Kaikkien hyvinkääläisten yhteinen koira
Ootteko facessa tätä seuranneet? Siis pariskunta toi/tuotti Suomeen yhden jalkansa menettäneen katukoiran Intiasta. Sissi-koira karkasi paniikissa Hyvinkäälle päästyään ja oli pitkään (yli viikon?) kateissa. Löytyi suurten ponnistelujen jälkeen ja nyt opettelevat elämään sisällä ja ihmisten kanssa ja perheen muiden eläinten kanssa.
Olen kyllä eläinrakas, mutta ihmettelen vähän, onko tuossa toiminnassa mitään järkeä? Koira ei taatusti ymmärrä, mitä sille on tapahtunut ja miksi se on raahattu täysin erilaiseen ympäristöön ja ilmastoon jne. Olen aiemmin suhtautunut ihan suopeasti katukoirien pelastusoperaatioihin, mut tää Sissin tarina on pistänyt miettimään. Onko se, minkä ihminen näkee hyväksi aina oikeasti eläimen paras?
Kommentit (7)
Minkä ikäinen koira on? Ja minkälaisen elämän se olisi voinut saada siellä kaduilla pyörien? Tottakai se on pelottavaa, koiralle, jolla turvaa ei ole koskaan ollut. Ei sitä voi uskoa, että sitä täälläkään on, varsinkaan heti. Ympäristö muuttuu, yhtäkkiä ihmiset paijaa, pitää olla seinien sisäpuolella, ei vapautta eikä pelkoja.
Tuo on kova kolahdus alkuun, mutta ne, jotka ottavat kodittomia koiria, ymmärtävät varmasti haasteet mitä se mukanaan tuo.
Itse olen sitä mieltä, että erittäin hyvä että otti koiran hoiviinsa. Varmasti sillä on parempi täällä, kuin turvattomana kaduilla. Kestää vain hetki aikaa, että koirakin sen tajuaa, että sillä ei ole enää hätää.
En ole koskaan ymmärtänyt näitä rescue-koiria ja kissoja. Raahata eläinparkoja ympäri maailmaa, armollisinta olisi päästää eläimet kärsimyksistään.
Tuntuu vähän, että omistajat haluavat nyt mässäillä tällä koiralla ja siksi tekivät nuo FB-sivutkin. Haluavat huomiota, seuraajia ja tykkääjiä. Jotenkin vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vähän, että omistajat haluavat nyt mässäillä tällä koiralla ja siksi tekivät nuo FB-sivutkin. Haluavat huomiota, seuraajia ja tykkääjiä. Jotenkin vastenmielistä.
He ovat vain nähneet somen "julkkiskoirat" ja haluavat olla trendin harjalla, nääs.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt näitä rescue-koiria ja kissoja. Raahata eläinparkoja ympäri maailmaa, armollisinta olisi päästää eläimet kärsimyksistään.
Eli sinusta olisi parempi vaihtoehto se, että koirat tapettaisiin, kuin heidän adoptio esim. Suomeen, jossa joku haluaisi tarjota heille hyvän kodin? Kun Sirpa-Anneli haluaisi koiran, olisi hänen tyydyttävä johonkin rotukoiraan ja maksaa tästä +1000 euroa kasvattajalle?
Viiraako päässäsi?
Hmm. Minulla ei ole ollut kolmijalkaista koiraa, en tiedä miten se voi liikkua ja elää vaivatonta koiran elämää. Mutta äkkiseltään tulee mieleen, että eutanasia on ihan ok vaihtoehto. Varsinkin jos kyseessä on vielä ns rescue koira... Olen kai kamala ihminen. En toisi itse Suomeen tuollaista tai edes mitään rescue koiraa. Suomestakin löytyy kodinvaihtajia ja löytökoiriakin jonkin verran.
En kyllä millään voi ymmärtää recuerakkien raahaamista tänne. Etenkin jos on jo valmiiksi "vammainen" yksilö kyseessä. Kyllä on huomion hakua... halvemmalla/ympäristöystävällisemmin/koiraystävällisimmin pääsisi eutanasialla kotimaassa.
En kyllä ymmärrä Intiasta koiran rahtaamista Suomeen, niitä löytyy läheltäkin, kuten Venäjältä ja Espanjasta (näistä tulee ehkä eniten koiria). Yleisesti rescue-koirilla on todella huonot olot ja niitä on aivan liikaa pienessä tilassa, joten pääsääntöisesti olen kyllä rescuen hankinnan puolella.