Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hermo menee ärtyvän suolen kanssa!!!

Vierailija
12.01.2017 |

Ois ihan helvetin kiva tehdä jotain muutakin kuin istua 3-8 kertaa päivässä vessassa! Jatkuvaa vesiripulia ja välillä vähän paksumpaa ripulia. Ilmaa on suolisto aivan täynnä ja nykyään sitä tulee röyhtäyksinäkin. Maha on kuin olisi 9 kk raskaana. Ruokavalio on korjattu jo äärimmäisen tiukaksi kun mikään ei tunnu sopivan. Maitotuotteet, kotimaiset viljat, sokeri, palkokasvit, kaalit, sipulit, kahvi ja peruna jo nyt jätetty ajat sitten pois eikä mitään apua. Mitä vielä voin tehdä?! Muuttaa kirjat vessaan?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä lääkäriin, että saa oikean diagnoosin, ettei kyse ole jostain muusta. Sitten pyydetään lähete ravintoterapeutille, joka auttaa soveltamaan Fodmapia oikein.

Ravitsemusterapeutilla jo kävin mutta hän ei osannut auttaa. Mulla on siis näiden mahavaivojen lisäksi paljon todettuja ruoka-aineallergioita ja lisäksi en syö muuta lihaa kuin kalaa. En syö myöskään kananmunaa. Enkä gluteeniviljoja, en pähkinöitä. Hänellä ei riittänyt omien sanojensa mukaan ammattitaito auttaa näin monivammaista.

Turhauttaa niin helvetisti kun mitään ei oikein voi syödä. Alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa myös henkiseen puoleen kun ei voi lenkkeilläkään kunnolla kun ei tiedä missä vaiheessa tulee se pakottava tarve päästä vessaan. Vesiripulia kun ei niin vaan pidätelläkään... Ja miten noloa on kun joutuu töissäkin käymään WC:ssä!

On käynyt jo mielessä että oisko tää sittenkin jotain muuta kuin vain ärtyvää suolta. Kolonoskopia vaan pelottaa :( Ap

Vierailija
42/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pierettää eniten sipuli, banaani, ruis ja ohra. Makeutusaineet saa vatsan myös turpoamaan paljon. Omena myös joskus. Valmarin auttaa joskus.

Kokeile närästystabletteja (somac), niillä saatiin äitini sitkeä ripuli rauhoittumaan. Rautatabletit ärsyttivät suolen todella kivuliaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allergiaa vai miksi et syö kanaa, munaa tai pähkinöitä?

Vierailija
44/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä lääkäriin, että saa oikean diagnoosin, ettei kyse ole jostain muusta. Sitten pyydetään lähete ravintoterapeutille, joka auttaa soveltamaan Fodmapia oikein.

En saanut lääkäristä apua, käskettiin syömään kuituja.

Ei tainnut tuo tohtori tietää IBS:stä mitään.

Mene asiantuntevalle lääkärille ja ravitsemusterapeutille.

Vierailija
45/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pelasti Boulardii-maitohappobakteeri. Elin 10 vuotta ärtyneen suolen kanssa ja olin jo epätoivoinen, kunnes kokeilin ed.mainittua valmistetta. Jo viikon käyttö rauhoitti vatsani täysin. Nyt ollut vuoden suht oireeton, toki ruokavaliollakin on väliä. Tsemppiä!!

Vierailija
46/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutilla jo kävin mutta hän ei osannut auttaa. Mulla on siis näiden mahavaivojen lisäksi paljon todettuja ruoka-aineallergioita ja lisäksi en syö muuta lihaa kuin kalaa. En syö myöskään kananmunaa. Enkä gluteeniviljoja, en pähkinöitä. Hänellä ei riittänyt omien sanojensa mukaan ammattitaito auttaa näin monivammaista.

Turhauttaa niin helvetisti kun mitään ei oikein voi syödä. Alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa myös henkiseen puoleen kun ei voi lenkkeilläkään kunnolla kun ei tiedä missä vaiheessa tulee se pakottava tarve päästä vessaan. Vesiripulia kun ei niin vaan pidätelläkään... Ja miten noloa on kun joutuu töissäkin käymään WC:ssä!

On käynyt jo mielessä että oisko tää sittenkin jotain muuta kuin vain ärtyvää suolta. Kolonoskopia vaan pelottaa :( Ap

Okei, nyt näyttää siltä, että diagnoosikaan ei ole varma. Ei tainnut olla kovinkaan fiksu lekuri ja aika surullista että ravitsemusterapeutti nostaa kädet pystyyn.

Voihan ärtyneen suolen lisäksi olla muutakin. Ja kun sulla on jo todettu noita allergioita. Otettiinko allergiatesteissä myös maitoproteiini ja viljat?

Kerro tarkkaan mitä et saisi syödä, mietitään mitkä ruoat sulle kävis.

Vierailija
47/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta älä missään nimessä ,koskaan ,syö karrageenia (e407)

Se on suoliston tulehdusta lisäävä aine .

Tekee kaikille perheessämme muutenkin välittömän ripulin ja pahoinvoinnin. Poikani oksensi karrageenin takia. Emme ole muutoin yliherkkiä.

Voisin kuvitella että moni muukin lisäaine on hyvin haitallinen.

Lisäksi margariini ,maito ja viljat ja sokeri pois.

Vierailija
48/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut pelasti Boulardii-maitohappobakteeri. Elin 10 vuotta ärtyneen suolen kanssa ja olin jo epätoivoinen, kunnes kokeilin ed.mainittua valmistetta. Jo viikon käyttö rauhoitti vatsani täysin. Nyt ollut vuoden suht oireeton, toki ruokavaliollakin on väliä. Tsemppiä!!

Ja jonkin verran löytyy tietoa googlettamalla ripulipainoitteisen ibs:n hoidosta kyseisellä probiootilla. Vahva suositus!

Vierailija
49/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten syöt? Laita esimerkki päivän syömisistä.

Aamulla kuppi kofeiinitonta teetä riisimaidolla, gluteenitonta kaurapuuroa tai chiavanukasta marjojen kanssa.

Lounaaksi yleensä salaattia (vihersalaatti, kurkku, avokado, ananas, tonnikala, tomaatti) oliiviöljyllä.

Töiden jälkeen lämmin ruoka, yleensä riisiä ja bataattia vuorotellen, kylkeen salaattia. (En syö muuta lihaa kuin kalaa.)

Iltapalaksi banaani ja/tai chiavanukasta.

Vettä koitan juoda sen 2 litraa päivässä. Näläntunnetta mulla ei ole ollut siitä asti kun ripulointi alkoi. Koitan silti syödä suht säännöllisesti mutta välillä on päiviä kun en esim. lounaan jälkeen syö enää mitään. Ap

Vaihda tuon raaka (salaatti, tomaatti, kurkku) salaatti hyvin kypsennettyihin fodmap siedettyihin vihanneksiin. On paljon hellempää vatsalle. Tuo raaka salaatti varsinkin on aika jytyä tavaraa vatsalle.

Vierailija
50/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tk:ssa tiedetä oikein mitään mutta ei ole varaa mennä yksityiselle. En ole ap mutta sama ongelma.

Vierailija
51/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntyykö muilla peräsuoli välillä ulos ulostaessa? Ilmeisesti seurausta pitkäaikaisesta ummetuksesta, menee takaisin itsestään mutta missä vaiheessa lääkäriin?

Vierailija
52/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tk:ssa tiedetä oikein mitään mutta ei ole varaa mennä yksityiselle. En ole ap mutta sama ongelma.

Ei se ravitsemusterapeutti niin kallis välttämättä ole. Ja jos saa sieltä apua niin kannattaa alkaa vaikka säästämään käyntiä varten. Jos vaikka puolessa vuodessa saisi sen noin 150euroa kasaan käyntiä varten?

Vierailija
53/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten syöt? Laita esimerkki päivän syömisistä.

Aamulla kuppi kofeiinitonta teetä riisimaidolla, gluteenitonta kaurapuuroa tai chiavanukasta marjojen kanssa.

Lounaaksi yleensä salaattia (vihersalaatti, kurkku, avokado, ananas, tonnikala, tomaatti) oliiviöljyllä.

Töiden jälkeen lämmin ruoka, yleensä riisiä ja bataattia vuorotellen, kylkeen salaattia. (En syö muuta lihaa kuin kalaa.)

Iltapalaksi banaani ja/tai chiavanukasta.

Vettä koitan juoda sen 2 litraa päivässä. Näläntunnetta mulla ei ole ollut siitä asti kun ripulointi alkoi. Koitan silti syödä suht säännöllisesti mutta välillä on päiviä kun en esim. lounaan jälkeen syö enää mitään. Ap

Jätä se chia kokeeksi pois, minulle ei käynyt ollenkaan. Yleensäkin sellainen "limainen" kuitu ärsyttää vatsaani, esimerkiksi kaurapuuro joka on haudutettu niin pitkään että siihen tulee sellaista limaisuutta. Myös inuliinivalmisteet (maitohappobakteeritabletti jossa oli inuliinia) ovat saaneet suoleni ärtymään ja sen toiminnan kiihtymään tarpeettomasti, kuten nuo muutkin. Teen kaurapuuron yleensä kokonaan kauraleseistä, mahdollisimman lyhyellä keittämisellä.

Minullakin on siis todettu IBS ja em. ruokien välttelen lisäksi välttelen sipulia, soijatuotteita, enkä syö enää ollenkaan ruista, vehnää enkä ohraa enkä punaista lihaa, mikä oli yksi pahimmista oireiden aiheuttajista. Banaanista ja kahvista sekä maitotuotteista (maitotuotteet joita käytän ovat viili, rahka ja harvemmin jugurtti ja juusto) myös olen huomannut tulevan välillä oireita, jolloin vähennän niitä. Banaani kannattaa testata vaikka aamulla, niin tiedät ärsyttääkö se suolistoasi... eihän se mukava tapa ole, mutta kaikista varmin. 

Lisäksi, silloin aiemmin kun minulla on ollut ärtynyt kausi niin kylmät salaatit/vihannekset ovat olleet banaanin & sitrushedelmien ja täysjyväleivän ohessa pahimpia ärsyttäjiä. Myös smoothiet ovat pahentaneet tilannetta. Ylipäätään kaiken ruuan nauttiminen lyhyesti kypsennettynä rauhoittaa minulla aina suolistoa, jos se on pillastunut jostain syystä.  

Vatsaa en voi yleensä myöskään päästää tyhjäksi, etenkin lounas jos jää väliin niin seurauksena on alavatsan voimakas turpoaminen ja vatsa menee kovan tuntuiseksi, sekä kivut. Minun vatsani siis voi paremmin kun sillä on suhteellisen paljon ja säännöllistä tekemistä.

Ehkä tästä oli jotain apua, ehkä ei. Toivottavasti saat tilanteen rauhoittumaan!

Mitä ihmettä syöt kun kaikki on kielletty?

Vierailija
54/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla pierettää eniten sipuli, banaani, ruis ja ohra. Makeutusaineet saa vatsan myös turpoamaan paljon. Omena myös joskus. Valmarin auttaa joskus.

Kokeile närästystabletteja (somac), niillä saatiin äitini sitkeä ripuli rauhoittumaan. Rautatabletit ärsyttivät suolen todella kivuliaaksi.

Auttaako tuo somac tosiaan myös ripuliin?

Vierailija
55/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen maitoproteiinille (todettu verikokein, maitotuotteista turpoaa siis kurkku eli on oikea allergia). Allergiaa myös osalle koivulle ristiiin reagoiville hedelmille ja kasviksille, osalle myös talviaikaan (omena, kiivi, nektariini, porkkana, peruna ja pähkinät).

Vatsa ei siedä makeutusaineita, mausteita, soijaa, papuja, sipulia, kaalia, lanttua, kahvia eikä kotimaisia viljoja (vehnä, ohra, ruis; kaura sopii pieninä annoksina). Sokerin olen jättänyt myös pois. Helpompaa siis olisi kai kysyä mitä syön. Ap

Vierailija
56/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako tuo somac tosiaan myös ripuliin?

Ei. Sillä hoidetan liiallista haponeritystä.

Vierailija
57/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile syödä harvemmin. Syö vain 2 kertaa päivässä. Pidä viikon vesipaasto ja aloita sitten.

Jos kestät hapantuotteita niin kokeile niitä, tai misokeittoa.

Vierailija
58/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mainitsit, että sulla on selkärankareuma? Se on liitännäissairaus tulehduksellisille suolistosairauksille, miltä toi sun oireilus muutenkin vaikuttaa. Kolonoskopiassa se tyhjennysvaihe on perseestä (heh heh), mutta itse toimenpiteessä voidaan antaa vaikka kipulääkettä ja rauhottavaa, jos tuntuu vaikealle. Itseni on tähystetty kahdesti, enkä halunnut lääkkeitä, koska silloin ei saa lähteä autolla kotiin. Että ei se kaikille niin paha oo :) Jos sulta löytyis esim tulehtunut paksusuoli, niin sun olo vois helpottua lääkkeiden myötä ja osa ruokavaliorajoituksista jäis varmasti pois. Tsemppiä ja rohkeasti vaan lääkäriin!

Vierailija
59/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vatsani parani merisuolaveden juomisella. 1 Tl Selmarin suolaa yhteen litraan vettä illalla ja siihen lisään n puoli tl dolomiittisavea. Aamulla ja päivän aikana juon tämän veden. Kun aloitin tämän juonnin pari vuotta sitten sain aineenvaihduntani kuntoon. Jätin pois valkoisen sokerin ja valk. Vehnäjauhon, kaikki sokerijuomat pois, kevytytuotteet ja sokerijukurtit pois. Kun aamulla herään syön puuroa ja luonnonjukurttia juon kahvia. Vatsa toimii heti vaikka minulla onkilpirauhasen vajaatoiminta ollut 30 v. Jotenkin vatsahapponi sulattaa hyvin ruuan eikä niin väliä mitä syön. Verenpaine on 120/60 joten suolaveden juonti ei sitä nosta. Tästä merisuolaveden juomisesta löytyy netistä hyvää tietoa.Nykyään lisään tähän suolaan jodioitua merisuolaa, että saan tarpeeksi jodia. Alussa voi oireet paheta mutta kun jatkaa ne menee ohi.

Vierailija
60/82 |
12.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Lisäks oon vielä antibioottikuurilla, koska korvatulehdus ei oo 3 viikkoon mennyt pois vaan pahentunut vain, niin lääkäri pisti kuurille, että ei tää ilman lähde. Tää on ihan helvettiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä