Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka oppisin nauttimaan kuntosalilla käymisestä?

Vierailija
16.01.2017 |

Ostin hetken mielijohteesta puoleksi vuodeksi salikortin, koska kävin syksyllä suht tiheästi ja ajattelin, että sama draivi jatkuu. Olen kuitenkin joulun löhöilyn jälkeen aloituspisteessä ja umpikujassa. En meinaa jaksaa tehdä mitään ja itsensä piiskaaminen on vaikeaa. Sarjat jää tämän takia vajaiksi ja haluaisin tietää, miten oppisin nauttimaan kivusta.

Tekniikoiden oppiminen on kanssa melko haastavaa, mutta eiköhän ne videoita katselemalla avaudu.

Sali on tällä hetkellä lähes ainoa urheilumuoto, jota ehdin harrastaa. Kortti on myös jo ostettu, joten siitä on pakko alkaa tykätä, maksoi mitä maksoi.

Vinkkejä motivaatioon?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi aloittaa sitten kevyemmin, vaikka juoksumatolla tai kuntopyörällä, jos kunto on päässyt huonoksi?

Vierailija
2/8 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa traineri, joka potkii sua perseelle ja katsoo että teet kunnolla. Mä olen samanlainen kuin sinä, enkä tekisi täysillä, jos joku ei vahtisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin 8 vuotta kolmasti viikossa ja vaikka tuloksiakin syntyi, en koskaan oppinut pitämään siitä. Aina oli yhtä vastanmielistä. Olen ulkoilmaihminen ja nyt käyn vain lenkillä.

Vierailija
4/8 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä tehdä siellä edes jotain.

Aja vaikka kuntopyörällä ja keskity musiikin kuuntelemiseen tai vaikka unelmointiin. Sekään ei haittaa jos välillä vetää kevyemmän treenin. Ei sitä aina tarvi täysillä treenata. Liian tiukka treeni on monella syynä koko kuntoilun lopettamiseen.

Mulle on tärkeintä että sinne salille menee säännöllisesti. Treenivire löytyy aina jossain vaiheessa.

Nyt se on ollut taas vähän kadoksissa kun joulun ja uudenvuoden aikaan käytiin reissussa eikä päässyt salille. Tauot tuppaa tekemään tuota. Olen kuitenkin alkanut taas säännöllisesti käymään siellä. Muutamien kuntopyörätreenien jälkeen alkaa taas voimaharjoittelukin kiinnostamaan.

Vierailija
5/8 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa pari kolme pt-aikaa, ja pyydä että hän tekee sulle  simppelin 1 tai 2-jakoisen saliohjelman (lihaskunto). Pt opettaa sulle oikean tekniikan eikä tarvitse miettiä teetkö liikkeet oikein. Laitteita ja vapaan painon liikkeitä ei enää "pelkää" samalla tavalla kun pt on näyttänyt kädestä pitäen. Ja kun sulla on yhdessä pt:n kanssa tehty saliohjelma printattuna mukaan painoineen ja toistoineen päivineen, on tekeminen vaivattomampaa, etenkin alkuun. Tee saliohjelmaa 2 tai 3 kertaa viikossa. Pian huomaat, miten äkkiä pystyt lisäämään painoja tai toistoja.  Ajattele, ettei muutaman pt-tapaamisen hankkiminen ole paha sijoitus siitä, että puolen vuoden päästä voit olla hyvässä kunnossa :) Kaikkein pahin olisi jos salikorttisi jäisi kevääksi käyttämättä.

Itse olen entinen liikunnan, etenkin lihaskuntoliikunnan, vihaaja. Mulle auttoi tosi paljon, että sain pt:tä hyvän 3 jakoisen ohjelman, joka oli idioottivarma. Lisäksi motivoi kun huomasin miten etenkin alkuun lihaskunto kasvoi kohisten. Lisämotivoivana tekijänä mainittakoon, että  salilla mulla on oma musiikki mukana laadukkailla kuulokkeilla. Voin jammailla oman musiikin tahtiin ja samalla unohdan muut salilla kävijät.

Vierailija
6/8 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu opetella nauttimaan kivusta eli eiköhän tuossa ole vastaus myös kysymykseesi. Tee puhtaita sarjoja sopivilla painoilla, niin ettet jaksaisi enempää mutta missään ei tunnu kipua.

Vierailija
7/8 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla max. 2krt viikossa, jotta ehdit palautua ja lihakset pääsee kehittymään. Jos lihas arkuus kestää pidempään aluksi, voit ihan hyvin käydä 4-5 päivän välein. Tai aloitat jollakin yleiskuntoa ja tukilihaksistoa aktivoivalla jumpalla jota harrastelet ensin muutaman kuukauden.

Hyvä, väh. 20 min kevyt lämmittely, jonka jälkeen tankkaat energyä antavan juoman kuten 2dl prot. juoman. Ei mene sokerit liian alas kun keho ei ole tottunut rasitukseen. Kevyet, avaavat venyttelyliikkeet joka treenin alussa(Takareidet, pakarat, olkapäiden pyörittelyt, ym.)

Tee tunnollisesti ohjelma läpi, sama joka kerta. Tosi kevyillä painoilla aluksi niin lihakset tottuu muutamassa viikossa rasitukseen. 10-15 sarjan toistoja. Tämän jälkeen tulokset tulevat yleensä olemaan tosi huimia puolen vuoden-vuoden ajan, kunnes kehittyminen vaatii raskaammat painot, ehkä 2-jakoisen treenin ja lyhyemmät sarjat tietty.

Älä luovuta, mutta älä liikaa stressaa treenistä. Aluksi on tärkeintä saada hiljalleen kuntoa ylöspäin ja löytää ne lihakset.

Vierailija
8/8 |
16.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit etsiä etukäteen sopivia harjoitteita esim. netistä. Jos tavoitteena painonhallinta ja yleiskunto, homma menee ihan eri tavalla kuin ok kuntoisella tyypillä joka juoksee 5km lenkkejä. Googleta. Sopiva ohjelma on kaiken a ja o, siitä saat motivaatiota kun tiedät saavasi varmasti tuloksia.