Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilastotiede - opiskelu, työllistyminen, palkka? Mat-lu vai valtsikka?

Vierailija
14.01.2017 |

Hei!

Onko täällä ketään tilastotiedettä opiskelleita? Olisin todella kiitollinen jos joku osaisi hieman avata alan opiskeluun liittyviä asioita. Opiskelen tällä hetkellä tietojenkäsittelytiedettä, mutta tilastotiede on alusta asti tuntunut sopivammalta vaihtoehdolta. Nyt on perusopinnot kasassa kummastakin aineesta, joten vaihtaminen alkaa olla ajankohtaista.

Tilastotieteen perusopinnot sekä matematiikan perusopinnot tuntuivat helpoilta. Kuitenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että opinnot muuttuvat tästä eteenpäin huomattavasti vaativammiksi. Pitääkö tämä paikkansa? Nouseeko taso niin paljon, että ehkä tietojenkäsittelytiede olisikin turvallisempi vaihtoehto, jotta jostain vielä valmistuisin? Toisaalta tietojenkäsittelytieteessä jo perusopinnot tuntuivat todella vaikeilta.

Entä millainen työllisyystilanne on tilastotieteilijöillä? Löytääkö töitä jo kandilla vai onko maisteri ehdoton? Olen luultavasti hakemassa maisterivaiheeseen opiskelemaan psykologiaa, joten maisterin tutkintoa en toisaalta luultavasti tilastotieteestä tarvitsisikaan. Millainen on palkkataso?

Ja sitten vielä viimeisenä, kuinka paljon eroa on mat-lun ja valtsikan tilastotieteen tutkinnoissa? Kurssien sisällöt vaikuttavat jokseenkin käsittelevän samoja aihealueita, mutta mat-lussa matemaattinen puoli käydään huomattavasti syvemmin läpi. Kuinka paljon näiden tutkintojen välillä lopulta on eroa esimerkiksi työllistymisen kannalta?

Toivottavasti joku jaksaa vastailla, edes osaan kysymyksistä! :) Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up :)

Vierailija
2/2 |
15.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mietit ensin minkälaisissa hommissa haluat tehdä töitä. Nyt et taida oikein tietää. On tilastotiedettä, tietojenkäsittelytiedettä, psykaa. Itse luin myös sitä sun tätä, mutta kannatan siventymistä johonkin. Työn saanti perustuu nykyään niin vahvasti oman osaamisen brändääniseen, mikä on vaikeaa kun on vähän sitä sun tätä. Valtsika minusta työllistymisen kannalta parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi