Mikä selittää ihmisen huomattavan lihomisen alle kuukaudessa?
Yksi tietämäni henkilö oli normaalipainoinen ja hoikan näköinen ennen joulunpyhiä ja loppiaisen jälkeen hän oli "pyöreä"/tukeva ja lähes lihava; painonnousua oli ollut varmaan lähes 10kg. Hän on todella kaunis nainen ja pidän hänestä, mutta mietitytti vain, miten se lihominen saattoi olla edes mahdollista noin lyhyessä ajassa. Mikä voisi aiheuttaa sellaista (normaalin ehkä max. parin joulukilon lisäksi)?
Kommentit (64)
Jos on kovin lihaksikas ja ns raamikas vartalotyypiltään, niin turvotus näyttää aika skrodelta sellaisella. Trust me. Oon ite pt ja jos on 5kg turvotusta, niin näytän järkyltä sumopainijalta, sit kun turvotus laskee, niin atleetti tulee esiin. Se on pienestä kiinni. Jätäthän vastaisuudessa kaverisi vähemmälle arvostelulle? Huomaan kirjoituksestasi, että olet hoikkuuden ihailija ja se on tavoitteesi. Jätäthän lapset ja muut ihmiset standardiesi ulkopuolelle kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Siehän voit varovasti ottaa puheeksi hänen alakulon ja kysyä että onko kaikki hyvin. Ei ehkä kannatta suoraan kysyä et miks oot lihonnu mutta varovasti että olet muuttunut fyysisestikkin.
Kaverisi aivan varmasti tietää kyllä itsekkin muuttuneensa fyysisesti, joten ei varmastikkaan kaipaa enää ketään siitä huomauttelemaan. HALOO!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ulkonäöllinen muutos vastasi varmaan jopa 15 kg:n painonnousua. Hänelle oli tullut reilusti vatsaa ja olkavarret olivat todella paksut. Hän on tosi kaunis muuten, mutta ihmetytti ja mietitytti sekä hieman huolestuttikin. En kehdannut kysyä sitä häneltä, sillä pelkäsin, että hän loukkaantuisi. Tietenkin hyväksyn hänet missä painossa hyvänsä, mutta toivottavasti hänellä on kaikki muuten ok.
Että oikeen hyväksyt hänet minkä painoisena tahansa. Tirsk. Sinäpä varsin jalomielinen olet. 😂
Siis come on. Suorastaan palvon häntä. Hän on ihana ihminen. Mä todellakin tykkään hänestä ihan minkä painoisena tahansa. Ei ole siitä kyse. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovin lihaksikas ja ns raamikas vartalotyypiltään, niin turvotus näyttää aika skrodelta sellaisella. Trust me. Oon ite pt ja jos on 5kg turvotusta, niin näytän järkyltä sumopainijalta, sit kun turvotus laskee, niin atleetti tulee esiin. Se on pienestä kiinni. Jätäthän vastaisuudessa kaverisi vähemmälle arvostelulle? Huomaan kirjoituksestasi, että olet hoikkuuden ihailija ja se on tavoitteesi. Jätäthän lapset ja muut ihmiset standardiesi ulkopuolelle kiitos.
Hän on naiseksi aika lihaksikasta ja raamikasta tyyppiä luonnostaan. Itselläni ihailen ja tavoittelen hoikkuutta, mutta siis hän on ihan oikeasti ihana ja viehättävä sekä kaunis painosta riippumatta. Hassua, kun ihmiset ovat niin asenteellisia ja "lukevat" tekstiini jotain muuta. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä alakulo johtui? Varmaan kaverina kysyit myös sitä. Mitä ystäväsi elämään kuuluu? Miten autoit häntä jos huomasit hänen olevan vaikeassa tilanteessa? Vai onko tämä ainoa "hyvä ele" hänen painonsa pohdinta av-palstalla? Seuraavaksi varmaan viet hänelle pussillisen kyssäkaalia pikku vinkkinä. Ai että oot herkullinen tapaus!
En ole hänen ystävänsä, vaan hän on tuttuni, jota diggaan kyllä kovasti. Haluaisin toki, että hän olisi kaverini. En kehdannut kysyä hänen alakulostaan...niin läheisiä emme ole.
Vierailija kirjoitti:
Mun enkka on +6kg yhdessä vuorokaudessa. En yleensä syö epäterveellisesti, mutta sinä päivänä oli juhlat koko päivän ja valvottiin myöhään, juotiin alkoholia ym. Paino laski takas parissa viikossa. En voi koskaan repsahtaa kontrollista pitkäksi aikaa, just joulun aikaan ym käy noin niin kuin "kaverillesi". Siinä sitten viikon nautiskelun takia joudun laihduttamaan pari kk. En kyllä haluaisi sinun kaltaista juorupesäkettä kaverikseni. Olisit vain kysynyt kaveriltasi suoraan, niin hän olisi nähnyt todellisen minäsi.
Siis ihan hassua kommenttia, sillä en ole kenellekään juoruillut hänestä ikävällä tavalla. Hän on aivan ihana ihminen ja jos puhuisin hänestä jollekin, niin kehuisin. Hän on kaunis ja viehättävä tukevanakin. Mua vain huolestuttaa yksi juttu ja pelkään, että hän olisi ahdistunut, joten pähkäilen nyt tässä itsekseni asiaa.
Kortisoni voi kerätä noin paljon vettä kehoon mutta ei sekään muuten lihota. Eikä syömällä ole todellakaan helppoa saada tuollaista painonlisäystä! 10 kiloa kuukaudessa tarkoittaa että pitäisi syödä 1500 (normiruuat) + 2500 kcal päivässä!!!
Joulukuussa - sattuneesta syystä - olin työmatkalla + reissussa 9 pv, jatkuvia dinnereitä ja edustuslounaita, hotelliaamiaisia, kahvitteluja yms. Siihen vielä joulunajan herkuttelut, pikkujoulutapaamiset torttuineen ja glögeineen yms mätöt, suklaat, skumpat jne. Söin moninkertaisesti normaalin ravintomääräni päivittäin. Painoa tuli 3kg ja nyt kun olen palautunut normaaliin elämään kaikki on jo poissa.
Sori, kyseessä minä. Olen ikilaihduttaja, kaunis, normaalipainon rajoissa, älyttömän perso herkuille. viitisen vuotta sitten laihdutin 15kg, sen jälkeen elämä ja suhtautumiseni syömiseen sairasta, jokapäiväistä kamppailua ja kappas olin saanut pidettyä kilot pois. Liikun myös paljon. Jouluna aloin yhtäkkiä syödä mielettömästi ja nyt paiko noussut 10kg. Olen myös allerginen monelle ruoka-aineelle ja olen myös ahminut noita kiellettyjä herkkuja joten mahani aivan turvoksissa ja iho punoittaa. Ensi viikolla aion lopettaa, toivon. Liikunnan jo aloitin taas kolmen viikon tauon jälkeen. Syytä en tiedä, ehkä vähän stressiä.
Missä ap asut? Luulen, että tunnistan itseni. Kerään helposti ja nopsaan massaa jos en liiku, on joulu tai vastaava ja on ollut valvomista. Nyt kävi jouluna niin, onhan tässä kevät aikaa pudotella joulukilot. Jotkut vain kerää kiloja hetkessä jos ote vähäkään lipsuu. Vaikka en kaksin käsin vetänyt herkkuja, mutta kun arkiliikunta jäi kelien ja hellan äärellä seisomisen takia, niin kyllä näytän väh +10kg.
Vierailija kirjoitti:
Sori, kyseessä minä. Olen ikilaihduttaja, kaunis, normaalipainon rajoissa, älyttömän perso herkuille. viitisen vuotta sitten laihdutin 15kg, sen jälkeen elämä ja suhtautumiseni syömiseen sairasta, jokapäiväistä kamppailua ja kappas olin saanut pidettyä kilot pois. Liikun myös paljon. Jouluna aloin yhtäkkiä syödä mielettömästi ja nyt paiko noussut 10kg. Olen myös allerginen monelle ruoka-aineelle ja olen myös ahminut noita kiellettyjä herkkuja joten mahani aivan turvoksissa ja iho punoittaa. Ensi viikolla aion lopettaa, toivon. Liikunnan jo aloitin taas kolmen viikon tauon jälkeen. Syytä en tiedä, ehkä vähän stressiä.
Tää vois olla mun kirjoittama! Paljonkohan meitä on? Kauheeta jos kaikki hoikka-Lissut luulee meitä mt-potilaiksi. 😁
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys, mielialalääkkeet tunnetusti nostavat reilusti painoa, ja vieläpä lyhyessä ajassa.
Mihin tämä perustuu? Siihen, että onnellisena syö enemmän vai mihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää vois olla mun kirjoittama! Paljonkohan meitä on? Kauheeta jos kaikki hoikka-Lissut luulee meitä mt-potilaiksi. 😁
Voisi olla myös minun kirjoittamani. Tavallaan mukavaa, että on kohtalotovereita. Tsemppiä kaikille jotka ovat samassa tilanteessa!
Mulla meni kylmät väreet tästä ketjusta.. Toivottavasti kukaan ei koskaan tee meikäläisestä mitään mielenterveysanalyysia joulukuun suorituksen perusteella. Ennen joulua saa painaa maanisena pikkujoulusta ja myyjäisestä toiseen, leipoa ja työskennellä vapaaehtoisena hulluuden partaalle. Sit opejen ym muistamiset, harrastusten joulunäytökset, työpaikan joulusysteemit, jossain välissä pitää kodin joulukin laittaa ja saada työt tehtyä, että voi jäädä joulupyhiksi pois. Joulupyhinä sitten kestitsee vierasvirtaa, kaikki tuo suklaat, kun uudesta vuodesta ja loppiaisen vieraista on selvitty, niin olen raato, pöhöttönyt ja täysin takki auki. Joulukuusta toipuminen kestää kaksi kuukautta. Joka kerta pöhötyn +10kg koska en kerkeä jumppaan ja en pysty vastustamaan sitä järjetöntä herkkutulvaa. Maksan siis hintaa siitä, että olen sosiaalinen ja aktiivinen.
Nestettä keräävä lääkitys saattaa turvottaa lyhyessäkin ajassa paljon, itse paisuin aikanaan kortisonin aloitettuani yli 20 kiloa kahdessa kuukaudessa.
Ymmärsinkö ap oikein, että pohdit täällä jonkun hyvänpäivän tuttusi joulukiloja? Just saying.. Mitä se nainen on tehnyt sinulle? Kateus paistaa kilsan päähän, pliide vastaa, koska mua kiinnostaa!
- Aivokasvain joka painaa hypotalamusta. Tämä aiheuttaa hormonitasapainon häiriön koko kehossa ja seurauksena on lihominen, joka saattaa olla merkittävä jopa reilussa viikossa.
- Megasteroidihoito johonkin tulehdukselliseen perussairauteen josta hän ei ole kertonut sinulle (nivelreuma, SLE, MS-tauti tms.).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla myös minun kirjoittamani. Tavallaan mukavaa, että on kohtalotovereita. Tsemppiä kaikille jotka ovat samassa tilanteessa!
Ja mun!
Mielialalääkitys ei itsessään nosta painoa, vaan sekin paino mikä siinä nousee nostetaan syömällä.
Tupakanpolton lopetus nosti mulla ainakin painoa alussa pari kiloa vikossa, kunnes tasaantui. Nuo muutkin mainitsemasi havainnot viittaavat siihen. Se on kyllä toisille helkkarin vaikeaa! (Onnistuin.)
Mistä alakulo johtui? Varmaan kaverina kysyit myös sitä. Mitä ystäväsi elämään kuuluu? Miten autoit häntä jos huomasit hänen olevan vaikeassa tilanteessa? Vai onko tämä ainoa "hyvä ele" hänen painonsa pohdinta av-palstalla? Seuraavaksi varmaan viet hänelle pussillisen kyssäkaalia pikku vinkkinä. Ai että oot herkullinen tapaus!