Parisuhde rakoilee 3v:n hirveän valvottamisen takia+vauva syntyy kohta!
Koko perhe ollaan ihan jaksamisen äärirajoilla, 3v on ollut aina tosi huono nukkumaan, koko vauvavuosi oli pelkkää sumua, kymmeniä yöherätyksiä, aikaisia aamuja ja lyhyitä yöunia. Tilanne parantui, mutta näköjään vain tilapäisesti kun täytti 2v. Silloin alkoi yöt mennä 1-2 herätyksellä ja nukkui aamuisin "pitkään" eli klo 7-7.30 asti. Uskallettiin yrittää uutta raskautta.
Noh, ei mennyt montaa kuukautta kun taas otettiin takapakkia. Tällä hetkellä tilanne on se, että iltaisin kestää yli tunnin, että nukahtaa, ihan sama kuinka väsynyt olisi. Sitten tulee yöllä pissahätää, haluaa meidän väliim nukkumaan, ei haluakaan, menee klo 5 sohvalle ja haluaa piirrettyjä, sitten yritetään pakkonukuttaa uudestaan eli tunti pelkkää itkua kunnes mies tai minä ei jakseta kuunnella itkua ja jompi kumpi nousee. Yöt jää pienellä lyhyemmäksi kuin mitä meillä aikuisilla sen lisäksi, että ovat katkonaisia.
Olen ihan synnytysvalmiina ja pelkään todella, miten tulee pää enää kestämään jos nyt onkin 2 yöheräilijää, ehkä koliikkia tai muuten menee samalla kaavalla toisenkin nukkuminen. Ei ihminen kestä vuosikausia jatkuvaa univajetta! Varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden kanssa on tarkistettu meidän päivärutiinit, kasvatusmetodit ja tarkkailtu lapsen käytöstä, mutta missään ei ole havaittu mitään vikaa. Parisuhdekin on ihme kyllä tähän mennessä voinut hyvin kun on puhallettu yhteen hiileen, mutta tuntuu ettei enää jaksa ja kohta pahenee kun vauva syntyy. Mies on väsynyt ja kiukkuinen kun lähtee töihin, niin olen minäkin ja kumpikin tarvitsee päiväunet. Tää on yksinkertaisesti kamalaa :(
Kommentit (30)
Mihin aikaan laitatte lapsen nukkumaan? Jos on luonnostaan aamuvirkku ja heräilee viiden aikaan niin voi olla, että hän valvoo liian myöhään. Voi olla että se väsymys on mennyt nukkumaanmennessä jo tavallaan ohi eikä sitten saa nukuttua. Oletteko koettaneet aikaistaa nukkumaanmenoa?
Tilanteenne kuulostaa haastavalta. Voimia teille kaikille! Meillä myös kokemusta huonosta nukkujasta. Uniongelmat palasivat kerta toisensa jälkeen. Monia unikouluja kokeiltiin ihan neuvolahenkilökunnan ja uniohjaajan opastuksella, mutta jonkin ajan päästä taas alkoi. Viimein löytyi onneksi meidän lapselle sopiva tapa miten uniongelmista päästiin. :) Lapsemme on hyvin vahva tahtoinen luonne eikä anna periksi kovin helposti. Meillä oli kyseessä lähinnä uhma ja rajojen kokeilu; millä saa oman tahtonsa läpi ja reaktion irti vanhemmista. Periksi ei annettu ja sinnikkyys palkittiin tässäkin asiassa. Mutta mikä tehoaa toiseen ei välttämättä auta toisella ollenkaan. Toivottavasti löydätte avun.
Mulla ei oikeasti ole mitään erityistä asiantuntemusta, mutta laiskana kolmen lapsen äitinä kysyn että olettehan yrittäneet yksinkertaisinta: Lapsi viereen nukkumaan ja lapselle sanotaan ettei tarvitse nukkua, saa pötköttää vaan. Jos yöllä herää ja tarvii käydä vessassa, sen saa tehdä mutta sit taas pötkötetään. Aamuksi voi varata kirjoja, joita saa katsella jos herää hyvin aikaisin ja vanhemmat haluaa nukkua vielä. Makuuhuoneen oven voi laittaa kiinni, ettei lapsi pääse sieltä aamulla kuljeksimaan (itse siis samassa huoneessa ollen tietenkin, ei lasta yksin huoneeseen!!). Jos lapsi vaeltaa, kiukkuaa jne, lapsi palautetaan aina takaisin sänkyyn, ja kerrotaan ettei voi lähteä mihinkään, mutta nukkua ei tarvitse kunhan lepää. Tätä voi joutua toistamaan viikkojakin, mutta ainakin meillä viesti on mennyt perille toistojen myötä, toisaalta kun äiti tai isäkin on nukkumassa vieressä, lapsi ei niin helposti lähde vaeltamaan.
Meillä tää on auttanut unettomiin aikoihin, ja kun lapsi on vieressä voi itse vähintään torkkua, johon lapsikin usein nukahtaa. Ja vaikkein nukahtaisi, olen itse paljon vähemmän väsynyt, jos olen saanut edes torkkua, kuin jos on pitänyt rampata huoneesta toiseen hereillä.
Tuttavaperheiden uniongelmat ovat saaneet tulta siitä, että lapsi on jollain tasolla arastellut nukkua yksin/omassa sängyssä ja kun on otettu periaate että lapsen pitää nukkua yksikseen/omassa sängyssään, on nukkumisesta tullut hankala taistelukenttä.
Joka tapauksessa voimia kovasti, jatkuva valvominen on kyllä järkyttävän raskasta!!
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei oikeasti ole mitään erityistä asiantuntemusta, mutta laiskana kolmen lapsen äitinä kysyn että olettehan yrittäneet yksinkertaisinta: Lapsi viereen nukkumaan ja lapselle sanotaan ettei tarvitse nukkua, saa pötköttää vaan. Jos yöllä herää ja tarvii käydä vessassa, sen saa tehdä mutta sit taas pötkötetään. Aamuksi voi varata kirjoja, joita saa katsella jos herää hyvin aikaisin ja vanhemmat haluaa nukkua vielä. Makuuhuoneen oven voi laittaa kiinni, ettei lapsi pääse sieltä aamulla kuljeksimaan (itse siis samassa huoneessa ollen tietenkin, ei lasta yksin huoneeseen!!). Jos lapsi vaeltaa, kiukkuaa jne, lapsi palautetaan aina takaisin sänkyyn, ja kerrotaan ettei voi lähteä mihinkään, mutta nukkua ei tarvitse kunhan lepää. Tätä voi joutua toistamaan viikkojakin, mutta ainakin meillä viesti on mennyt perille toistojen myötä, toisaalta kun äiti tai isäkin on nukkumassa vieressä, lapsi ei niin helposti lähde vaeltamaan.
Meillä tää on auttanut unettomiin aikoihin, ja kun lapsi on vieressä voi itse vähintään torkkua, johon lapsikin usein nukahtaa. Ja vaikkein nukahtaisi, olen itse paljon vähemmän väsynyt, jos olen saanut edes torkkua, kuin jos on pitänyt rampata huoneesta toiseen hereillä.
Tuttavaperheiden uniongelmat ovat saaneet tulta siitä, että lapsi on jollain tasolla arastellut nukkua yksin/omassa sängyssä ja kun on otettu periaate että lapsen pitää nukkua yksikseen/omassa sängyssään, on nukkumisesta tullut hankala taistelukenttä.
Joka tapauksessa voimia kovasti, jatkuva valvominen on kyllä järkyttävän raskasta!!
Vieressä nukuttaminen ei ratkaise ongelmia, jos lapsi esim herää itkemään öisin tai saa kauhukohtauksia. Tai jos lapsi nukkuu levottomasti ja potkii vuorotellen vanhempiaan naamaan. Eikä kolmevuotiaan kanssa auta enää mikään ovien sulkeminen. Meillä ainakin on n 2-vuotiaasta osattu avata ovet itse.
Pari kysymystä tuli mieleen:
Saako lapsi nokkamukista/pullosta juotavaa sängyssä? (Meillä johtui uniongelmat tästä. Juotavaa huusi pariin otteeseen /yö. Jos ei vienyt, tuli meidän huoneeseemme sitä vaatimaan. Eli jos juo öisin, lopettakaa se nyt.)
Onko lapsi yökuiva jo vai vielä vaippoissa? (Meillä herää pissahätään vaikka yövaippaa vielä käyttää. Eli alkaa kypsymään yökuivaksi. Tähän auttaa se, että iltapala syödään klo 19-19.30 ja tämän jälkeen ei enää juotavaa anneta)
Teillä varmaan on säännölliset rutiinit? (Meillä jos rutiinit kovin heittelevät, se näkyy mm levottomuutena illalla sekä unet ovat levottomia ja heräilee)
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi nokkamukista/pullosta juotavaa sängyssä? (Meillä johtui uniongelmat tästä. Juotavaa huusi pariin otteeseen /yö. Jos ei vienyt, tuli meidän huoneeseemme sitä vaatimaan. Eli jos juo öisin, lopettakaa se nyt.)
Onko lapsi yökuiva jo vai vielä vaippoissa? (Meillä herää pissahätään vaikka yövaippaa vielä käyttää. Eli alkaa kypsymään yökuivaksi. Tähän auttaa se, että iltapala syödään klo 19-19.30 ja tämän jälkeen ei enää juotavaa anneta)
Teillä varmaan on säännölliset rutiinit? (Meillä jos rutiinit kovin heittelevät, se näkyy mm levottomuutena illalla sekä unet ovat levottomia ja heräilee)
Juoko oikeasti jonkun 3-vuotiaat vielä pullosta öisin? Siis tutti- tmv.-pullosta? Meillä on kyllä kolmevuotiaalla ihan tavallinen lasten juomapullo, josta osaa itse ottaa vettä yöllä, jos on jano. Harvemmin on. Välillä tuntuu hurjalta miten isoja eroja tämänikäisissä on. Osa on vielä ihan vauvoja. Omassa lähipiirissä tosin kukaan ei ole saanut pulloa/tissiä öisin enää 1,5v. iän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoko oikeasti jonkun 3-vuotiaat vielä pullosta öisin? Siis tutti- tmv.-pullosta? Meillä on kyllä kolmevuotiaalla ihan tavallinen lasten juomapullo, josta osaa itse ottaa vettä yöllä, jos on jano. Harvemmin on. Välillä tuntuu hurjalta miten isoja eroja tämänikäisissä on. Osa on vielä ihan vauvoja. Omassa lähipiirissä tosin kukaan ei ole saanut pulloa/tissiä öisin enää 1,5v. iän jälkeen.
Olen nähnyt kaupassa 5-6 vuotiaalla lapsella vielä tutinkin suussa, eli kyllä näissä eroja on ;) Meillä ei ole pulloa käytetty 1v jälkeen, mutta nokkamukia kyllä (kovapäinen). Lasista/mukista juo kyllä jo (3v), mutta sänkyyn ei juotavaa saa. Kuumalla ilmalla tai jos kipeä saa juoda kupista jos jano on, mutta mikään juomapullo/pullo/nokkamuki suussa ei sängyssä maata. :)
Oli lähes samanlainen tilanne. Kaikki tarkistettiin, varmistettiin ja lääkärissä ja neuvolassa ravattiin. Lopulta lääkäri määräsi pienen annoksen melatoniinia. Auttoi, lapsikin on nyt onnellisempi.
Kärrytelkää 10 km lenkkejä ja taapero taapertaa, ihme on ellei tule luontainen väsymys.