiteitä ilman tieteellisten tutkimusten esittämistä kuuntelemaan.

Kiitos sinulle. Olen siis normaalipainoinen enkä laihduta, karppaan muun hyvinvoinnin vuoksi. HH noin 40 g / vrk, vähän toki vaihtelee päivästä toiseen. Ketoosi ei ole päämäärä, mutta väittäisin, että en voi 100% luotettavasti sanoa olenko ketoosissa välillä (stixaaminen ei anna täysin luotettavaa vastausta). 

Vierailija
33/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun asenteesi on jo valmiiksi hyökkäävä ja pisteliään tuntuinen.

Ei neuvolassa ole pakko käydä. Terkkari tekee työtään ja kertoo kaikille samat jutut, koska hänen pitää se tehdä. Terkkari ei kyttää, ei häntä oikeasti kiinnosta. Mitä tahansa terkkari tai muu asiantuntija kertoo, sen voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ilman, että itse alkaa vängätä vastaan tai vaatii kaikkeen perusteluita. Sä et oikeasti kiinnosta heitä.

Mulla oli asiallinen terkkari, kävin luonaan ja hän mittasi eri tiedot ja seurasi raskauden normaalia kulkua, mikä on hyvä juttu mielestäni.

Ei pahalla, mutta eräs narsistinen tuttuni kokee kaikkien virallisempien tahojen työnsä puolesta antamat "neuvot" hänen elämäänsä sotkeutumisena ja hän tekee tarkoituksella juuri väärinpäin kuin neuvotaan. Erityisen paljon häntä häiritsi neuvolan antamat raskausajan ruoka- ja alkokiellot, joita hän aina tuhahdellen rikkoi, koska häntähän ei muut neuvo.

Vierailija
34/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vaikka ne kuinka "lässyttää" niin silti syötte "juuri sitä mitä haluatte". Mistähän johtuu että Suomessa ilmenee eniten diabetesta?🤔

Vierailija
35/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sun siellä riitaa tarvii haastaa. Annat ohjeistusten mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Myötäilet vaan mukana. Pakkoko sun on ruveta omaa ideologiaa paasaamaan. Sanot vaan, että tämäpä hyödyllinen tieto, kiitos. Tärkeintä on kuitenkin ne säännölliset mittaukset ja tarkkailut.

Vierailija
36/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei neuvolassa ole pakko käydä. Terkkari tekee työtään ja kertoo kaikille samat jutut, koska hänen pitää se tehdä. Terkkari ei kyttää, ei häntä oikeasti kiinnosta. Mitä tahansa terkkari tai muu asiantuntija kertoo, sen voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ilman, että itse alkaa vängätä vastaan tai vaatii kaikkeen perusteluita. Sä et oikeasti kiinnosta heitä.

Mulla oli asiallinen terkkari, kävin luonaan ja hän mittasi eri tiedot ja seurasi raskauden normaalia kulkua, mikä on hyvä juttu mielestäni.

Ei pahalla, mutta eräs narsistinen tuttuni kokee kaikkien virallisempien tahojen työnsä puolesta antamat "neuvot" hänen elämäänsä sotkeutumisena ja hän tekee tarkoituksella juuri väärinpäin kuin neuvotaan. Erityisen paljon häntä häiritsi neuvolan antamat raskausajan ruoka- ja alkokiellot, joita hän aina tuhahdellen rikkoi, koska häntähän ei muut neuvo.

Kurjaa, että se tuttusi hölmöili niin että teki tarkoituksella päinvastoin kuin neuvottiin ja käytti esim. alkoholia. Tiedän myös sen, että en ihmisenä aidosti kiinnosta sitä terkkaria, olen vain potilas nro 14 sinä päivänä.. Hyökkäävästä asenteestanikin olen tietoinen, se johtuu aiemmista ikävistä kokemuksista julkisessa terveydenhuollossa. Ja yksi syy miksi kirjoitan tänne nyt on se, että yritän työstää asiaa, että asenteeni olisi avoimempi, vaikka aiemmin on ollutkin huonoja kokemuksia (joiden seurauksena siirryin yksityiselle). En ole menossa neuvolaan vänkäämään asioista, mutta oletan että myöskään minun kanssa ei aleta vänkäämään jos en riemumielin heti ilmoita "tottelevani" heidän (hyvää tarkoittavia) neuvojaan. 

Vierailija
37/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vaikka ne kuinka "lässyttää" niin silti syötte "juuri sitä mitä haluatte". Mistähän johtuu että Suomessa ilmenee eniten diabetesta?🤔

No itse olen normaalipainoinen ja sokeriarvot olivat loistavat koko raskauden. Minulle se että syön mitä haluan, tarkoittaa juuri sitä että nimenomaan syön niitä kasviksia, kananmunaa, pähkinöitä.. Sitä mitä normaalistikin syön. Ei sillä ole merkitystä että terkkari sanoo mitä pitäisi syödä. Tiedän mikä on terveellistä ja mitä syön.

Vierailija
38/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä neuvolassa osataan olla raivostuttavia. Mulla on elintavat aivan kunnossa, olen hoikka, liikunnallinen ja veriarvot oli loistavat, syön paljon kasviksia enkä mitään roskaruokaa oikeastaan koskaan. Silti sain arvostelua kun puhuttiin ruokavaliosta, käyttämässäni juustossa ja margariinissa oli liian korkea rasvaprosentti :D Ne olisi pitänyt vaihtaa kevyempiin. Mainitsin myös kerran kun kysyttiin raskausajan mielihaluista että avokadoja tekee mieli niin täti kauhisteli että kun ne on niin rasvaisia :O

Vierailija
39/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sun siellä riitaa tarvii haastaa. Annat ohjeistusten mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Myötäilet vaan mukana. Pakkoko sun on ruveta omaa ideologiaa paasaamaan. Sanot vaan, että tämäpä hyödyllinen tieto, kiitos. Tärkeintä on kuitenkin ne säännölliset mittaukset ja tarkkailut.

Ok, kiitos, tämä on hyvä neuvo. Jos siis riittää että nyökyttelen vain kun neuvovat. Että eivät ala vahtaamaan että toteutanko varmasti kaikkia neuvoja. En aio todellakaan paasata ideologioitani, en missään nimessä. Ne ei kiinnosta ketään eikä minullakaan ole siihen aikaa. Verenpainemittaukset ym on hyödyllisiä, niissä mielelläni käyn. Ja olen siis ihan fiksu ihminen, korkeasti koulutettu ja elän terveellisesti. Livenä jopa ihan kiva :) . Ap.

Vierailija
40/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa, että se tuttusi hölmöili niin että teki tarkoituksella päinvastoin kuin neuvottiin ja käytti esim. alkoholia. Tiedän myös sen, että en ihmisenä aidosti kiinnosta sitä terkkaria, olen vain potilas nro 14 sinä päivänä.. Hyökkäävästä asenteestanikin olen tietoinen, se johtuu aiemmista ikävistä kokemuksista julkisessa terveydenhuollossa. Ja yksi syy miksi kirjoitan tänne nyt on se, että yritän työstää asiaa, että asenteeni olisi avoimempi, vaikka aiemmin on ollutkin huonoja kokemuksia (joiden seurauksena siirryin yksityiselle). En ole menossa neuvolaan vänkäämään asioista, mutta oletan että myöskään minun kanssa ei aleta vänkäämään jos en riemumielin heti ilmoita "tottelevani" heidän (hyvää tarkoittavia) neuvojaan. 

Sähän voit myös halutessasi ostaa neuvolapalvelut yksityiseltä? Riippuen toki missä asut, että onko niitä saatavilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän