Periytyykö synnytyksen erityispiirteet suvussa?
Monet asiat periytyvät suvun naisilta tyttärille, esim. kehon malli, kuukautiskierron piirteet (alkamisikä...) jne. Periytyykö synnytyksen piirteet suvussa? Jos esim. äidillä on ollut vaikeita/helppoja synnytyksiä, ovatko ne tyttärellä samanlaisia? Entä jos synnytykset ovat olleet hitaita/nopeita jne? Omakohtaisia kokemuksia suvuistanne?
Kommentit (24)
Ainakin meillä se, että ponnistusvaiheessa supistukset loppuvat. Tippaa avuksi.
En usko, omalla äidillä sektio ja ennen aikaisia synnytyksiä, keskenmenoja. Itsellä tärpännyt 3kk sisällä kun alettu lasta yrittämään. Kaksi yliaikaista vauvaa ja niin näyttää tää kolmaskin olevan...
Kai se jotain osviittaa antaa? Syntyyhän joissain suvuissa esim. isoja lapsia
Synnytyksestä en tiiä mutta ollaan siskosten ja äidin kanssa havaittu että meillä jokaisella on runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Myös ovulaatio tuntuu hyvin voimakkaasti.
Ei! Äiti ohjeisti että ei se niin satu ja siinä supistusten välissä on aina se tauko että voi levätä. Just.
Vierailija kirjoitti:
Ei! Äiti ohjeisti että ei se niin satu ja siinä supistusten välissä on aina se tauko että voi levätä. Just.
Heh, niimpä.. Tauko.. Tosi rennot tunnelmat 'tauon' aikana. Pystyi jopa kuulumisia vaihtaa.
Mun äiti aina ihmettelee, että miksi elokuvissa synnyttäjät huutavat, kun eihän siinä ole oikeasti mitään huutamisen aihetta.
Minä olen toivottavasti vähän empaattisempi kuin äiti, mutta ei mullakaan ole niin kovaa sattunut että olisin huutanut.
Niin, ja meillä molemmilla eka piti käynnistää ja toka tuli syöksyllä. Eli aika paljon yhtäläisyyksiä.
Meillä joo. Kummallakin ekassa paha repeämä. Lasten koot normaalia, eka 3,2-3,4, seuraavat järjestäen isompia. Synnytykset suht nopeita (3-4h) ja siedetty ilman kivunlievitystä kunhan saa liikkua. Olemme pienikokoisia naisia, mutta lääketoleranssi on korkea, pienillä annoksilla ei ole mitään tehoa.
Meillä ainaki lantion muoto periytyny, kaikilla ollut helpot synnytykset sen vuoksi.
Mun äidin synnytykset oli "helppoja ja nopeita" mut eiköhän omalla kohdalla mee toisin.
Ei peridy, äidillä nopea ja helppo, minulla piiiitkä. Osa suvun naisista myös keisarinleikattu.
Eikö ne piirteet voi yhtä lailla periytyä isän puolelta, eli kannattaisi kusellä isänpuoleisten tätien kokemuksia?
Äidillä istukka toiminut huonosti -> lapset pieniä vaikka täysiaikasia (alle3kg). Helppo raskautuminen. Yksi ennenaikanen synnytys.
Siskolla keskenmeno. Helppo raskautuminen. Nopeat synnytykset
Toisella siskolla helppo raskautuminen. Yksi down sikiö. Todella nopeat synnytykset
Minä. En traskaudu oikein millään. 12vuotta ilman ehkäsyä, tuloksena yksi lapsi. Ei keskenmenoja. Nopea synnytys (eka merkki-lapsi ulkona 4h)
Tottakai periytyvät ja sekä isän, että äidin puolelta.
Periytyviä ominaisuuksia ovat esim. lantion muoto, raskautumiseen vaikuttavat tekijät, kehon reagointi supistuksiin jne.
Meillä ei todellakaan. Äiti ja äidinäiti saanut lapsensa suht helposti alakautta ja normaalit raskaudet. Minulla kaikki mahdolliset vaivat ( keskenmeno, verenpaine, raskausmyrkytys, rask.diapetes, kohdunsuu ei auennut, sektioita molemmat) Nuoremnalla siskollani taas kaikki mennyt ns oppikirjan mukaan. Minä oon vissiin joku väliinputoaja.
Joo, sekä minulla että äidillä lähti repeämä eteenpäin.
Mun äidin raskautumiset ja synnytykset on ollet aina tosi helppoja. Nopeat ponnistusvaiheet ja synnytyksestä palautuminen. Minä ja siskoni ollaan noudatettu samaa kaavaa; raskaaksi tosi helposti (raskaana oltu aina ensiyrityksellä ja sisko ihan suunnittelemattakin).
Kaverin äidillä ollut tosi vaikeat synnytykset ja niin on kaverillanikin.
Syntymäpainot on myös jännä juttu. Omani ovat olleet aina alle kolmekiloisia (niin kuin minä ja miehenikin syntyessmme), kun taas eräs toinen kaveri on saanut aina reilu nelikiloisia lapsia.
Kyllähän ne periytyvät ihan niinkuin muutkin ominaisuudet, jos ovat geneettisiä eivätkä ympäristöstä johtuvia. Toki nämä ominaisuudet voi periä myös isän puolelta.
Ei ainakaan äitini ja mun kohdalla. Äidilläni ahtaat lantion
sisämitat -> sektio, itselläni alatiesynnytykset. Äidin äidillä alatiesynnytykset. Isän puolen synnytyksistä en tiedä, kun pieni suku ja mummoni kuoli lapsivuodeaikana. Muita leidejä ei isän puolelta ole elossa.
Tää kiinnostais muakin!