Etäisä peruu viikonloppu tapaamiset edellisenä päivänä
Lapsen isä tietää että hänen hoitoviikonloppuina olen töissä. Aikaisemmin uhannut hankaloittaa eämääni. Nyt sitten toteutti uhakuksen ja ilmoitti ettei ota lastaan viikonlopuksi ja jouduin järjestää lapsenhoidon viikonlopulle jotta pääsen töihin. Pelkään vain että tämä tulee jatkumaan. Tiedän että olen töissä joka toinen viikonloppu ja isä käyttää tätä hyväkseen jotta vaikauttaisi elämääni. Ideoita mitä tehdä ?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika yhteishuoltajuudessa olisi?
No esim tällainen tullut tuttavan kautta vastaan, että etäisä ei suostunut allekirjoittamaan passihakemusta, että lapsi pääsisi äitinsä kanssa ulkomaille lomareissulle. Lopulta onneksi vain päivää ennen reissuunlähtöä ehti tulla poliisilta päätös että passi myönnetään isän vastustuksesta huolimatta ja pääsivät reissuun.
Eikä siis tosiaan mitään muuta syytä tuolle ollut kuin kiusanteko. Lapselle selitti että ei siksi anna lupaa kun lentäminen on niin vaarallista ja pelkää että tälle sattuisi jotain kun lapsi on hänelle niin rakas...
Nyt oli kysymys ap:n tilanteesta. Ap on hankala, koska ei saa yhteishuoltajuutta. Miksi ei?
Isä siis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika yhteishuoltajuudessa olisi?
No esim tällainen tullut tuttavan kautta vastaan, että etäisä ei suostunut allekirjoittamaan passihakemusta, että lapsi pääsisi äitinsä kanssa ulkomaille lomareissulle. Lopulta onneksi vain päivää ennen reissuunlähtöä ehti tulla poliisilta päätös että passi myönnetään isän vastustuksesta huolimatta ja pääsivät reissuun.
Eikä siis tosiaan mitään muuta syytä tuolle ollut kuin kiusanteko. Lapselle selitti että ei siksi anna lupaa kun lentäminen on niin vaarallista ja pelkää että tälle sattuisi jotain kun lapsi on hänelle niin rakas...
Niin että yhteishuoltajuuden mahdollisuus pitäisi kieltää, vai? Että ainoastaan lähivanhempi voisi estää lapsen matkustamisen, sekö olisi parempi vaihtoehto?
Mä käsitin, että isä on ollut hankala ihan alusta asti eikä varmasti lopu yhteishuoltajuuteen.
Isä ollut hyvin hankala alusta asti. Vaati mm aborttia. Olen pilannut hönen elämäsä. Haukkunut minut alimpaan helvettiin. Uhkailee oikeudella ja "tietää" asioita minusta. Olen alusta asti yrittänyt pitää välit kunnossa, olisi arki tapaamiset mm. Mutta herralla on omat kiireet ja harrastukset. Plus naiset vaihtuu. Edellinen tyttöystävä oli tervetullut kastejuhliin myös mutta ei tullut. Oli hyvin kylmäkiskoinen lasta kohtaan. Nyt kuitenkin ovat eronneet ja uusi nainen kuvioissa. En suostu yhteishuoltajuuteen koska suoraansanottuna isä ei sitä ole ansainnut. Pystyy hankaloittaa halutessaan asioita, kuten sitä j tekee.Halusin isyystestit jotta lapsen oikeus isään olisi. Olen monta kertaa sanonut että jos tapaaminen ei kiinnosta niin lopettaa lapsen tapaamiset sekä elatukset voi jättää maksamatta. Tässä häön kuitenkin menettäisi kasvonsa. Ne jotka ovat tässä tilanteessa ymmärtävät tilateeni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhäiti kirjoitti:
Olen yksinhuoltaja.Raskaus oli vahibko. Odotin yksin ja sain lapsen yksin. Eka vuosi hyvin rankka. Isä kiukuttelee koska en suostu yhteishuoltajuuteen ja siksi tekee tällätavalla kiusaa :/
Ja et suostu yhteishuoltajuuteen, koska? Elatus kuitenkin tuntuu kelpaavan. Jos halusit yksinhuoltajuuden, et olisi ilmoittanut isän nimeä mihinkään.
Ei huoltomuoto liity mitenkään elatukseen tai tapaamisiin.
Kysymys on moraalista. Jos haluaa isän osallistuvan elatukseen, niin pitää antaa osallistua kasvatukseenkin. Ei voi noukkia vain rusinoita pullasta.
Ei yhteishuoltajuus vrt. Yksinhuoltajuus siihen vaikuta, voiko kasvattaa. Lähinnä vaikuttaa näihin passiasioihin yms. Mun mielestä ap:n tilanteessa yksinhuoltajuus oli lähes itsestäänselvyys, jos isä ei ollut odotusaikanakaan mitenkään kiinnostunut.
Juridisesti on säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksuja. Kaikki muu vastuu on lapsen kanssa asuvalla vanhemmalla. Vaudut tähän, että näin voi jatkossakin käydä. Eli mahdollisen perumisen varalle sinulla on jo valmiiksi pari muutakin hoitojärjestelyä.
Lapsi ei ole loputtomasti pieni, vaikka nyt siltä tuntuukin. Itse olen ollut hieman saman suuntaisessa tilanteessa, että aina piti olla varasuunnitelma sen varalle, että isä peruu tapaamisen. Aina.
Toisaalta, kun varasuunnitelma aina oli, helpotti se omaa elämää, kun ei joutunutkaan pulaan, jos ja kun isä perui.
Kulunut sanonta, mutta lapset on hetken pieniä. Silloin voi olla rankkaa. Mutta se aika ei tosiaan kestä loputtomasti.
Tsemppiä ap!
Et voi oikein mitään. Minä lopetin vuorotyön, koska en jaksanut tuota häslinkiä ja stressiä. Aina piti jännittää, ilmoittaako isä ajoissa. Jos peruin tarhan ja isä perui tapaamisen, niin olipa tenkkapoo.
Meillä tilanne on se, että vielä vuosien jälkeen isä on mustasukkainen eikä halua minulla olevan vapaa-aikaa. Nyt työttömänä ollessa teen joskus keikkaa lapsen ollessa isällä. Sekään ei usein onnistu, koska tapaamiset on lyhyitä, tyyliin illasta aamuun.
Yhteishuotajuus meillä on. Jos koulu- tai terveysasioista tulee erimielisyyksiä, niin sitten harkitsen uudestaan.
On se kumma kun etävanhemman ei tarvitse sitoutua sopimukseen milläänlailla. Ja lähivanhempi joutuu jännittään joka kerta pääseekö töihin tai ottaako etävanhempi lomalla. Kuinka näin voi olla?????
isä käyttää tapaamisoikeuttaan väärin. Lapsi tässä etääntyy isästä joka tekee kiusaa äidille.
Yhäiti kirjoitti:
Olen yksinhuoltaja.Raskaus oli vahibko. Odotin yksin ja sain lapsen yksin. Eka vuosi hyvin rankka. Isä kiukuttelee koska en suostu yhteishuoltajuuteen ja siksi tekee tällätavalla kiusaa :/
Älä anna periksi. Minunkin ex yritti nujertaa minut, jätti maksamatta elareita, jätti lasta hakematta, kun en suostunut hänen vaatimuksiin huoltajuudesta ja tapaamisista. Purin hammasta ja järjestin kaiken itse, sain vähän apuja tutuilta ja sukulaiselta. Tätä jatkui vuoden, sitten hän varmaan luovutti ja välit on sen jälkeen olleet viileän asialliset. Aina helpottaa sellaisina aikoina kun hänellä on uusi naisystävä. Aina kun on taas yksin, kiukuttelee minulle ja on hankala. Ehkä hakee sillä huomiota.
Älä luovuta huoltajuudesta kiusanteon takia. Tulee olemaan seuraavat 18 vuotta paljon helpompia järjestää lapsen asiat kun ei tarvitse vääntää tuollaisen kanssa joka on niin lapsellinen ja itsekäs että tekee kiusaa niin perustavilla asioilla kuin lapsen hoito ja elanto. Tajuaako se urpo että sinun palkka on lapsen elanto. Haluaako että jäät työttömäksi?
Hyvänen aika, tietysti haluaa että käyttää sitä huoltajuusasiassa, ja jos olet rahaton olet riippuv a inen hänen tuesta. Kahta paremmin pidä puolesi ja suojele lasta tuolta vallankäytöltä.
Missään vaiheessa ei ole tullut mieleenikään luopua yksinhuoltajuudesta. Koska asia on päivänselvä että isä haluaa vain määrämisvaltaa ja vaiheuttaa elämäämme. Kun lapsi oli 1kk ikäinen oli isä vaatimassa lasta itselleen jotta tyttöystävä näkisi hänet . Tähän totesin että tyttöystävä ehtii tapaamaan lapsen kunhan isä ensin tutustuu lapseensa kunnolla. Tuossa vaiheessa tuli sellaista tekstiä että huh huh.. siinä itse yksin väsyneenä ja hormoonihuuruissa olin ihan lopussa kun toiselta ei tullut ymmärrystä ollenkaan. Kaikenkaikkiaan olen kokoajan yrittänyt pitää välit. Etän vanhemmatkin puutuivat asiaan ja alkoivat vaatimaan yhteishuoltajuutta ja viikko viikko hoitoa 1.5v lapselle. Kun en tähän suostunut uhkailivat ettei heidän kanssa kannata ruveta pelleilemään. Ovat siis hyvin varakkaita. No minä äitinä tiedän mikä lapselleni on parasta enkä suostuisi viikko viikko hoitoon.
Etän mielestä en saisi tehdä vuorotyötä, lapsi kärsii. Valitettavasti hoitoalalla työt ovat vuorotyötä. Ja näinä aikoina saa olla iloinen että on edes töitä. Opiskelen töiden ohessa kuitenkin toista ammattia josta valmistuisin yrittäjäksi jolloin pystyisin tekee pöivätyötä. Mutta tämäkäön ei käy isälle, vaan olen huononäiti kun teen töitä ja opiskelen. Kuulemma en ole koskaannlapseni kanssa. Hänhän tietää lapsen kanssa olemisesta 247:D toivon että joku kaunis päivä hän saa naisystävänsä kanssa perheenlisäystä ja silloin ehkä havahtuu että jumaliste ekab lapseni äiti ollu sissi kun silvoytynyy noin upeasti yksin.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä.. kosketusnäyttö ja ennakoiva teksti ;)
Mitä minä tekisin sijassasi: lakkaisin täysin luottamasta tähän "isään". En laskisi hönen varaansa yhtään mitään hoitoa, vaan järjestäisin kaikki työvuoroni aikaiset hoidot päiväkotiin. Enkä millään tavalla tyrkyttäisi lasta isälleen. Antaisin ilmoittaa isän ihan itse, milloin ottaa. Ja jos minulle ei hänen ainansa sovi, niin voi voi.
Itse jaksoin yrittää seitsemän vuoden ajan edistää isän ja lapsen suhdetta. Tyrkytin lasta hänelle, järjestin kyydit, välillä piti antaa ruokarahaakin. Silti minulle saatettiin ilmoittaa edellisenä iltana, että ei käy. Välimatkaa oli paljon ja kuskasin lasta junalla mennen tullen. Liput maksoin minä. Mitta tuli täyteen sen kerran kun sain tekstarin jo ollessamme junassa, loppumatkan aikana, että ei otakaan lasta nyt. Lähdimme takaisin 400 km päähän. Päätin sen matkan aikana, että lapsi menee isälleen seuraavan kerran kun isä itse pyytää että voisiko lapsi tulla. Ajattelin, että maksan ne junaliput kyllä, mutta pyytää pitää. Siinä on nyt kummenisen vuotta. Ei ole lasta pyydetty käymään vielä.
Vierailija kirjoitti:
Yhäiti kirjoitti:
Älä anna periksi. Minunkin ex yritti nujertaa minut, jätti maksamatta elareita, jätti lasta hakematta, kun en suostunut hänen vaatimuksiin huoltajuudesta ja tapaamisista. Purin hammasta ja järjestin kaiken itse, sain vähän apuja tutuilta ja sukulaiselta. Tätä jatkui vuoden, sitten hän varmaan luovutti ja välit on sen jälkeen olleet viileän asialliset. Aina helpottaa sellaisina aikoina kun hänellä on uusi naisystävä. Aina kun on taas yksin, kiukuttelee minulle ja on hankala. Ehkä hakee sillä huomiota.
Mitä just luin? Isä haluaa tavata lastaan ja olla tämän huoltaja, niin äiti on upea ihminen ja torppaa kaikki yritykset. Tiesittekö että sillä teidän lapsellakin on oikeus isäänsä? Tiedän kokemuksesta että onhan se helpompaa jos vou leikkiä ettei omaa huonoa isävalintaa ole olemassa, mutta se on, ja te toimitte todella itsekkäästi.
Lapsesi tuskin haluaa pitää yhteyttä isäänsä enään .. koska on ymmärtänyt millainen isä todellisuudessa on ? Tässäkin isä varmasti syyttää sua kaikin mahdollisin tavoin. Upeaa kuinka oot jaksanut <3
Nyt oli kysymys ap:n tilanteesta. Ap on hankala, koska ei saa yhteishuoltajuutta. Miksi ei?