Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En olisi ikinä uskonut, että olisin 4,5 vuotta valmistumiseni jälkeen edelleen työttömänä.

Vierailija
16.01.2017 |

Mitä ihmeen vikaa minussa on? En vain todellakaan saa mitään työtä!

Yleinen työllisyystilanne on huono, mutta silti. Olen 35-vuotias FT, eli filosofian tohtori, pääaine taidehistoria. Joo, tiedän, pilipalitutkinto, pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski.

Minulla on neljä lasta, jotka sain nuorena. Mies opiskeli silloin, minä lasten jälkeen. Työkokemusta ei ole, koska minä siis opiskelin ja sain neljä lasta ja hoidin niitä. Mielestäni aika reipas tahti, olla kolmekymppisenä neljän lapsen äiti ja tohtori. No, työkokemus jäi kuitenkin kokonaan saamatta.

Väittelin tohtoriksi keväällä 2012. Olen hakenut töitä siitä lähtien, jo aiemminkin. En saa oman alan töitä ilman työkokemusta. En saa suorittavan tason töitä, koska olen liian pätevä. Olen todellakin hakenut ihan mitä vain, siivoustyötä, lastenhoitotyötä, aulaemäntää, ikkunanpesijää, mutta myös asiantuntijatöitä omalta alaltani.

Olen väärä ihminen joka paikkaan. Ja kohta jo liian vanha ylipäätään työelämään.

Tänään olen lähettänyt kuusi työhakemusta. Nyt pidän ruokatauon ja lähetän vielä kaksi. Toinen on tarjoilijaksi, toinen opetustyö.

Aika syvältä.

Kommentit (450)

Vierailija
421/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajista on pulaa. Opettajien sijaisuuksia tekemään vaan. Yhteys suoraan koulujen rehtoreihin.

Pulaa taitaa olla vain erityisopettajista ja lastentarhanopettajista.

Vierailija
422/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunhan pitäisi olla Mopa-toiminnassa holhottavana ja kuntoutettavana. Työtön on nimittäin mielisairaaseen verrattava älykäpiö, jota pitää pompottaa kehitysvammaisten tasoa olevissa ns. avustavissa töissä kaikkien tukien katkeamisen uhalla. Jos et vielä ole sinne joutunut, et ole oikea pitkäaikaistyötön vaan surkea trolli. Haastattelut 3 kk välein ovat päällä, ja jos et löydä töitä, olet aina mopassa mukana hamaan eläkeikään asti. Nimittäin sananvalta menee sillä hetkellä, kun allekirjoitat mopa-paperit työkkärin ja sossun kanssa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun ole mikään velvollisuus mainita tohtorin tutkintoasi, ja ainakin jos haet jotain siivoojan tms hommia, niin ehdottomasti kannattaa jättää mainitsematta.

Pääseekö muka edes siivoamaan ilman laikkarin tutkimusta nykyään?

Vierailija
424/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asut?

Ainakin Malmin Nesteasema hakee työntekijöitä ihan sähköpylväässä olevin plakaatein: Tule meille töihin palkka 2100/kk. 

Jos et kerinnyt, voit kysyä oman kylän huoltsikalta duunia.

Vierailija
425/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleinen työllisyystilanne on huono, mutta silti. Olen 35-vuotias FT, eli filosofian tohtori, pääaine taidehistoria. Joo, tiedän, pilipalitutkinto, pitäisi olla sairaanhoitaja tai rekkakuski.

Minulla on neljä lasta, jotka sain nuorena. Mies opiskeli silloin, minä lasten jälkeen. Työkokemusta ei ole, koska minä siis opiskelin ja sain neljä lasta ja hoidin niitä. Mielestäni aika reipas tahti, olla kolmekymppisenä neljän lapsen äiti ja tohtori. No, työkokemus jäi kuitenkin kokonaan saamatta.

Väittelin tohtoriksi keväällä 2012. Olen hakenut töitä siitä lähtien, jo aiemminkin. En saa oman alan töitä ilman työkokemusta. En saa suorittavan tason töitä, koska olen liian pätevä. Olen todellakin hakenut ihan mitä vain, siivoustyötä, lastenhoitotyötä, aulaemäntää, ikkunanpesijää, mutta myös asiantuntijatöitä omalta alaltani.

Olen väärä ihminen joka paikkaan. Ja kohta jo liian vanha ylipäätään työelämään.

Tänään olen lähettänyt kuusi työhakemusta. Nyt pidän ruokatauon ja lähetän vielä kaksi. Toinen on tarjoilijaksi, toinen opetustyö.

Aika syvältä.

Tiedän yhden ikäisesi maisterin, joka ei ole myöskään työllistynyt valmistumisensa jälkeen(seitsemään vuoteen), lukuunottamatta keikkatyötä siivoojana. Matkusteli siinä samalla, kenenkäs muun kuin miehensä rahoilla(ei kait niillä kotihoidontuilla ja lapsilisillä hirveästi matkustella). Muutaman lapsen teki sinä aikana, ja nyt opiskelee amk.ssa.

Ehkä ei kannata mainita siivoojan paikkaa hakiessa, että olet tohtori. Saattavat tuumata että sinulla ei hirveästi motivaatiota riitä pidemmän päälle raaputella purukumeja pulpeteista tai harjata toisten kakkapönttöjä.

Itse olen peruskoulun käynyt ja aina olen töitä saanut kun olen ahkerasti hakenut, tosin en ole nirsoillut yhtään, olen tehnyt siis paljon pätkätöitä hanttihommissa, mutta itseni sillä pystynyt elättämään.

Vierailija
426/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun ole mikään velvollisuus mainita tohtorin tutkintoasi, ja ainakin jos haet jotain siivoojan tms hommia, niin ehdottomasti kannattaa jättää mainitsematta.

Minä ainakin pääsin, ilman tutkintoa tai työkokemusta.

Vierailija
427/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääääsee. Clarion esimerkiksi täynnä maahanmuuttaja-siivoojia ilman tutkintoa. Kaveri pääsi sinne ja SOLille ihan vaan soittamalla lukiopohjalla.

Vierailija
428/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Typ-palvelut ole vielä ollut yhteydessä sinuun?

Sieltä saa 9€/pvä vaikka posliinimyymälän myyjänä.

Tai vaihtoehtoisesti voit mennä polkupyöränkorjauspajaan.

Vierailija
429/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä yleensä FM:ät tekee työkseen, siis ne joilla on työtä? Jossain vaiheessa ja varmaan vieläkin niitä FM:iä valmistui käsittämätön määrä, joten kai niille joku käyttötarkoituskin oli ...

No esim. aineenopet ovat filosofian maistereita...

Itse olen FM ja B2B-kaupan alalla kielitaitoni takia.

Vierailija
430/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei kannata mainita siivoojan paikkaa hakiessa, että olet tohtori.

Vaan mitä? Yleensä työnantaja kysyy, mitä hakija on aiemmin tehnyt. Jos työkokemus on yli kymmenen vuotta yliopistohommia, niin miten sen selittää parhain päin?

Vierailija
431/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei kannata mainita siivoojan paikkaa hakiessa, että olet tohtori.

Vaan mitä? Yleensä työnantaja kysyy, mitä hakija on aiemmin tehnyt. Jos työkokemus on yli kymmenen vuotta yliopistohommia, niin miten sen selittää parhain päin?

Sitten selität että olet ollut yliopistolla sen yli 10 vuotta.  Sillä siisti.  Monet, lähes kaikki arvostavat sitä todella.  Onko sinulla ulkaisuja, varmasti on.  Tulosta ne cv:n liitteeksi.

Vierailija
432/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysähdyitkö koskaan miettimään miten sinulle käy jos mies lähtee?

Äiti aina opetti että naisella pitää olla koulutus ja omat rahat. Omillaan pitää tulla toimeen.

Kommenttini on vähän ohis, mutta tuo sinun sanomasi pisti silmään. Tuo on ehkä suomalaisin elämänopetus ikinä. Sitähän on tutkittukin, että täällä naiset eivät luota miehiinsä, mikä on aiheuttanut osaltaan vahvan tasa-arvoistumisen koska naiset eivät uskalla jäädä miehensä "armoille" vaan tärkeinä pidetään sitä että on pahan päivän varalta omat rahat ja käytännössä oma elämä, jalka oven välissä koko ajan. Luottamuksen puute juontaa juurensa sota-ajasta, jolloin naiset olivat omillaan ja pyörittivät sekä perheen asioita että siirtyivät työelämään. Sama jatkui kun miehet tulivat takaisin rintamalta, monet työkyvyttöminä tai traumatisoituneina. Tähän vielä lisäksi suomalaisten miesten perinteinen alkoholinkulutus ja hakkaamistaipumus, mikä kaikaa vielä modernienkin aikojen kasvatuksessa, vaikka nykyisin naisetkin ryyppäävät ja riehuvat itsekin.

Mielestäni on kiinnostavaa, että tuollaisia opetuksia ei usein kuule ulkomailla. Ei opeteta tulemaan omillaan toimeen koska lähtökohtaisesti ajatellaan että mies elättää perheensä ja jos ei elätä, niin naisella on kuitenkin oma perhe johon voi luottaa. Täällä Suomessa taas lähdetään siitä epäluulosta, että tiukan paikan tullen kehenkään ei voida luottaa.

Itse olen sitä mieltä että tämä opetettu suojattomuus aiheuttaa naisilla sen, että turhautuvat helposti parisuhteeseensa. On vaikea olla tyytyväinen kun taustalla kytee koko ajan uskomus siitä, että toinen kohta jättää kuitenkin, ja itse joutuu uhraamaan elämäänsä ja uramahdollisuuksiaan (=pakokeino- ja omillaan selviytymismahdollisuuksiaan) epäluotettavan ketaleen takia.

Vierailija
433/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos vielä luet tätä, niin sun kannattaisi täydentää yliopistotutkintosi opettajan opinnoilla, olisiko jotain 90 op tai enemmän, riippuen tutkintosi sisällöstä. Silloin pääset hakemaan opetus-alan paikkoja laajemmin. Älä ihmeessä alennu hanttihommiin, akateemisena et kuitenkaan pysty kauan viihtymään niissä.

Vierailija
434/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä mitään liian pätevä ole, jos et ole tehnyt päivääkään suorittavaa työtä. Voit jättää aina tutkinnot kertomatta ja kertoa olleesi kotiäiti.

Olet 110% oikeassa. Nämä korkeastikoulutetut käyttävät tätä "olen liian pätevä", "olen ylikoulutettu" yms. selityksiä, kun eivät halua tunnustaa itselleen etteivät osaa mitään hyödyllistä mistä kukaan työnantaja olisi halukas maksamaan.

Vierailija
435/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos vielä luet tätä, niin sun kannattaisi täydentää yliopistotutkintosi opettajan opinnoilla, olisiko jotain 90 op tai enemmän, riippuen tutkintosi sisällöstä. Silloin pääset hakemaan opetus-alan paikkoja laajemmin. Älä ihmeessä alennu hanttihommiin, akateemisena et kuitenkaan pysty kauan viihtymään niissä.

Muuten hyvä, mutta moni muukin on keksinyt saman. Seuraus: aineenopettajista hervoton ylitarjonta, töitä ei ole nimeksikään.

Minun mielestäni ihminen on hyödyllisempi huoltsikalla viisi päivää viikossa kuin opettajana pari tuntia puolessa vuodessa.

Vierailija
436/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä mitään liian pätevä ole, jos et ole tehnyt päivääkään suorittavaa työtä. Voit jättää aina tutkinnot kertomatta ja kertoa olleesi kotiäiti.

Olet 110% oikeassa. Nämä korkeastikoulutetut käyttävät tätä "olen liian pätevä", "olen ylikoulutettu" yms. selityksiä, kun eivät halua tunnustaa itselleen etteivät osaa mitään hyödyllistä mistä kukaan työnantaja olisi halukas maksamaan.

Tai sitten työmarkkinoilla ( lue yhteiskunnassa) on hyvin vähän aloja tai työnantajia, jotka pystyvät tarjoamaan korkeasti koulutetuille niiden osaamista vastaavaa työtä. Sivistys ja korkean tason teknologiat katoaa maasta. Tilalle jäävät tokmannit ja hampurilaiset.

Vierailija
437/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

profeetta-master kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika syvältä.

nämä pilipalitutkinnot pitäisi lailla kieltää, nimittäin se että annetaan ihmisille sellainen uskomus että lukemalla paperit mistä tahansa yliopiston alasta, saisit töitä, se oli 1970 luvulla ehkä näin.

Itsekin luin 7 vuotta eka tutkintoa ensin 2 vuotta elokuva ja tv tutkimus v. 1990-, (täyttä huuhaata), sitten kulttuurihistoriaa ( huuhaata sekin), ei pedagogisia  - eikä kultuurihistorialla voi edes opettaa kouluissa kun pitää olla yleisen historian tutkinto! ,,,,,,nyt 16 vuoden jälkeen menin yliopistolle huvikseen ja luin teologian maisteriksi 2 vuodessa....papeilla ei töitä, eikä kiiinnostakaan olla pappi tässä kirkossa.

2 vuotta olen ollut ala asteen opena, se oli tylsää. muuten työttömänä paljon ja pätkätöitä. nyt kohti työkkäriä kun saan pian ne paperit käteen. kun valmistuin eka kerran ja menin työkkäriin siellä oli aulamiehenä joku ffilosofian maisteri, joka oli lukenut filosofiaa 200 opintoviikkoa! naurettiin siinä että ainoa duuni mitä voi saada on just joku tuollainen yleispummi, työkkärin ovimiehenä!

Kaikki taidetutkimus, kirjallisuustiede elokuvahumpuuqitiede, historiat ja muut pitäisi kokonaan lakkauttaa, yhteiskunna ja ihmisten parhaaksi.

Ei, vaan vika on jäykissä suomalaisissa työmarkkinoissa, tuijotetaan sitä, onko tutkinto just oikealta alalta. Muissa maissa taidehistoriaa opiskellut voi sijoittaa vaikka pankkiin töihin. Itse olen biologi. Heillä on myös ankeat työllistymisnäkymät. Päätin pyrkiä Helsingin kaupungille kotiavustajaksi vanhuksille. Kun kerroin työhönottajalle puhelimessa koulutukseni, hän rupesi melkein huutamaan, ettei koulutukseni liity mitenkään ko. työhön. Ei niin, mutta toisaalta moni teki sitä pelkällä ylioppilaspohjalla.

Tämä. Jos kykenee opiskelemaan itselleen tohtorin paperit, oppii myös työelämän rutiinit. Ei se työelämä niin vaikeaa ole. Mutta täällä Suomessa ei voi antaa mahdollisuutta, kun on väärät paperit. 

No jos tarjolla on myös useampi hyvä hakija, jolla on myös ne oikeat paperit, niin miksi työnantaja valitsisi sen jolla on väärät paperit?

Vierailija
438/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala vetämään työväenopiston kursseja tai jotain muuta yrittävää.

Vierailija
439/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomessa ei myönnetä että suurtyöttömyys on todellinen ja vakava ongelma?

Hymistellään ja piilotellaan maton alle todellista tilannetta .

Syyllistetään työnhakijoita.

Vierailija
440/450 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleenkoulutus??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä