Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisin lapseni kiinnostumaan tietokoneista?

Vierailija
14.01.2017 |

Olen kolmen lapsen yh (6, 13 ja 15 vuotiaat). Vanhimmat käyttää sujuvasti somea ja netin viihdepalveluja eri laitteilla, ja nuorinkin on näppärä tablettinsa kanssa. Mutta kukaan lapsistani ei ole kiinnostunut tietokoneista yhtään sen enempää kuin on viihdekäytön kannalta välttämätöntä. Läppäriin turvaudutaan pelkästään silloin, kun se on tarpeen (pelit ja jotkut koulujutut) tai älypuhelimen/tabletin näyttö on liian pieni (elokuvat yms).

Tahtoisin lasteni oppivan käyttämään tietokoneita monipuolisemmin, ymmärtävän niiden toimintaa ja saavan paremmat valmiudet uuden omaksumiseen. Uskon sen olevan tärkeää tulevan opiskelun ja työelämän kannalta, mutta miten saisin lapseni kiinnostumaan sellaisista asioista? En ymmärrä niistä itsekään paljoa, eikä mulla ole aikaa perehtyä niihin kunnolla, koska yritän opiskella uuden tutkinnon töiden ohella. Olisiko kellään siis hyviä ideoita, joita voisin kokeilla?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyödyllinen opettelussa, sillä nykyisiin varsinaisiin tietokoneisiin on vaikea saada tuntumaa, sillä niissä on aivan liikaa kaikkea.

Tuo on pieni, mutta tehokas ja siihen saa pikkulapsillekin sopivia ohjelmistoympäristöjä.

Ensimmäiset pelit pystyy ohjelmoimaan parissa tunnissa.

Ehkä kannattaa kuitenkin yrittää liittyä johonkin porukkaan joka harrastaa noita, sillä yksin opettelu on kuitenkin aika vaaativaa ja varsinkin elektroniikan komponenttien kanssa pitää saada neuvoja.

Vierailija
2/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin

- olemme hommanneet tarjolle tietokoneen, tabletteja, robotin

- olen tehnyt lapsen kanssa excel taulukon josta apua hänen paljon pelaamassaan pelissä. Käyttää sitä ja muokkaa koska peli motivoi.

- olen pyytänyt lapsen apuun veroilmoituksen tekoon niin että täytti osan vähennystositteista valmiiseen Excel taulukkoon

- yleisestikin jos lapsella joku ongelma jonka voisiratkaista tietotekniikan avulla kannustan ja autan käyttämään tietotekniikkaa siinä esim näyttämällä sopivaa sanakirjaa, laskentaohjelmaa ym

- olen näyttänyt tekstinkäsittelystä hauskoja juttuja ja kannustanut lapsia kirjoittamaan kummeilleen hauskat kirjeet jolloin samalla oppivat ainakin jotain tekstinkäsittelystä.

- hankimme legorobotin ja opettelin ensin itse siirtämään siihen ohjelmia ja tekemään itse yksinkertaisia ohjelmia. Yksi lapsistamme on innostunut opettelemaan lisää ja tekee jo ohjelmia itse. Jos tulee ylitsepääsemätön ongelma niin minä selvitän sen ja oppiminen jatkuu. Mutta vaatii aikuiselta apua ellei ole kavereita jotka osaavat auttaa.

- etsin tabletille ohjelmia jotka esittelen lapsille ja välillä innostuvat käyttämään niitä esim yksi lapsista on tehnyt pieniä pelejä kun oli kiva ohjelmointiympäristö jota helppo käyttää ja toinen filmejä.

Meillä yksi kolmesta on kiinnostunut ohjelmoinnista ym. Kaksi kolmesta on kiinnostuneita filmin editoinnista jne. Tarjoamalla mahdollisuuksia näkee kiinnostuuko lapset. Ja tarjoaa aina välillä uudestaan koska joskus aika vaan ei ole paras mahdollinen. Kiinnostus saattaa herätä myöhemminkin. Mutta perustaidot lapset hommaavat kuitenkin sitten kun niitä tarvivat Ja syvälle tietokonemaailmaan heitä ei saa ellei heillä ole omaa kiinnostusta ja paloa asiaan.

Yksi tapa on kannustaa lasta sopivaan kerhoon jossa mahdollisuus oppia tietotekniikkaan liittyviä asioita.

Vierailija
4/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi se kun hankin kympillä käytetyn Linux-yhteensopivan läppärin, johon oli helppo vaihtaa osia itse. Koneesta puuttui kovalevy ja muistit. Siihen aikaan 14-v. poika sai haasteeksi hankkia sopivat osat puuttuvien tilalle, laittaa ne itse paikoilleen ja asentaa koneeseen Arch Linux (Arch Linux on keskitasoisille ja sitä edistyneemmille käyttäjille suunnattu Linux-distro, jonka asentaminen opettaa tietokoneista ja Linuxista paljon. Toisin kuin monien muiden Linuxien kohdalla, sen asentaminen on aloittelijalle haastavaa). Palkkioksi luvattiin yksi asia, jota poika kovasti toivoi. Poika suhtautui tehtävään aluksi neutraalisti, mutta se innostui pian ja on nyt 2 vuotta myöhemmin aika haka tietokoneiden ja Linuxin kanssa.

Vierailija
5/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä jatkossa tabletit kaupan hyllylle. Ne tyhmentää ja laiskistaa lapset.

Vierailija
6/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittuun kaikki tietokoneet ja tabletit lapsilta, ulos leikkimään ja pelaamaan ja urheilemaan

Vierailija
7/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

profeetta-Jack kirjoitti:

vittuun kaikki tietokoneet ja tabletit lapsilta, ulos leikkimään ja pelaamaan ja urheilemaan

Eli eristetään vaan lapset kavereistaan ja riistetään niiltä pääsy tiedon aarreaittaan, koska käpylehmissä on tulevaisuus? Koska eihän tietokoneiden ja tablettien käytölle voi millään asettaa rajoja, vaan joko lapset on nenä kiinni näytössä 24/7 tai ei lainkaan...

Vierailija
8/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluostoksilla käydessäni kiinnitin huomiota sellaisiin legorobotteihin, joita voi ohjelmoida tekemään kaikenlaista. Kyseessä on siis legopakkaus, josta voi koota erilaisia robotteja ja mukana on laitteisto, minkä avulla saa robotin noudattamaan käskyjä. Ohjelmointi tapahtuu tietokoneella. En muista oliko +12 tai +15 vuotiaille.

Vierailija
9/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

profeetta-Jack kirjoitti:

Hyvä neuvo, jos tahtoo lastensa syrjäytyvän. Nykynuoret ei pärjää elämässä ilman kohtalaisia tietotekniikkataitoja.

Vierailija
10/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä käsikonsolilla pääsee muokkaamaan valmiita pelejä ja tekemään omia: https://getchip.com/pages/pocketchip En tiedä kiinnostaako se nykyajan lapsia, mutta ainakin mieheni "leikkii" sillä ihan innoissaan. :)

Vierailija
11/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä jatkossa tabletit kaupan hyllylle. Ne tyhmentää ja laiskistaa lapset.

Aivan. Ja sama koskee myös pelikonsoleita. Paras pelikone on itse koottu pöytäkone (PC), johon voi vaihtaa osia sitä mukaa kun pelien vaatimukset kasvaa ja budjetti antaa periksi.

Vierailija
12/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllähän koulussakin kai jossain määrin noita taitoja opetetaan ja jos lapset nyt jotenkin osaavat hakea tietoa netistä yms., niin eivätpä kai kaikki niitä taitoja sen kummemmin tarvitsekaan. Eri asia on, jos lapsi itse on kiinnostunut, mutta ei kaikkien tarvitse olla kaikesta kiinnostuneita, riittää että pärjää kutakuinkin hyvin. Kyllä kai yhä edelleen järjestetään atk-kursseja esim. yliopistossa, joten kai niitä juttuja voi opetella sitä mukaan kun tarvitsee.

Vierailija
13/13 |
14.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä nyt ainakin lapsille mallia ja opettele tietokoneita itsekin. Varttikin viikossa on paljon parempi kuin ei mitään. Teinien on varmasti helpompi ymmärtää asian tärkeys huomatessaan, että haluat uhrata vähäistä vapaa-aikaasi tietokoneiden opetteluun.