Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suomalainen ei sulata kritiikkiä vaan selittää sen "kateudeksi"?

Vierailija
13.01.2017 |

Suomalaisilla on vielä aika paljon kasvettavaa niin kauan kuin tämä kateuslässytys jatkuu. Olit mitä vaan, niin aina kritisoija on jostain muka kateellinen sinulle. Herätkää nyt höpsöt unestanne.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjaa-a.

On kritiikkiä ja on kritiikkiä.

Ihminen, joka mielipidettä kysymättä tuputtaa joka asiaan pelkästään kaunaista ja kielteistä kritiikkiä on minusta kade ja/tai hiton ilkeä kusipää. Voi valita, kumpi diagnoosi tuntuu kivemmalta.

Rakentavan kritiikin antaminen on taitolaji. Sitä ei anneta pyytämättä, ja siinä muistetaan analysoida kohteesta SEKÄ positiiviset ETTÄ negatiiviset puolet ja samalla miettimään, voisiko niitä negatiivisia jotenkin korjata tai kompensoida.

Kerron esimerkin.

Työkaveri iloitsi ennen joulua, että olivat pitkän etsinnän jälkeen löytäneet unelmiensa kodin. Omakotitalo hyvälöä alueella, sopivasti huoneita ja puutarhaa, lyhyt etäisyys lapsien kouluun jne.

Muut ymmärsivät siinä kahvitauolla onnitella, mutta osaston Riivinraudan (joka omasta mielesrään on vain "rehellinen ja suora") ainoa kommentti oli hapan "paska alue, en ikinä muuttaisi sinne ja joudutte nyt varmasti eläkeikään asti maksamaan pankille kauheasti lainasta".

Miten sinä ap tuon olisit tulkinnut? Minusta se oli kateutta ja/tai halua pilata kanssaihmisensä ilo eli kusipäistä ilkeyttä.

VAIKKA jostain asiasta ei itse pidäkään, sitä omaa mielipidettä ei tarvitse tyrkyttää, kun sitä ei kysytä. Empatiataitoinen ja käytöstavat omaava ihminen osaa aina myötäelää toisen iloa ja jos häneltä kritiikkiä pyydetään, osaa antaa sitä niin, että huomioi myös hyvät puolet - joita kaikessa ON niiden negatiivistenkin lisäksi - ja perustella palautteensa hyvin.

Kummasti se tuppaa olemaan niin, että älykkäitä ja hyväkäytöksisiä ihmisiä ei koskaan moitita kateikso. Mulkvisteja sen sijaan kyllä....

Vierailija
42/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi suomalainen ei opi mitään ulkomailta eikä ulkosuomalaisilta miten joku asia on järjestetty loistavasti, toimivasti sekä ihmisystävällisesti toisessa maassa.

Vain suomalainen luulee osaavansa kaiken eli tavaralla on oikea (=suomalainen) hinta, oikea vero, oikea taso jne. Varmaan työttömyyskin ja paskat palkat on "oikealla tasolla" :D

No kerro joku asia ulkomailta

Esim. autoverotus Saksassa; vero 0%, käyttömaksut max. samaa tasoa kuin Suomessa, vakuutuksen hinta riippuu autosta (kuten Suomessa), uutta autoa ei tarvitse ostaa "viralliselta" Laakoselta tai Rintajupilta vaan vaikka naapurimaasta jne.

Laske mukaan muut saksalaisen maksamat erikoiset verojärjestelyt.

Mitkä erikoiset verojärjestelyt? Autoverotuksessa? Kerrotko lisää niistä?

"Erikoisveroasiantuntija" hävisi kuin pieru Saharaan.

Kertropa nyt Saksassa palkka ja kokonaisveroprosentti ja vaikkapa minkälaisia kummallisuuksia siellä on esimerkiksi sinkkunaiselle verrattuna parisuhteeseen ja mikä järki niissä on.

Tiedän nämä oikein hyvin, kun olen Saksassa 9 vuotta asunut. Palkka koulutetuille parempi ja verot pienemmät + perheverotus ym. Sinkkuverotus on kova, mutta ei liity autoverotukseen.

Kerropa nyt autoverotukseen ne erikoisverot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan esimerkiksi palstan lemppari/inhokki Saara Aalto.

En pidä hänen äänestään tai tavastaan esiintyä, se ei yksinkertaisesti ole minun makuuni. Monen muun mielestä olen siis kateellinen hänelle. Miten ihmeessä?

Mutta noin muuten, ei tämä ole mikään suomalainen ilmiö. Terveiset Saksasta.

Tuo on mielipide, mutta jos puhutaan läskistä tai paskasta esiintyjästä niin tuollainen ei ole kritiikkiä eikä vain mielipide

Vierailija
44/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen tietää itsekin, että jokin asia on paskasti hoidettu, mutta kukaan ulkopuolinen ei saa sitä hänelle sanoa, koska tulee paha mieli. Siksi käännetään se kateudeksi.

Tai ymmärtämättömyydeksi. Tai huonoksi asenteeksi. Koska tämä minun mahti-idea on niin mahtava, sä et vaan tajuu. Hyvin yleistä koulumaailmassa, jos kritisoi jotain älyttömyyksiä.

Vierailija
45/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monen puolustuskeino on ottaa tuo kateuskortti esille. Eipähän sitten tarvitse miettiä omaa käytöstä.

Esim väärässä seurassa itsensä kehuminen saa toiset ärtymään. Tai tahdittomuus aroissa asioissa.

Esim tuttavani oli kyläilyn aikana puhunut paljon lapsistaan vaikka tiesi, että kylässä myös lapsettomuudesta kärsivä pariskunta.

Mielestäni olisi ollut ok jos lapsista ei oltaisi tällä kertaa puhuttu kuin ohimennen.

Eli lopputuloksena on se, että lapseton pariskunta koki tilanteen hankalaksi ja vetäytyi porukasta. Ja tämä lapsistaan paljon puhunut kokee asian siten, että lapsettomat ovat heille kateellisia kun heillä on lapsia.

mun mielestä oli, että loukkaantuivat kun yksi mölisi lapsistaan lähestulkoon koko kyläilyn ajan eikä tajunnut, että muut ei puhu, koska mukana lapsettomuudesta kärsivä pariskunta.

Kateuttahan se oli. Vaikka tosiasia on että lapsia saaneen pariskunta voisi olla myös lapseton tai lakata puhumasta heistä, niin lapseton pariskunta olisi silti lapseton. Kateus suututtaa kun halutaan lapsia ja sitten ei kestetä toisen onnea. Ei pidä tosiaan kieltää kaikkia hankkimasta lapsia ettei lapsettomat suuttuisi.

...entäs jos vain tuli paha mieli kun kaikki olivat tietoisia lspsettomuusongelmasta? Ja yksi tahditon jauhoi omistaan...tuskin lapseton pariskunta on koko maailmalle kateellinen. En varmaan osannut selittää asiaa hyvin.

Vierailija
46/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi - täällä yksi joka ei ole kateellinen kenellekään. Onko muita!

Vierailija
47/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on vielä aika paljon kasvettavaa niin kauan kuin tämä kateuslässytys jatkuu. Olit mitä vaan, niin aina kritisoija on jostain muka kateellinen sinulle. Herätkää nyt höpsöt unestanne.

Tunnistan ilmiön, mutta on kyllä ihan universaali reaktiomalli, ei mikään suomalainen erityispiirre.

Ihmiset on huonoja käsittelemään kritiikkiä, se vaatii hyvää itsetuntoa ja-tuntemusta joka monelta puuttuu.

Vierailija
48/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin olen saanut hyvin perusteltua kritiikkiä ja lopulta kiittänyt sen antajaa ja toisaalta hyväntahtoiseksi auttamiseksi verhottua vittuilua.

Kyllä viestintä ihmisten välillä on muutakin kuin ne sanat ja kyllä sen asenteen aina aistii millä toinen asian ilmaisee!

Vierailija
49/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan esimerkiksi palstan lemppari/inhokki Saara Aalto.

En pidä hänen äänestään tai tavastaan esiintyä, se ei yksinkertaisesti ole minun makuuni. Monen muun mielestä olen siis kateellinen hänelle. Miten ihmeessä?

Mutta noin muuten, ei tämä ole mikään suomalainen ilmiö. Terveiset Saksasta.

Tuo on mielipide, mutta jos puhutaan läskistä tai paskasta esiintyjästä niin tuollainen ei ole kritiikkiä eikä vain mielipide

Voiko joku suomentaa tän mulle?

Vierailija
50/50 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sellainen ihminen jolla ei ole koskaan ollut mitään kadehdittavaa. Et voi käsittää. Sellaiset näitä aloituksia tekevät.