Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ovat surullisen pihalla taloudesta ja osakesäästämisestä

Vierailija
13.01.2017 |

Moni makuuttaa suurtakin summaa rahaa nollakorkoisella tilillä, jossa rahan arvo jopa laskee. Osakesijoittamista pidetään jonain ihmeen mörkönä.

Juttelin taannoin naisen kanssa, joka "säästää" nostamalla rahaa pankkitililtä käteiseksi ja kätkemällä sen jonnekin patjan alle. Voi hyvä luoja sentään kuinka idiootti voi joku olla!

Voin nyt kertoa, että ihan tavallinen osakesäästäjän salkkuni tuotti viime vuonna 7700 €. Tämä on siis ilmaista rahaa verrattuna siihen, että sama rahasumma (noin 50 000 €) olisi pankkitilillä.

Vai onko nyt siis todellakin niin, että tyhmät pysyvät köyhinä ja me fiksut vaurastumme?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä asioita edes kannata yrittää tuulipuvuille selittää.

Vierailija
2/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpöhöpö sun tavallinen salkku tuotti yli 10%.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oneksi en ole noin köyhä että pitäisi saada lisää rahaa.

Vierailija
4/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla hirveästi seurannut mitä tapahtui pörsseissä etenkin loppuvuodesta 2016?

Vierailija
5/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsopas tätä:

http://imgur.com/a/xuMBg

Piti ihan ottaa screenshot Nordnetista :)

Vierailija
6/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä osakkeita, mutta silti tällä hetkellä noin 40 000 lähes nollakorkoisella pankkitilillä. Osakkeiden hinnat ovat tällä hetkellä niin korkealla, että en uskalla sijoittaa niihin enempää. Korkopapereidenkin arvo laskee, jos korot kohta kääntyvät nousuun. Vaikka tilillä rahat eivät juuri tuotakaan, niin ne sentään säilyttävät suunnilleen arvonsa näin pienen inflaation aikana.

Vierailija
7/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla hirveästi seurannut mitä tapahtui pörsseissä etenkin loppuvuodesta 2016?

No mä olen, ja totesin myös, ettei niihin yliarvostettuihin/ylihintaisiin osakkeisiin/-rahastoihin nyt enää kannata sijoittaa.

Ap haukkuu "tuulipukukansaa", mutta onpa kummallista, etteivät sijoittamisen asiantuntijatkaan osaa ennustaa kurssinousuna ja -laskuja. Esim. Trumpin valinnan jälkeen oli kaikille (?) iso yllätys, että osakurssit lähtivät nousukiitoon. Päinvastaista ounasteltiin.

Vierailija
8/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa? Onko mitään vammaisempaa kuin omaisuuden haaliminen?

Vierailija
9/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen, ja totesin myös, ettei niihin yliarvostettuihin/ylihintaisiin osakkeisiin/-rahastoihin nyt enää kannata sijoittaa.

Ap haukkuu "tuulipukukansaa", mutta onpa kummallista, etteivät sijoittamisen asiantuntijatkaan osaa ennustaa kurssinousuna ja -laskuja. Esim. Trumpin valinnan jälkeen oli kaikille (?) iso yllätys, että osakurssit lähtivät nousukiitoon. Päinvastaista ounasteltiin.

Katsopas kun se on niin, että sijoitushorisontin ollessa 10-30 vuotta sillä ei ole mitään merkitystä mitä tapahtuu lähitulevaisuudessa, koska kurssit ovat aina nousseet pitkällä tähtäimellä. Kaikista viime aikojen kriisikuopista ollaan tultu takaisin ylö ja entistä korkeammalle. Ei tarvitse ennustaa mitään kurssi nousuja ja laskuja kunhan vain lisää omistuksiaan jatkuvasti.

Vierailija
10/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tällämhetkellä sijoittaa, kun kurssit ovat ylhäällä ja epävakaat eikä minulla ole aikaa seurata markkinoita. Sijoituspotentiaalia olisi noin 20-40 000 e. Yrittäjänä joudun kuitenkin tilanteisiin, joissa raha olisi mahdollisesti realisoitava ainakin osittain, joten en voi tuudittautua siihen, että kurssi nousisi kyllä joskus tulevaisuudessa.

Vierailija
11/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule minullekkaan mieleen

Läntisten hommia, narsistinen kasvatus sulupolvesta toiseen.

Vierailija
12/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitin asunto-osakkeisiin. En tiedä, onko minulle koskaan tulossa taloudellista voittoa, mutta ainakin lapseni saivat kunnolliset kodit, ilman kiskurivuokria.

Vierailija
13/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ymmärrä osakesäästämistä. Se ei ole mitään pikakauppaa. Kurssit ovat kautta historian aina nousseet lopulta. Välillä ostetaan halvemmalla ja välillä vähän kalliimmalla.

Vierailija
14/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua tällämhetkellä sijoittaa, kun kurssit ovat ylhäällä ja epävakaat eikä minulla ole aikaa seurata markkinoita. Sijoituspotentiaalia olisi noin 20-40 000 e. Yrittäjänä joudun kuitenkin tilanteisiin, joissa raha olisi mahdollisesti realisoitava ainakin osittain, joten en voi tuudittautua siihen, että kurssi nousisi kyllä joskus tulevaisuudessa.

Pitääkin hajauttaa ajallisesti eikä ostaa koko summalla jotain nyt heti. Ostat vähitellen vaikka kerran kuussa. Aina sitä luullaan, että "nyt ei enää voi nousta", mutta kyllä vaan voi.

Vierailija
15/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan tarvitse valittaa köyhyyttään Vauvassa ja on sitten sen minieläkkeen lisäksi mistä ottaa rahaa. Jos luulee pärjäävänsä pelkällä minieläkkeellä niin se on ok.

Vierailija
16/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopas kun se on niin, että sijoitushorisontin ollessa 10-30 vuotta sillä ei ole mitään merkitystä mitä tapahtuu lähitulevaisuudessa, koska kurssit ovat aina nousseet pitkällä tähtäimellä. Kaikista viime aikojen kriisikuopista ollaan tultu takaisin ylö ja entistä korkeammalle. Ei tarvitse ennustaa mitään kurssi nousuja ja laskuja kunhan vain lisää omistuksiaan jatkuvasti.

Jaa. Kyllä isoja rahoja on hävitty aikanaan STS-pankin osakkeista, tuoreemmin Elqotecin, Nokian ja Talvivaaran. Eli ihan silmät ummessa ei voi sijoittaa ja huono tuurikin voi tuoda tappioita tullessaan.

Vierailija
17/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan tarvitse valittaa köyhyyttään Vauvassa ja on sitten sen minieläkkeen lisäksi mistä ottaa rahaa. Jos luulee pärjäävänsä pelkällä minieläkkeellä niin se on ok.

Jaa sä oot joku fabu joka on menossa hautaan? Mä luulin että jotkut kauppakamarinulikat täällä vaan taas leikkii isoa kihoa kun on laitettu opintolainat "poikimaan".

Vierailija
18/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmani on, etten kestä minkäänlaisia riskejä, joita osakesijoittamiseen liittyy. Asuntosijoittaminen sen sijaan on minulle turvallisempi ratkaisu. Jostain normipalkastakin jää usein säästöön se 2000 euroa, jolla lyhentää helposti sijoitusasunnon lainaa.

Vierailija
19/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Kyllä isoja rahoja on hävitty aikanaan STS-pankin osakkeista, tuoreemmin Elqotecin, Nokian ja Talvivaaran. Eli ihan silmät ummessa ei voi sijoittaa ja huono tuurikin voi tuoda tappioita tullessaan.

No tuossa on tehty se virhe, että on kaikki munat samassa korissa ja hajautus unohdettu kokonaan.

Vierailija
20/24 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, vaikea sitä on osata sijoitusjuttuja jos ei semmoisia ole koskaan kukaan opettanut. Olen joskus lukenut jotain sijoitusoppaita itsekseni jotta oppisin, mutta suoraan sanoen ne tuntuu heprealta. Lapsille sentään sain nordnetin rahastot avattua, sekin oli pienen työn ja tuskan takana, pankissa olis ollut helpompaa mutta en niitä pankkien palveluita halunnut. 

No, hiljaa hyvää tulee, tai sitten paskaa. Mistäs sen tietää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän