Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kirjanpidosta tai palkanlaskennasta tietäville

Vierailija
13.01.2017 |

Teen osa-aikaisena tuntityötä kaupan kassalla ja huomasin, että nyt on maksettu jo kertaalleen maksetut tunnit myös seuraavassa kuussa. Tuleeko tämä ilmi jossain vaiheessa, jos en itse ilmoita?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää jännittämään ja odota. Äläkä tunnusta koskaan huomanneesi mitään. Onnea!

Vierailija
2/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ilmi, on sun vastuullasi tarkastaa palkkakuitti ja ilmoittaa erheestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattavat huomata tai eivä, ja kyllä! voivat vaatia maksamaan takaisin.

Vierailija
4/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjän luulisi huomaavan ihan jo firman tiliotteistakin, että liikaa maksettu.

Minä ainakin huomaisin.

Vierailija
5/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjän luulisi huomaavan ihan jo firman tiliotteistakin, että liikaa maksettu.

Minä ainakin huomaisin.

Ei kai se firman tiliotteella näy, jos palkanlaskija on laskenut maksuun menevän summan väärin. Ellei virhe ole niin suuri, että se kiinnittäisi huomion.

Vierailija
6/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe huomataan kyllä.

t.kirjanpitäjä

Vierailija
7/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh ei pysy salassa vaikka hiljaa olisit, sori :/

Vierailija
8/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä välttämättä kyllä huomata. Näin palkanlaskijana täältä huutelen. 

Nimim. been there done that

Vierailija
9/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ilmi viimeistään yrityksen tilintarkastuksen yhteydessä. Kannattaisi itse mainita asiasta jo nyt, ettei tule yllätysmaksuja jälkikäteeen..

Vierailija
10/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakaan sitä ei välttämättä huomata, mutta on jo aikaa siitä kun olen tehnyt palkanlaskentaa. Ja riippuu miten ja minä maksuna/sopimuksena ne tunnit on systeemiin laitettu.Mutta jos ja kun huomataan niin se vähennetään seuraavasta palkasta tai voidaan vaatia takaisinmaksua vielä pitkänkin ajan päästä.

Vierailija
11/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään tilinpäätöksen yhteydessä selviää ja peritään takaisin. Sinuna maksaisin nyt, kun summa vielä helppo palauttaa. Sitten kun ylimääräinen on jo moneen kertaan käytetty, voi olla tukalampi homma raapia "anastettu" summa kasaan.

Vierailija
12/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tuurista ja virheen laadusta. Kuinka suuri summa? Jos niin suuri, että sinun olisi pitänyt tajuta, herättää kyllä ihmetystä jos käy myöhemmin ilmi, että olit vaan hiljaa.

Vierailija
13/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään tilinpäätöksen yhteydessä selviää ja peritään takaisin. Sinuna maksaisin nyt, kun summa vielä helppo palauttaa. Sitten kun ylimääräinen on jo moneen kertaan käytetty, voi olla tukalampi homma raapia "anastettu" summa kasaan.

Kysymys: täsmäytetäänkö tilinpäätöksessä tehtyjä työtunteja maksettuihin palkkoihin?

En ole kirjanpitäjä.

Vierailija
14/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta tuo jäisi huomaamatta, palkanlaskijan on täytynyt maksamisen lisäksi laskea sama palkka kahteen kertaan. Eli tehdä kaksi palkkakautta ja laskea molempiin samat tunnit. Tuollainen virhe tuntuu sen verran erikoiselta, että todennäköisesti vienyt kertaalleen laskemansa palkan kahdesti maksuun ja tämä näkyy kirjanpidossa heti kun ko. kuukauden kirjanpito laaditaan. (Esim. tammikuun kirjanpito tehdään helmi-maaliskuussa). Jos palkat viedään tiedostona pankkiin, tiliotteelta sitä ei niin vain havaita, jos palkka tosissaan myös laskettu kahteen kertaan. Vuoden jälkeen tammikuussa palkanlaskija tekee päättyneen vuoden palkoista verohallinnolle henkilöittäin palkan vuosi-ilmoituksen. Tässä kohden palkanlaskijan ainakin pitäisi käydä vuoden palkat henkilöittäin läpi ja jos tässäkään vaiheessa ei tuplapalkkaa huomata, ihmettelen suuresti. (Tai sitten huomataan, mutta laskija ei halua paljastaa virhettään ja niin ikään vaikenee...)

Vierailija
15/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta tuo jäisi huomaamatta, palkanlaskijan on täytynyt maksamisen lisäksi laskea sama palkka kahteen kertaan. Eli tehdä kaksi palkkakautta ja laskea molempiin samat tunnit. Tuollainen virhe tuntuu sen verran erikoiselta, että todennäköisesti vienyt kertaalleen laskemansa palkan kahdesti maksuun ja tämä näkyy kirjanpidossa heti kun ko. kuukauden kirjanpito laaditaan. (Esim. tammikuun kirjanpito tehdään helmi-maaliskuussa). Jos palkat viedään tiedostona pankkiin, tiliotteelta sitä ei niin vain havaita, jos palkka tosissaan myös laskettu kahteen kertaan. Vuoden jälkeen tammikuussa palkanlaskija tekee päättyneen vuoden palkoista verohallinnolle henkilöittäin palkan vuosi-ilmoituksen. Tässä kohden palkanlaskijan ainakin pitäisi käydä vuoden palkat henkilöittäin läpi ja jos tässäkään vaiheessa ei tuplapalkkaa huomata, ihmettelen suuresti. (Tai sitten huomataan, mutta laskija ei halua paljastaa virhettään ja niin ikään vaikenee...)

juuri näin epäilen kohdallani käyneen eli kahteen palkkakauteen on tullut samat tunnit. tuntini tosin vaihtelevat sen verran paljon, ettei tässä jälkimmäisessä ollut mitenkään huomattavan paljon enempää tunteja, vaikka nuo vanhat tunnit olikin mukana.

Vierailija
16/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee ilmi viimeistään yrityksen tilintarkastuksen yhteydessä. Kannattaisi itse mainita asiasta jo nyt, ettei tule yllätysmaksuja jälkikäteeen..

Niinno,riippuu ihan siitä,kuinka suuresta firmasta ja summasta on kyse,ei se tilintarkastajakaan kaikkia palkkoja läpi käy. Eikä tilintarkastaja ykisittäisiin pikkusummiin puutu.Vasta jos virheitä on useita tai summat olennisia maksettuihin palkkoihin nähden,niin niihin puututaan.

Vierailija
17/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse maksanut työntekijöille liikaa yhtenä vuonna lomarahoja ja kukaan ei tullut asiasta kertomaan eli se rehellisyydestä enkä ole siitä sanonut mut muistan kyllä jatkossa jos naputusta kuuluu.

Vierailija
18/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä huomataan jossain vaiheessa. kaikille helpompi kuin ilmoitat itse ja maksat takaisin ennemmin kuin myöhemmin.

Vierailija
19/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttien perusteella asia voi siis jäädä huomaamattakin, mutta ei ehkä kannata ottaa riskiä. Kyllähän siinä luottamus laskee pomon silmissä, jos jättää ilmoittamatta.

Vierailija
20/53 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen itse maksanut työntekijöille liikaa yhtenä vuonna lomarahoja ja kukaan ei tullut asiasta kertomaan eli se rehellisyydestä enkä ole siitä sanonut mut muistan kyllä jatkossa jos naputusta kuuluu.

Mä huomasin kerran että mulle oli maksettu yksi päivä liikaa ja huomautin asiasta palkanlaskijalle. Hän tarkisti asian ja huomasi, että koko filmalle oli se maksettu liikaa. Mä olin ainoa, joka huomautti asiasta. Yllätyksekseni mut palkittiin 400€:n lahjakortilla =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme