Miten teillä on varaa omistaa lemmikkieläimia?
Siis koiria, kissoja yms Niiden eläinlääkärikuluthan ovat ihan huikeat.
Kommentit (52)
Minulla on kani. Se syö lähinnä heinää ja juo vettä. Muutaman omenan & porkkanan popsii joskus, ja edullista pellettiä. Kesällä poimin ruoaksi ulkoa voikukkia ja eri puiden oksia.
Harrasteeksi riittävät vanhat pahvilaatikot ja vessapaperirullat + jo mainitut puiden oksat. Kulut ovat n. € 5 per kk.
Koskaan ei kanini ole ollut sairaana, joten eläinlääkärikulut 4 vuoden ajalta ovat € 0,-. Osaan itse hoitaa esim. karvanlähdöstä pari krt vuodessa johtuvan pahankin suolitukoksen, leikata kynnet, ja pitää hampaat lyhyinä.
Eli suosittelen kania, jos itse olet valmis pitämään eläimestä hyvää huolta. Edullinen se todellakin on! Ja myös todella symppis :)
Minulla on vuosikymmenten aikana ollut toistakymmentä kissaa. Eläinlääkärikulut ovat pääasiassa tulleet silloin, kun kissa on leikattu ja kun kissalle on tullut aika tehdä se viimeinen palvelus.
Muuten niitä on pitänyt käyttää eläinlääkärissä hyvin harvoin, kaikkia ei muuten koskaan. Tavallisia maatiaskissoja kaikki.
Toki hiekkaan ja ruokaan kuluu kuukaudessa jonkin verran rahaa, mutta kyllä ne ovat kaikki olleet sen arvoisia. Lemmikin seura tekee ihmiselle hyvää, mikä on voitu osoittaa ihan tieteellisestikin - mm.verenpaineen laskuna.
Meillä on kohta 8v tyttökissa, joka on käytetty kerran tai pari eläinlääkärissä. Asutaan kerrostalossa, eli on ihan täysin sisäkissa, joka vaikuttaa toki jonkin verran. Tällä hetkellä kissasta ei ole kuin ruoka- ja pellettikustannuksia, eli halpa lemmikki mielestäni :)
Ei enää olekaan, ollut kissoja ja koiria ja nyt vanha koira ja kun tuosta aika jättää niin mitään eläintä ei voi enää ainakaan toistaiseksi ottaa :( Vaikka eläin olisi ilmainen niin pitää muistaa, että sen hoitoon menee rahaa ja eläinlääkärikulut voivat yllättäen olla tuhansia vuodesssa eli vähintään tonnien puskurirahasto pitää olla ennen kuin ainakaan kissaa tai koiraa ottaa. Rakastan eläimiä mutta niin itsekäs en ole, että eläintä ottaisin jos minulla ei varmasti ole sitä varaa hoitaa.
Helposti. Käyn töissä, lemmikkejä on vain yksi ja lemmikki on hankittu luotettavasta paikasta, eikä mistään auton takakontista. Eli lemmikki on lähtökohtaisesti terve ja terveiltä vanhemmilta, jolloin ei niitä ell-kuluja pääse kauheasti syntymään.
Käyn töissä, en polta enkä juo juurikaan alkoholia joten rahat riittävät hyvin. Koiralle on myös hyvä vakuutus.
Köyhät eivät yksinkertaisesti vie eläimiään eläinlääkäriin vaikka tarvetta olisi, esim. kaverin kissalla on hampaat hirveässä kunnosa mutta kaveri sanoo vaan ettei se siitä kärsi :/ Kissoilla ja varsinkin sisäkissoilla todellakin tulee hammaskiveä helposti ja ne pitäisi ehdottomasti hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun meidän kissa tarvitsee eläinlääkiä ammun sille napin otsaan.
Siinä kohtaa kun tarvitset lääkäriä niin toivottavasti joku ampuu sinulle napin otsaan.
Vierailija kirjoitti:
Sut pitää ampua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun tarvitset lääkäriä niin toivottavasti joku ampuu sinulle napin otsaan.
Ajattelin tehdä sen ihan itse.
Eläinlääkärikulut on huikeat ihan lemmikinomistajien omasta syystä, hehkutetaan vakuutuksia minkä keretään ja niiden vuoksi hinnat sitten nousee.
Mutta halpaa lystiä ei ole, vaikka omat lemmikit on tarvinneet eläinlääkäriä kohtuullisen vähän. Järki täytyy pitää eläinlääkäriasioissa itse mukana, yksityiset asemat rahasta mielellään viimeiseen asti ja teettävät ihan turhiakin tutkimuksia, tyyliin diagnoosivaihtoehdot ovat sellaisia joita ei voi edes lääkitä, niin silti pitää tutkia että mikä sairaus sen lemmikin tulee tappamaan ja tähän palaa rahaa omistajalla 500-1000e, täysin hyödyttömään tutkimukseen ja osa ihmisistä on niin reppanoita, etteivät uskalla uhmata eläinlääkärin ehdotuksia.
Oma eläinpoppoo alkaa olla jos sen ikäistä, että hammashuoltoa suurempaa ei kannata edes lähteä tekemään. Arvioisin että 2 kissan ja 2 koiran laumassa on YLIMÄÄRÄISIIN eläinlääkärikuluihin 10 vuoden sisällä mennyt arviolta 3000e rahaa. En laske tähän rokotuksia, kastrointeja enkä hampaiden putsauksia.
Meillä on pyhä birma -poikakissa.
Mun stressitaso on laskenut huomattavasti sen jälkeen ,kun se otettiin. Se on sen arvoista.
Kun syöttää laadukasta ruokaa ,mikä sisältää pääasiassa lihaa ja ei mitään viljoja yms. Niin ei tule niitä terveys (suoli ,iho yms.) Ongelmia.
Mutta tottakai pelottaa sitten ne vakavammat (munuais yms.) Ongelmat ,mutta tuo on ainakin suhteellisen terve rotu kaikin puolin, ja sisäkissa.
Kulut n. 40-50 e /kk (eläinkaupan täysravinnolla ,kristallihiekka , lihat ruokakaupasta) en ole tarkkaan laskenut
Kastraatio 80e
Rokotukset kerran vuoteen n.50e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on ihan eläinlääkäri tasolla myönetty, että kissan tai koiran ampuminen oikein on esim. koiralle kivuttomampaa kuin eläinlääkärillä lopettaminen.
Mulla menee kahteen kissaan n.10 euroo viikossa. Opiskelijana toki se 40 euroo kk on aika paljonkin. Molemmat leikkautettu. Yhden narttukatin leikkauttaminen makso n.140 euroo. Eli ei niihin nii paljoo rahaa mene
Itselläni on kaksi kissaa. Maksavat n 70e kuussa. Viime syksynä jouduin viemään toisen eläinlääkäriin js maksoi 700 euroa 😲!! Olin silloin työssä käyvä ja olin säästänyt eli ei ollut ongelmaa, säästötilille jäi silti vielä reilu 600e. Nyt jäin pitkälle sairaslomalle kun jalka napsahti poikki ja kuntoutus kestää kauan, nyt ollut 3kk kotona ja ainakin 3kk lisää. Jos nyt kissa sairastuisi, niin joutuisin varmaan lääkärissä sanomaan ettei minulla ole varaa hoidatuttaa kissaani. Joutuisin siis varmaan lopettamaan kissan. kamala ajatus, mutta nöin se on :(
Kyllähän se kissanpito jonkin verran maksaakin, siihen pitää varautua. Hyvälaatuista ruokaa ja hiekkaa, eläinlääkärillä on käyty rokotusten vuoksi sekä ruoka-allergiaoireiden vuoksi. Siihen on varauduttava, että kun eläin vanhenee, niin se on hyvä käyttää ell-tarkastuksessa kerran vuodessa ja on mahdollista, että lisäkuluja tulee vanhuuden mukana tulevien tautien (esim. munuaiset) myötä.
Ihmettelen vähän kissanomistajia, jotka eivät rokotuta tai tarkastuta kissojaan koskaan.
Kaikki ei ole perseaukisia.