Miten teillä on varaa omistaa lemmikkieläimia?
Siis koiria, kissoja yms Niiden eläinlääkärikuluthan ovat ihan huikeat.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun meidän kissa tarvitsee eläinlääkiä ammun sille napin otsaan.
Siinä kohtaa kun tarvitset lääkäriä niin toivottavasti joku ampuu sinulle napin otsaan.
Ihan ot, mutta periaattessa noinhan se tulee menemään uuden soten myötä. Meidät arvioidaan tuottavuutemme perusteella ja ei-tuottavat eivät tule saamaan tarvitsemaansa hoitoa.
Kokeneilta lääkäreiltä raju ulostulo: ovatko nämä soten todelliset seuraukset?
Koiria useampi. Paskovat ulos puskiin, eivät tarvii heinää tai pellettejä tai kissanhiekkaa.
Syövät biojätettä ja hieman kuivamuonaa ohessa. Juovat vettä, ei vuosikertaviinejä.
Ei käy eläinlääkärissä muuta kuin jos tarvi hoitaa jotain. Ei edes vuosittain/moniin vuosiin jos ei rokota. Eikä siihen tonneja mene.
Kun käuåyttää osaa siittämiseen tulee siitä verottomia tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Käyn töissä, lemmikkejä on vain yksi ja lemmikki on hankittu luotettavasta paikasta, eikä mistään auton takakontista. Eli lemmikki on lähtökohtaisesti terve ja terveiltä vanhemmilta, jolloin ei niitä ell-kuluja pääse kauheasti syntymään.
Ikinä ei voi tuollaisen varaan laskea yhtään mitään. Meidänkin koira on hankittu hyvämaineiselta kasvattajalta, ja perimän piti olla isän sekä emän puolelta tervettä, rodussa itsessään ei juurikaan ole sairauksia. Koiralle puhkesi kuitenkin yllättäen epilepsia, jonka hoitoon menee vuodessa satasia (ell tehtävät verikokeet +lääkekulut), koiran elämän loppuun asti. Lisäksi on ollut myös tapaturma joka vaati leikkaushoitoa, siihen upposi reilu tonni+lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kissanpito jonkin verran maksaakin, siihen pitää varautua. Hyvälaatuista ruokaa ja hiekkaa, eläinlääkärillä on käyty rokotusten vuoksi sekä ruoka-allergiaoireiden vuoksi. Siihen on varauduttava, että kun eläin vanhenee, niin se on hyvä käyttää ell-tarkastuksessa kerran vuodessa ja on mahdollista, että lisäkuluja tulee vanhuuden mukana tulevien tautien (esim. munuaiset) myötä.
Ihmettelen vähän kissanomistajia, jotka eivät rokotuta tai tarkastuta kissojaan koskaan.
En käy itsekään kerran vuodessa enkä edes kerran viidessä vuodessa tarkistuttamassa itseäni, vaikka vanheneva olenkin:)
Vierailija kirjoitti:
Ei enää olekaan, ollut kissoja ja koiria ja nyt vanha koira ja kun tuosta aika jättää niin mitään eläintä ei voi enää ainakaan toistaiseksi ottaa :( Vaikka eläin olisi ilmainen niin pitää muistaa, että sen hoitoon menee rahaa ja eläinlääkärikulut voivat yllättäen olla tuhansia vuodesssa eli vähintään tonnien puskurirahasto pitää olla ennen kuin ainakaan kissaa tai koiraa ottaa. Rakastan eläimiä mutta niin itsekäs en ole, että eläintä ottaisin jos minulla ei varmasti ole sitä varaa hoitaa.
Tämä. Eräs tuttu joutui lopettamaan kissansa niinkin hölmöstä syystä kuin jalan katkeaminen. Tuon olisi saanut hoidettua, mutta rahaa se olisi viennyt (en enää muista oliko tonnin vai useita tonneja) eikä tuolla tutulla ollut sellaisia rahoja tai mahdollisuuksia lainata keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vuosikymmenten aikana ollut toistakymmentä kissaa. Eläinlääkärikulut ovat pääasiassa tulleet silloin, kun kissa on leikattu ja kun kissalle on tullut aika tehdä se viimeinen palvelus.
Muuten niitä on pitänyt käyttää eläinlääkärissä hyvin harvoin, kaikkia ei muuten koskaan. Tavallisia maatiaskissoja kaikki.
Toki hiekkaan ja ruokaan kuluu kuukaudessa jonkin verran rahaa, mutta kyllä ne ovat kaikki olleet sen arvoisia. Lemmikin seura tekee ihmiselle hyvää, mikä on voitu osoittaa ihan tieteellisestikin - mm.verenpaineen laskuna.
Maatiaiskissakin pitäisi rokottaa ja käyttää terveystarkastuksessa säännöllisesti.
t. 3v maatiaiskollin omistaja
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kani. Se syö lähinnä heinää ja juo vettä. Muutaman omenan & porkkanan popsii joskus, ja edullista pellettiä. Kesällä poimin ruoaksi ulkoa voikukkia ja eri puiden oksia.
Harrasteeksi riittävät vanhat pahvilaatikot ja vessapaperirullat + jo mainitut puiden oksat. Kulut ovat n. € 5 per kk.
Koskaan ei kanini ole ollut sairaana, joten eläinlääkärikulut 4 vuoden ajalta ovat € 0,-. Osaan itse hoitaa esim. karvanlähdöstä pari krt vuodessa johtuvan pahankin suolitukoksen, leikata kynnet, ja pitää hampaat lyhyinä.
Eli suosittelen kania, jos itse olet valmis pitämään eläimestä hyvää huolta. Edullinen se todellakin on! Ja myös todella symppis :)
Tämä nyt on ihan täyttä paskaa. Kannattaa oikeasti laskea paljon lemmikkiin menee kuukaudessa. Kaneissakin on herkkävatsaisia tapauksia joille ei sitä marketin euron moskaa voi syöttää, vaikka kuinka pääruokana olisi heinä, niin ruoka maksaa. Kani ei ole sen halvempi lemmikki kuin kissa. Lemmikin kanssa pitää varautua myös niihin eläinlääkäri kuluihin. Kanitkin tarvitsevat sairastuessaan lääkäriä. Meillä syödään aika paljon enemmän kuin pari porkkanaa. Lisäksi madotukset, harjat, kuivikkeet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun tarvitset lääkäriä niin toivottavasti joku ampuu sinulle napin otsaan.
Kyllähän se on ihan eläinlääkäri tasolla myönetty, että kissan tai koiran ampuminen oikein on esim. koiralle kivuttomampaa kuin eläinlääkärillä lopettaminen.
Lisätietoja tästä? En ihan ilman perusteluita niele väitettäsi.
Eläinlääkärin muuten voi tilata kotiin suorittamaan kissan nukutuksen.
Eläinlääkäreiden hintatasoa on tutkittu. Suuri ruotsalainen ketju, Evidensia on ostanut Suomesta useita eläinlääkäriasemia. Sen myötä eläinkääkärikäyntien hinta on noussut valtavasti.
Lemmikkien vakuutusaste Suomessa on LähiTapiolan arvion mukaan 25 - 30 prosenttia. Naapurissamme Ruotsissa vastaava luku on huomattavasti korkeampi. Ruotsissa koirista on vakuutettu liki 80 prosenttia ja kissoistakin peräti 60 prosenttia.
Ruotsin suurimmat vakuutusyhtiöt Agria ja Folksam havaitsivat, että kun eläinlääkäriketjut AniCura ja Evidensia vuonna 2012 tulivat markkinoille, vakuutuskorvausmaksut nousivat 40 prosenttia. Ketjut hallitsevat valtaosaa ruotsalaisten lemmikkien hoidoista.
Samaan aikaan ovat nousseet merkittävästi myös eläinlääkäriasemien hinnat.
Minä olen aika persaukinen, opiskelija, ja minulla on kaksi sekarotuista koiraa ja kissa. Käytin juuri reilut 300e lemmikkieni rokotuksiin, terveystarkastuksiin ja vanhemman koiran eturauhasvaivojen hoitoon. Vanhuksen hammasremontteihin saattaa palaa tonni tässä tulevan vuoden aikana, joten pitää karsia omat menot aika minimiin. Vanhempani onneksi avustavat tiukan paikan tullen. Vakuutuksia minulla ei ole, koska koira/kissavakuutukset korvaavat niin naurettavan pieniä summia, etten ole nähnyt mitään järkeä maksaa itseäni niistä kipeäksi. Oikeasti tarvitsisin niitä siinä kohtaa, jos aletaan puhua esim. yli 3000 euron kuluista, enkä ole toistaiseksi löytänyt sellaista lemmikkivakuutusta miltään yhtiöltä. Lemmikkieni ulkopuolisille mahdollisesti aiheuttamat vahingot kuuluvat kotivakuutukseni piiriin.
Hirvittää, miten moni täällä kehuu, ettei vie kissaansa tai koiraansa sen elinaikana eläinlääkäriin kuin kerran. Tuollaiset lemmikinomistajat pahentavat lemmikeiden epidemiariskiä aika tavalla.
Tutustukaas vähän:
http://www.elainlaakariin.fi/kissan-rokotukset/
"Jokainen kissa tulee rokottaa ainakin kissaruttoa vastaan. Kissarutto on kissan parvoviruksen aiheuttama tarttuva tauti, jonka oireina on aluksi kuumeilua ja täydellistä syömättömyyttä ja tauti kehittyy parissa päivässä rajuksi ripuliksi ja oksenteluksi. Kissarutto johtaa usein kissan menehtymiseen. Parvovirukset ovat sitkeitä ja voivat kulkeutua paikasta toiseen esimerkiksi vaatteissa tai kengissä. Siksi myös pelkästään sisällä asuvan kissan rokotukset tulee olla kunnossa, vähintäänkin kissaruttorokotteen osalta."
-
http://www.elainlaakariin.fi/koiran-rokotukset/
"Koiran rokotusohjelmilla estetään vaarallisten tarttuvien tautien leviäminen. Suomessa tulisi pitää voimassa koiran rokotukset penikkatautia, tarttuvaa maksatulehdusta, parvovirusta ja rabiesta eli raivotautia vastaan."
Nykyrokotteet ovat voimassa 3 vuotta, lapsuudessani rokotteet piti uusia 1-2v välein. Eläinlääkärini antoi neuvon, että tuossa rokotusten välillä olisi hyvä käydä ainakin kerran terveystarkastuksessa, koska sekä aikuisille kissoille, että koirille, tuppaa kertymään hammaskiveä ja muutenkin eläimen peruskunto on hyvä tarkastaa. Omalla ellälläni peruskäynti maksaa 60e, joissain paikoissa se on vielä halvempi. Ei mahdoton summa opiskelijallekaan. Ostaa vaikka vähemmän bisseä siinä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhät eivät yksinkertaisesti vie eläimiään eläinlääkäriin vaikka tarvetta olisi, esim. kaverin kissalla on hampaat hirveässä kunnosa mutta kaveri sanoo vaan ettei se siitä kärsi :/ Kissoilla ja varsinkin sisäkissoilla todellakin tulee hammaskiveä helposti ja ne pitäisi ehdottomasti hoitaa.
Miten niin varsinkin sisäkissoilla?
Meillä on kaksi sisäkissaa ja niiden hampaan ensiluokkaisessa kunnossa kun syövät myös laadukasta kuivaruokaa märkäruoan lisäksi. Kyllä ne hampaat on paljon huonommassa kunnossa ulkona vaeltelevilla kissoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vuosikymmenten aikana ollut toistakymmentä kissaa. Eläinlääkärikulut ovat pääasiassa tulleet silloin, kun kissa on leikattu ja kun kissalle on tullut aika tehdä se viimeinen palvelus.
Muuten niitä on pitänyt käyttää eläinlääkärissä hyvin harvoin, kaikkia ei muuten koskaan. Tavallisia maatiaskissoja kaikki.
Toki hiekkaan ja ruokaan kuluu kuukaudessa jonkin verran rahaa, mutta kyllä ne ovat kaikki olleet sen arvoisia. Lemmikin seura tekee ihmiselle hyvää, mikä on voitu osoittaa ihan tieteellisestikin - mm.verenpaineen laskuna.
Maatiaiskissakin pitäisi rokottaa ja käyttää terveystarkastuksessa säännöllisesti.
Ei tarvitse. Valveutunut omistaja osaa ja tarkkailee itse lemmikin vointia. Kissamme ovat eläneet kaikki muut terveinä vanhoiksi, paitsi yksi, joka jouduttiin syövän takia lopettamaan 11-vuotiaana.
Tuossa aiemmin joku sanoi, että ei itsekään käy tarkistuksissa vuosittain. Tajusin, en minäkään. Kuinka moni lemmikin omistaja käy itse vuositarkistuksissa? Monilla voi työterveyshuoltoon sisältya sellainen, mutta entä te muut?
Eipä ole kahta kissaa tarvinnut lääkärissä käyttää sen jälkeen kun ne pentuina leikattiin. Säästössä on pari tonnia rahaa hätätapauksia varten.
Mulla on 14v ja 4v kissat. Vanhempi kissa on käynyt eläinlääkärissä 3 kertaa. S
terilisaatio oli silloin n. 50e kunnan eläinlääkärillä.
Hampaiden hoito, hammaskiven poisto ja parin hampaan poisto n.140e yksityisellä. Virtsatulehduksen hoito ja lääkkeet n. 160e yksityisellä.
Nuorempi kissa on leikattu makso n60e kunnallisella ja perusterveystarkastus yksityisellä n.70e.
Ja vaikka melko pa olenkin niin säästössä on 300e yllättäviin eäinlääkärikuluihin tai lopetukseen jos sellainen tilanne tulee.
HPM kirjoitti:
Minä olen aika persaukinen, opiskelija, ja minulla on kaksi sekarotuista koiraa ja kissa. Käytin juuri reilut 300e lemmikkieni rokotuksiin, terveystarkastuksiin ja vanhemman koiran eturauhasvaivojen hoitoon. Vanhuksen hammasremontteihin saattaa palaa tonni tässä tulevan vuoden aikana, joten pitää karsia omat menot aika minimiin. Vanhempani onneksi avustavat tiukan paikan tullen. Vakuutuksia minulla ei ole, koska koira/kissavakuutukset korvaavat niin naurettavan pieniä summia, etten ole nähnyt mitään järkeä maksaa itseäni niistä kipeäksi. Oikeasti tarvitsisin niitä siinä kohtaa, jos aletaan puhua esim. yli 3000 euron kuluista, enkä ole toistaiseksi löytänyt sellaista lemmikkivakuutusta miltään yhtiöltä. Lemmikkieni ulkopuolisille mahdollisesti aiheuttamat vahingot kuuluvat kotivakuutukseni piiriin.
Hirvittää, miten moni täällä kehuu, ettei vie kissaansa tai koiraansa sen elinaikana eläinlääkäriin kuin kerran. Tuollaiset lemmikinomistajat pahentavat lemmikeiden epidemiariskiä aika tavalla.
Tutustukaas vähän:
"Jokainen kissa tulee rokottaa ainakin kissaruttoa vastaan. Kissarutto on kissan parvoviruksen aiheuttama tarttuva tauti, jonka oireina on aluksi kuumeilua ja täydellistä syömättömyyttä ja tauti kehittyy parissa päivässä rajuksi ripuliksi ja oksenteluksi. Kissarutto johtaa usein kissan menehtymiseen. Parvovirukset ovat sitkeitä ja voivat kulkeutua paikasta toiseen esimerkiksi vaatteissa tai kengissä. Siksi myös pelkästään sisällä asuvan kissan rokotukset tulee olla kunnossa, vähintäänkin kissaruttorokotteen osalta."
-
"Koiran rokotusohjelmilla estetään vaarallisten tarttuvien tautien leviäminen. Suomessa tulisi pitää voimassa koiran rokotukset penikkatautia, tarttuvaa maksatulehdusta, parvovirusta ja rabiesta eli raivotautia vastaan."
Nykyrokotteet ovat voimassa 3 vuotta, lapsuudessani rokotteet piti uusia 1-2v välein. Eläinlääkärini antoi neuvon, että tuossa rokotusten välillä olisi hyvä käydä ainakin kerran terveystarkastuksessa, koska sekä aikuisille kissoille, että koirille, tuppaa kertymään hammaskiveä ja muutenkin eläimen peruskunto on hyvä tarkastaa. Omalla ellälläni peruskäynti maksaa 60e, joissain paikoissa se on vielä halvempi. Ei mahdoton summa opiskelijallekaan. Ostaa vaikka vähemmän bisseä siinä kuussa.
Eläinlääkärimme oli sitä mieltä, että rokotus ei ole tarpeellinen, koska asuinalueellamme ja laajasti sen ympärillä ei ole todettu vuosikausiin kissaruttotapauksia.
Tämä eläinlääkäri onkin poikkeuksellinen - hän tekee työtään eläinten hyväksi, ei ensisijaisesti rahastusmielessä.
Onhan aivan selviö, että suurin osa eläinlääkäreistä toivoo asiakkaiden käyvän mahdollisimman usein, sillä nimittäin kasvatetaan kassavirtaa.
Maalaisjärki on näissäkin asioissa oiva apuväline.
En juo, polta, käy ravintoloissa, elokuvissa ja kampaajallakin olen käynyt viimeksi 4 vuotta sitten, ja sekin oli lahjakortti, jonka olin saanut lahjaksi ystäviltä. Ostan vaatteet kirppikseltä jne jne.
Elämä on täynnä valintoja, myös sen suhteen, minne rahansa laittaa. Meillä raha menee elämiseen, johon kuulu eläimia ja talon pikkuhiljaa etenevään remontoimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Valveutunut omistaja osaa ja tarkkailee itse lemmikin vointia. Kissamme ovat eläneet kaikki muut terveinä vanhoiksi, paitsi yksi, joka jouduttiin syövän takia lopettamaan 11-vuotiaana.
Tuossa aiemmin joku sanoi, että ei itsekään käy tarkistuksissa vuosittain. Tajusin, en minäkään. Kuinka moni lemmikin omistaja käy itse vuositarkistuksissa? Monilla voi työterveyshuoltoon sisältya sellainen, mutta entä te muut?
Esim. hampaat on ihan hyvä tarkistuttaa määräajoin. Sulla on ollut hyvä tsäkä kissojesi kanssa. (Hammasongelmatkin ovat pitkälti geneettisiä, eli et voi valita tuleeko niitä.)
Nyt nuorempina käytän kissat ell:n tarkastuksessa käytännössä rokotusten yhteydessä eli kerran kahteen-kolmeen vuoteen, jos ei ole erityisiä oireita. Mutta kun nuo vanhenevat (esim. yli 10 v.), niin meinaan kyllä viedä tarkastukseen vuosittain. Tietääpähän ajoissa, jos ongelmia on.
Vierailija kirjoitti:
HPM kirjoitti:
Tutustukaas vähän:
-
Eläinlääkärimme oli sitä mieltä, että rokotus ei ole tarpeellinen, koska asuinalueellamme ja laajasti sen ympärillä ei ole todettu vuosikausiin kissaruttotapauksia.
Tämä eläinlääkäri onkin poikkeuksellinen - hän tekee työtään eläinten hyväksi, ei ensisijaisesti rahastusmielessä.
Onhan aivan selviö, että suurin osa eläinlääkäreistä toivoo asiakkaiden käyvän mahdollisimman usein, sillä nimittäin kasvatetaan kassavirtaa.
Maalaisjärki on näissäkin asioissa oiva apuväline.
'
Nykyään rokotukset tarvitsee ottaa kerran kolmessa vuodessa. Ei nyt siis kovin suuri rahallinen menetys piheimmällekään kissanomistajalle. Maalaisjärkeä todellakin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on ihan eläinlääkäri tasolla myönetty, että kissan tai koiran ampuminen oikein on esim. koiralle kivuttomampaa kuin eläinlääkärillä lopettaminen.
Lisätietoja tästä? En ihan ilman perusteluita niele väitettäsi.
Eläinlääkärin muuten voi tilata kotiin suorittamaan kissan nukutuksen.
Olihan siitä vuosi pari sitten lehdissä enemmäkin juttuja ja löytyy ihan lainsäädönnöstä, että pienikokoisen seura- tai harrastuseläimen saa itse lopettaa joko ampumalla tai kaasulla. Googlella varmaan löytyy.
Kannattaa ostaa terveystutkituista vanhemmista ja luotettavilta kasvattajilta.
Perehtyä sukuun ja sairauksiin.
3 koiraa eikä niitä tarvinnu käyttää kuin rokotuksilla ja pevisat.
Toki ruoka maksaa 150€/kk.
Ei koiria köyhille.