Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vahtikaa oikeasti lastenne whatsappin käyttöä

Vierailija
12.01.2017 |

Eritoten alakoululaisten

Lapseni kaverit lähettelevät kaikenlaisia ketjuviestejä, kuvia ja lisäilevät ryhmiin kielloista huolimatta. Lisäksi soittavat ja pommittavat koko ajan, vaikka lapseni sanonut, että ei pysty/halua puhua puhelimessa. Tuo on jo puhelinhäiriköintiä!

Ihme touhua, kun lapset saavat tehdä puhelimilla mitä lystää, ilman vanhemman valvontaa.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mihin polvenkorkuiset nassikat tarvitsee kaikkia teknisiä härpäkkeitä. Aikuistenkin vaikea hallita näiden käyttöä, puhumattakaan 12 v lapsesta, jolla ei mitään harkintakykyä ole edes kehittynyt. Ei palveluiden kehittäjät turhaan ole ikärajoja laittaneet. Tietävät sen, että lapset eivät osaa asianmukaisesti käyttää, joten pakko vapauttaa itsensä vastuusta asettamalla ikäraja. Ei viinassa ja röökissäkään turhaan ne ikärajoitukset ole, vaikka alaikäiset niiden kanssa nyt joskus sekoilevat.

Vierailija
42/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Meilläkin vielä viime vuonna oli tuollaista, mutta nyt ne pahimmat spämmimiset on itsekseen loppuneet. Lapsi ei ylipäätään ole niin järin kiinnostunut koko whatsappista, mutta näyttää ne aika samat tyypit siellä tosiaan olevan äänessä ja spämmivän niitä viestejä. Huomiota taitavat enimmäkseen hakea. Kannattaa ehkä ottaa vanhempainillassa tuo esille, sillä iso osa vanhemmista ei tosiaan tiedä yhtään mitä ne lapsensa oikein puuhailevat. Voitte sopia yhdessä vaikka joitain pelisääntöjä, ettei esim. 22 jälkeen laitella viestejä ym.

Helpointa varmaan estää ne häiriöksi olevat tyypit. Tai sitten poistaa koko softa ellei sitä tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kyllä koen, että lasten toisilleen lähettämät viestit ovat yksityisiä. Olen kyllä seurannut, mihin aikaan siellä roikutaan ja keiden kanssa, mutta viestejä en kyllä voi lukea. Olen kyllä puhunut kiusaamisesta ja siitä, että jos siellä jotain huolestuttavaa tapahtuu, pitää heti sanoa. Olemme enimmäkseen siis puhuneet muistakin tilanteista ja siitä, miten ihmisiä kohdellaan.Kyllähän whatsappissa kiusaaminen on mahdollista ja helppoa, mutta en minä silti osaa sitä demonisoida, että sen poistaminen jotenkin taikaiskusta poistaisi kiusaamisen. Ennen soiteltiin pihapuheluja, puhuttiin selän takana, läheteltiin haukkumakirjeitä tai sitten nimiteltiin koulussa. Onko wa sitten yhtään sen kummempi?

No meillä kyllä ala-astelaisen (9-v) puhelin on minun omistuksessani, liittymä on minun nimissäni, nunero on minun nimissäni, puhelimen salasanat (pin ja sisäänpääsysalasanaa lukuunottamatta) ovat vain minun tiedossani, Whatsapp tili ja sähköposti on minun avaamiani ja salasanat vain minun tiedossa. Puhelin ja sen sisältö on siis minun ja lapsi saa luvallani käyttää sitä valvonnassani, samoin meillä on yhteiskäytössä tabletti. Lapsella ei ole mahdollisuutta asentaa puhelimeen appsejä ilman hyväksyntää minun puhelimesta. Lapsen kanssa ollaan sovittu, että luen säännöllisesti hänen viestit. Lisäksi meillä on sääntönä, että jos jää kiinni viestien deletoimisesta niin koko apps poistetaan puhelimesta. Sähköpostit tulevat myös minun ja lapsen yhteiseen tablettiin. Lisäksi lapsi on tietoinen ja pitää myös turvallisena, että minä ja mies nähdään gps:llä hänen liikkeensä (hänkin näkee minun ja isänsä).Kirjelappusia voi toki kirjoitella vapaasti kavereilleen, niitä ei kukaan nuuski.

natsimutsi

Juu, ihan hirveä. Olen niin kamala, että olen ostanut usean sadan euron iPhone puhelimen, jota annan lapsen käyttää. Lisäksi hän saa halutessaan käyttää puhelimeen asetettua sähköpostia ja Whatsapp viestintä. Ihan hirveä olen myös siksi, että en asenna puhelimeen muita sosiaalisen median sovelluksia. Mikään pakko lapsen ei ole lähettää yhtään viestiä puhelimellaan. Puhelin täytyy pitää mukana hänen liikkuessaa kodin ulkopuolella ilman tuttua aikuista, jotta saamme hänet kiinni ja hän voi tarvittaessa soittaa meille.Jostain kumman syystä lapsi on itse hyvin tyytyväinen tilanteeseensa, ainostaan toivoisi puhelimeensa Snapchat ja Instagram sovelluksia, vaikka ymmärtää selityksen miksi niitä ei ole. Olemmekin keskutelleet ehkä avaavamme yhteisen instagram tilin, koko perheen yhteiselle tabletille. Lapsi voisi seurata joitain tilejä yhdessä kanssani, mutta kuvia ei saisi laittaa. Emme ole kuitenkaan vielä tätä tiliä avanneet, koska lapsi taisi unohtaa asian toistaiseksi.

Mutta kai ymmärrät, että jos lapsesi antaa numeronsa jollekin kaverilleen, sinä loukkaat myös tämän kaverin yksityisyyttä, jos hän olettaa, että puhelin on yksin lapsesi käytössä ja viestejä ei lue kukaan muu kuin hän itse. Onko lapsesi kertonut kavereilleen, että äiti voi lukea kaikki viestit?

Sehän on ihan kaverin moka, jos hän kuvittelee 9-v saavan käyttää itsenäisesti 16-v ikärajan omaavaa appsiä. Ei se ole mielestäni mitenkään minun vastuullani mitä toisten lapset tekevät. Kyllä vastaanottajalla on oikeus näyttää viestit ja kirjeet ulkopuolisille. Jos näkisin vakavaa kiusaamista tai muuta hyvin huolestuttavaa, niin näyttäisin viestit eteenpäin sopivalle taholle. Mitään pientä ilkeyttä ja riitelyä vakavampaa ei ole ollut. Sellaisesta en viitsi ketään infota, valvotkoon kukin omia lapsiaan, jos kiinnostaa.

Onko tosiaan? Eli kaikki, mitä sinä olet koskaan kirjoittanut, voisi noin vain julkaista, etkä sinä kokisi yksityisyyttäsi loukatuksi? Miksi minulla on sellainen käsitys, että tästä on olemassa jonkinlainen lakikin?

On olemassa laki. En ole juristi, mutta vastaanottaja saa näyttää viestit ja kirjeet ja julkaistakin tietyin rajoituksin. Julkaista ei saa esimerkiksi salassapidettäviä tietoja (sairaskertomustiedot ja vastaavat sekä yksityisyyttä loukaavat tiedot) eikä teokseksi tulkittavaa (kuten runo, tavanomaista kirjeenvaihtoa ja viestittelyä ei tulkita teokseksi). Noin lyhyesti, jos lähetät kaverille kirjeitä tai viestejä niin kolmasosapuoli ei saa niin ilman sinun tai vastaanottajan lupaa avata/lukea. Tämä on kirjesalaisuus. Vastaanottaja saa ilman lähettäjän lupaa näyttää (tai lähettää eteenpäin) viestisi äidilleen, opettajalle, kolmannelle kaverille, iltapäivälehden toimittajalle, poliisille, kummin kaimalla yms. Vastaanottaja saa myös pääosin julkaista viestisi sosiaalisessa mediassa, kirjassa tai vaikka lehdessä. Sinun yksityisyyttä loukkaavaa tietoa ei saa julkaista, kuten vaikka kirjeessä kertomaasi sairausdiagnoosia. Tietysti myös lääkärille lähettämääsi kirjettä ei lääkäri saa näyttää eteenpäin eikä julkaista (ei liity kirjesalaisuuteen vaan vaitiolovelvollisuuteen). Lisäksi, jos kirjoitat viestiin tai kirjeeseen vaikka uuden kirjoittamasi laulun sanat, ei vastaanottajalla ole oikeus julkaista teostasi ilman lupaasi.

Itse olen ainakin opettanut lapselleni, että ei kannata kirjoittaa viestejä joita ei haluaisi kaikkien näkevän.

Vierailija
44/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kyllä koen, että lasten toisilleen lähettämät viestit ovat yksityisiä. Olen kyllä seurannut, mihin aikaan siellä roikutaan ja keiden kanssa, mutta viestejä en kyllä voi lukea. Olen kyllä puhunut kiusaamisesta ja siitä, että jos siellä jotain huolestuttavaa tapahtuu, pitää heti sanoa. Olemme enimmäkseen siis puhuneet muistakin tilanteista ja siitä, miten ihmisiä kohdellaan.Kyllähän whatsappissa kiusaaminen on mahdollista ja helppoa, mutta en minä silti osaa sitä demonisoida, että sen poistaminen jotenkin taikaiskusta poistaisi kiusaamisen. Ennen soiteltiin pihapuheluja, puhuttiin selän takana, läheteltiin haukkumakirjeitä tai sitten nimiteltiin koulussa. Onko wa sitten yhtään sen kummempi?

No meillä kyllä ala-astelaisen (9-v) puhelin on minun omistuksessani, liittymä on minun nimissäni, nunero on minun nimissäni, puhelimen salasanat (pin ja sisäänpääsysalasanaa lukuunottamatta) ovat vain minun tiedossani, Whatsapp tili ja sähköposti on minun avaamiani ja salasanat vain minun tiedossa. Puhelin ja sen sisältö on siis minun ja lapsi saa luvallani käyttää sitä valvonnassani, samoin meillä on yhteiskäytössä tabletti. Lapsella ei ole mahdollisuutta asentaa puhelimeen appsejä ilman hyväksyntää minun puhelimesta. Lapsen kanssa ollaan sovittu, että luen säännöllisesti hänen viestit. Lisäksi meillä on sääntönä, että jos jää kiinni viestien deletoimisesta niin koko apps poistetaan puhelimesta. Sähköpostit tulevat myös minun ja lapsen yhteiseen tablettiin. Lisäksi lapsi on tietoinen ja pitää myös turvallisena, että minä ja mies nähdään gps:llä hänen liikkeensä (hänkin näkee minun ja isänsä).Kirjelappusia voi toki kirjoitella vapaasti kavereilleen, niitä ei kukaan nuuski.

natsimutsi

Juu, ihan hirveä. Olen niin kamala, että olen ostanut usean sadan euron iPhone puhelimen, jota annan lapsen käyttää. Lisäksi hän saa halutessaan käyttää puhelimeen asetettua sähköpostia ja Whatsapp viestintä. Ihan hirveä olen myös siksi, että en asenna puhelimeen muita sosiaalisen median sovelluksia. Mikään pakko lapsen ei ole lähettää yhtään viestiä puhelimellaan. Puhelin täytyy pitää mukana hänen liikkuessaa kodin ulkopuolella ilman tuttua aikuista, jotta saamme hänet kiinni ja hän voi tarvittaessa soittaa meille.Jostain kumman syystä lapsi on itse hyvin tyytyväinen tilanteeseensa, ainostaan toivoisi puhelimeensa Snapchat ja Instagram sovelluksia, vaikka ymmärtää selityksen miksi niitä ei ole. Olemmekin keskutelleet ehkä avaavamme yhteisen instagram tilin, koko perheen yhteiselle tabletille. Lapsi voisi seurata joitain tilejä yhdessä kanssani, mutta kuvia ei saisi laittaa. Emme ole kuitenkaan vielä tätä tiliä avanneet, koska lapsi taisi unohtaa asian toistaiseksi.

Mutta kai ymmärrät, että jos lapsesi antaa numeronsa jollekin kaverilleen, sinä loukkaat myös tämän kaverin yksityisyyttä, jos hän olettaa, että puhelin on yksin lapsesi käytössä ja viestejä ei lue kukaan muu kuin hän itse. Onko lapsesi kertonut kavereilleen, että äiti voi lukea kaikki viestit?

Sehän on ihan kaverin moka, jos hän kuvittelee 9-v saavan käyttää itsenäisesti 16-v ikärajan omaavaa appsiä. Ei se ole mielestäni mitenkään minun vastuullani mitä toisten lapset tekevät. Kyllä vastaanottajalla on oikeus näyttää viestit ja kirjeet ulkopuolisille. Jos näkisin vakavaa kiusaamista tai muuta hyvin huolestuttavaa, niin näyttäisin viestit eteenpäin sopivalle taholle. Mitään pientä ilkeyttä ja riitelyä vakavampaa ei ole ollut. Sellaisesta en viitsi ketään infota, valvotkoon kukin omia lapsiaan, jos kiinnostaa.

Onko tosiaan? Eli kaikki, mitä sinä olet koskaan kirjoittanut, voisi noin vain julkaista, etkä sinä kokisi yksityisyyttäsi loukatuksi? Miksi minulla on sellainen käsitys, että tästä on olemassa jonkinlainen lakikin?

On olemassa laki. En ole juristi, mutta vastaanottaja saa näyttää viestit ja kirjeet ja julkaistakin tietyin rajoituksin. Julkaista ei saa esimerkiksi salassapidettäviä tietoja (sairaskertomustiedot ja vastaavat sekä yksityisyyttä loukaavat tiedot) eikä teokseksi tulkittavaa (kuten runo, tavanomaista kirjeenvaihtoa ja viestittelyä ei tulkita teokseksi). Noin lyhyesti, jos lähetät kaverille kirjeitä tai viestejä niin kolmasosapuoli ei saa niin ilman sinun tai vastaanottajan lupaa avata/lukea. Tämä on kirjesalaisuus. Vastaanottaja saa ilman lähettäjän lupaa näyttää (tai lähettää eteenpäin) viestisi äidilleen, opettajalle, kolmannelle kaverille, iltapäivälehden toimittajalle, poliisille, kummin kaimalla yms. Vastaanottaja saa myös pääosin julkaista viestisi sosiaalisessa mediassa, kirjassa tai vaikka lehdessä. Sinun yksityisyyttä loukkaavaa tietoa ei saa julkaista, kuten vaikka kirjeessä kertomaasi sairausdiagnoosia. Tietysti myös lääkärille lähettämääsi kirjettä ei lääkäri saa näyttää eteenpäin eikä julkaista (ei liity kirjesalaisuuteen vaan vaitiolovelvollisuuteen). Lisäksi, jos kirjoitat viestiin tai kirjeeseen vaikka uuden kirjoittamasi laulun sanat, ei vastaanottajalla ole oikeus julkaista teostasi ilman lupaasi.

Itse olen ainakin opettanut lapselleni, että ei kannata kirjoittaa viestejä joita ei haluaisi kaikkien näkevän.

Mitä ne lasten väliset viestit mielestäsi ovat, jos ei niissä ole mitään yksityistä tietoa? Jos siellä on vaikka, että viestin lähettänyt Kaisa tykkää Pekasta, niin eihän se sinua hetkauta, mutta sille koululaiselle se on tosi iso juttu ja viestin lukeminen loukkaa hänen yksityisyyttään.

Vierailija
45/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan privaattia tietoa killuu Whatsappin palvelimilla. Siellä on avauduttu kaikki luurangot kaapista ulos yön pimeinä tunteina ja laitettu itsestä alastonkuvia. Myyneet mahdollisesti tietoja vielä jollekin kolmannelle osapuolelle. Monikohan lukee nuo 20 sivuiset ehdot ennen käyttöä. Aika vapaasti luultavasti saavat käyttää ihmisistä kerättyä tietoa halutessaan. Jollainhan näidenkin on tienattava. Ei tuo palvelu itsestään pyöri. En siis käytä Whatsappia, enkä ole lähettänyt alastonkuvia :). Tämä nyt vaan oli tällaista yleistä pähkäilyä aihetta sivuten.

Vierailija
46/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

natsimutsi

Mitä ne lasten väliset viestit mielestäsi ovat, jos ei niissä ole mitään yksityistä tietoa? Jos siellä on vaikka, että viestin lähettänyt Kaisa tykkää Pekasta, niin eihän se sinua hetkauta, mutta sille koululaiselle se on tosi iso juttu ja viestin lukeminen loukkaa hänen yksityisyyttään.

Kyse on nyt laista, ei siitä tykkääkö Kaisa, että viestiä näytetään tai lähetetään eteenpäin. Joku ilkeämielinen kaveri voi välien katkettua ihan hyvin näyttää Kaisan viestin sille tykkäämisen kohteelle, joten Kaisan kannattaa harkita mitä lähettelee. Jos Kaisa lähettää viestillä olevansa sairaalassa diabeeteksen hoidossa, niin sitä ei vastaanottava kaveri saa julkaista (viestin saa edelleen kuitenkin näyttää ja tiedon kertoa eteenpäin) olettaen, että Kaisan kaveri ei ole esimerkiksi hoitava lääkäri. Kaisan vanhemmat voisivat valistaa Kaisaa asiasta, minä hoidan omien lasteni kasvatuksen kaikilta osin myös sosiaalisen median suhteen.

Olettehan nähneet iltapäivälehdissä julkaistuna esimerkiksi tunnetun Turkulaisen ministerin tekstiviestittelyä eikä Ruusunenkaan saanut tuomiota Vanhasen viestien julkaisemisesta vaan muusta yksityisyyden suojaa rikkovasta tiedon julkaisusta.

Itse olisin enemmän huolissani siitä, että vanhemmat revittelevät somessa (ja livenä) lastensa elämää, kuin 10-v Maijan äidistä, joka näkee viestin, että kaveri on tällä viikolla ihastunut Mikkoon vaikka viimeviikolla oli ihastunut Mattiin. Itse en ainakaan jaa edes yksityisesti lapsen sairaskertomustietoja kuin sen osin mitä on täysin välttämätöntä. En siis kerro kaikkea edes sukulaisille. Lapsella on oikeus päättää näiden asioiden jakamisesta itse ollessaan vanhempi. Toisaalta lapseni tietää, että lähettäessään viestin " Masa on niin söpö" kaverilleen, on mahdollista, että kaveri kertoo tämän eteenpäin, hänen vanhempansa saattavat nähdä viestin ja kaveri saattaa jopa laittaa kyseisen viestin julkisesti someen.

Vierailija
47/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

natsimutsi

No tämä on eriasia kuin lain mukaan yksityisyyden loukkaus. Minun lapseni ei tykkää, kun jotkut kaverit kertovat eteenpäin salaisuuksia. Eivät nämä lörppösuiset kaverit kuitenkaan ole syyllistyneet lain rikomiseen ihan riippumatta siitä kuulivatko salaisuuden liiterin takana kuiskattuna vai Whatsapp viestillä. Sellaista se on, kaikkiin kavereihin ei voi luottaa.

Vierailija
48/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa tokaluokkalausten kesken oli whatsapp-ryhmä, jossa haukuttiin ja kiusattiin yhtä luokan tytöistä. Yksi vanhemmista (!) seurasi päivittäin lapsensa puhelimen käyttöä ja informoi muita vanhempia, ryhmä poistettiin.

Toivottavasti myös tähän kiusamiseen puututtiin, sillä eihän se tuolla keinoin lopu.

Vierailija
49/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän niissä on 12 ikäraja.

Vierailija
50/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kyllä koen, että lasten toisilleen lähettämät viestit ovat yksityisiä. Olen kyllä seurannut, mihin aikaan siellä roikutaan ja keiden kanssa, mutta viestejä en kyllä voi lukea. Olen kyllä puhunut kiusaamisesta ja siitä, että jos siellä jotain huolestuttavaa tapahtuu, pitää heti sanoa. Olemme enimmäkseen siis puhuneet muistakin tilanteista ja siitä, miten ihmisiä kohdellaan.

Kyllähän whatsappissa kiusaaminen on mahdollista ja helppoa, mutta en minä silti osaa sitä demonisoida, että sen poistaminen jotenkin taikaiskusta poistaisi kiusaamisen. Ennen soiteltiin pihapuheluja, puhuttiin selän takana, läheteltiin haukkumakirjeitä tai sitten nimiteltiin koulussa. Onko wa sitten yhtään sen kummempi?

No meillä kyllä ala-astelaisen (9-v) puhelin on minun omistuksessani, liittymä on minun nimissäni, nunero on minun nimissäni, puhelimen salasanat (pin ja sisäänpääsysalasanaa lukuunottamatta) ovat vain minun tiedossani, Whatsapp tili ja sähköposti on minun avaamiani ja salasanat vain minun tiedossa. Puhelin ja sen sisältö on siis minun ja lapsi saa luvallani käyttää sitä valvonnassani, samoin meillä on yhteiskäytössä tabletti. Lapsella ei ole mahdollisuutta asentaa puhelimeen appsejä ilman hyväksyntää minun puhelimesta. Lapsen kanssa ollaan sovittu, että luen säännöllisesti hänen viestit. Lisäksi meillä on sääntönä, että jos jää kiinni viestien deletoimisesta niin koko apps poistetaan puhelimesta. Sähköpostit tulevat myös minun ja lapsen yhteiseen tablettiin. Lisäksi lapsi on tietoinen ja pitää myös turvallisena, että minä ja mies nähdään gps:llä hänen liikkeensä (hänkin näkee minun ja isänsä).

Kirjelappusia voi toki kirjoitella vapaasti kavereilleen, niitä ei kukaan nuuski.

Minusta tämä vaikuttaa jo helikopterivanhemmalta. Varsinkin tuo gps on jo liikaa. Miten lapsi oppii mitään, jos häneen ei luoteta ollenkaan? Asioista pitää toki keskustella ja käydä läpi, mutta ihan kaikkeen ei pidä puuttua.

Vierailija
51/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tokaluokkalaisilla jonkinlainen ryhmä siellä, mutta en ole antanut lapseni liittyä siihen koska jo vähän ryhmän perustamisen jälkeen tuli tietoa opelta että kiusaamista on ollut. Aika ajoin tulee pyyntöjä liittyä, mutta ollaan sujuvasti sivuutettu ne. Parhaiden kaverien kanssa soittelee ja jonkun verran lähettelee tekstareita.

Vierailija
52/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on moni sanonut ettei alle 16 vuotias saa käyttää Whatsappia.

Kyllä saa käyttöehtojen mukaan ikäraja on 13v ja nuorempi voi käyttää vanhemman valvonnassa.

Ja jos ette valvo sen käyttöä niin rikotte käyttöehtoja.

Itsellä on 7 ja 8 vuotiaat tytöt ja minulla isänä ja niiden äitillä on oikeus ja velvollisuus tarkastaa mitä siellän viestitellään.

Ja sovelluksena toi Whatsapp on loistava kun saa edullisesti viestiteltyä ja kuvia lähetettyä puolin ja toisin.

Vierailija
53/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kyllä koen, että lasten toisilleen lähettämät viestit ovat yksityisiä. Olen kyllä seurannut, mihin aikaan siellä roikutaan ja keiden kanssa, mutta viestejä en kyllä voi lukea. Olen kyllä puhunut kiusaamisesta ja siitä, että jos siellä jotain huolestuttavaa tapahtuu, pitää heti sanoa. Olemme enimmäkseen siis puhuneet muistakin tilanteista ja siitä, miten ihmisiä kohdellaan.

Kyllähän whatsappissa kiusaaminen on mahdollista ja helppoa, mutta en minä silti osaa sitä demonisoida, että sen poistaminen jotenkin taikaiskusta poistaisi kiusaamisen. Ennen soiteltiin pihapuheluja, puhuttiin selän takana, läheteltiin haukkumakirjeitä tai sitten nimiteltiin koulussa. Onko wa sitten yhtään sen kummempi?

No meillä kyllä ala-astelaisen (9-v) puhelin on minun omistuksessani, liittymä on minun nimissäni, nunero on minun nimissäni, puhelimen salasanat (pin ja sisäänpääsysalasanaa lukuunottamatta) ovat vain minun tiedossani, Whatsapp tili ja sähköposti on minun avaamiani ja salasanat vain minun tiedossa. Puhelin ja sen sisältö on siis minun ja lapsi saa luvallani käyttää sitä valvonnassani, samoin meillä on yhteiskäytössä tabletti. Lapsella ei ole mahdollisuutta asentaa puhelimeen appsejä ilman hyväksyntää minun puhelimesta. Lapsen kanssa ollaan sovittu, että luen säännöllisesti hänen viestit. Lisäksi meillä on sääntönä, että jos jää kiinni viestien deletoimisesta niin koko apps poistetaan puhelimesta. Sähköpostit tulevat myös minun ja lapsen yhteiseen tablettiin. Lisäksi lapsi on tietoinen ja pitää myös turvallisena, että minä ja mies nähdään gps:llä hänen liikkeensä (hänkin näkee minun ja isänsä).

Kirjelappusia voi toki kirjoitella vapaasti kavereilleen, niitä ei kukaan nuuski.

Sinä äitinä avasit 9 vuotiaalle whatsapin, joka on kielletty alle 16 v? Ja facen, joka on kielletty alle 13 v? Ja oikeesti luulet, ettei nykylapset osaa deletoida viestejään niin ettei jälkiä jää? Melkoinen äiti.

Whatsappin ikäraja ei enää ole 16 v, sitä saa myös nuoremmat käyttää vanhempien luvalla.

Vierailija
54/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä vaikuttaa jo helikopterivanhemmalta. Varsinkin tuo gps on jo liikaa. Miten lapsi oppii mitään, jos häneen ei luoteta ollenkaan? Asioista pitää toki keskustella ja käydä läpi, mutta ihan kaikkeen ei pidä puuttua.

Minusta taas on aivan normaalia, että nuori lapsi tarvitsee luvan sovellusten asentamiseen. Meillä on gps käytössä perheen kaikissa puhelimissa, ei kyse ole luottamisesta tai sen puutteesta. Lapsikin näkee vanhempiensa liikkeet ja kyse ei ole vakoilusta, koska olemme itse tietoisia asiasta.

Vierailija
55/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, miten negatiivisena monet pitää whatsappia. Meillä se on ollut hyvinkin hyödyllinen 10- ja 12-vuotiaiden käytössä. Molemmilla on mm. luokan läksyryhmä siellä, eli voi kysellä mitä tulikaan läksyksi tai onko huomenna sanakoe jne. Molemmilla myös harrastuksiin liittyviä ryhmiä, joissa sovitaan kokoontumisista/treeneistä jne. Toki siellä on välillä myös spämmäämistä mutta harvoin mitään pahantahtoista. Kumpikin lapsi tietää että voin koska tahansa katsoa viestejä ja itsekin he niitä minulle näyttävät jos on jotain mikä ihmetyttää.

Vierailija
56/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, miten negatiivisena monet pitää whatsappia. Meillä se on ollut hyvinkin hyödyllinen 10- ja 12-vuotiaiden käytössä. Molemmilla on mm. luokan läksyryhmä siellä, eli voi kysellä mitä tulikaan läksyksi tai onko huomenna sanakoe jne. Molemmilla myös harrastuksiin liittyviä ryhmiä, joissa sovitaan kokoontumisista/treeneistä jne. Toki siellä on välillä myös spämmäämistä mutta harvoin mitään pahantahtoista. Kumpikin lapsi tietää että voin koska tahansa katsoa viestejä ja itsekin he niitä minulle näyttävät jos on jotain mikä ihmetyttää.

Kai täällä enemmänkin osa ajattelee, että jos lapsella on apps niin kukaan ei saa valvoa sen käyttöä, lapsen iästä huolimatta. Ainoa vaihtoehto on poistaa koko app, mutta sekin on osan mielestä helikopterointia :)

Vierailija
57/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäraja tosiaan 16 tai vanhemman luvalla jo ennen sitä

Vierailija
58/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikäraja tosiaan 16 tai vanhemman luvalla jo ennen sitä

Ei vaan 13 tai vanhemman valvonnassa.

Vierailija
59/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, vanhentunutta tietoa täällä. 13-vuotias saa käyttää itsenäisesti ja sitä nuorempi vanhempien valvomana.

Vierailija
60/65 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo vahtia, kun meillä ei 3.luokkalaisen ole annettu liittyä ollenkaan whatsapp,Facebook,Instagram,Twitter sovelluksiin. Miksi lapsen pitäisikään käyttää sovellusta, jossa ikäraja 16?! Muutenkin valvomme puhelimen ja tabletin käyttöä.

Whatsappin ikäraja on nykyään 3 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme