Suomalaiset ovat surullisen pihalla taloudesta ja osakesäästämisestä
Moni makuuttaa suurtakin summaa rahaa nollakorkoisella tilillä, jossa rahan arvo jopa laskee. Osakesijoittamista pidetään jonain ihmeen mörkönä.
Juttelin taannoin naisen kanssa, joka "säästää" nostamalla rahaa pankkitililtä käteiseksi ja kätkemällä sen jonnekin patjan alle. Voi hyvä luoja sentään kuinka idiootti voi joku olla!
Voin nyt kertoa, että ihan tavallinen osakesäästäjän salkkuni tuotti viime vuonna 7700 €. Tämä on siis ilmaista rahaa verrattuna siihen, että sama rahasumma (noin 50 000 €) olisi pankkitilillä.
Vai onko nyt siis todellakin niin, että tyhmät pysyvät köyhinä ja me fiksut vaurastumme?
Kommentit (24)
28v. kirjoitti:
Niin no, vaikea sitä on osata sijoitusjuttuja jos ei semmoisia ole koskaan kukaan opettanut. Olen joskus lukenut jotain sijoitusoppaita itsekseni jotta oppisin, mutta suoraan sanoen ne tuntuu heprealta. Lapsille sentään sain nordnetin rahastot avattua, sekin oli pienen työn ja tuskan takana, pankissa olis ollut helpompaa mutta en niitä pankkien palveluita halunnut.
No, hiljaa hyvää tulee, tai sitten paskaa. Mistäs sen tietää.
Itse minäkin olen kaiken oppinut. Ja myös "oppirahat" maksanut.
Riippuu paljolti siitä miten pitkällä aikajänteellä voi sijoittaa. Jos kerää rahaa sivuun remonttia varten tai hankkiakseen auton / kesämökin / kalliimman asunnon parin vuoden kuluttua, niin pörssisijoittamisessa saattaa tulla suuriakin tappiota.
Viime vuonnakin ainoastaan jälkipuolisko oli pörssissä positiivinen, kiitos Brexitin ja Trumpin vaalivoiton, mutta tällaisia onnenpotkuja ei satu joka vuosi.
Minulla on noin 40.000 jatkuvan sijoituksen indeksirahastossa ja tuotto yli 4 vuodelta on hyvin vaatimaton noin10%, eli 2,5% vuodessa. Vielä alkukesästä 4 vuoden tuotto oli melkein nollassa, eli olisi kannattanut sijoittaa vasta hieman ennen Brexit-äänestystä ja pitää siihen saakka rahat pankkitilillä.
Siinä on oikeasti sellainen ongelma - kyse ei siis ole tyhmyydestä eikä ymmärtämättömyydestä - että harva tavallinen suomalainen. Ylipäänsä vi säästää 10-30 vuoden tavoitteella juuri muuta kun asuntolainaa, ja sitäkin vain koska on pakko. Useimmat tavallliset ihmiset koutuvat varautumaan siihen, että ne "osakesäästät" on voitava muuttaa rahaksi ensi viikolla, kun pesukone hajoaa, auto vaatii korjausta, kämppä rempnttia tai puoliso jää työttömäksi. On ihan turha sanoa, että kyllä sä 30 vuoden tähätimellä melko varmasti jäisit plussalle, jos on ihan yhtä mahdollista, että silloin kun rahoja tarvitsisit, niitä ei ole tai et saa niitä ulos.
Itse hermoilin myös joskus kun olin vielä kokematon sijoittaja, mutta siihen kyllä sitten vuosien myötä turtui. Ei kurssilaskut tunnu enää missään kun tietää, että sieltä tullaan aina takaisin ylös.