Hermo menee ärtyvän suolen kanssa!!!
Ois ihan helvetin kiva tehdä jotain muutakin kuin istua 3-8 kertaa päivässä vessassa! Jatkuvaa vesiripulia ja välillä vähän paksumpaa ripulia. Ilmaa on suolisto aivan täynnä ja nykyään sitä tulee röyhtäyksinäkin. Maha on kuin olisi 9 kk raskaana. Ruokavalio on korjattu jo äärimmäisen tiukaksi kun mikään ei tunnu sopivan. Maitotuotteet, kotimaiset viljat, sokeri, palkokasvit, kaalit, sipulit, kahvi ja peruna jo nyt jätetty ajat sitten pois eikä mitään apua. Mitä vielä voin tehdä?! Muuttaa kirjat vessaan?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Syötkö tarpeeksi kuitua? Oletko käynyt ravitsemusterapeutilla?
En ole ap mutta kuidut pahentavat ärtyvää suolta. Jos syön kuitupitoisesti ja runsaasti tummaa leipää ja hedelmiä jne niin vessassa saa istua ja vatsaa vääntää. Valkoinen riisi on vatsaystävällisempi reissussa ja jos syö vähän kuitua ongelmat eivät ole niin pahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten syöt? Laita esimerkki päivän syömisistä.
Aamulla kuppi kofeiinitonta teetä riisimaidolla, gluteenitonta kaurapuuroa tai chiavanukasta marjojen kanssa.
Lounaaksi yleensä salaattia (vihersalaatti, kurkku, avokado, ananas, tonnikala, tomaatti) oliiviöljyllä.
Töiden jälkeen lämmin ruoka, yleensä riisiä ja bataattia vuorotellen, kylkeen salaattia. (En syö muuta lihaa kuin kalaa.)
Iltapalaksi banaani ja/tai chiavanukasta.
Vettä koitan juoda sen 2 litraa päivässä. Näläntunnetta mulla ei ole ollut siitä asti kun ripulointi alkoi. Koitan silti syödä suht säännöllisesti mutta välillä on päiviä kun en esim. lounaan jälkeen syö enää mitään. Ap
Monella oireita pahentaa liian pitkät ruokailuvälit ja myös liian isot annokset.
Pienten annosten syöminen ihan parin tunnin välein auttaa monella.
Yksilöllistähän se tietty on mikä auttaa. Mutta kannattaa kokeilla tuotakin.
Millä testeillä noi allergiat on todettu? Onko vitamiinit ja öljyt tasapainossa?
Moni ystävä saanut apua ihoon ja vatsaan msas-analyysistä. Laajalti käytetty mm saksassa. Suomessakin usea lääkäri myöntänyt ettei perinteiset testit kerro koko totuutta. Kannattaa kokeilla! Ja kolme kuukautta menee vähintään suoliston tulehduksen rauhottumiseen. Itsellä ei päässyt noin pahaksi mutta jatkuva turvotus ja kipu on poissa. Voimia!
ja kaikki raaka ruoka pois vähäks aikaa, helpottaa kummasti. Salaatit veks ja tilalle vaikka teet kasvispihvejä pinaatista ja porkkanasta. Porkkana on kuin turvetta suolistolle, sitä ehdottomasti. Mulla helpotti viikossa oireet ruokavaliollla: porkkana, pinaatti, riisi (ei tummaa), kala.. niin hankalaa ja tylsää, mutta auttaa. Siitä eteenpäin pikkusen ruoka-aine kerrallaan lisäten voit alkaa syömään suht normaalisti. Itse en siltikään oo takaisin ottanut ruokavaliooni sokeria, viljoja, tomaattia, sipulia tai palkokasveja. Mutta muuten lähes normaali syömiset jo:) Sain vinkit ihmiseltä joka on opiskellut suolistoasioita vuosia ja työskentelee ravitsemusasiantuntijana.
Kokeile vaihtaa myös tuo salaatti vaikka viikoksi höyrytettyihin llämpimiin vihanneksiin.
Toi avocado myöskin on useille ibs-potilaille (mukaan lukien itseni) paha. Siinä on paljon FODMAP-hiilihydraatteja.
Mulle helpotusta toi maitohappobakteerit, jotka hajoavat vasta suolistossa, sekä Molkosan
Syötkö e-pillereitä? Mulla niiden poisjättö tuntui auttavan.
Miten on tuo henkinen puoli? Jos siinä on ongelmia, niin mikään ruokavalio tai ihmekapseli ei tule auttamaan. Stressi, ahdistus, masennus, unettomuus - kaikki tuhoaa sitä suolta lisää. Kun panostat henkiseen hyvinvointiin niin voit syödäkin normaalimmin. Tiedän, koska olen kärsinyt Crohnin taudista jo 15 vuotta. Mikään ruokavaliollinen muutos ei auta, suoli tulehtuu, jos elämässäni tapahtuu jotain ikävää tai masennun jne. Sitten kun voin hyvin, voin syödä mitä vaan. Mitkään kortisonit ja muut lääkkeet eivät auta. Lääkärit eivät ole Suomessa omalla kohdallani myöntäneet mitään yhtyettä henkisen ja fyysisen puolen kanssa, ei voi kuulemma olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
ja kaikki raaka ruoka pois vähäks aikaa, helpottaa kummasti. Salaatit veks ja tilalle vaikka teet kasvispihvejä pinaatista ja porkkanasta. Porkkana on kuin turvetta suolistolle, sitä ehdottomasti. Mulla helpotti viikossa oireet ruokavaliollla: porkkana, pinaatti, riisi (ei tummaa), kala.. niin hankalaa ja tylsää, mutta auttaa. Siitä eteenpäin pikkusen ruoka-aine kerrallaan lisäten voit alkaa syömään suht normaalisti. Itse en siltikään oo takaisin ottanut ruokavaliooni sokeria, viljoja, tomaattia, sipulia tai palkokasveja. Mutta muuten lähes normaali syömiset jo:) Sain vinkit ihmiseltä joka on opiskellut suolistoasioita vuosia ja työskentelee ravitsemusasiantuntijana.
Porkkana kuten perunakin on ristikkäin allerginen koivun kanssa. Eli jos peruna ei käy niin porkkanakin todnäk aiheuttaa oireita. Itse pystyn porkkanaa syömään kypsänä välillä, ei keväisin. Perunaa en oikeastaan koskaan.
Jokainen meistä on erilainen.
Aiheuttaako teillä ärtyvä suoli pahoinvointia?
Mulla usein kun vatsa menee löysälle ja kurisee ihan kauheasti, niin on myös huono olo.
Yleensä ihan siedettävä, mutta välillä ihan oksettaa niin että pelkään vatsataudin alkaneen. Sitten olo helpottuu, kun vessassa istuminen jää.
Kyllä imodium on tuonut huomattavaa helpotusta monelle ibs-potilaille, mm itselleni. Kuitua tulee lisätä ruokavalioon vähän kerrallaan, esim 1 pieni viipale 100% kauraleipää per päivä. Jollet ole kokeillut imodiumia tee se ensin, en olisi selvinnyt ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten syöt? Laita esimerkki päivän syömisistä.
Aamulla kuppi kofeiinitonta teetä riisimaidolla, gluteenitonta kaurapuuroa tai chiavanukasta marjojen kanssa.
Lounaaksi yleensä salaattia (vihersalaatti, kurkku, avokado, ananas, tonnikala, tomaatti) oliiviöljyllä.
Töiden jälkeen lämmin ruoka, yleensä riisiä ja bataattia vuorotellen, kylkeen salaattia. (En syö muuta lihaa kuin kalaa.)
Iltapalaksi banaani ja/tai chiavanukasta.
Vettä koitan juoda sen 2 litraa päivässä. Näläntunnetta mulla ei ole ollut siitä asti kun ripulointi alkoi. Koitan silti syödä suht säännöllisesti mutta välillä on päiviä kun en esim. lounaan jälkeen syö enää mitään. Ap
Hei ap. Sinuna jättäisin tonnikalan pois. Oletan että on kyse purkki-sellaisesta? Kaikki purkkiruoat pitäisi jättää pois. Itse saan jo pienestä määrästä muun muassa sitkeän ihottuman.
En sitten osaa neuvoa että mitä tilalle. Itse tiedät parhaiten.
Kyseessä oli nyt ärtyvästä suolesta, ei allergioista.. tajuaa varmasti jokainen olla syömättä jos allergisoivia aineita sisältää suositeltu ruokavalio. Eikä varmasti ole yhtä ja ainutta kaavaa mikä jokaisen suoliston parantaa yhtä tehokkaasti, kerroin vain omat vinkkini mitkä paransi mut. Eikä oo mullakaan vatsa/suolisto koskaan kestänyt perunaa, varmaan harvalla kuka ärtyneestä kärsii. Porkkana on ravinto-arvoiltaan eri luokkaa mitä peruna, ei ole samalla tavalla höttöhiilarista kuin peruna ja täten ei ärsytä allergisoimatonta ärtyvää suolta.
http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/irritable-bowel-syndrome/…
Siella lopussa luetellaan laakkeet joita USAssa maarataan. Mayo Clinic on se paikka minne lahetetaan kaikki vaikeat tapaukset, yksi maan kuuluisimmista sairaaloista.
Kannattaa mennä lääkäriin, että saa oikean diagnoosin, ettei kyse ole jostain muusta. Sitten pyydetään lähete ravintoterapeutille, joka auttaa soveltamaan Fodmapia oikein.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä lääkäriin, että saa oikean diagnoosin, ettei kyse ole jostain muusta. Sitten pyydetään lähete ravintoterapeutille, joka auttaa soveltamaan Fodmapia oikein.
En saanut lääkäristä apua, käskettiin syömään kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta kaikki viljan syönti.
Tämä auttoi minulla. Samoin rypsi pois ja rasvattomat tuotteet. Enpä olisi ikinä uskonut että myös gluteenittomat viljat käyvät niin pahasti vatsan päälle.
Suolistosairaudet on niin hanurista. Yhden chronin tautia potevan äitinä sen allekirjoitan. Tsemppiä! En osaa sanoa mitään neuvoa, meillä oireillaan mm. Siten että tulehdus iskee peräaukkoon ja siinä sitä sitten ollaan, tämäkin vuosi alkoi 10. Päivän ummetuksella, suolitukoksella ja sen vuoksi osastohoidolla.
Lapsellani sama vaiva. Hänen ruokavaliostaan piti jättää myös liha pois. Maito ja liha ovat hänelle pahimmat.
Parhaiten pärjää vegaanisella raakaravinnolla.
Sopivan ruokavalion löytäminen oli ihan tuskaa. Tsempit kaikille sen asian kanssa painiville.
Me lähdettiin liikkeelle siitä että kun huomattiin mistä maha ei tule kipeäksi niin annettiin pelkästään sitä lapselle ja siitä pikkuhiljaa kokeilemalla selvitettiin mikä sopii ja mikä ei.
Yksi mikä ei sovi, on prosessoidut ruoat. Kaiken pitää olla mahdollisimman yksinkertaista. Varmaan siksi ne raakaruoat sopii niin hyvin.
Iso apu ollaan saatu pegorion lääkejauheesta. Lääkäri ohjeisti antamaan aikuisen annoksia sitä ja hyvin usein. Se tasaa vatsan toimintaa.
Suosittelen kokeilemaan olisiko siitä apua jos on ärtyvä suoli ongelmana.