Onko 35-36v vielä hyvän ikäinen saamaan vauvan?
Hirvittää riskit, mutta aika moni taitaa saada vauvan tuossa iässä? Olen saanut lapset 22v ja 24v, joten ymmärrettävästi tunnen olevani jo reilusti vanhempi tuosta. Olen terve ja normaalipainoinen. Uskaltaisinko vielä ryhtyä? Vauvakuume on..
Kommentit (68)
Ja aivan turha täällä faktoja alapeukuttaa, kyse ei valitettavasti ole mielipideasioista. Harva vain osaa edes perehtyä riskeihin - luullaan, että esim. Down on joku ainoa riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, synnytin esikoiseni viikko sitten 38-vuotiaana. Heittämällä olin osastolla olevista naisista hyväkuntoisin ja reippain. Suurin osa näistä iän puolesta ihanteellisesta synnyttäjistä raahusti pitkin käytäviä naama valkeana, tukka pystyssä ja hitaaaaaato vaappuen. Eiköhän se raskauden ja synnytyksen sujuminen ole enemmän äidin fyysisestä kunnosta ja elämäntavoista kiinni. Veikkaisin että sain lapseni ulos helpommalla kuin 30 kiloa ylipainoinen, rapakuntoinen 24-vuotias.
Tilastojen mukaan ikä korreloi lisääntyneen ylipainon, raskausdiabeteksen, verenpaineongelmien ja keskenmenojen ymym. kanssa siten, että mitä iäkkäämpi äiti, sitä enemmän edellä mainittuja esiintyy. Fiktiosi siitä, että 35-vuotiaat olisivat Suomessa keskimäärin parempikuntoisia kuin esim. kymmenen vuotta nuoremmat, on katteeton.
Eiköhän nuokin ole ihan tapauskohtaisia. :D
Yliipäätään Suomalaisnaisen on riski tehdä lasta minkään ikäisenä verrattuna lapsettomaan tai ulkomaalaiseen, tai isoäitinne ikäpolveen. Riskit kasvavat nykyaikana koko ajan kun lääketiede kehittyy. Riskittömintä on tehdä lapset 16-18 vuoden iässä, kaikki muut ovat suuressa riskissä ja vaarassa.
Ihan normaali ikä. Paljon tavallisimpaa taitaa olla lapsen saaminen yli 35-vuotiaana kuin alle 20-vuotiaana. Yli kymmenkertainen ero yli 35-vuotiaiden eduksi. Mitään erityiskohtelua ei neuvolasta muuten saa.
Kannattaa muistaa myös, että vanhemmat miehen (+40 vee) kasvattaa riskiä erityisesti autismiin sekä muihin kehityshäiriöihin. Ne vaijarit ovat viipyneet liian kauan siellä ja rupeavat sekoamaan eikä niistä synny enää välttämättä edes tervepäistä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, synnytin esikoiseni viikko sitten 38-vuotiaana. Heittämällä olin osastolla olevista naisista hyväkuntoisin ja reippain. Suurin osa näistä iän puolesta ihanteellisesta synnyttäjistä raahusti pitkin käytäviä naama valkeana, tukka pystyssä ja hitaaaaaato vaappuen. Eiköhän se raskauden ja synnytyksen sujuminen ole enemmän äidin fyysisestä kunnosta ja elämäntavoista kiinni. Veikkaisin että sain lapseni ulos helpommalla kuin 30 kiloa ylipainoinen, rapakuntoinen 24-vuotias.
Tilastojen mukaan ikä korreloi lisääntyneen ylipainon, raskausdiabeteksen, verenpaineongelmien ja keskenmenojen ymym. kanssa siten, että mitä iäkkäämpi äiti, sitä enemmän edellä mainittuja esiintyy. Fiktiosi siitä, että 35-vuotiaat olisivat Suomessa keskimäärin parempikuntoisia kuin esim. kymmenen vuotta nuoremmat, on katteeton.
On kyllä huomattu, että av-palstalla ei ymmärretä tutkimuksia tai tilastollisia yleistyksiä, vaan jankataan niistä 1/100 onnustuneesta +48vuotiaan naisen raskauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitkohan ollenkaan lainaamaasi viestiä? Kirjoittajahan puhui vain itsestään eikä väittänyt että neljääkymppiä lähestyvät olisivat yleisesti hoikempia ja paremmassa kunnossa kun 15 vuotta nuoremmat. Hän oli hyvässä kunnossa, hänellä meni synnytys hyvin. Hän uskoi että se johtui ainakin osittain tästä.
Äitini täytti 40-vuotta alle ½ vuotta syntymäni jälkeen.
On täysin normaali ikä! Kuningatar Silvia sai esikoisensa 34-vuotiaana, kaksi vielä myöhemmin... epäröintisi on hassu:)
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali ikä. Paljon tavallisimpaa taitaa olla lapsen saaminen yli 35-vuotiaana kuin alle 20-vuotiaana. Yli kymmenkertainen ero yli 35-vuotiaiden eduksi. Mitään erityiskohtelua ei neuvolasta muuten saa.
80÷ naisista saa kaikki lapsensa 20-34 vuotiaana, ja 90÷ naisista saa esikoisensa alle 35-vuotiaana. Keski-ikä tälle on 28,8. Ota huomioon, että yli 35-vuotiaita ensisynnyttäjiä on vain alle 10÷ ja 40-vuotiaissa ei käytännössä lainkaan. Yhä edelleen tänä päivänä.
Tämä on faktaa: Menin naimisiin 35- vuotiaana. Ei tullut lapsia. Tilastotiede kertoo totuuden. Vaikka moni onnistuu, valtaosa yli 35-vuotiaista ensiyrittäjistä ei onnistu. Miettikää tätä ennenkuin on myöhäistä.
Hedelmällinen nainen on aina oikeassa iässä hankkimaan lapsia. Näin sen on luonto päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä ikä. Itseäni ei hirvittänyt yhtään, kun sain toiseksi nuorimman 36-vuotiaana. Pidin sitä silloin ja pidän edelleen ihan normaalina synnytysikänä. Eihän se ole edes mikään riski-ikä. Nuorimmaisen sain 42-vuotiaana ja silloin vähän pelotti lapsen terveyden puolesta, mutta muuten hyvältä sekin ikä tuntui.
Lääketieteen kannalta yli 35-vuotiaan naisen raskaus on aina riskiraskaus. Vain 20÷ naisista synnyttää yli 35-vuotiaana, 80÷ siis ei. Ihan nykyään, vaikka palstalla vakiintunut harhakuva onkin, että kaikki synnyttäjät ovat nykyään +35. Noistakin 20÷sta monet/valtaosa ovat uudelleensynnyttäjiä. Tilastot THL:ltä.
Kyllä riskiin vaikuttaa monet muutkin asiat kuin naisen ikä. Minä lapset 34 ja 36-vuotiaana synnyttäneenä olin aika riskitön, ei ollut verenpainetta, ei diabetesoireita ja synnytykset ihan normaaleja. Olen normaalipainoinen, hyväkuntoinen, terve, tupakoimaton ja alkoholia maltillisesti käyttävä, varmasti 28-v. reippaasti ylipainoinen tupakoiva äiti on ollut enemmän riskiryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä huomattu, että av-palstalla ei ymmärretä tutkimuksia tai tilastollisia yleistyksiä, vaan jankataan niistä 1/100 onnustuneesta +48vuotiaan naisen raskauksista.
No ei täällä kukaan muu ole ainakaan jankannut kuin sinä noista tilastoistasi :D Tilastojen mukaan mitä vaan voi tapahtua missä vaan, eiköhän suurimmalla osalla suju raskaudet ihan hyvin vielä tuon ikäisenä ja saa terveen lapsen :)
Täysin normaali ikä saada lapsi. Itse sain nuorimmaiseni, täysin terveen pojan, 42-vuotiaana (Iik! Pöyristelyä!) ja ihan hyvin on mennyt :) Lapsi on nyt vähän päälle 1-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä ikä. Itseäni ei hirvittänyt yhtään, kun sain toiseksi nuorimman 36-vuotiaana. Pidin sitä silloin ja pidän edelleen ihan normaalina synnytysikänä. Eihän se ole edes mikään riski-ikä. Nuorimmaisen sain 42-vuotiaana ja silloin vähän pelotti lapsen terveyden puolesta, mutta muuten hyvältä sekin ikä tuntui.
Lääketieteen kannalta yli 35-vuotiaan naisen raskaus on aina riskiraskaus. Vain 20÷ naisista synnyttää yli 35-vuotiaana, 80÷ siis ei. Ihan nykyään, vaikka palstalla vakiintunut harhakuva onkin, että kaikki synnyttäjät ovat nykyään +35. Noistakin 20÷sta monet/valtaosa ovat uudelleensynnyttäjiä. Tilastot THL:ltä.
Olen 35 ja raskaana ja kukaan ei tämän 9 kk:n aikana ole sanonut että olisin vanha ensisynnyttäjä ja että kyseessä olisi riskiraskaus. Raskauden aikana on ollut yksi komplikaatio, silloinkaan kukaan ei ole maininnut iästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kyllä kyseli 36-vuotiaana lapsen saamisesta. Ei 48-vuotiaana. Eikä tilastoista tai riskeistä. Sivulauseesta voi päätellä että on jo riskeistä ottanut itse selvää. Mutta jatkakaa jankkausta toki, sekin on niin taattua av:ta kuin olla ja voi. t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Saa kyllä erityiskohtelua. Et vaan huomaa sitä. Esimerkiksi sokerirasituskokeeseen joudut iän (tai nuori painon) perusteella. Kyllä iäkkäitä ja ylipainoisia seurataan tarkemmin, mutta ei sitä yleensä toitoteta. ;)
Minä synnytin viimeiseni 38-vuotiaana ja olin ihan huippukunnossa sekä raskausaikana että synnytyksen jälkeen. Synnytys sujui nopeasti ja ongelmitta. Yliaikaistsrkastuksessa lääkäri ihmetteli että en ollut käynyt kertaakaan raskauden aikana äitipolilla, kun 80% raskauksista on nykyään sellaisia joita pitää seurata.
Että vähemmistössä olin sekä iän että kunnon puolesta.