Mikä selittää ihmisen huomattavan lihomisen alle kuukaudessa?
Yksi tietämäni henkilö oli normaalipainoinen ja hoikan näköinen ennen joulunpyhiä ja loppiaisen jälkeen hän oli "pyöreä"/tukeva ja lähes lihava; painonnousua oli ollut varmaan lähes 10kg. Hän on todella kaunis nainen ja pidän hänestä, mutta mietitytti vain, miten se lihominen saattoi olla edes mahdollista noin lyhyessä ajassa. Mikä voisi aiheuttaa sellaista (normaalin ehkä max. parin joulukilon lisäksi)?
Kommentit (64)
Hä, jos tyyppi ei ole ap:n kaveri, niin mistä tiedät, että vaatteet oli myt lihomisen takia hankittuja eikä esim alesta hamstrattu muuten vaan? Ja mitä ap epäilet että miks ois lihonu?
Vierailija kirjoitti:
Yksi tietämäni henkilö oli normaalipainoinen ja hoikan näköinen ennen joulunpyhiä ja loppiaisen jälkeen hän oli "pyöreä"/tukeva ja lähes lihava; painonnousua oli ollut varmaan lähes 10kg. Hän on todella kaunis nainen ja pidän hänestä, mutta mietitytti vain, miten se lihominen saattoi olla edes mahdollista noin lyhyessä ajassa. Mikä voisi aiheuttaa sellaista (normaalin ehkä max. parin joulukilon lisäksi)?
Masennus: hän on niin masentunut kun sinä kyttäät häntä.
Liiallinen syöminen, lääkitys, sairaus itsessään, raskaus jossain vaiheessa voi kasvattaa nopeastikin, epäsopivat vaatteet (siis on näyttänyt pienemmältä kiitos vanhojen vaatteiden jotka peittivät paremmin ja nyt uudet tuovat turvotuksen esille )
Mutta menepäs nyt siitä jatkamaan ihanimman työsi tekemistä...
Mulle kävi noin kun puhkesi oikein raju kilpirauhasen vajaatoiminta. Puolessa vuodessa painoa tuli 42 kg. Siinä meinasi pari tuttavaa lentää perseelleen, kun nähtiin pitkästä aikaa. Olivat nähneet minut viimeksi ennen sairastumista. Diagnoosin ja hoidon saaminen kesti, koska lääkäri ei suostunut laittamaan labralähetettä, koska olin kuulemma vain masentuntut. Lopulta oli mentävä yksityiselle, siellä sitten sain viimein lääkkeet.
Mirtatsapiini. Ennen sitä olin normaalipainoinen...nyt lihava. En olisi ikinä uskonut että lääke voi lihottaa. Nauroin aina ennen niille jotka syytti lääkkeitä lihomisesta.
Ap:n kaverin kohdalla voi toki olla kilpirauhanenkin, ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Missä on sääntö, että joulukilot ovat max pari kiloa? Jestas. Mulla tulee helposti pari kiloa jo viikon perusflunssassa kun en pääse liikkeelle. Jouluviikkoina tuleekin sit enempi. Kiloja sit tiputellaan ja lähtevät aikanaan.
Mulla nousi paino melkein 10 kg kahdessa kuukaudessa. Tsh-verikoe oli 4 ja lääkäri meinasi, että ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. Toisen lääkärin mielestä oli selkeä vajaatoiminta, koska oireitakin oli mittava määrä. Sain lääkityksen ja painon nousu lakkasi pikkuhiljaa sekä muutkin oireet alkoi kaikota (osa tosin jäi).
Tutulla oli iso kasvain vatsassa. Ei muilta osin näyttänyt lihoneelta,vaan ennemmin raskaana olevalta.
Konvehtirasia per päivä kuukauden ajan, helppoa kuin heinänteko!
Terv. 6 kg kuukaudessa
Mulle tulee tuosta ap:stä yksi meidän kaveripiirin tyyppi mieleen. On sellainen aina niin omasta mielestään tarkka ihmistuntija ja huolestunut milloin mistäkin toisen ihmisen yksityisasiasta. Inhoan tätä piirrettä, vaikka muuten onkin ihan jees seuraa. Aina mietin, että heijastaako k.o. kaveri muiden asioiden spekuloimisillaan omia ongelmiaan, joita välttelee.
Hänellä on mm jonkinasteinen syömishäiriö (jota peittelee "terveellisellä kasvisruualla"), joka tulee esiin muutamassa jutussa, ulottaa tämän pakkokäytöksen myös lapsiinsa. Samoin ei oikein saa otetta omasta elämästään, vaan on jäänyt pyörimään kotiin tietämättä mitä tekisi, sitten on katkera ja kateellinen muille, jotka opiskelee ja käy töissä. Vaikka yrittää kauheasti vakuutellen onnitella ja sanoa "voi vitsit kuinka ihanaa", niin kuulee kyllä aina että katkeruus paistaa. Samoin mököttää ja pitää mykkäkoulua helposti, ei siedä monia tavallisia asioita kuten, että saatetaan tavata jonkun kaverin kanssa ilman häntä tai käydään reissussa, jonne hän ei halunnut lähteä. On myös törkeän pihi, meillä on kaveripiirissä yksi lepsu tyyppi, joka säälii ja makselee tän voivoi-niin-surkean-köyhän juomia ym. Oikeasti tää frendi on ihan ite syypää rahattomuuteensa, kun ei viiti mennä töihin kuten muut. On vain mukavampaa hippeillä himassa.
Kyllästyin ihan täpöllä siihen kun aina sitten niin huolissaan ja vakavana halusi puida meidän muiden ihan normaaleja elämään kuuluvia asioita "ongelmina". Mä oon esim tosi pieni ja hoikka luonnostani, niin tää frendi on sitä mieltä, että oon syömishäiröinen, vaikka en edes mieti mitä suuhuni pistän ja kiskon kaljaa ym.
Mun pointti ap:lle on siis se että kato ettet ole ite se jolla on tässä ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys, mielialalääkkeet tunnetusti nostavat reilusti painoa, ja vieläpä lyhyessä ajassa.
Mielialalääkkeet eivät lihota , mutta jotkut lääkkeet lisäävät ruokahalua niin ,että pitää syödä syödä syödä. .. Itse lääke ei voi lihottaa. Muutama pieni tbl? Joku lääke voi lisätä nesteenkertymistä mutta se on toinen asia.
Joillakin lyhytaikainen unettomuus voi nostaa painoa nopeasti. Varsinkin sellaiset, joilla on hektinen työ joutuvat syömään lisää jotta pysyisivät riittävän skarppina töissä
Vierailija kirjoitti:
Joillakin lyhytaikainen unettomuus voi nostaa painoa nopeasti. Varsinkin sellaiset, joilla on hektinen työ joutuvat syömään lisää jotta pysyisivät riittävän skarppina töissä
Mulla on tää! Meni about 10v tajuta mistä on kyse. Mut joo-o, joka kerta kun joudun valvomaan, niin kilot ropisee kuin plussapisteet.
Kortisoni.
Olin kapeakasvoinen huhtikuussa ja näytin sialta toukokuussa. Törkeän turvonnut naama, niskakyttyrä, läskimaha ja turvonnut yläkroppa.
varmaan joku hormonaalinen ehkäisy?itse turposin e-pillereistä ja niin on moni muukin turvonnut.
Höpöhöpö, ap on vain utelias ja skandaalinhakuinen. Mistään huolestumisesta ei ole kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tää! Meni about 10v tajuta mistä on kyse. Mut joo-o, joka kerta kun joudun valvomaan, niin kilot ropisee kuin plussapisteet.
Tällä perusteella mun pitäisi painaa satoja kiloja. Yli 30 vuoteen en ole nukkunut kuin 2-4 tuntia yhtäjaksoista unta öisin, loput sitten vartin pilkkeitä ja ylös 5-6 välillä vaikka kuinka nukuttaisi. Univelkaa kertyy joka yö lisää eikä sitä saa millään katkaistua. Silti ollut aina normaalisti vaativassa työssä ja hoitanut perheen.
Tottakai elimistö huutaa kahvia ja makeaa mutta ei sitä kukaan muu suusta laita sisään kuin minä. Ts en laita, olen edelleenkin normaalipainoinen kuten tähänkin saakka.
Myös hormonihoidot lapsettomuuden takia turvottavat joitakuita.