Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa neuvolan terkkari

Vierailija
17.01.2017 |

En siedä tippaakaan mitään hössöttämistä, päsmäröintiä ja neuvoja ilman että pyydän neuvoja. Tuollaisia on ollut niin liikaa elämässäni, että en vain kestä enää yhtään. Pelkään, että neuvolan terkkari niissä raskausajan tarkastuksissa jotenkin alkaa päsmäröimään elintavoista tai hössöttämään ärsyttäviä ohjeita. Ohjeet on ok, kunhan se sanoo niihin kunnolliset tieteelliset perustelut. Mitään mutua en kestä terveydenhuollossa. Ja jos sillä on jotenkin kaikkitietävä asenne tai se yrittää yhtään "ohjailla" raskauttani eli elämäntapaani, niin törmäyskurssilla ollaan. Ymmärrän, että olen varmaan aika ärsyttävä potilas ja vaatimukseni tieteellisistä perusteluista saatetaan kokea hankalina. Pelkäänkö turhaan? En siis ole vielä käynyt siellä. Onko mahdollista saada suorasanainen, tieteellinen ja vähän ronski terkkari, joka ei hössötä yhtään eikä kertaakaan?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitukseni on näköjään saanut vain alapeukkuja. Miksi? 

Vierailija
2/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos on omia mielipiteitäkin, jos elintavat ovat ok

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on asennevamma.

Vierailija
4/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, jos on omia mielipiteitäkin, jos elintavat ovat ok

Elintavat on ok sikäli että en tietenkään polta enkä käytä alkoholia. Ja ulkoilen ym. Mutta karppaan, ja luulen että siitä syttyy ensimmäinen sota terkkarin kanssa, jos asian paljastan. Ap.

Vierailija
5/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on asennevamma.

Voi ollakin, mutta millainen? Ap.

Vierailija
6/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole pakko käydä kuin sen yhden kerran ennen viikkoa 20 että saa sen äitiyspakkauksen yms. Muuten ihan turhaa siellä käyminen jos vähänkään omaa tietämystä jo asioista. Tyhmiä ihmisiä ovat terkkarit, mitä nyt muuta voi olettaa sillä koulutuksella. Ihme verovarojen tuhlausta maksaa niille palkkaa. Pelkkiä huonoja kokomuksia itsellä neuvolasta, lääkäri oli onneksi ihan ok.

Vierailija
7/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota, ei niillä terkkareilla ole vastaanotolla aikaa lähteä hakemaan tieteellisiä perusteluja, sillä ohjeet ja suositukset perustuvat tieteelliseen tutkimukseen. Varaa aika lääkärille, jos haluat keskustella tarkemmin. Tai katso tuolta ensi alkuun:

https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/suomalaist…

https://www.thl.fi/fi/web/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/raskaus-ja-sy…

https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityisk…

Neuvolassa ei ole pakko käydä.

Vierailija
8/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ne sun "elämäntavat" ovat, joihin pelkäät niin kovasti puututtavan? Oletko ylipainoinen? Vaarassa sairastua raskausajan diabetekseen? Käytätkö kenties päihteitä ja olet vaarassa tuhota lapsesi elämän? 

Vierailija
9/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä neuvolassa tarvitse käydä. Ainoa pakollinen (ja sekin on pakollinen vaan jos haluat KELAlta rahaa) on se puolivälin raskauden lääkärineuvola ja lopputarkastus. Mutta ymmärräthän, että ei ne sunkaan käsitykset asioista välttämättä ole absoluuttinen totuus? 

Vierailija
10/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne terkkarille kukaan pakota menemään, senkus olet menemättä! En tosin suosittele mutta siitä vaan jos ahdistaa :D

Vierailija
11/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne "tätit" siellä turhaa ole neuvomassa/eihän sinne pakko ole mennä🙄

Vierailija
12/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse terveydenhoitajaopiskelija. Me pyrimme antamaan ennaltaehkäisevää hoitoa ja neuvoja, seuraamaan äidin vointia ja raskauden kulkua. Ei meitä tarvitse pelätä, emme ohjaile elämääsi, annamme ainoastaan suosituksia raskaudenaikaisille elämäntavoille. Olemme sinun tietopankkisi, saat kysyä meiltä askarruttavista asioista, ei tosiaan kannata pelätä meitä emme voi puuttua elämääsi.

Vierailija
13/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ne sun "elämäntavat" ovat, joihin pelkäät niin kovasti puututtavan? Oletko ylipainoinen? Vaarassa sairastua raskausajan diabetekseen? Käytätkö kenties päihteitä ja olet vaarassa tuhota lapsesi elämän? 

En käytä mitään päihteitä. Mutta kuten kirjoitin yllä niin syön vhh-ruokavalion mukaisesti. Toki paljon tuoreita vihanneksia ym. En ole ylipainoinen, en siis laihdutuksen vuoksi syö noin vaan muun fyysisen hyvinvoinnin. Olen kuullut muilta karppaajilta, että he ovat saaneet kamalia saarnoja terkkarilta. Ap.

Vierailija
14/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko yleisesti muutenkin paljon neuvoja vai mistä oletat että neuvolan terkka niitä "ilman tieteellisiä" perusteita hössöttäisi?

Ei mulle ole mitään typeriä neuvoja koskaan tullut neuvolassa. Tosin elämäntavat suht terveelliset eikä ylipainoa. 

Vierailija
15/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäs niissä sinun elämäntavoissasi on sellaista, että hössötystä olisi luvassa? Jos tupakoit ja olet ylipainoinen (ja paino nousee raskaana reippaasti ennestään) on neuvolan tädin pakko ottaa asia esille.

Itse olen kaksi lasta tehnyt. Molemmat raskaudet suunniteltuja, ikää sopivasti, en tupakoinut ja hoikka olin. Painoa tuli molemmista maltillisesti 8-10kg ja synnytykset meni oppikirjojen mukaan. Esikoisen aikaan ei tehty sokerirasitustestiä, kun en ollut riskiryhmässä. Kakkosen kohdalla tämä testi oli määrätty neuvolaohjelmaan, mutta koska esikoinen oli syntyessään pieni (alle 3kg, kuten me vanhemmatkin aikanaan), eikä riskejä muutenkaan ollut, niin ei tarvinnut sokerirasitusta tehdä sitten toisestakaan).

Mulla itsellä oli eka raskaudessa vanha kokenut neuvolatäti. Muuten ihan jees, mutta eka kerralla kysyi ensimmäisten kysymysten joukossa, että osallistuuko isä synnytykseen. Ööööööh, muuten ok, mutta oma asenne oli se, että josko oltaisiin ensin selvitetty ja odoteltu, että onko siellä mahassa jotain, mistä oikeasti voisi vauva tulla. Ettei ole tuulimuna, mene kesken ennen kuin on suurimmat riskiviikot ohi jne. Imetykseen tämä täti suhtautui fanaattisesti. Itselleni tehty rinnanpienennys, tuntoaisti kärsi huomattavasti jne. Ja eihän sieltä sitten tullut tippaakaan; putket oli katki poikki ja arpeutuneet umpeen. Mulla oli jo odotellessa fiilis, että niin voisi käydä ja tuttipullot oli mulle ihan luonnollinen valinta.

Anna mennä toisesta korvasta ulos jos on ihan aiheetonta. Tai katso peiliin, jos hössötyksessä voisi olla perää. Ja jos oikein huonolta tuntuu, voit vaatia toista neuvolatätiä.

Vierailija
16/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä neuvolassa tarvitse käydä. Ainoa pakollinen (ja sekin on pakollinen vaan jos haluat KELAlta rahaa) on se puolivälin raskauden lääkärineuvola ja lopputarkastus. Mutta ymmärräthän, että ei ne sunkaan käsitykset asioista välttämättä ole absoluuttinen totuus? 

Tiedän että minun käsitykset ei välttämättä ole absoluuttinen totuus, ja asiasta kuin asiasta olen valmis tietysti muuttamaan käsityksiäni, jos siihen on hyvä tieteellinen peruste. Olen siis väitellyt itse eräältä luonnontieteen alalta (ei lääketiede kuitenkaan) ja siksi olen aika tiedeuskovainen, pyrin nojaamaan käsityksissäni viimeisimpään tutkimustietoon. Ja tiedän, että noista Suomen raskausajan virallisista suosituksista ei euroopantasoisesti olla ihan yksimielisiä tieteen valossa.

Vierailija
17/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tieteellisiä perusteluja haluat, niin nehän ovat nykyisin aika lailla tuota karppausruokavaliotasi vastaan.

Vierailija
18/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat varmasti lasun niskaasi jos et mene.

Vierailija
19/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terveydenhoitajat ohjeitaan tuulesta tempaa, 4vuoden korkeakoulutus heillä takana.

Vierailija
20/46 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tieteellisiä perusteluja haluat, niin nehän ovat nykyisin aika lailla tuota karppausruokavaliotasi vastaan.

Perustele väitteesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi