Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katsojat kyllästyivät: Englanninkieliset pilaavat Voice of FINLANDin

Katsojakysely
13.01.2017 |

En ymmärrä miksi englanninkieliset ulkomaalaiset väen väkisin tunkevat itsensä Suomen laulukilpailuun, vaikka kielitaidottomuus on käytännössä este voittamiselle. Kaverinikin harmittelevat tätä, että suomalainen laulukilpailu tullaan pilaamaan ulkomaankielisillä lauluilla.

Onko se vain niin, että kun oman maan laulukisoissa tie nousee pystyyn, tullaan sitten koittamaan onnea tänne pienen maan laulukilpailuun? Mun mielestä nämä onnenonkijat voisi lähettää pois. Onneksi heidän tie kuitenkin nousee jossain vaiheessa pystyyn. :)

Kyllä Suomen laulukilpailussa pitää sentään osata laulaa suomeksi - ja hienosti vieläpä.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka suomea osaamaton on Suomessa voittanut laulukilpailun? Tai päässyt edes finaaliin? Nyt oikeesti taas!

Vierailija
2/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä Ap puhut vain itsesi suulla. Katsoja Ei ole yhtäkuin sinä. Minä taas toivon,että kieli olisi vain englanti. Englanti on ainut kieli, jota länsimaissa lähes kaikki ymmärtävät. Suomea vain harvat ymmärtävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, voi noita ulkomaalaisia jotka tunkevat toisten laulukilpailuihin. Kuten muuan Saara Aalto.

Vierailija
4/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saara aalto osasi englantia joten se oli ihan ok et meni Britannian kisaan.

Vierailija
5/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessäkin jaksossa oli se nepalilainen, Suomessa muistaakseni 6v asunut mies, eikä VIELÄKÄÄN OLLUT OPPINUT SUOMEA. Näin tuomaristo kilpaa kommentoi englanniksi automaattisesti, eikä suomea edes yritetä ulkomaalaisten kanssa. Häpeä.

Vierailija
6/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistukoot mun puolesta, suomenkansalaisia osa kuitenkin. Enemmän mua ihmetyttää, että ollaan tyyliin 10 vuotta täällä asuttua, mutta kieltä ei olla opeteltu?! Toiset opettelee kovalla työllä kielen vuodessakin. Tai itse ainakin haluaisin oppia asuinmaani kielen edes välttävästi.

Vierailija
7/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä Ap puhut vain itsesi suulla. Katsoja Ei ole yhtäkuin sinä. Minä taas toivon,että kieli olisi vain englanti. Englanti on ainut kieli, jota länsimaissa lähes kaikki ymmärtävät. Suomea vain harvat ymmärtävät.

Kyllä täällä muutkin ovat samaa mieltä. Mitä merkitystä sillä on tämän kisan kannalta, että mitä kieltä länsimaissa yleisesti ymmärretään? Kisa ja markkinat ovat kuitenkin ensisijaisesti Suomessa ja täällä lähes kaikki ymmärtävät suomea.

Vierailija
8/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, voi noita ulkomaalaisia jotka tunkevat toisten laulukilpailuihin. Kuten muuan Saara Aalto.

Kyllä Saarakin olisi varmasti saanut Britanniassa enemmän kritiikkiä, jos olisi vain itsepintaisesti yrittänyt pärjätä laulamalla suomeksi tai siksi ranskaksi.

Vierailija
9/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsojakysely kirjoitti:

En ymmärrä miksi englanninkieliset ulkomaalaiset väen väkisin tunkevat itsensä Suomen laulukilpailuun, vaikka kielitaidottomuus on käytännössä este voittamiselle. Kaverinikin harmittelevat tätä, että suomalainen laulukilpailu tullaan pilaamaan ulkomaankielisillä lauluilla.

Onko se vain niin, että kun oman maan laulukisoissa tie nousee pystyyn, tullaan sitten koittamaan onnea tänne pienen maan laulukilpailuun? Mun mielestä nämä onnenonkijat voisi lähettää pois. Onneksi heidän tie kuitenkin nousee jossain vaiheessa pystyyn. :)

Kyllä Suomen laulukilpailussa pitää sentään osata laulaa suomeksi - ja hienosti vieläpä.

Sun on pakko olla trolli mutta vastaan kuitenkin että ihan samanlaiset oikeudet niillä on kuin Saara Aallolla oliosallistua X-Factoriin. Itse en jaksa kuunnella suomenkielisiä ruikutusjollotuksia joten ihan hyvä kun vetävät Lontoon murteella. Suomeksi laulettu musa ei ulkomailla myy ja Suomi tarvitsee vientituloja myös musiikista.

Ajattele hieman laajemmin kuin sieltä tynnyrinpohjalta josta näkyy vaan pieni kaistale taivasta.Yritä edes.

Vierailija
10/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Saarakaan olisi suomen kielellä Englannissa pärjännyt. Kielestähän tässä olisi kysymys, ei kotimaasta.

Vierailija
11/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Saarakaan olisi suomen kielellä Englannissa pärjännyt. Kielestähän tässä olisi kysymys, ei kotimaasta.

Ja vaikka Saara Aallolla ei mikään ihan älytön aksentti ollutkaan, silti hän ei pärjännyt vaan hävisi lopulta. 

Vierailija
12/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin eri mieltä. Kuuleehan sen nyt jo noista laulajistakin, suurin osa suomenkielisistä ei ole esiintynyt koskaan suunnilleen missään ja täristään lavalla kun haavanlehti. Suurin osa taas ulkomaalaisista ovat rohkeita esiintyjiä ja saavat äänensä sentään kuulumaan. Kaikki eivät laula kauniisti mutta eivät myöskään tärise lavalla. Laulaminen on kuitenkin vahvasti myös tulkitsemista.

Jos joku ei nykypäivänä osaa englantia (eikä ole yli 70-vuotias) niin se on voi voi. 

Vierailija
13/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei oikeastaan häiritse pahemmin jos henkilö puhuu suomea melko huonosti/aksentilla ja siksi laulaa vain englanniksi, mutta jos tyyppi ei edes puhu suomea, ihmetyttää miksi tyyppi on yleensä mukana juuri Suomen Voicessa. Toki häiritsisi jos muun kielisiä alkaisi olla niin paljon mukana, ettei suunnilleen kukaan laulaisi suomeksi.

Vierailija
14/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen matkustamista euroopassa, jossa jokainen maa ei ole entinen Englannin siirtomaa, englannilla ei pärjää edes turisti kohteista.

Englanti eroaa EUsta mutta kieli säilyy vielä EU-kielenä, koska Irlannissa sitä puhutaan. Silti Suomessa on enemmän asukkaita kuin Irlannissa, joten suomen pitäisi jatkossa olla tärkeämpi EU-kieli.

Englannin kieli varmaan häviää pian nyky latinana. USAssakin espania on monin paikoin yleisempi äidinkieli.

Vierailija
15/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyseessähän on Voice of Finland, ei Voice of England. Miksi muun maalaisten tarvitsisi ymmärtää Suomen Voice of Finlandia? Eiväthän he sitä katso.

Kyllä minä ainakin olen samoilla linjoilla aloittajan kanssa. Sitä vartenhan näitä Voice of kisoja järjestetään jokaisessa maassa, että kyseisen maan kansalliset piirteet tulevat esiin. Sehän monipuolistaa kisaa, kun lauletaan sekä kotimaisella kielellä, että englanniksi. Jos kieli olisi ainoastaan englanti, niin silloinhan ei tarvittaisi kuin yksi ja ainut kisa, eli Voice of England.

Vierailija
16/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et näe kuitenkaan mitään ongelmaa siinä, että formaatti on ulkomainen ja sen nimikin on englanniksi?

Vierailija
17/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessäkin jaksossa oli se nepalilainen, Suomessa muistaakseni 6v asunut mies, eikä VIELÄKÄÄN OLLUT OPPINUT SUOMEA. Näin tuomaristo kilpaa kommentoi englanniksi automaattisesti, eikä suomea edes yritetä ulkomaalaisten kanssa. Häpeä.

Kyllä minä ainakin helposti ryhdyn puhumaan englantia, jos toinen ei osaa suomea kunnolla. On liian työlästä puhua selkosuomea. Meidän työpaikallakin virallinen kieli on englanti eikä suomi.

Vierailija
18/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka suomea osaamaton on Suomessa voittanut laulukilpailun? Tai päässyt edes finaaliin? Nyt oikeesti taas!

Kuinka nopeasti onkaan Koop Arponen unohtunut?

Suomalaiset sukujuuret joo, mutta kielitaito oli kyllä heikohko.

Vierailija
19/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi suomalaiset sitten laulavat englanniksi?

Sitäpaitsi aniharva suomea puhuva on päässyt yhtään pidemmälle VOF:n jälkeen.

Vierailija
20/35 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsojakysely kirjoitti:

Sun on pakko olla trolli mutta vastaan kuitenkin että ihan samanlaiset oikeudet niillä on kuin Saara Aallolla oliosallistua X-Factoriin. Itse en jaksa kuunnella suomenkielisiä ruikutusjollotuksia joten ihan hyvä kun vetävät Lontoon murteella. Suomeksi laulettu musa ei ulkomailla myy ja Suomi tarvitsee vientituloja myös musiikista.

Ajattele hieman laajemmin kuin sieltä tynnyrinpohjalta josta näkyy vaan pieni kaistale taivasta.Yritä edes.

Saara Aalto osaa sujuvasti englantia ja lauloi englanniksi. Siitä yhdestä ainoasta ranskaksi lauletusta pätkästäkin nousi jo melkoinen haloo. Mitenköhän olisi pärjännyt, jos olisi laulanut suomeksi ja samoin käyttänyt puhuessaankin vain suomen kieltä?

Josko sinäkin sieltä tynnyrisi pohjalta yrittäisit tihruta edes sen verran, että hahmottaisit, mistä Voice of FINLANDissa on kyse. Se on puhtaasti Suomen markkinoille tarkoitettu ohjelma, eikä sitä näytetä missään muualla maailmassa, joten sillä ei Suomen musiikkivientiä edistetä pätkääkään.

Toki hyvä, että siinä lauletaan myös englanniksi, mutta formaatti jäisi kovin kapeaksi, jos se olisi pelkästään sitä. Suomi tuo mukaan mukavan ulottuvuuden, kun nähdään, osaako kilpailija laulaa myös suomeksi, vai onko tullut opeteltua ainoastaan ne lontoon maneerit, niin kuin nykyään tahtoo etenkin nuoremmilla laulajilla olevan tapana.