Suomalaisten elokuvien huonous?
Pohdiskelin eilen Suomen elokuvateollisuutta ja aloin pohtimaan, että miksiköhän Suomessa tehdään niin huonoja elokuvia, että usein niitä katsoessa tuntee suorastaan myötähäpeää (joukossa on tietysti hyviäkin, en minä sillä).
Tuntuu, että täällä tehdään ainoastaan draama /(huonoja) komediaelokuvia, olenko ainoa, jonka mielestä tämä on kummallista? :D Onko esimerkiksi olemassa suomalaista scifi tai fantasia elokuvaa...? Miksei sellaista tehdä? Riippuuko se osaamisen puutteesta vai budjetista vai eikö markkinapaikka yksinkertaisesti ole? Olisi todella mielenkiintoista nähdä esimerkiksi LOTR henkinen hyvinv tehty elokuva jostain suomalaisista kansansaduista, vaikka sitten siitä Kalevalasta! Kyllä muuten hyppäsi silmille, jos sellaista alettaisiin mainostaa :D
Kommentit (22)
Kannattaa katsoa Iron Sky :) Mutta siis ihan samaa mieltä, että miksi kaikki suomalaiset leffat on paskoja.. aina alkoholia, väkivaltaa, huumeita, seksiä.. ikinä ei kehtaa katsoa yhtäkään suomalaista leffaa esim. vanhempien kanssa koska aina saa hävetä silmät päästä.
Suomalaiset leffat on täyttä kuraa. Poislukien jotkut 40-50 lukujen tuotokset, jotka oikeasti vetävät vertoja kansainvälisyydelle ja sille, että niitä on mukava katsoa.
Lisää tähän vielä aina samat kuluneet naamat näyttelemässä ja niin huono äänityksen laatu, ettei muutenkaan mumisevista näyttelijöistä saa mitään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa Iron Sky :) Mutta siis ihan samaa mieltä, että miksi kaikki suomalaiset leffat on paskoja.. aina alkoholia, väkivaltaa, huumeita, seksiä.. ikinä ei kehtaa katsoa yhtäkään suomalaista leffaa esim. vanhempien kanssa koska aina saa hävetä silmät päästä.
Olen täysin samaa mieltä :D Mietin vaan, että eikö kellekään nuorelle koskaan tule mitään kuningasideaa, jonka haluaisi toteuttaa ja joka menisi läpi? Istuvatko leffoja tuottavat ihmiset kokouksissa ja sanovat: "Hei mulla on kuningasidea! Tehdään leffa alkoholistisesta 40-vuotiaasta!"...? :'D Jotenkin kummallista, että puuttuu kokonaisia genrejä ja vielä monia.
Se Jadesoturi-elokuva on fantasiapainotteinen, sisältää Kalevala-mytologiaa:) Ja tuo mainittu Iron Sky tosiaan scifi-osastoa.
Ei ole tarpeeksi rahaa. En usko, että Suomessa on yhtäkään täysipäiväistä elokuvakäsikirjoittajaa, joten homma kaatuu jo siihen. Paskasta kässäristä ei voi tehdä hyvää elokuvaa. Tai paska on ehkä vähän voimakas sana, mutta kovin paljoa mihinkään viimeistelyyn ja viilailuun ei varmasti ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä :D Mietin vaan, että eikö kellekään nuorelle koskaan tule mitään kuningasideaa, jonka haluaisi toteuttaa ja joka menisi läpi? Istuvatko leffoja tuottavat ihmiset kokouksissa ja sanovat: "Hei mulla on kuningasidea! Tehdään leffa alkoholistisesta 40-vuotiaasta!"...? :'D Jotenkin kummallista, että puuttuu kokonaisia genrejä ja vielä monia.
Suomessa ei varmaan oo semmosia masseja mitä esim. Hollywood-tuotanto vaatii. Mutta esim. Keski-Euroopassa ja Välimeren maissa tehdään aivan mahtavia elokuvia pienelläkin budjetilla! Eikä sisällä masentavaa suomalaista alkoholismia ja väkivaltaa.. mä oon miettinyt, että ehkä tää on vaan jotain inhorealistista pohjoismaalaista melankoliaa kun ei osata tehdä mitään kunnollista :D
Vierailija kirjoitti:
Pohdiskelin eilen Suomen elokuvateollisuutta ja aloin pohtimaan, että miksiköhän Suomessa tehdään niin huonoja elokuvia, että usein niitä katsoessa tuntee suorastaan myötähäpeää (joukossa on tietysti hyviäkin, en minä sillä).
Tuntuu, että täällä tehdään ainoastaan draama /(huonoja) komediaelokuvia, olenko ainoa, jonka mielestä tämä on kummallista? :D Onko esimerkiksi olemassa suomalaista scifi tai fantasia elokuvaa...? Miksei sellaista tehdä? Riippuuko se osaamisen puutteesta vai budjetista vai eikö markkinapaikka yksinkertaisesti ole? Olisi todella mielenkiintoista nähdä esimerkiksi LOTR henkinen hyvinv tehty elokuva jostain suomalaisista kansansaduista, vaikka sitten siitä Kalevalasta! Kyllä muuten hyppäsi silmille, jos sellaista alettaisiin mainostaa :D
No täällä on muutama miljoona asukasta. Loppunlopuksi suuria elokuva maita, jotka pystyvät tuottamaan paljon laadukkaita elokuvia on mielestäni vain 2.. Usa ja Korea. Japani, kiina ja Intia tekevät tosin myös paljon elokuvia. Toki Uk ja Ranska ovat euroopassa myös enemmän esillä. Usa tekee kyllä paskaakin kauhean määrän. Suurin osa planeetan maista on juuri näitä, jotka eivät saa juuri mitään aikaiseksi. Kaurismäet on tehnyt pari elokuvaa ja se rare export lyhyt elokuva oli ihan ok (kokopitkä oli tosin ihan perseestä).
Suomalaiset isot studiot meni aikoinaan konkurssiin. Nykyään on vaan pikkupuljuja.
Onko ruotsalaiset tehnyt mitään huvää leffaa? Von Trier on kyllä Tanskalainen ja loistava. Ei seksiä tai väkivaltaa haluaville, ei montaa hyvää ohjaaja kyllä löydy mistään.
Eniten itken harvoille suomalaisille kauhuelokuville. Lordi elokuvanki aikana mietin vaan koko ajan 'mitä vattua mie oikeasti katon?'
Vierailija kirjoitti:
Onko ruotsalaiset tehnyt mitään huvää leffaa? Von Trier on kyllä Tanskalainen ja loistava. Ei seksiä tai väkivaltaa haluaville, ei montaa hyvää ohjaaja kyllä löydy mistään.
Siis kyllä mä seksistä tykkään, mutta miksi se pitää esittää niin kamalana ja väkivallan höystämänä just pohjoismaalaisissa elokuvissa?! Realistinen voi olla, mutta miksi aina raiskauksia yms.? Satunnainen väkivaltakin on ihan ok, jos sillä ei mässätä. Ehkä mä oon vaan nössö joka tykkää "paskasta" (eli kepeät ranskalaiset draamat/komediat tai vanhat hollywood-elokuvat tai jotkut rikoselokuvat tai hollywoodin tuottamat tusinatrillerit/draamat jotka ei sisällä sitä mässäilyseksiä tai -väkivaltaa.)
Roy Andersson ainakin on hyvä ruotsalaisohjaaja.
Mun mielestä suomalaistuotanto on osin jees budjetit huomioiden. Mun makuun olisi YLE:n tai vastaavat tuotannot, siis laatudraama jota joskus tekivät. Puskafarssit ei sykäytä.
Jäykkää, väkisin kasaan kyhättyä tekelettä.
Eipä tule aikansa haaskattua kotimaisiin elokuviin.
Vaikka nämä elokuvat ovat jo vanhoja, minun on pakko avautua aiheeseen liittyen.
En ole koskaan katsonut niin myötähäpeää aiheuttavia elokuvia, kuin ?? tapaa pilata avioliitto. Toinen se haarautuvan rakkauden talo, vai mikä se olikaan. Piti ihan katsoa telkkarista, kun se vastoittain tuli, että oliko se oikeasti niin huono, kuin muistelin. Oli se, vielä huonompi kuin muistinkaan.
Mutta on ihan hyviäkin tehty, Puhdistus esimerkiksi. Aikoinaan minua kosketti myös Äideistä parhain. On tietenkin uudempiakin joitain hyviä. Tuossa äideistä parhaimmassa oli mielestäni oikeasti ainesta, mutta silti se jäi ihan vajaaksi. Oli kuin olisi jäänyt joissain kohdissa loppuun asti mietityltä. Draaman kaari vain plösähtää.
Rahoitushan syynä on pitkälti elokuvien huonouteen. Nythän tehdään kahta supersankarielokuvaa, joissa rahoitus tulee yrityksiltä ja sitten elokuvassa on tuotesijoittelua ja mainontaa.
Johtuu siitä, että ei ole rahaa.
Mutta 17 jatkaa:
Kasipallo on hyvä. Lempielokuviani.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nämä elokuvat ovat jo vanhoja, minun on pakko avautua aiheeseen liittyen.
En ole koskaan katsonut niin myötähäpeää aiheuttavia elokuvia, kuin ?? tapaa pilata avioliitto. Toinen se haarautuvan rakkauden talo, vai mikä se olikaan. Piti ihan katsoa telkkarista, kun se vastoittain tuli, että oliko se oikeasti niin huono, kuin muistelin. Oli se, vielä huonompi kuin muistinkaan.
Mutta on ihan hyviäkin tehty, Puhdistus esimerkiksi. Aikoinaan minua kosketti myös Äideistä parhain. On tietenkin uudempiakin joitain hyviä. Tuossa äideistä parhaimmassa oli mielestäni oikeasti ainesta, mutta silti se jäi ihan vajaaksi. Oli kuin olisi jäänyt joissain kohdissa loppuun asti mietityltä. Draaman kaari vain plösähtää.
Rahoitushan syynä on pitkälti elokuvien huonouteen. Nythän tehdään kahta supersankarielokuvaa, joissa rahoitus tulee yrityksiltä ja sitten elokuvassa on tuotesijoittelua ja mainontaa.
Johtuu siitä, että ei ole rahaa.
Juuri kuten itse ajattelin! Hitsi kun voisi tehdä yhteistyötä!
Vierailija kirjoitti:
Etkö muista kun Loiri sammon takoi?
Markkinarakoa siis ja pahoittelen muitakin kirjoitusvirheitä! :)