Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reipas ja hyvä työikäinen ihminen täällä vain istuu tyhjän panttina kotona

Vierailija
11.01.2017 |

Kyllä turhauttaa, kun kukaan ei ota töihin.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pian tulee vuosi ja 1kk työttömyyttä täyteen. Yrittäminen voisi olla vaihtoehto, mutta jotenkin pitäisi turvata myös se ruoan ja vuokran maksu! Suomessa vissiin elää luulo, että kaikki yrittäjät tienaa tonnikaupalla heti alusta alkaen. Mistään et tukea saa. Joten ei uskalla, varsinkaan kun ei ole mitään pahanpäivän varalle säästöjä.

Mutta jos joskus siihen lähtee ja homma lähtee oikeasti rullaamaan, niin tulen palkkaamaan ainoastaan työttömiä. Itse kun on tämän paskan nähnyt ja kokenut. Harvalle tuntuu työtön tekijä kelpaavan, vaikka voisi olla huipputyöntekijä.

Näinpä. Työttömällä on todellista motivaatiota. En ymmärrä heitä, joiden mielestä työelämästä pois tiputettu olisi jotenkin pilalla: laiska, työkyvytön tai mitään osaamaton/oppimaton.

Ärsyttää kun mediassakin luodaan työttömistä jotain luuseri-mielikuvaa: lihava, epädynaamisennäköinen henkilö pipo korvilla istuu TE-toimiston penkillä verkkareissaan odottamassa "tukea" kun ei itse osaa hakea hommia tai tehdä CV:tä. Tällä mielikuvalla Juhana Vartiainen ruoskii "sohvalla makaavia, yhteiskunnan tukia nostavia työttömiä" ilmaistöihin ja saa näin nostatettua töissäkäyvien ihmisten vihat työttömien ylle.

Ihan kuin kenestäkään fiksusta ihmisestä ei voisi tulla työtöntä.

Vierailija
22/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaa miettimään yrittäjiksi alkamista. Ette te vuosia ilman työtä jaksa kotona istua.

Ajattelitko, että heti alkaa tulla rahaa ovista ja ikkunoista, kun vaan laitat oman yrityksen pystyyn? Voin sanoa, että Suomen kokoisessa maassa ei todellakaan ala. Koettu on.

Pitää olla todella hyvä yritysidea ja todella hyvät verkostot ja suhteet, että yritys edes jollain tavalla kannattaisi. Lisäksi siihen tarvii aivan tietynlaisen luonteensa. Pitää uskaltaa mainostaa ja myydä itseään ja kestää sitä epävarmuutta, että tuleeko rahaa tässä kuussa vai ei. Eikä sen yrityksen perustaminen ilmaista ole. Heti alkuun pitää olla muutama satanen eri maksuihin. En usko, että monellakaan on siihen mahdollisuutta. Itse sain ne sataset vanhemmiltani.

Minusta yrittäjyyteen ei vaan ollut, vaikka ensin niin kovasti luulin. Liikeidea oli huono (liikaa jo tarjontaa), suhteita ei oikein mihinkäänpäin ja tyrkyttää en osaa. Kun starttiraha loppui, niin oli pakko lopettaa yrityskin, koska rahaa ei tullut yhtään mistään, mutta ruokaakin piti saada.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain joulupäivänä töitä ihan vaan kävelemällä kioskin ovesta sisään ja kysymällä. Tiesin, että sieltä lähti yksi työntekijä ja ihan rohkeasti kysyin olisiko töitä tarjolla. Muutaman päivän kokeilin ja nyt on sopimus taskussa. T. reipas ja hyvä työikäinen.

Vierailija
24/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Franchising-yrittäminen?

Vierailija
25/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Suomessa niputetaan liian herkästi "yrityksiksi" kaikki: isot kansainväliset konsernit ja pienet yksityisyrittäjät ja perheyritykset. Nämä suuret saavat yhteiskunnalta nostettua kaikenlaiset yritystuet ja suunnittelevat verotustaan minimoidakseen verot. Pienet nyrkkipajat maksavat kaiken kalleimman takaa. Joka maksu kerätään heiltä.

Yrittäjyys ei kiinnosta, koska se on epävarmaa ja epäreilua. Miten kilpailet isojen firmojen keskellä?

Minusta isoilta firmoilta (tai tietyn rajan yli tienaavilta) pitäisi ottaa tuet ja veroedut pois tai heidät pitäisi laittaa maksamaan ne takaisin valtiolle. Tai määrätä investoimaan ne kotimaahan ja työllistää työttömiä ihmisiä niillä.

Myös erilaiset työkokeilu- ja -hajoittelu ilmaiskikkailut pitäisi poistaa työmarkkinoilta kokonaan. Ne vain sekoittavat työn tarjontaa ja kysyntää. Jälleen jotkut firmat pyörittävät (valtion piikkiin) ilmaisia työntekijöitä eikä aikeissa ole koskaan palkatakaan ketään pysyvästi. Jos yritys ei toimi ilman palkattomia työntekijöitä, olisi parasta katsoa kannattavuutta tarkemmin.

Vierailija
26/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös paitsi että ei mua enää harmita eikä turhauta. Olen oppinut viihdyttämään itseäni ja keksimään järjellistä puuhaa omin nokkinenikin.

Noin minäkin ajattelin, ekan vuoden. Ehkä vieläkin menis, mutta kun ei ole enää rahaa puuhailuihin. Tietysti teen kaikki kotityöt, ruuat alusta asti itse, leivon leivätkin, sienestän, marjastan, hoidan puutarhaa. Luen paljon, teen käsitöitä. Onhan tässä sitä puuhaa, mutta kun haluaisin tehdä työtä, josta oikeasti nautin. Haluaisin rahaa, että voisin harrastaa vähän laajemmin. Olisi kiva tehdä jokin matka ja vielä kivempaa olisi tukea edes hieman opiskelevaa lasta. Ja siis en odota, että yhteiskunta nämä mulle kustantaisi, vaan haluaisin tehdä työtä ja palkallani elää vähän leveämpää elämää.

Mä ole lakannut haaveilemasta rahakkaammasta elämästä. Ei kannata haaveilla turhia kun ei asioille kuitenkaan mitään voi. Pärjään ihan hyvin ilman matkoja, luksustuotteita ja jatkuvaa ostamista. Kyllähän niilläkin saa päivänsä täytettyä mutta saa suht ilmaiseksikin ja vähällä rahalla.  

Niin kai se on tehtävä, lopetettava haaveileminen. Luksustuotteisiin ei ole kyllä ikinä ollut varaa ja jatkuvaa ostamistakaan en ole harrastanut. Mutta nyt esim. haaveilen pienestä keittiörempasta, ihan vaan kaappien maalaamisesta ja uusista matoista. Entiset matot on jo risat, kaapit 20 v vanhat ja tosi kuluneet + nykymakuuni kamalan väriset. Piristäisikin kun saisi vähän uutta ympärilleen. Olohuoneen sohva myös on tosi kulahtanut, ihan litteät istuintyynyt, käsinojien kangas rispaantunut ja pesussa päälliset kulahtaneet.

Haluaisin auttaa opiskelevaa lastani, hänellä on tiukkaa. Tarvitsisi huonekaluja ja vaatetta. Matkalle haluaisin ihan piristyksen takia, mua masentaa tämä keli, ei pääse hiihtämään mutta ei ole kesäkään ja kun tätä vain jatkuu ja jatkuu. Haluaisin myös opiskella jotain, mutta ei ole rahaa. Kun en omista autoakaan, olen aika jumissa täällä kotona. Masennus on alkanut vaivaamaan, vaikka olen aina ollut peruspositiivinen luonne.

Vierailija
27/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä turhauttaa, kun kukaan ei ota töihin.

Sama homma, käytän ajan vauvapalstailuun, siivoamiseen, itsetutkiskeluun, henkiseen kasvuun, kunnon kehittämiseen ja töllön tuijotteluun. Yli puoli vuotta että pääsee sieni- ja marjametsään.

Vierailija
28/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkakaa miettimään yrittäjiksi alkamista. Ette te vuosia ilman työtä jaksa kotona istua.

Älkää hyvät ihmiset tämänhetkisen lainsäädännön alaisuudessa erehtykö yrittäjiksi. Älkää luopuko ihmisarvostanne! Yrittäjät ovat valtion puolesta pelkkää pohjasakkaa.

Vierailija
29/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.

Salaa opiskelen online-kursseilla, omaksi iloksi ja parantaakseni ammattitaitoa. Sellaisia asioita jotka ovat lähellä ammattiani mutta jotka ovat minulle uusia.

Salaa siitä syystä että en halua menettää työttömyysturvaa. En myöskään jaksa pelkkää työnhakua, tarvitsen muutakin aktiviteettia ihan jo oman jaksamisen takia.

Opintotukea noille kursseille ei saa sillä kyse ei ole päätoimisesta opiskelusta ja suoritan niitä ulkomaisissa oppilaitoksissa. Ihan ilman tulojakaan en halua jäädä.

Vierailija
30/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhhuh kirjoitti:

Yrittäkää enemmän älkääkä istuko siellä kodeissanne. Kyllä teille työpaikat löytyy ja varsinkin jos on vähän enemmän koulutusta. Uusikaa cv :t älkääkä viekö aina sitä samaa vanhaa 1900- luvun cv: tä

No kun tiedät miten yritetään enemmän, niin kerropa nyt. Olen hakenut jokaikistä avointa työpaikkaa täällä pienessä kunnassa, joka vain jotenkinkaan sivuaa alaani. Mutta en minä voi alkaa opettajaksi tai sairaanhoitajaksi, kun ei ole alan koulutusta. Myös naapurikuntien paikkoja, joihin kulkeminen onnistuisi ilman autoa. Olen kiertänyt yrityksiä, olen soitellut yrityksiin. Olen soitellut hakemusten perään. Olen osallistunut työkkärin kursseille. Olen kouluttautunut omalla kustannuksellani. Mulla on ajantasainen cv, osaan tehdä hyvän työhakemuksen. (siihenkin olen käynyt kurssin)

Mitä vielä voisin tehdä?

Vierailija
31/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mitä tulee pienyrittäjiin niin useimmat työttömät ymmärtää että sen mikroyrittäjän asema ei ole kovin hyvä nykysuomessa. Nostan hattua sellaiselle ihmiselle joka yrittää yksin, tekee ympärivuorokautista työpäivää ja elää jatkuvassa paineessa peläten milloin omaa sairastumista milloin asiakkaan mielivaltaista käytöstä tai riittääkö se oma osaaminen sittenkään kovin pitkään tai jaksaako yksin sittenkään.

Vierailija
32/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huhhuh kirjoitti:

Yrittäkää enemmän älkääkä istuko siellä kodeissanne. Kyllä teille työpaikat löytyy ja varsinkin jos on vähän enemmän koulutusta. Uusikaa cv :t älkääkä viekö aina sitä samaa vanhaa 1900- luvun cv: tä

No kun tiedät miten yritetään enemmän, niin kerropa nyt. Olen hakenut jokaikistä avointa työpaikkaa täällä pienessä kunnassa, joka vain jotenkinkaan sivuaa alaani. Mutta en minä voi alkaa opettajaksi tai sairaanhoitajaksi, kun ei ole alan koulutusta. Myös naapurikuntien paikkoja, joihin kulkeminen onnistuisi ilman autoa. Olen kiertänyt yrityksiä, olen soitellut yrityksiin. Olen soitellut hakemusten perään. Olen osallistunut työkkärin kursseille. Olen kouluttautunut omalla kustannuksellani. Mulla on ajantasainen cv, osaan tehdä hyvän työhakemuksen. (siihenkin olen käynyt kurssin)

Mitä vielä voisin tehdä?

No hei. sun tarvii vielä brändätä itsesi.

Suunnitet asiakirjoihisi yhtenäisen graafisen ilmeen, sellaisen joka kuvastaa persoonasi parhaita puolia. Ei siis mitään sellaista perustylsää asiallista ja normityylikästä. Tee myös oheistarvikkeita ja joku esittelyvihkonen. Muista se graafinen ulkoasu. Sitten liität nämä kaikki omaan portfolioon jonka teet sekä sähköisenä että painettuna. Sen sähköisen kannattaa sitten olla mobiililaitteillekin sopiva että työnantajat voivat selata osaamisesi näppärästi myös puhelimella.

Ja sitten kun menet sinne haastatteluun niin muista näyttää yhteensopivalta asiakirjojesi kanssa.

Ehkä kannattaa palkata mainostoimisto brändäämään sut ja joku tyylikonsultti myös.

Oikeasti työnhaku näyttää vaativan tänä päivänä markkinointiosaamista. Meitä työttömiä on niin paljon että pelkällä osaamisella ja hyvällä hakemuksella ei enää pitkälle pötkitä.

Vierailija
33/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy todella hyvin oppimateriaalia ja aina kun itselläni on aikaa, niin yritän kehittää itseäni.

TED videot ovat youtubessa loistavia.

Vierailija
34/34 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut kotona jo yli 10 vuotta pääosin. Ekaksi pienet lapset ja sitten työttömyys. Jossain vaiheessa painoi kovin tuo työnhaku mutta nyt olen löytänyt oman juttuni mitä opiskelen ja siitä saan ehkä työn jota voisin tehdä joko kotoapäin etätyönä tai itse yrittäjänä todennäköisemmin. Tai ainakin virikettä opiskella uutta asiaa.

Toisaalta olen viimeaoikoinakin käynyt raivaamassa meidän metsiä, hoitanut sukulaislapsia, hoitanut naapureiden lapsia kun kotiäiti hierojalla/hammaslääkärissä jne. Hoidan iäkkään anoppini asioita ja anoppia silloin kun sairaana. Kuljetan omia ja muiden lapsia huonoilla ilmoilla kouluun. Vedän vapaaehtoistyönä yhtä kerhoa. Tuttavalle voisi tehdä taulukkolaskenta pohjan verotusta varten kun itsellä on valmiina jo melkein samanlainen jne.

Eli tällähetkellä jonossa on kymmeniä kivoja asioita mitä tehdä. Valitettavasti mistään niistä ei makseta varsinaisesti palkkaa mutta onneksi mies on hyvissä töissä ja minä en tarvi rahaa kuin hyvin vähän. Eli työttömyyskorvaus riittää minulle ihan hyvin.

Itse kyllä toivon työttömien kadehtijoille että voisivat irtisanoutua ja antaa jollekkin työttömälle mahdollisuuden työllistyä ja pääsisivät itse kadehdituksi työttömäksi. Siinähän molemmat voittaisi.

Tsemppiä meille kaikille työttömille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän