Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kirjanpidosta tai palkanlaskennasta tietäville

Vierailija
13.01.2017 |

Teen osa-aikaisena tuntityötä kaupan kassalla ja huomasin, että nyt on maksettu jo kertaalleen maksetut tunnit myös seuraavassa kuussa. Tuleeko tämä ilmi jossain vaiheessa, jos en itse ilmoita?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjän luulisi huomaavan ihan jo firman tiliotteistakin, että liikaa maksettu.

Minä ainakin huomaisin.

Tiliotteesta näkee vain palkkojen yhteissumman, ei yksittäisen työntekijän.

Yleensä palkat siirretään automaattisesti - pankkiin, kirjanpitoon jne. eli todennäköisesti virhettä ei huomata, jos tilit täsmäävät.

Vierailija
22/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjän luulisi huomaavan ihan jo firman tiliotteistakin, että liikaa maksettu.

Minä ainakin huomaisin.

Tiliotteesta näkee vain palkkojen yhteissumman, ei yksittäisen työntekijän.

Yleensä palkat siirretään automaattisesti - pankkiin, kirjanpitoon jne. eli todennäköisesti virhettä ei huomata, jos tilit täsmäävät.

Meillä liki kaikki maksavat palkat ihan henkilöittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tunnit on ilmoitettu palkanlaskentaan virheellisesti ko jaksolta, oletettavasti sama on tehty myös muiden palkansaajien kohdalla.

Vierailija
24/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä huomata, jos on liikaa maksettu tunteja,ellei sitten summa poikkea olennaisesti moninkertaisesti.

t. palkanlaskija ja kirjanpitäjä.

Nykyään varmaan kaikissa yrityksessä tapahtumat siirtyvät ohjelmasta toiseen automaattisesti ja kun se on mennyt palkanlaskennasta läpi, todennäköisesti sama tapahtuu muissa ohjelmissa ja siirroissa.

Vierailija
25/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos summa on iso ja sinun olisi oletettu sen huomaavan, niin siinä vaiheessa kun huomataan, niin peritään sinulta takaisin ja todennäköisesti jatkossa tunteja ei sinulle enää tule. On myös petos jättää kertomatta, jos palkanmaksussa on ollut virhe.

Vierailija
26/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään tilinpäätöksen yhteydessä selviää ja peritään takaisin. Sinuna maksaisin nyt, kun summa vielä helppo palauttaa. Sitten kun ylimääräinen on jo moneen kertaan käytetty, voi olla tukalampi homma raapia "anastettu" summa kasaan.

Kysymys: täsmäytetäänkö tilinpäätöksessä tehtyjä työtunteja maksettuihin palkkoihin?

En ole kirjanpitäjä.

Ei todella. Olen ollut yli 40v. keskisuuressa yrityksessä palkanlaskijana ja kirjanpitäjänä ja osan tuosta ajasta myös pienen yrityksen ja järjestöjen tilintarkastajana, niin ap. tapaus on kuin hakisi nuppineulaa heinäkasasta. Jos virhe paljastuu, se on pelkkää sattumaa.

En tietenkään kannusta ap. pimittämään virhettä, mutta juridinen vastuu on palkanlaskijalla.

Vierailija
27/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palkanlaskijana pari kertaa huomannut itse jollekin maksetun liian vähän. Saaja olisi ollut ihan tyytyväinen eikä ole palannut asiaan mitenkään. On ollut positiivisesti yllättynyt, kun on saanutkin lisää rahaa. Mielestäni olisi asiallista pitää virta kulkevana molempiin suuntiin. Yleensähän virheitä ei tule, mutta kun tulee, se voi tulla kumpaan suuntaan tahansa. 

Vierailija
28/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee ilmi viimeistään yrityksen tilintarkastuksen yhteydessä. Kannattaisi itse mainita asiasta jo nyt, ettei tule yllätysmaksuja jälkikäteeen..

Niinno,riippuu ihan siitä,kuinka suuresta firmasta ja summasta on kyse,ei se tilintarkastajakaan kaikkia palkkoja läpi käy. Eikä tilintarkastaja ykisittäisiin pikkusummiin puutu.Vasta jos virheitä on useita tai summat olennisia maksettuihin palkkoihin nähden,niin niihin puututaan.

Tilintarkastus tehdään sidostyhmiä varten - verottaja, pankki, eläkeyhtiö jne. jotta yritys täyttää yhteiskunnalliset velvoitteet ja juridiset vastuut.

Tilintarkastajalle on samantekevää, mitä yritys maksaa työntekijälle, kunhan niistä maksetaan verot, eläkemaksut jne. ja ne näkyy työntekijän verotiedoissa, jotka työnantaja lähettää verottajalle.

Vierailija
29/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään tilinpäätöksen yhteydessä selviää ja peritään takaisin. Sinuna maksaisin nyt, kun summa vielä helppo palauttaa. Sitten kun ylimääräinen on jo moneen kertaan käytetty, voi olla tukalampi homma raapia "anastettu" summa kasaan.

Kysymys: täsmäytetäänkö tilinpäätöksessä tehtyjä työtunteja maksettuihin palkkoihin?

En ole kirjanpitäjä.

Ei todella. Olen ollut yli 40v. keskisuuressa yrityksessä palkanlaskijana ja kirjanpitäjänä ja osan tuosta ajasta myös pienen yrityksen ja järjestöjen tilintarkastajana, niin ap. tapaus on kuin hakisi nuppineulaa heinäkasasta. Jos virhe paljastuu, se on pelkkää sattumaa.

En tietenkään kannusta ap. pimittämään virhettä, mutta juridinen vastuu on palkanlaskijalla.

Jos summa on iso ja voidaan olettaa AP:n se huomanneen, niin kyllä AP:ta voidaan syyttää petoksesta, jos hän jättää asian kertomatta.

Vierailija
30/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tilintarkastajat kyylää jokaista palkkamaksua työntekijä kerrallaan käy lävitse. Jos on iso firma ja vaikka vähätuntinen ja pienipalkkainen työntekijä, niin jos tilit täsmää niin virhettä ei välttämättä huomaa.

Meillä maksetaan palkkoja kuukausittain useamman miljoonan edestä, ja jos pientä vaihtelua summasta löytyy niin ei sitä kadonnutta summaa läydä välttämättä laisinkaan.

Vierailija
31/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se sun vika ole että ovat maksaneet ylimääräistä. Ei kaikki työntekijät edes tarkasta palkkakuittia jos palkka on suurinpiirtein se mitä pitää. Ja jos tähän asti palkat tulleet niin kuin pitää, niin tod näk luotat siihen että tulevat jatkossakin näin. Minä en sanoisi mitään, on se kassan palkka muutenkin niin paska että jos kerran vähän ylimääräistä saa niin ihan kiva. Jos huomataan niin ehkä vähentävät seuraavasta palkasta, tai saat jonkun maksusopimuksen neuvoteltua.

Vierailija
32/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet osa-aikainen (ja nuori?) työntekijä, niin sinuna kyllä kertoisin rehellisesti. Jos asia huomataan, niin käsitys sinusta laskee kyllä todella paljon työnantajalla. Suomessa on aika pienet piirit, joten epärehellisen työntekijän leima on aika ikävä.

Vierailija
33/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos summa on iso ja sinun olisi oletettu sen huomaavan, niin siinä vaiheessa kun huomataan, niin peritään sinulta takaisin ja todennäköisesti jatkossa tunteja ei sinulle enää tule. On myös petos jättää kertomatta, jos palkanmaksussa on ollut virhe.

Jospa ap ei oikeasti olisi huomannut moista. On huolimattomia ihmisiä, ihan niin kuin ei palkanmaksajakaan ollut huomannut. Minulla eräässä firmassa oltiin useamman kerran jätetty palkasta maksamatta useita satoja euroja. Ei sitä kukaan olisi huomannut jos en minä itse.

Vierailija
34/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kirjanpitäjä.

Jos summa on iso ja voidaan olettaa AP:n se huomanneen, niin kyllä AP:ta voidaan syyttää petoksesta, jos hän jättää asian kertomatta.

Petoksen tunnusmerkit täyttyvät silloin, jos ap. olisi itse laskenut palkkansa. Ja se mikä on iso summa, on kovin laaja käsite, jollekin se voi olla 5.000€ ja toiselle 50.000€. Ja on riippuvainen pankkitilin saldosta ja on paljon työntekijöitä, jotka eivät edes tarkista palkkanauhaa.

Vierailija
35/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa ap ei oikeasti olisi huomannut moista. On huolimattomia ihmisiä, ihan niin kuin ei palkanmaksajakaan ollut huomannut. Minulla eräässä firmassa oltiin useamman kerran jätetty palkasta maksamatta useita satoja euroja. Ei sitä kukaan olisi huomannut jos en minä itse.

Merkityksellistä onkin se, olisiko asia pitänyt huomata. Jos palkka riippuu tunneista ja vaihtelee esim. 1000-1500 välillä, niin muutaman sadan euron heittoa ei voida olettaa huomaavan. Jos palkka puolestaan alkaakin kolmosella, niin silloin voidaan olettaa, että työntekijän olisi asia pitänyt huomata.

Vierailija
36/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole palkanlaskija, mutta eikös tuplana maksetut tunnit tule ilmi palkkojen vuosi-ilmoitusta tehdessä tai lomakorvauksien maksun aikaan?

Vierailija
37/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee ilmi viimeistään yrityksen tilintarkastuksen yhteydessä. Kannattaisi itse mainita asiasta jo nyt, ettei tule yllätysmaksuja jälkikäteeen..

Niinno,riippuu ihan siitä,kuinka suuresta firmasta ja summasta on kyse,ei se tilintarkastajakaan kaikkia palkkoja läpi käy. Eikä tilintarkastaja ykisittäisiin pikkusummiin puutu.Vasta jos virheitä on useita tai summat olennisia maksettuihin palkkoihin nähden,niin niihin puututaan.

Tilintarkastus tehdään sidostyhmiä varten - verottaja, pankki, eläkeyhtiö jne. jotta yritys täyttää yhteiskunnalliset velvoitteet ja juridiset vastuut.

Tilintarkastajalle on samantekevää, mitä yritys maksaa työntekijälle, kunhan niistä maksetaan verot, eläkemaksut jne. ja ne näkyy työntekijän verotiedoissa, jotka työnantaja lähettää verottajalle.

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Ei tilintarkataja ole mikään verottajan tai "valtion" edustaja, eikä tilintarkastajan tehtävään kuulu erityisemmin verojen,eläkemaksujen yms. tarkastus. Tilintarkastaja edustaa niitä tahoja, jotka hyödyntävät yrityksen tilinpäätöstä; sijoittajat,omistajat, yrityksen yhteistyökumppanit jne.Tokihan tilintarkastaja on maksetuista palkoista kiinnostunut,koska niihin liittyy väärinkäytösriskejä,mutta edelleen kyse on siitä että virheen tulee olla olennainen,jotta siihen puututaan.

Vierailija
38/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole palkanlaskija, mutta eikös tuplana maksetut tunnit tule ilmi palkkojen vuosi-ilmoitusta tehdessä tai lomakorvauksien maksun aikaan?

Minäkin veikkaisin, että asia tulee ilmi vuoden vaihteen ilmoituksia laadittaessa tai lomakorvauksia maksettaessa. En ole minäkään kirjanpitäjä....

Vierailija
39/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä välttämättä kyllä huomata. Näin palkanlaskijana täältä huutelen. 

Nimim. been there done that

No juu, palkanlaskijat nyt laskee poikkeuksetta joka kerta jonkun palkat päin prinkkalaa. Hyvä kirjanpitäjä huomaa kyllä :)

Vierailija
40/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä välttämättä huomata missään vaiheessa. Pidä ylimääräinen raha tallessa, jos joudut maksamaan takaisin. Kolmen vuoden jälkeen velka on joka tapauksessa vanhentunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi