12-vuotias haluaa korvakorut
Olen itse vanhanaikaisesta perheestä, eikä minulla korvakorujen hankkiminen käynyt mielessäkään, taisin ottaa vasta lukion jälkeen kotoa muutettuani. Tyttäreni on siis juuri täyttänyt 12 ja halunnut korvakoruja pienestä asti, paljon ennen kuin kenelläkään hänen kaverillaan oli reiät. Ostimme hänelle klipsejä (ja tarroja kun oli 3-5 v), joita on käyttänyt lähes päivittäin. Silti korvakorut ovat olleet hänen suurin toiveensa joka syntymäpäivä ja olemme riidelleetkin asiasta kymmeniä kertoja. Nyt viime aikoina tyttären jo ennestään hieman tulinen temperamentti on voimistunut, ja hän on huutanut ja itkenyt minulle lukuisia kertoja varsinkin sen jälkeen, kun hänen paras ystävänsä sai reiät viime syksynä. Olen hänelle painottanut, että rippikoulu on alaikäraja eikä sitä ennen tarvitse haaveillakaan vaan olen pitänyt pääni lainkaan häntä säälimättä. Nytkin mököttää ja itkee huonessaan...
Pelkään kuitenkin tulehdusriskiä mikä mikä on aina olemassa, jos lävistyksiä ei hoideta ohjeiden mukaan ja koska tyttäreni harrastaa aktiivisesti taitoluistelua ja balettia. Hänellä on korkea kipukynnys, on käynyt useasti kosmetologilla ihonopudistuksessa ja kuukatiset alkoivat syksyllä joista on huolehtinut hyvin. Minulle 12-vuotias on kuitenkin lapsi, siinä missä 6-vuotiaskin, eikä hän tarvitse mitään itseään koristamaan. Miten saan tytön rauhoittumaan ja unohtamaan korvikset edes hetkeksi vai pitäisikö antaa periksi?
Kommentit (56)
Tapasin kaverini ja hänen vauvansa eilen, ja kolmeviikkoisella vauvalla oli korvikset. Kuuluu toisissa kulttuureissa tapaan laittaa korvakorut jo todella varhaisessa vaiheessa.
Sinuna antaisin tyttäresi ottaa korvikset, hän on jo kyllin vanha siihen, ja on ihan totta, että nuoret kyllä lävistää vaikka itse joss haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Tapasin kaverini ja hänen vauvansa eilen, ja kolmeviikkoisella vauvalla oli korvikset. Kuuluu toisissa kulttuureissa tapaan laittaa korvakorut jo todella varhaisessa vaiheessa.
Sinuna antaisin tyttäresi ottaa korvikset, hän on jo kyllin vanha siihen, ja on ihan totta, että nuoret kyllä lävistää vaikka itse joss haluavat.
Ja muistathan siinä sitä lahjaa hänelle ojentaessasi sanoa myös sitten ,että jumalaa ei ole vaan ihmiset uskovat satuolentoihin.
Kaikki muut ihmiset siis, paitsi viisaat ateistit ,jotka tietävät totuuden kaikesta ja sen miten asiat oikeasti ovat.
Luota siis vain heihin ja heidän sanomaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottomasti tosiaan mennä lävistysliikkeeseen. Minulla on 20 vuotta sitten kultasepällä ammutut reiät ja ne menivät vinoiksi, eivät kasva umpeen (en käytä enää koruja) ja haisevat pahalta. Sen sijaan myöhemmin lävistetty rusto parantui nopeammin kuin luvattiin ja se on pysynyt siistinä ja oireettomana. Tuo ruston lävistys oli jopa kivuttomampaa, kuin noin peruskorvisten ampuminen, joten olettaisin että niiden lävistäminen ei tunnu juuri miltään.
Sulla on käynyt silti ihan hyvin. Kahdelle kaverille on ammuttu korvikset tarhaikäisenä ja vinoon tietysti. Toisella kultasepän tähtäyskin meni vähän niin ja näin, joten reiät ovat eri korkeudella. Eivät käyneet siis edes samalla laittamassa. Kummallakin jouduttiin leikkaamaan korvista rustopatit(?) noin lukio ikäisenä.. Siis siihen korvalehteen kasvoi sellaset isot patit. Kumpikaan ei voi enää ottaa uusia korviksia. Reiät ei myöskään ole menneet kokonaan umpeen, näkyy outona kolona (verrattuna mille itsellä korvat näyttää kun en pidä korviksia joka päivä)
VIEKÄÄ LAPSET AINA OIKEALLE LÄVISTÄJÄLLE JA ÄLKÄÄ PILATKO HEIDÄN KORVIAAN AMATÖÖREILLÄ!
Ja niitä ampumapistooleja ei voi edes kunnolla desinfioida, lävistäjä tekee sen sijaan aina steriilillä, ontolla neulalla, jolloin korua ei runnota väkivalloin lehdestä läpi
Tein yhdelle kaverille erään ravintolaillan jälkeen hänen kotonaan parsinneulan ja korvalehden vastapuolelle laittamani korkin avulla. En oikein olisi tykännyt koko hommasta,mutta kun kaveri sitkeästi vaati ja sanoi haluavansa ja miehekkäästi kestävänsä,niin tehtävähän se oli. Rusahti aika ilkeän tuntuisesti ja vähän sitkeältä tuntui kun pisti läpi,mutta menihän tuo kuitenkin. Eikä tulehtunut kun neula oli kynttilällä kuumaksi ensin lämmitetty ja annettu vain jäähtyä ennen lävistämistä. Miehet on miehiä ja kyllähän mies kuin mies nyt sen verran kestää...
Itse sain 7v lahjaksi. Oli kurjaa olla koulussa kun kaikilla muilla oli korvikset. Olin niin onnessani kun ne käytiin 7v lahjaksi kultaliikkeessä ampumalla laittamassa. Ei sattunut eikä tulehtunut ja tunnollisesti hoidin.
Itsellä on myös neulalla tehtyjä reikiä ja mun mielestä on parempi ekat reijät tehä pyssyllä. Se ei satu yhtään ja kultaliikkeissä tekevät niitä lapsillekkin. Oma tyttö saa kk päästä 6v lahjaksi korvikset.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain 7v lahjaksi. Oli kurjaa olla koulussa kun kaikilla muilla oli korvikset. Olin niin onnessani kun ne käytiin 7v lahjaksi kultaliikkeessä ampumalla laittamassa. Ei sattunut eikä tulehtunut ja tunnollisesti hoidin.
Itsellä on myös neulalla tehtyjä reikiä ja mun mielestä on parempi ekat reijät tehä pyssyllä. Se ei satu yhtään ja kultaliikkeissä tekevät niitä lapsillekkin. Oma tyttö saa kk päästä 6v lahjaksi korvikset.
Mä sain myös ensimmäiset reiät 7-vuotiaana eli kun menin ensimmäiselle luokalle. Ne ammuttiin kultasepän liikkeessä 90-luvulla, jolloin tämä käytäntö oli hyvin tavallista. En itse kuitenkaan enää menisi korvareikiä ampumalla ottamaan. Kannattaa mennä ihan lävistysliikkeeseen, missä ne laitetaan asiantuntevasti ja nätisti paikoilleen. Saa hyvät hoito-ohjeetkin mukaan. Itsellä onneksi kävi tuuri, ja ampumallakin laitetut reiät ovat olleet ihan "kohdillaan". Mutta kyllä lävistämällä sen reiän kaikkein tarkimmin ja selkeimmin saa haluamalleen paikalle. Siistit pienet nappikorvakorut eivät haittaa menoa eikä urheiluharrastuksia lainkaan.
12-vuotias ei ole enää lapsi vaan teini, jos kieltäydyt näkemästä että hän naisistuu, teille tulee pian kovat ajat.
Minulla tulehtuivat reiät riippumatta siitä laitettiinko ampumalla vai neulalla. Sellaiset pienet rustopatit (?) myös jäivät. Kellään muulla kaveripiiristäni ei käynyt näin, osa desinfioi ja osa ei. Mutta ei tuokaan mikään vaarallinen juttu ollut.
Itse halusin myös korviksia ala-asteella ja sen jälkeen monta vuotta, se oli suurin lahjatoiveeni. Olin tosi kiltti lapsi ja joskus hyvin varovaisesti kysyin lupaa niiden hankkimista varten, olisin itse jopa maksanut ne. Isä ei suostunut, koska kuulemma haluan niitä vain siksi että muillakin on (ei totta), eikä lävistykset käy lapsille. Silti muiden lapsien korvissa ne näyttivät "näteiltä" myös äitini mielestä.
Tulos: en edes aikuisena ole hankkinut korviksia, jotenkin niistä jäi niin paha maku suuhun.
Korvisreikiä ei saa enää lain mukaan tehdä ampumalla vaan ne tehdään nykyään aina neulalla. Kuulin tämän ammattilaiselta joka näitä tekee päivittäin.
Meillä 15 v lävistysten rajana. Ja siihen kuuluu muutkin kuin pelkät korvat. Tekopyhää pitää korvalävistyksiä harmittomina ja normaaleina ja samalla paheksua muita. Ja totaalisen järjetöntä, kun jotkut vanhemmat lävistävät vauvojensa korvia! Mm Martina. Tatuointeja en koskaan antaisi alaikäisten ottaa (valitettavasti jotkut suostuvat näitä alaikäisille tekemään huoltajan suostumuksella)
Omalla lapsellani on ollut vuoden ikäisestä korvakorut. Sellaiset läpimitaltaan n. 2mm olevat pienet kivet. Olihan ne vähän turhat silloin pienempänä, mutta todella söpöt. 3,5-vuotias lapsi rakastaa korviksiaan eikä haluaisi olla yhtään ilman. Voimistelutunneille otamme korut aina pois, mutta päiväkodissa on pitänyt aina korviksia, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Suomessa tehdään korvakoruista liian suuri draama. Jostain syystä lähes kaikki ne lapset, joiden kontrollifriikkiäidit ovat kieltäneet alaikäiseltä korvikset, ovat lävistäneet nännejä myöden kaiken täyteen kunhan ovat täyttäneet 18. Yhden poikkeuksen tähän tiedän, mutta hänkin laittoi korvikset heti, kun täytti 18.
Ja jos 12-vuotias muuttaa mielensä reikien suhteen joskus, ne saa aina otettua pois. Eikä korviksista jää juurikaan edes mitään jälkiä, vaikka jotkut niin väittääkin.
Melko tiukka olen ollut itsekin oman tyttäreni korvakorujen suhteen ja mietin mikä olisi hyvä ajankohta. Ajattelin että korvakorujen ottaminen liittyy naisistumiseen ja kytkin sen lupaukseen, että tyttö saa korvikset kun kuukautiset hänellä alkaa. Kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana ja asian ilmoittaminenkin kävi kivasti: "Mä tarvitsisin nyt ne korvikset!" :)
Minäkin olisin tahtonut jossain 11-12v jo korvikset, tarpeeksi kun toivoin niin seiskaluokalla 13-vuotiaana ne viimein sain. Niiden jälkeen otin omatoimisesti yhdet reiät viereen lisää.
Mä sain korvikset 11-vuotiaana. Samana vuonna kaikilla luokan tytöillä lestadiolaisia lukuunottamatta oli korvikset hankittuna. Eikö suurimalla osalla tytön kavereista oo jo korvakorut? Tuon ikäinen jo ymmärtää haluaako niitä vai ei. Ja varmaan kaverit kertonu millainen kokemus se oli ja kannattako ottaa yms.
huolestunut kirjoitti:
Olen itse vanhanaikaisesta perheestä, eikä minulla korvakorujen hankkiminen käynyt mielessäkään, taisin ottaa vasta lukion jälkeen kotoa muutettuani. Tyttäreni on siis juuri täyttänyt 12 ja halunnut korvakoruja pienestä asti, paljon ennen kuin kenelläkään hänen kaverillaan oli reiät. Ostimme hänelle klipsejä (ja tarroja kun oli 3-5 v), joita on käyttänyt lähes päivittäin. Silti korvakorut ovat olleet hänen suurin toiveensa joka syntymäpäivä ja olemme riidelleetkin asiasta kymmeniä kertoja. Nyt viime aikoina tyttären jo ennestään hieman tulinen temperamentti on voimistunut, ja hän on huutanut ja itkenyt minulle lukuisia kertoja varsinkin sen jälkeen, kun hänen paras ystävänsä sai reiät viime syksynä. Olen hänelle painottanut, että rippikoulu on alaikäraja eikä sitä ennen tarvitse haaveillakaan vaan olen pitänyt pääni lainkaan häntä säälimättä. Nytkin mököttää ja itkee huonessaan...
Pelkään kuitenkin tulehdusriskiä mikä mikä on aina olemassa, jos lävistyksiä ei hoideta ohjeiden mukaan ja koska tyttäreni harrastaa aktiivisesti taitoluistelua ja balettia. Hänellä on korkea kipukynnys, on käynyt useasti kosmetologilla ihonopudistuksessa ja kuukatiset alkoivat syksyllä joista on huolehtinut hyvin. Minulle 12-vuotias on kuitenkin lapsi, siinä missä 6-vuotiaskin, eikä hän tarvitse mitään itseään koristamaan. Miten saan tytön rauhoittumaan ja unohtamaan korvikset edes hetkeksi vai pitäisikö antaa periksi?
Tyttö menee ja ottaa itse reiät joossain halppismestassa
Eiks ketään huoleta allergiat..nuoret eivät malta olla käyttämättä rihkamakorviksia.
Ainoa konsti ehkäistä on venata vaikka rippikouluun asti ja selittää mistä allergia tulee..
Tyttärelle ekat reiät teetettiin, kun aloitti koulun. Toiseen korvaan lisäreikä 12v ja nyt 15 v sai nenäsivureiän.
Lävistyspaikkana paradise Helsinki
Loistavaa palvelua.
Miten tuo ateistisilla näkemyksilläsi provosoiminen nyt tähän ( siis varsinaiseen puheena olevaan) asiaan liittyi ?
Tarkoitettiin vain ikää,jolloin keskiverto luterilainen suomalainen elämässään on ns. rippikoulussa. (suurin osa on käynyt ja suurin osa luterilaisista käy sen edelleenkin siinä iässä ja kaikki nyt ainakin tietävät mistä iästä siinä on kyse,vaikkeivat sitä itse olisi sitä käyneetkään )
Protestanttinen luterilaisuus ja luterilainen kirkko on muuten Suomen suurin uskontokunta.
Ei tuon arvostelemasi kommentin kirjoittaja mitään 'satuolentoja' tai niiden 'palvomisriittejä' sinulle tarjonnut,eikä ehdottanut sinua käymään ,vaan puhui pelkästään korvarenkaiden,tai-korujen ostosta lapsille.
Tuli vain maininneeksi tuon rippikouluiän ja sinäpä näit siinä ja otit siitä tilaisuutesi kääntää koko tämä keskustelu kulkemaan kokonaan asiasta toiseen 'toisille laduille' ja ateismin poluille. Tai leikkisämmin sanottununa:asiasta kukkaruukkuun. (satuolennoista puhuvathan kai pitävät leikkisistä ilmaisuista,eikä vain? Sano jos olen väärässä)
Oma mielipiteeni tuosta korvakoruasiasta taas on se, että ostaisin ne ap:n tapauksessa tytölle heti seuraavaksi syntymäpäivälahjakseen.
Jouluna ne olisi tietysti voinut ostaa hänelle lahjaksi , mutta siitähän taas olisi tullut ateisteilta arvostelua "satuolennon syntymäpäiväriitistä"....