Periytyykö synnytyksen erityispiirteet suvussa?
Monet asiat periytyvät suvun naisilta tyttärille, esim. kehon malli, kuukautiskierron piirteet (alkamisikä...) jne. Periytyykö synnytyksen piirteet suvussa? Jos esim. äidillä on ollut vaikeita/helppoja synnytyksiä, ovatko ne tyttärellä samanlaisia? Entä jos synnytykset ovat olleet hitaita/nopeita jne? Omakohtaisia kokemuksia suvuistanne?
Kommentit (24)
No ei ainakaan meillä. Äidillä kolme lasta joista kaksi syntynyt keskosena ja yksi täysiaikaisena. Ainoa alatiesynnytys nopea ja helppo.
Itsellä vasta yksi lapsi, joka syntyi rv 41, synnytys oli pitkä (yli 40 h).
Oma äitini synnytti ensimmäistään 28h ja kolmea seuraavaa 10-15h. Minä synnytin ainokaiseni kuudessa tunnissa. Muutenkaan meidän synnytykset eivät ole kuulostaneet yhtään samankaltaisilta. Toki asiaan vaikuttaa sekin, että äidin viimeisen synnytyksen ja minun synnytyksen välissä oli yli 25 vuotta. Tuskin äitini kovin tarkkaan mitään muistaa, kun en minäkään muista enää kolmen ja puolen vuoden jälkeen oikein mitään synnytyksestä. Paitsi juuri tuon keston.
Kyllä periytyvät! Kun synnytin 10 vuotta sitten, kätilö sanoi synnytysvalmennusryhmässä, että kysykää äideiltänne heidän synnytyksesrään. Se periytyy. Teillä on todennäköisesti samanlainen.
Ajattelin, ettei koske mua. Äitini synnytys pitkittyi jotain vuorokauden mittaiseksi ja lopulta lääkäri päätti lapsen voinnin takia keisarileikata.
Ja hah. Mulla oli ihan sama juttu!
Ainoa ero, että oli tässä välillä otettu käyttöön puudutusmenetelmät. Äitini joutui kokemaan kivuliaita supistuksia koko tuon ajan.
Nimenomaan. Mulla raskausmyrkytys periytyi isän puolelta (sekä tädillä että isoäidillä oli, äidilläni ei).