Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12-vuotias haluaa korvakorut

huolestunut
14.01.2017 |

Olen itse vanhanaikaisesta perheestä, eikä minulla korvakorujen hankkiminen käynyt mielessäkään, taisin ottaa vasta lukion jälkeen kotoa muutettuani. Tyttäreni on siis juuri täyttänyt 12 ja halunnut korvakoruja pienestä asti, paljon ennen kuin kenelläkään hänen kaverillaan oli reiät. Ostimme hänelle klipsejä (ja tarroja kun oli 3-5 v), joita on käyttänyt lähes päivittäin. Silti korvakorut ovat olleet hänen suurin toiveensa joka syntymäpäivä ja olemme riidelleetkin asiasta kymmeniä kertoja. Nyt viime aikoina tyttären jo ennestään hieman tulinen temperamentti on voimistunut, ja hän on huutanut ja itkenyt minulle lukuisia kertoja varsinkin sen jälkeen, kun hänen paras ystävänsä sai reiät viime syksynä. Olen hänelle painottanut, että rippikoulu on alaikäraja eikä sitä ennen tarvitse haaveillakaan vaan olen pitänyt pääni lainkaan häntä säälimättä. Nytkin mököttää ja itkee huonessaan...

Pelkään kuitenkin tulehdusriskiä mikä mikä on aina olemassa, jos lävistyksiä ei hoideta ohjeiden mukaan ja koska tyttäreni harrastaa aktiivisesti taitoluistelua ja balettia. Hänellä on korkea kipukynnys, on käynyt useasti kosmetologilla ihonopudistuksessa ja kuukatiset alkoivat syksyllä joista on huolehtinut hyvin. Minulle 12-vuotias on kuitenkin lapsi, siinä missä 6-vuotiaskin, eikä hän tarvitse mitään itseään koristamaan. Miten saan tytön rauhoittumaan ja unohtamaan korvikset edes hetkeksi vai pitäisikö antaa periksi?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti aina sano, että rippilahjaksi. Kittaanuin ja kävin 12 v kultasepällä ominpäin.

Äidin ainoa huoli oli, että mitä hän nyt sitten hankkii mulle rippilahjaksi.. sain astiaston ja kameran, yhä tallessa kummatkin.

Kasarilla.

Vierailija
42/56 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nyt 24 vuotiaalla tyttärellä on ollut korvakorut ( siis hui kamala!!! oikeat sellaiset) kaksi vuotiaasta saakka. Ei ole niitä koskaan pahemmin repinyt eikä ole tulehtunut... niin ja hänestä on kasvanut upea nuori nainen sisältä ja ulkoa. =)  =)  =)  =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minun lapsi sain 7 vuotiaana korvakorut.

Vierailija
44/56 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna laittaa korvikset. Osaa jo itse huolehti niistä. Eikä ole enää repeämis vaaraa. Tuon ikäiset eivät enää revi toisiaan leikkiessä. Voit jatkossa määrätä millaisia koruja korvissa pidetään, pienet napit on sievät, mutta mitkään isot "mustalais renkaat" ei.

Toivottavasti tyttäresi vaihtaa kotoa poistuessaan "mustalais renkaat" ja nauraa koko matkan kouluun. Enpä ole typerämpää lukenut pitkään aikaan.

Vierailija
45/56 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Onpa hassua. Itse sain 90-luvulla korvareiät jo ekalla luokalla. Kaikki sujui ihan hyvin. Ala-asteella toki käytin ns. lasten korviksia, ensinappien jälkeen siis lähinnä eläinhahmoja ja sellaisia.  Jos pelkäät, ettei reikiä hoideta ohjeiden mukaan, niin miksi et siitä äitinä huolehtisi ja muistuttaisi? Ei luulisi olevan ylivoimaista 12-vuotiaalle huolehtia, jos on kerran jo vuosia niitä reikiä halunnut.

Vierailija
46/56 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla lapsellani on ollut vuoden ikäisestä korvakorut. Sellaiset läpimitaltaan n. 2mm olevat pienet kivet. Olihan ne vähän turhat silloin pienempänä, mutta todella söpöt. 3,5-vuotias lapsi rakastaa korviksiaan eikä haluaisi olla yhtään ilman. Voimistelutunneille otamme korut aina pois, mutta päiväkodissa on pitänyt aina korviksia, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Suomessa tehdään korvakoruista liian suuri draama. Jostain syystä lähes kaikki ne lapset, joiden kontrollifriikkiäidit ovat kieltäneet alaikäiseltä korvikset, ovat lävistäneet nännejä myöden kaiken täyteen kunhan ovat täyttäneet 18. Yhden poikkeuksen tähän tiedän, mutta hänkin laittoi korvikset heti, kun täytti 18.

Ja jos 12-vuotias muuttaa mielensä reikien suhteen joskus, ne saa aina otettua pois. Eikä korviksista jää juurikaan edes mitään jälkiä, vaikka jotkut niin väittääkin. 

Itse en ehkä laittaisi korviksia vielä sen ikäiselle, joka laittaa suuhunsa kaikki vastaan tulevat pikkuasiat. Kouluikäinen on jo ok.

Vierailija
47/56 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyysin reikiä korviin 7v. 1977. Sain ne 8v. Luulisi että nykyään ei olla noin tiukkoja. Vai onko jumalaan uskominen joka vaikuttaa tuolla tavalla?

Vierailija
48/56 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoimme meidän nuorimmalle korvakorut jo 8-vuotiaana. Toiset lävistykset 9-vuotiaana. 

Vierailija
49/56 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helkuttia? Iltse olen hirveä nipo-mamma mutta jopa minunkin mielestäni 12v. voi päättää itse korvakoruista. Osaa jo todellakin huolehtia hygieniasta ym. Ja jos ei osaa/ymmärrä niin jokin kasvatuksessa on mennyt pieleen.

Itse sain korvikset 10v. ja niin sai tytärkin.

Vierailija
50/56 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vaan laittaa korvikset , jos kerran haluaa jo ja maksa ne hänelle myös samantien.

Tuonikäisenä nykyään ottaa hyvin monet pojatkin, joten ei ole edes mikään 'tyttöjen juttu' enää, tuo korvisten laitto.

Vierailija
51/56 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jeesus mä sain korvareijät kun olin eskarissa eli olin 6v.Ne on nätit kunhan ei oo mitkään paksut mustalaisrenkaat. Sama meikkaamisessa, hiusvärissä, lävistyksissä yms. Liika on liika, rajojakin voi olla liikaa. Ja olen 12 v

Vierailija
52/56 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 13 ja sain korvikset kun olin 6v. Mulla ei oo ikinä tulehtunu pahasti. Ja siis se parantuu nopeet se tulehus jos sattuu tulee. Että kannaattaa antaa ottaa.

Vierailija
53/56 |
19.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et oo tosissas mä sain mun ensimmäiset korvareijät ku olin 6 ja oon nyt 11 ja mennää parin viikon päästä laittaa toiset😂

Vierailija
54/56 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi parempi provo!!

Vierailija
55/56 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi täällä 9V tyttö sain korvikset Ku olin 8V ja mä vaan itkin Ku mua pelotti mut ei se ees sattunu niin paljon ja kultasepässä ne antaa vaan yli 7V ja vanhemman kaa muuten ei ja neulalla sattuu saatanasti uskokaa pois mun serkku otti ja oltiin kauppakeskuksessa ja oli siin vasta päiden liikkeen ovella ja se huus ja kilju niin KOVAA!!! Meinasin alkaa itkee Ku säikähin vähän🤭

Vierailija
56/56 |
04.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa nipottamista. Itselläni on ollut korvikset 4-vuotiaasta eikä tässä 30-vuodessa ole tulehtuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi