12-vuotias haluaa korvakorut
Olen itse vanhanaikaisesta perheestä, eikä minulla korvakorujen hankkiminen käynyt mielessäkään, taisin ottaa vasta lukion jälkeen kotoa muutettuani. Tyttäreni on siis juuri täyttänyt 12 ja halunnut korvakoruja pienestä asti, paljon ennen kuin kenelläkään hänen kaverillaan oli reiät. Ostimme hänelle klipsejä (ja tarroja kun oli 3-5 v), joita on käyttänyt lähes päivittäin. Silti korvakorut ovat olleet hänen suurin toiveensa joka syntymäpäivä ja olemme riidelleetkin asiasta kymmeniä kertoja. Nyt viime aikoina tyttären jo ennestään hieman tulinen temperamentti on voimistunut, ja hän on huutanut ja itkenyt minulle lukuisia kertoja varsinkin sen jälkeen, kun hänen paras ystävänsä sai reiät viime syksynä. Olen hänelle painottanut, että rippikoulu on alaikäraja eikä sitä ennen tarvitse haaveillakaan vaan olen pitänyt pääni lainkaan häntä säälimättä. Nytkin mököttää ja itkee huonessaan...
Pelkään kuitenkin tulehdusriskiä mikä mikä on aina olemassa, jos lävistyksiä ei hoideta ohjeiden mukaan ja koska tyttäreni harrastaa aktiivisesti taitoluistelua ja balettia. Hänellä on korkea kipukynnys, on käynyt useasti kosmetologilla ihonopudistuksessa ja kuukatiset alkoivat syksyllä joista on huolehtinut hyvin. Minulle 12-vuotias on kuitenkin lapsi, siinä missä 6-vuotiaskin, eikä hän tarvitse mitään itseään koristamaan. Miten saan tytön rauhoittumaan ja unohtamaan korvikset edes hetkeksi vai pitäisikö antaa periksi?
Kommentit (56)
Toivottavasti provo. Tuolla tiukkuudella ja määräilyllä kasvatat mt-potilasta. Ja 12v ei todellakaan ole sama kuin 6v, hänellä on kuukautiset, haloo!
Ok tää oli provo, en tiedä miksi tartuin.
Anna laittaa korvikset. Osaa jo itse huolehti niistä. Eikä ole enää repeämis vaaraa. Tuon ikäiset eivät enää revi toisiaan leikkiessä. Voit jatkossa määrätä millaisia koruja korvissa pidetään, pienet napit on sievät, mutta mitkään isot "mustalais renkaat" ei.
Joudut antamaan periksi ellet aijo eristää häntä muusta maailmasta siihen asti että rippikoulu on ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Joudut antamaan periksi ellet aijo eristää häntä muusta maailmasta siihen asti että rippikoulu on ajankohtainen.
Tuota... miten tuo satuolennonpalvemisriitti nyt tähän liittyy?
Olet huono vanhempi. Reijät korvalehtiin ei ole mikään loppuelämän juttu. Parhaillaan kasvatat lapsestasi kapinoivan teinin, joka heti 16 vuotta täytettyään ottaa naaman täyteen kaikkia lävistyksiä ja värjää tukkansa shokkiväreillä. Anna sille lapselle periksi ja anna lävistää korvalehdet, mitä sinä siinä menetät? Jos luulet, että pystyt suojelemaan lastasi kaikelta kivulta, tulehduksilta ja maailman pahalta? Lapsesi kärsii tuollaisista turhista rajoista. Itse sain korviin reijät 5-6v kun halusin. En ole sen jälkeen muita lävistyksiä ottanut, mutta reijät korvissa on vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap mainitsi rippikoulun alaikärajaksi korviksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap mainitsi rippikoulun alaikärajaksi korviksille.
ihnako oikeasti joku vielä nykyään ajattelee näin?
Tässä ei minusta ole kysymys siitä, voiko tuon ikäinen ottaa reiät vai ei, vaan siitä, missä ne otetaan. Valitse hyvämaineinen lävistysliike jossa hygienia-asioista pidetään huolta (nettikeskustelut auttanevat tässä, jos tuttavapiirissä ei ole lävistyksen ottaneita) ja käy yhdessä tytön kanssa ottamassa lävistykset. Saatte samalla kunnolliset hoito-ohjeet eikä tarvitse pelätä, että hommassa menee joku vikaan (kuten koruliikkeessä saattaa käydä, amatöörejä kun ovat).
Oman äitini kanta oli samankaltainen 90-luvulla. Sairastuin 16-vuotiaana syömishäiriöön. Varmaan tietynlaista kapinoimista vanhempia vastaan, yhdistettynä jatkuvaan itsekritiikkiin ja kiusaamiseen. Ei varmaan edes sivunnut tätä aihetta, mutta toivon, ettet näinkin pienellä jutulla aiheuta pysyvää harmia lapsellesi. Korvakorut eivät tapa lastasi vaan se, miten suhtaudut häneen etkä anna hänen olla sellainen kuin hän on.
Mä sain aikanaan reiät, kun osasin niitä itse haluta ja pyytää ja valmis siihen "suureen kipuun, jonka ampuminen aiheuttaa". Olin 6v, kun korvikset lopulta pyysin. Eikä niitä mitään ammuttu, eikä se lävistys sattunut.
Reiät kuitenkin tulehtuivat pahoin ja ensimmäisen vuoden märkivät ja vuosivat, olivat aika kipeät. En kuitenkaan halunnut luopua korviksistani, vaikka ymmärsin että se olisi nopein tie tulehduksen paranemiseen. Harrastin tuolloin balettia ja jalkapalloa, niin monesti roikkuvat korvakorut jäivät paitaan kiinni ja nyppäsivät ikävästi. Ei sentään kertaakaan ole kumpikaan rei'istä revennyt vaikka sekin tietysti riskinä oli. Aika nopeasti korut jäi harrastusten ajaksi pois, tai roikkuvat korut vaihtuivat nappeihin ja teippi laitettiin vielä päälle.
Tuosta on yli 20v aikaa. Ajattelin oman tyttären kanssa toimia samoin, saa korvikset sitten kun osaa niitä itse haluta ja pyytää. Moni luokkakaveri ala-asteella teki itse korvareiät hakaneuloilla, kun vanhemmat eivät antaneet lupaa lävistyksiin. Samalla välitunnilla laittoivat reiät useampi tyttö samalla taskun pohjalla maanneella hakaneulalla. Olisiko tuo parempi vaihtoehto kuin ammattilainen ja puhtaat välineet?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei minusta ole kysymys siitä, voiko tuon ikäinen ottaa reiät vai ei, vaan siitä, missä ne otetaan. Valitse hyvämaineinen lävistysliike jossa hygienia-asioista pidetään huolta (nettikeskustelut auttanevat tässä, jos tuttavapiirissä ei ole lävistyksen ottaneita) ja käy yhdessä tytön kanssa ottamassa lävistykset. Saatte samalla kunnolliset hoito-ohjeet eikä tarvitse pelätä, että hommassa menee joku vikaan (kuten koruliikkeessä saattaa käydä, amatöörejä kun ovat).
Missä lävistysliikkeissä lävistetään 12-vuotiaiden korvia? Eikö monissa paikoissa ikäraja ole esim. 16? Suositteletko mitään erityisesti pääkaupunkiseudulla? Tehdäänkö neulalla vai ampumalla?
Keskustelin juuri vastauksienne perusteella tyttäreni kanssa ja sovimme, että saa korvikset luistelun kisakauden loputtua huhtikuussa. Hän on itsenäinen tyttö ja useasti nuorempana yrittänyt käydä ottamassa reiät ominpäin, mutta aina käännytetty pois, sillä on käynyt yksin. Vaikka hän pukeutuukin hillitysti perusfarkkuihin ja neuleisiin eikä meikkaa, hän näyttää vieraiden silmissä n. 15-vuotiaalta ja sen vuoksi voi olla, että käy korvikset itse jos en pian suostu, enkä halua hänen toimivan "selkäni takana". Aikoo nyt hoitaa koulutyönsä hyvin ja on kiltti veljelleen, niin katsotaan sitten keväämmällä miten edetään...
Ehkä ne reiät kannattaa hankkia ammattilaisella eikä odottaa, että tyttö tekee ne itse jollain ehkä likaisella neulalla.
En ymmärrä, miksi olet niin tiukka tässä asiassa, kun kyse ei ole mistään sen ihmeellisemmästä kuin korvakoruista. Keskustele hyvässä hengessä tyttäresi kanssa ja pyydä häntä perustelemaan, miksi hän ne haluaa, ja miten aikoo lävistykset hoitaa. Voit vaikka asettaa jonkin ehdon, jottet "menetä kasvojasi" auktoriteettina, mutta sen ehdon pitää olla järkevä, esim. että 1. vuoden ajan on käytettävä vain pieniä helppohoitoisia nappeja/pieniä renkaita, ja hoidettava lävistys aamuin illoin. Minullakin on ollut korvikset 12-vuotiaasta ja normaali kunnon kansalainen minusta tuli.
huolestunut. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lävistysliikkeissä lävistetään 12-vuotiaiden korvia? Eikö monissa paikoissa ikäraja ole esim. 16? Suositteletko mitään erityisesti pääkaupunkiseudulla? Tehdäänkö neulalla vai ampumalla?
Keskustelin juuri vastauksienne perusteella tyttäreni kanssa ja sovimme, että saa korvikset luistelun kisakauden loputtua huhtikuussa. Hän on itsenäinen tyttö ja useasti nuorempana yrittänyt käydä ottamassa reiät ominpäin, mutta aina käännytetty pois, sillä on käynyt yksin. Vaikka hän pukeutuukin hillitysti perusfarkkuihin ja neuleisiin eikä meikkaa, hän näyttää vieraiden silmissä n. 15-vuotiaalta ja sen vuoksi voi olla, että käy korvikset itse jos en pian suostu, enkä halua hänen toimivan "selkäni takana". Aikoo nyt hoitaa koulutyönsä hyvin ja on kiltti veljelleen, niin katsotaan sitten keväämmällä miten edetään...
Jos lävistäjä tekee ampumalla, kyseessä ei ole hyvä lävistäjä.
Ainakin täällä Oulussa ovat tehneet lapselle peruskorvikset kunhan fiksu vanhempi mukana ja vanhempi ymmärtää että hän on vastuussa korvien hoidosta paranemisen aikana.
Lävistäjät saattaa näyttää aika hurjalle omine lävistyksineen ja tatuointeineen, joten jos lapsi reiät omasta tahdostaan haluaa, niin uskaltaa ne ottaakin. Kunnollinen lävistäjä ei reikiä tee, jos näkee lapsesta ettei niitä halua
huolestunut. kirjoitti:
Jos lävistysliikkeessä tehdään ampumalla niin se ei ole mikään lävistysliike.
Itse varasin juuri 10-vuotiaalle tytölleni ajan lävistäjälle. Pitkään on tyttö miettinyt asiaa ja nyt haluaa korviin reiät. Alusta alkaen on ollut puhe että mihinkään kosmetologille tai kultasepänliikkeeseen ei mennä vaan lävistäjälle (mulla on aika paljon lävistyksiä, tiedän niiden hygieniatason).
Inkromantix Espoossa tekee lapselle korvalehtiin reiät kunhan vanhempi on mukana. Muita lävistyksiä he eivät tee lapsille mutta ne perusreiät onnistuu.
Eikös tuo ole ihan tavallinen ikä ottaa reiät korviin. Kultasepälle vaan. Sitten tyttö itse puhdistaa aamuin illoin korvat desinfioivalla aineella jonkun aikaa, ja se on siinä. Niin minäkin tein saman ikäisenä, ja luulin että minulla on ylitiukka äiti kun en saanut aiemmin. Mutta sinä se vasta tiukka olet. Kannattaa avautua täällä niistä muistakin rajoista niin saat vähän perspektiiviä.
Meidän luokalla oli kaikilla tytöillä lävistykset korvissa viimeistään kolmannella. En tarkoita, että kaikilla pitäisi olla, mutta en näe ongelmaa 12vuotiaan toiveessa. Varsinkin kun hän on toivonut reikiä noin kauan. Se osoittaa, että hän todella haluaa ne, eikä kyse ole hetken oikusta. Hän myös kuulostaa vastuulliselta tytöltä, joten varmasti huolehtisi reikien hoidostakin. Itse en tunne ketään, kenellä korvisreiät olisivat tulehtuneet, jos ne on otettu ammattiliikkeessä. Yhdellä tutulla tulehtuivat pahasti, koska teki ne itse hakaneulalla.
Ei lävistysliikkeissä voi olla aikuisen kanssa mentäessä ikärajaa tai muutenhan kenelläkään ei olisi ammattilaisen tekemiä lävistyksiä ennen 16 ikää. Voisit varmasti kysyä esimerkiksi mainitsemaltasi tytön kaverilta missä hänelle reiät otettiin. Se olisi varmasti luotettava paikka jos kaverilla on lävistykset pysyneet kunnossa.
Kannattaa ehdottomasti tosiaan mennä lävistysliikkeeseen. Minulla on 20 vuotta sitten kultasepällä ammutut reiät ja ne menivät vinoiksi, eivät kasva umpeen (en käytä enää koruja) ja haisevat pahalta. Sen sijaan myöhemmin lävistetty rusto parantui nopeammin kuin luvattiin ja se on pysynyt siistinä ja oireettomana. Tuo ruston lävistys oli jopa kivuttomampaa, kuin noin peruskorvisten ampuminen, joten olettaisin että niiden lävistäminen ei tunnu juuri miltään.
Anna nyt hänen ottaa ne korvikset.
Anna periksi. Jo nuoremmallekin voisin hyvin antaa reiät laittaa jos lapsi niin itse haluaa.