Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermo menee ärtyvän suolen kanssa!!!

Vierailija
12.01.2017 |

Ois ihan helvetin kiva tehdä jotain muutakin kuin istua 3-8 kertaa päivässä vessassa! Jatkuvaa vesiripulia ja välillä vähän paksumpaa ripulia. Ilmaa on suolisto aivan täynnä ja nykyään sitä tulee röyhtäyksinäkin. Maha on kuin olisi 9 kk raskaana. Ruokavalio on korjattu jo äärimmäisen tiukaksi kun mikään ei tunnu sopivan. Maitotuotteet, kotimaiset viljat, sokeri, palkokasvit, kaalit, sipulit, kahvi ja peruna jo nyt jätetty ajat sitten pois eikä mitään apua. Mitä vielä voin tehdä?! Muuttaa kirjat vessaan?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen maitoproteiinille (todettu verikokein, maitotuotteista turpoaa siis kurkku eli on oikea allergia). Allergiaa myös osalle koivulle ristiiin reagoiville hedelmille ja kasviksille, osalle myös talviaikaan (omena, kiivi, nektariini, porkkana, peruna ja pähkinät).

Vatsa ei siedä makeutusaineita, mausteita, soijaa, papuja, sipulia, kaalia, lanttua, kahvia eikä kotimaisia viljoja (vehnä, ohra, ruis; kaura sopii pieninä annoksina). Sokerin olen jättänyt myös pois. Helpompaa siis olisi kai kysyä mitä syön. Ap

Joo, komppaan tuota yhtä edellistä, joka viittasi, että kannattaa mennä kolonoskopiaan. Silloin voidaan tarkistaa ettei kyseessä ole joku tulehduksellinen suolistosairaus. Ja toisaalta, jos mitään ei löydy, sekin voi rauhoittaa mieltä. Itse tein rentoutusharjoituksia ennen testiä ja se meni yllättävän helposti.

Olen lukenut amerikkalaisia artikkeleja, jotka liittyvät IBS:ään ja suolistosairauksien kirjo vain kasvaa, koska nyt on havaittu uusikin syndrooma, joka liittyy tähän ärtyneeseen suoleen.

Allergioista en osaa sanoa mistä johtuvat, mutta jos sulla ei ole muuta kuin IBS niin näyttäisi siltä, että ongelmana on se että meillä on liikaa huonoja bakteereja ja liian vähän hyviä bakteereja suolistossa. Koska suolistoon vaikuttaa voimakkaasti perusasiat kuten unen laatu, stressi, liikunta, psyykkinen puoli, säännölliset elämäntavat, noita jokaista kannattaa miettiä.

Ruokavaliosta sen verran, että ehkä olisi hyvä pitää sellainen vähintään parin viikon kausi, jolloin seuraa FODMAPia todella tiukasti. Sulla se on tietysti vaikeaa, koska allergian takia jotkut sopivat ruoat FODMAP-listalle on sulle kielletty.

Sairastan itse reumaattisia tauteja, ja aloitin eilen itse asiassa viljattoman ruokavalion. Tämä on pakko testata, koska aika moni reumaatikko on saanut apua viljattomuudesta. Mietin kanssa vähän sitä, että voisiko olla kyse vilja-allergiasta.

Ikävä kyllä, mennään siis vieä pidemmälle ruokaaineiden karsinnassa, sori!

Mutta Fodmapin ideahan on että tiukan kauden jälkeen, jos oireet paranevat, niin aletaan yksi kerrallaan lisätä niitä kiellettyjä aineita takaisin ruokavalioon (tosin ei tietysti niitä jolle on allerginen eikä noita kotimaisia viljoja, jos on reuma ja viljattomuus auttaa). Ongelmana tuossa tietysti on että pitäisi olla aikaa keskittyä itseensä ja omiin reaktioihinsa jne. Ja monet meistä on aika loppu jo tämän ongelman kanssa.

Nyt en osaa sanoa oikein muuta.

Vierailija
62/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kaikkia mutta suosittelen kanssa FODMAP-ruokavaliota. Lisäksi siihen sopivat maitohappobakteerit ja boulardii mukaan. Gluteenittomien tuotteiden kanssa kannattaa olla tarkkana etteivät sisällä vehnätärkkelystä, se vesittää kaiken hyödyn.

Itse olen sillä päässyt ns. oireettomaksi, ei tietenkään paranna ongelmaa mutta elämän saa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Funktionaalisen lääketieteenlääkäri voisi auttaa teitä, jotka olette ymmällä tämän vaivan kanssa. On aika arvokasta, mutta suosittelen :)

Minulla on nivelpsori ja enimmäkseen raakaruoalla ja vihermeluilla en tarvitse lääkkeitä. Vatsa pysyy myös rauhallisena :)

Vierailija
64/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla pierettää eniten sipuli, banaani, ruis ja ohra. Makeutusaineet saa vatsan myös turpoamaan paljon. Omena myös joskus. Valmarin auttaa joskus.

Kokeile närästystabletteja (somac), niillä saatiin äitini sitkeä ripuli rauhoittumaan. Rautatabletit ärsyttivät suolen todella kivuliaaksi.

Auttaako tuo somac tosiaan myös ripuliin?

Auttaa vaikka tuntuu hassulta. Mutta ei tietenkään kaikkiin ripuleihin. Stressiripuliin varsinkin, mutta myös ärtyneeseen suoleen. Monet hermostuessaan saavat ripulin, se johtuu osittsin siitä, että paniikissa vatsan sisältö työntyy suoleen. Sehän on todella väkevää seosta eikä muu suoli sitä kestä eli suoli ärtyy. Jos mahan sisältö saadaan neutraalimmaksi, pääsee suoli rauhoittumaan. MUTTA närästyslääkkeitä ei saa syödä 2vkoa pitempään! Mutta kannattaa kokeilla muutama päivä, jos auttaa voi siitä keskustella taas lekurin kanssa...

Vierailija
65/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on toi vihersalaatti!!! Koitappa jättää veks

Vierailija
66/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä se chia kokeeksi pois, minulle ei käynyt ollenkaan. Yleensäkin sellainen "limainen" kuitu ärsyttää vatsaani, esimerkiksi kaurapuuro joka on haudutettu niin pitkään että siihen tulee sellaista limaisuutta. Myös inuliinivalmisteet (maitohappobakteeritabletti jossa oli inuliinia) ovat saaneet suoleni ärtymään ja sen toiminnan kiihtymään tarpeettomasti, kuten nuo muutkin. Teen kaurapuuron yleensä kokonaan kauraleseistä, mahdollisimman lyhyellä keittämisellä.

Minullakin on siis todettu IBS ja em. ruokien välttelen lisäksi välttelen sipulia, soijatuotteita, enkä syö enää ollenkaan ruista, vehnää enkä ohraa enkä punaista lihaa, mikä oli yksi pahimmista oireiden aiheuttajista. Banaanista ja kahvista sekä maitotuotteista (maitotuotteet joita käytän ovat viili, rahka ja harvemmin jugurtti ja juusto) myös olen huomannut tulevan välillä oireita, jolloin vähennän niitä. Banaani kannattaa testata vaikka aamulla, niin tiedät ärsyttääkö se suolistoasi... eihän se mukava tapa ole, mutta kaikista varmin. 

Lisäksi, silloin aiemmin kun minulla on ollut ärtynyt kausi niin kylmät salaatit/vihannekset ovat olleet banaanin & sitrushedelmien ja täysjyväleivän ohessa pahimpia ärsyttäjiä. Myös smoothiet ovat pahentaneet tilannetta. Ylipäätään kaiken ruuan nauttiminen lyhyesti kypsennettynä ra, uhoittaa minulla aina suolistoa, jos se on pillastunut jostain syystä.  

Vatsaa en voi yleensä myöskään päästää tyhjäksi, etenkin lounas jos jää väliin niin seurauksena on alavatsan voimakas turpoaminen ja vatsa menee kovan tuntuiseksi, sekä kivut. Minun vatsani siis voi paremmin kun sillä on suhteellisen paljon ja säännöllistä tekemistä.

Ehkä tästä oli jotain apua, ehkä ei. Toivottavasti saat tilanteen rauhoittumaan!

Mitä ihmettä syöt kun kaikki on kielletty?

Eihän kaikki ole kielletty. Poissa ruokavaliostani ovat muut kotimaiset viljat paitsi kaura, punainen liha sekä soija ja lisäksi muut maitotuotteet paitsi nuo mainitsemani joita jonkun verran syön sekä sitrushedelmistä muut paitsi mandariinit. Sipulia en myöskään syö. Syön kalaa, kanaa, kananmunia, riisiä (yleensä pastana tai nuudelina kun en pidä sen mausta), quinoaa, linssejä ja papuja, perunaa, bataattia, kaikenlaisia vihanneksia ja hedelmiä (paitsi useimmat sitrukset). 100% kauraleipää ja gluteenittomia leipiä ja sämpylöitä. On kuitenkin kausia jolloin vatsa ei siedä banaania, kahvia ja myös tuorekurkku ja tomaatti joskus on tauotettava. Jos vatsa on ärtynyt en syö raakoja/kylmiä ruokia mutta tilanne on ollut nyt hyvä vuositolkulla ja korjattavissa pienillä väliaikaisilla rajoituksilla. Kasvikset ovat ihania uunissa kypsennettynä. Lemppareitani ovat mm. porkkana, lanttu, paprika, munakoiso, kesäkurpitsa. Kalalle ja kanalle syntyy kiva kastike kookosmaidosta. Syön lähes päivittäin myös manteleita tai muita siemeniä/pähkinöitä.

Vierailija
67/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin menee. Tuolla se ärtyvä suoli makaa sohvalla kaiket päivät milloin ei ole töissä.

Vierailija
68/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut pelasti Boulardii-maitohappobakteeri. Elin 10 vuotta ärtyneen suolen kanssa ja olin jo epätoivoinen, kunnes kokeilin ed.mainittua valmistetta. Jo viikon käyttö rauhoitti vatsani täysin. Nyt ollut vuoden suht oireeton, toki ruokavaliollakin on väliä. Tsemppiä!!

Minulta myös komppaus Boulardiille (joka tosin on probioottinen maitohappohiiva eikä bakteeri). Etenkin jos on ollut antibioottikuureja, pitäisi käyttää probiootteja. Tuohon vielä kaveriksi jokin hapatettu tuote tai maitohappobakteerivalmiste. Suosittelen myös salaatin poisjättöä ja korvaamista kypsennetyillä kasviksilla.

Vierailija
69/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Lepicolia jossa on psylliumia ja maitohappobaktrereita sekä inuliinia. En tiedä onko siitä apua vai ei. Seuraavaksi kokeilen tavallista psylliumia kun tuntuu että Lepicolista vatsa menee välillä liiankin löysälle.

Vierailija
70/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boulardii on melko kallista, mitä merkkiä suosittelet? Se on hiivapohjainen probiootti, ehkä tyhmä kysymys mutta eikö hiiva ole vältetättävä tuote vatsaongelmaisilla?

Vierailija
71/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt Lepicolia jossa on psylliumia ja maitohappobaktrereita sekä inuliinia. En tiedä onko siitä apua vai ei. Seuraavaksi kokeilen tavallista psylliumia kun tuntuu että Lepicolista vatsa menee välillä liiankin löysälle.

Voi voi. Jos sulla on ärtynyt suoli, niin tuo inuliini ei todellakaan käy, koska sehän on fruktaani!!  Kiellettyjen listalla siis.

Psylliumkuidinkin kanssa kannattaa olla varovainen, koska joitakin se voi ärsyttää eli kokeiltava varovasti.

Mä tein myös aikoinani saman virheen, eli luotin luontaistuotekauppojen myyjiin ja kaikenmaailman tolosiin ja söin kalliita ravintolisiä. Ihmettelin miksi suoli vaan ärtyy pahemmaksi. No noissahan on just niitä pahoja kuituja, inuliinia, yms.

Lisäksi nyt on tutkimuksissakin ruvettu havaitsemaan, ettei maitohappobakteereista olekaan niin paljon hyötyä kuin ennen uskottiin. Kuituvalmisteitakaan ei kuulema pitäisi syödä jatkuvasti vain silloin tällöin.

Vierailija
72/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku suositteli boulardiita ja rinnalle maitohappobakteereita, eräässä ohjelmassa joskus mainittiin että ei kannata syödä paljon erilaisia maitohappotuotteita päällekkäin ja toisaalla taas suositeltiin käytettäväksi erilaisia maitohappokantoja laajemman tehon saamiseksi. Onpa hankalaa noiden kuitujen kanssa kun lääkäri neuvoi ottamaan kuitulisän (esim.visiblin) ruokavalion jotta ärtyneen suolen toiminta tasaantuisi. Olen miettinyt myös Aloe vera mehun ottamista ruokavaöiion kun siitä olisi muka apua.

Vierailija
73/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytyisi reseptejä ja ruokavalio-ohjeita ärtyneestä suolesta kärsivälle? Yksinkertaisia ja nopeita mielellään.

Vierailija
74/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää kauraleseitä päivttäin aamupuurona. Minulla on auttanut. Mitään kuitulisiä tai muita ihmesörsseleitä en enää itseeni laita. 

Vierailija
75/82 |
13.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boulardii on melko kallista, mitä merkkiä suosittelet? Se on hiivapohjainen probiootti, ehkä tyhmä kysymys mutta eikö hiiva ole vältetättävä tuote vatsaongelmaisilla?

No mulle kävi samoin, että joku suositteli tätä, ja ostin. Sitten luin tuoteselosteen, ja jätin ottamatta kun varoitettiin, että voi mennä vereen ja vallata elimistön vaikeissa tapauksissa.

Mulla on autoimmuunitauti, joten tuollainen antibiootille resistantti hiivasieni sisuksissa ei tuntunut ihan hyvältä idealta.

Melkein kysyisin oman sisätautilääkärin neuvoa ennen kuin ottaisin.

Vierailija
76/82 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä imodium on tuonut huomattavaa helpotusta monelle ibs-potilaille, mm itselleni. [...] Jollet ole kokeillut imodiumia tee se ensin, en olisi selvinnyt ilman sitä.

Imodiumia minäkin ennen käytin mutta Precosa on mielestäni tehokkaampaa. Sitä ainakin mun lääkäri kirjoitti reseptillä omaan vaivaani. Ilman Precosa-purkkia en todellakaan poistu kotoani mihinkään!

Vierailija
77/82 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taitaa olla tämä.... Oireet alkoivat viime syyskuussa. Olen alle 30v. Lääkäriin huomenna hyvillä mielin, saa selkoa ja jossain vaiheessa diagnoosin. Lokakuusta asti temppuillut vatsa. Kaikki oireet viittaa tähän IBS:ään....

Vierailija
78/82 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla helpotti elämää todella paljon Silicea Vatsa-Suolistogeeli.

Aiemmin piti esim herätä n 2 tuntia aiemmin, että sai ne useat vessa hommat hoidettua, nyt tuon geelin myötä elämä lähes normaalia, voi syödäkin lähes kaikkia ruokia.

Kannattaa ainakin kokeilla, Prismassa tuo maksaa alle 12 euroa, eli halpa hinta jos saa avun.

Vierailija
79/82 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko tarpeeksi?  Mulla menee vatsa sekaisin jos nukun alle 7 tuntia. 

Vierailija
80/82 |
18.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt kaikki maailmankaikkeuden mahdolliset vatsavaivat päivittäin läpi nuoresta teini-iästä lähtien. Tähystetty molemmista päistä samanaikaisesti kuin seivästetty grilliporsas. Lääkärit vähättelivät, kaiken maailman laktoosirasituskokeet ym. olivat "siinä rajalla/epäselvä tulos".

Kaikki imodiumit, kuituvalmisteet, maitohappobakteerit, fodmap-dieetit vain pahensivat.

Nyt olen ketogeenisellä dieetillä toisen sairauden takia ja yllättäen vatsakin rauhoittui. Aiemmin ripuloin monta kertaa päivässä ja kärsin kivuista ja kamalista ilmamääristä ja kivuista, mutta nyt vatsa toimii n. kaksi kertaa viikossa ja vaikka yhä on joitain oireita riippuen siitä, mitä syön (sipulit, raa'at kasvikset ym. kamala), niin voin elää paljon normaalimpaa elämää, kun nuo oireet tulevat vastaan vain pari kertaa viikossa VS joka päivä aamusta iltaan.

Piereskelen nykyään 99% vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi