Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisiä olitte kun teiltä viimeisen kerran kysyttiin papereita?

13.01.2017 |

Ja missä tilanteessa? Kaupassa? Jos niin mitä ostit? Baariin mennessä? Joku muu?

Kiinnostaisi myös oudoimmat tilanteet, joissa olet joutunut täysi-ikäisyytesi todistamaan?

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

34v. alkossa. Siihen asti kysyttiin tosi usein. Nyt ole 36. Enää ei ole kysytty. Olen tainnut rupsahtaa 😳

Vierailija
22/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27 ja aina kysytään paperit jos ostan kaupasta alkoholia tai tupakkaa. Ja Alkossa tietysti kans. Silloin vuosia sitten kun vielä kävin baareissa, niin ei kysytty henkkareita lähes koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

28v. Tapaaminen sovittu ravintolaan.  Paperien kysyminen on joillekin selvää vallankäyttöä.  Poke ilmeisesti päätti jo etukäteen, ettei ainakaan toi pimatsu tänne tule. Onneksi oli kännykkä mukana ja soitin seurueelle ilosanomana illanvieton vaihtuneen toiseen ravintolaan.

24/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei ole juuri kyselty, kun olin aika pitkä. Kerron sitten pari hassua juttua.

Mopon ostin 14-vuotiaana. Kertaakaan ei kyselty.

Mentiin baariin neljän hengen porukassa. Minä olin ainoa alaikäinen. Muilta kysyttiin paperit, mutta minulta ei, koska 'olin ollut siellä aiemminkin'.

Synnyin huhtikuussa. Kerran fysiikan tunnilla raaputtelin henkilöllisyystodistuksen nelosen ykköseksi. Sitten baariin tammikuussa. Papereita kysyttiin ja myyjä alkoi nauraa... Luulin että se huomasi väärennöksen, mutta ei. Naureskeli, että sulla oli synttärit toissapäivänä...

Vierailija
25/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

32-vuotiaana Alkossa, vuosi oli  1995.

Ei ole sitte sen jälkeen kyllä iän takia kysytty. Muuten tietysti, monessakin paikassa.

Vierailija
26/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

43-vuotiaana viime vuonna Prismassa ostaessani ykkösolutta. Toivottavasti oli viimeinen kerta, tuntuu jo niin nololta ja naurettavalta...

Vierailija
27/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että jos olet noin 30v ja sulta kysytty , niin mitä edes kehut sillä?!!!

NÄYTÄT VAAN IKÄISELTÄS, HEH HEH!

Koskapa sellainen ohjeistus on että kaikilta noin kolmekymppisiltä ja sitä alle pitäs kysyy...

Eli tässä kohtaa sanpk että jos olet jo noin 40v tai yli niin se on jotakin....

Mutta nämä: olen 29 ja kysyttiin paperit.

Sama asia jos lastenlipun ikäraja on 15 j a14 vuotiaalta katotaan henkkarit.....

Vierailija
28/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 v. Ostin tulitikkuja (ja kasan ruokaa).

Vierailija
29/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

37, Alkossa (ruuhka-aikaan, kun tästäkin joku on selittänyt että varmaan tylsyyttään kysyvt kun ei ole parempaakaan tekemistä). Nyt olen 38, saas nähdä kysytäänkö vielä joskus.

Vierailija
30/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olisinko voittaja: 49 v. Ostin Kampissa ruokakaupasta nikotiinipurkkaa! Sanoin kassalle, että tässä ajokorttini, ole hyvä, btw rakastan sinua :)

Vierailija
31/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kymmenen vuotta sitten ohjeistus oli että kaikilta alle 25 kysyttiin paperit ja mä olin silloin 35 v ja kysyttiin...

Nykyisin tosiaan alle 35 v ei kannata ees kehua jos kysytty, koska jos näytät noin 30v niin kysytään.. ei siksi että olet 32 ja näytät 19 , ymmärsit varmaan XD

Vierailija
32/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35v ja pari kk sitten kysyttiin paperit kun ruokaostosten joukossa oli ALKOHOLITON siideri.

Ei olleet henkkarit mukana enkä saanut siideriä. Ihme pelleilyä, ja prosentteja oli 0,0%.

Vierailija
33/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä, tarviiko täällä suomessa nykyään kaupan kassalla näyttää henkkarit kun ostaa tulitikkuja..?? Enpä ole tuollaisesta ennen kuullutkaan, kuin nyt tässä keskustelussa.

Viime kesänä prismassa kysyttiin papereita kun ostin siideriä ja kaljaa, olen 37v. Hämmästyin aika lailla, edellisestä iän tarkastuksesta kun on aikaa kulunut jo monta vuotta ja olen kyllä aika rupsahtanut, ettei pitäisi joutua enää kassahenkilönkään arpomaan olenko vielä alle 30v. Onneksi oli ajokortti mukana.

Vierailija
34/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 35-vuotiaana kysyttiin kaupassa kun ostin YHDEN siiderin, koska näytin alle 30-vuotiaalta. 

Baariin mennessä kysyttiin usein noin 25-vuotiaana. Sitten sain vauvan enkä muistaakseni pariin vuoteen käynyt baareissa. Sitten kun kävin, ehkä 28 - 29 -vuotiaana, ei kysytty papereita enää. 

Vierailija
35/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten baariin mennessä. Oli K-18 -paikka nykyisessä kotimaassa, jossa baariin pääsee yleensä 16-vuotiaana. Olin silloin 35-vuotias. Jenkeissä kysyttiin viime kesänä työmatkalla kun tilasin ruoan kanssa lasin viiniä. Ikää oli 37 ja seurueessa oli kaikki muut nuorempia. Olin ainoa, jolta kysyttiin.

Suomessa ei ole kysytty vuosiin, ehkä edellisen kerran 32-vuotiaana Alkossa.

Vierailija
36/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko sitten kysyttiin kun olin ravintolaan menossa. Olen 35-vuotias.

Vierailija
37/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi tänään kaupassa, kun ostin siiderin. Olen 33. Lähes aina kysytään kun menen baariin (käyn kerran pari vuodessa)

Mulle poke sanoi baarin ovella ihan vähän aikaa sitten, että ne ei tarkista ikää, vaan tasapuolisesti kaikilta henkilöpaperit

38/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin siis kommentoida tähän sen verran, että vaikka OHJEISTUS on, että jos vaikuttaa kolmekymppiseltä tai alle niin tulisi kysyä paperit. Okei. Mutta eikö se VARSINAINEN TARKOITUS nyt vähän huku tässä eli se, että alaikäisille ei tule myydä K-18-tulitikkuja, muuta vaarallista ja -alkoholia.

Eli oikeastihan tulisi arvioida, onko tämä kyseinen henkilö 18-vuotias vai alle. Nyt itseistarkoitus on vaan näköjään arvioida onko henkilö kolmekymppisen näköinen. Siis mitä ihmettä? Ei mitään perus omaa arviointikykyä voi käyttää?

Kun olin kassalla töissä ja tämä sääntö tuli, arvioin edelleen samalla tavalla kuten ennen asiakkaiden iän. Käsittääkseni tarkoitus oli madaltaa kynnystä kysyä henkilöllisyystodistusta jos kassahenkilöllä on vaikka vaikeuksia arvioida ihan tosissaan sitä ikää. Ettei tulisi "nolo olo" kysyä jos ikä heittääkin vaikka kovasti ylöspäin tms. Mutta ei minusta itseistarkoituksena ollut se, että nyt aletaan vaan kaikilta kolmekybäsiltä muuten vaan kysymään papereita koska uusi käytäntö.

Ap

Vierailija
39/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

41v.

Vierailija
40/152 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-vuotiaana ravintolassa kun tilasin alkudrinkin jälkeen oluen. Sain siis sen drinkin ilman kysymistä ja sitten olutta tilatessa kysyttiin??. Teki mieli sanoa, että eipä taida olla, hyvä drinkki muuten 😇

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan