Voiko tosiaan olla, että lapsia hoitava ihminen ei tiedä tai tunnista näitä nykyaikaisia vettäpitäviä ulkovaatteita?
Lapsi rupesi käymään tänä vuonna eri paikassa hoidossa koulupäivän jälkeen. Sain sieltä jo "vihaista" viestiä plussakelipäivän jälkeen, että lapselta puuttui kurahousut ja -rukkaset ja sellaiset pitäisi olla. Haloo, lapsella on hanskoja myöten vedenpitävät ulkovaatteet!
Kommentit (19)
Ei kai lastenhoitajien tuollaisia tarvitse tietää, tai siis kun lastenvaatteitakin on vaikka mitä nykyään... Laitat vaan viestiä, että kyseessä on vedenpitävät vaatteet ja that's it.
Päiväkodilla on ohjeistus. Perheet sitten noudattaa sitä. Luuletko että niillä on monta kertaa päivässä aikaa tutkia kymmenien laaten kaikkien ulkovaatteiden infolaput.
Vaikka vaatteet olisivat vedenpitävät, niiden päälle puetaan kuravaatteet. Kaikilla.
Jos näin ei tehtäisi, osa vanhemmista valittaisi ylimääräisestä pyykistä.
Yksi toimintamalli, kaikille.
Aamupääivän ulkoilun jälkeen ulkovaatteet eivät ehdi kuivua ennen iltapäivän ulkoilua...
En todellakaan tunnista kaikki merkkejä ja malleja, vain yleisimmät tyypit. Vaikka olen lastenhoitaja ja mulla on kaksi omaa lasta.
Ja silti voidaan pukea ne kurikset vaikka olisi vedenpitävät vermeet. Mun mielestä jos on tosi kuraista, puetaan aina kuravaatteet ulkovaatteiden päälle. Niiden putsaus on helpompaa. Vedenpitävä puku ei pysy kauaa siistinä ja vedenpitävänä jos sen kanssa mennään läpi kaikki kurakelit ja pestään useampi kerta kuukaudessa. Pelkkä huuhtelu ei todellakaan riitä, koska sit ne alkaa haisemaan :x Itse en voi käsittää vanhempia jotka antaa lasten kulkea likaisissa vaatteissa. Mun mielestä se että "ne likaantuu heti uudestaan" ei ole mikään syy sille ettei vaatteita pestä ja vaihdella, tarpeen vaatiessa päivittäin.
Täysin vedenpitiviä ulkoiluvaatteita ei ole keksittykään!
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodilla on ohjeistus. Perheet sitten noudattaa sitä. Luuletko että niillä on monta kertaa päivässä aikaa tutkia kymmenien laaten kaikkien ulkovaatteiden infolaput.
Meillä onneksi päiväkodissa on sut pysyvät hoitajat ja muistavat, kenelle ei tarvi kuriksia laittaa. Ei pienten ryhmissä kuitenkaan ole "kymmeniä lapsia" ja isomaat osaa jo itsekin sanoa... Olivat suht tyytyväisiä, kun niin monella oli vedenpitävät kamat --> vähemmän kurahousuja puettavana. Tietty riippuu varmaan tämäkin hoitajista/päiväkodista ja kurikset mukaan, jos ohjeistus sitä ehdottomasti vaatii.
Vaikka meilläkin on ollut aina vedenpitäviä vaatteita, niin aina olen pukenut kuravaatteet märimmillä keleillä päälle. Ne vedenpitävät kun eivät oikeasti ole mitään täysin vedenpitäviä. Nehän olisi ihan kumipukuja. Toisekseen toppavaate menettää paljon nopeammin lämmönpitävyyden, jos sitä uittaa loskassa märäksi vähän väliä.
Ainoat minkä päälle ei erikseen pueta kurahousuja sään vaatiessa on ne haalarit missä alaosa on ns kuriskangasta. Vaikka ne muut "vedenkestävät" ei kastuisikaan läpi asti niin ne ovat sisään tullessa erittäin kuraiset ja niiden kuivattaminen on haastavaa kun 20 haalaria nyt vaan ei mahdu samaan aikaan kuivauskaappiin tai edes kahteen. Kurahousut voi pestä veden alla ja ne kuivuu muutamassa tunnissa käyttökuntoon.
Eli vaikka joku haalari on merkitty vedenkestäväksi niin kastuuhan sen pintakerros ja ihan kunnolla, ei se kuivana maagisesti pysy vaikka lappusissa lukisi mitä ja mamma niin päättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä onneksi päiväkodissa on sut pysyvät hoitajat ja muistavat, kenelle ei tarvi kuriksia laittaa. Ei pienten ryhmissä kuitenkaan ole "kymmeniä lapsia" ja isomaat osaa jo itsekin sanoa... Olivat suht tyytyväisiä, kun niin monella oli vedenpitävät kamat --> vähemmän kurahousuja puettavana. Tietty riippuu varmaan tämäkin hoitajista/päiväkodista ja kurikset mukaan, jos ohjeistus sitä ehdottomasti vaatii.
Nykyään ne hoitajat kiertää. Siellä teilläkin voi olla joku joka ei eläissään ole lastasi nähnyt. Ja vaikka teillä olisi jotenkn jossakin ryhmässä, koko kaupungille on tietyt säännöt.
Todellinen tilanne on se, että ne hoitajat saa juurikin laskettua että "kaikki lapset on mukana ja kaikilla näkyy kurahousut ja -hanskat ja kumpparit".
Ei ne katso, että kas Keväällä on reimatekki, remu ja goretex, Ismolla kurahousut koska se Ismon reimahaalari on isoltaveljeltä peritty eikä pidä vettä enää, Aarteella on näköjään varahaalari koska se varsinainen ei ehtinyt kuivua, Pirkolla on kaikki tuliterää ja niinhän se äiti leuhkikin, Mirjalöa on nuo vihreät kurahousut joissa on pepussa paikka... jne.
Missä se lapsi on koulupäivän jälkeen hoidossa? Joku iltapäiväkerho ilmeisesti? Ei kai niissä ohjaajat välttämättä ole mitään lastenhoitoalan ammattilaisia. Ja jos ei esim. ole omia lapsia, ei välttämättä tiedä vaatteista, mitkä ovat niitä kosteussuojattuja lastenvaatteita ja mitkä eivät.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Omakin vettähylkiväksi mainostettu ulkoilupuku kastui hupusta ja rinnuksilta läpi asti kun vettä tuli kaatamalla niskaan. Puhumattakaan että märässä maasa peuhaavan lapsen vaatteet kestäisivät kunnon kastumisen.
Mulla on niin turkanen hiki jo kahden oman lapsen kuravaatteiden pukemisessa, että hoitopaikan kanssa teen just niin kuin sanotaan ja kiitän kauniisti.
Meillä on vedenpitävä talvihaalari. Silti halua että lapset käyttävät kurahousuja.
Turvaistuin ja auto pysyy puhtaanpana kun hakee lapset hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Omakin vettähylkiväksi mainostettu ulkoilupuku kastui hupusta ja rinnuksilta läpi asti kun vettä tuli kaatamalla niskaan. Puhumattakaan että märässä maasa peuhaavan lapsen vaatteet kestäisivät kunnon kastumisen.
Eihän vettähylkivä olekaan vedenkestävä!
Kyllä meillä ainakin on monet ulkovaatteet ovat olleet vedenpitäviä. Kuitenkin ihan kiva, että päiväkodissa pistävät kurahousut pahimmilla keleillä, kivempi ottaa lapsi autoon. Koululaiset eivät ole enää käyttäneet kumisia kuravaatteita.
Vedenpitäviä ulkoiluvaatteita ei ole olemassakaan, vaan kangas on tiettyyn asteeseen saakka vedenpitävä, tietyillä käsittelyillä, joka kuluu käytössä ja pesussa pois.
Ongelmaksi muodostuu saumat ja ompeleet, joita on mahdoton tehdä vedenpitäväksi, vaikka kuinka niitä teipattaisiin.
Tuskin tuoteselosteessa luvataan vaatteen olevan vedenpitävä, vaan puhutaan kankaasta. Ja vaatteen käytössä on suuri ero.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tunnista kaikki merkkejä ja malleja, vain yleisimmät tyypit. Vaikka olen lastenhoitaja ja mulla on kaksi omaa lasta.
Ja silti voidaan pukea ne kurikset vaikka olisi vedenpitävät vermeet. Mun mielestä jos on tosi kuraista, puetaan aina kuravaatteet ulkovaatteiden päälle. Niiden putsaus on helpompaa. Vedenpitävä puku ei pysy kauaa siistinä ja vedenpitävänä jos sen kanssa mennään läpi kaikki kurakelit ja pestään useampi kerta kuukaudessa. Pelkkä huuhtelu ei todellakaan riitä, koska sit ne alkaa haisemaan :x Itse en voi käsittää vanhempia jotka antaa lasten kulkea likaisissa vaatteissa. Mun mielestä se että "ne likaantuu heti uudestaan" ei ole mikään syy sille ettei vaatteita pestä ja vaihdella, tarpeen vaatiessa päivittäin.
Mulla on 3 lasta, joista 2 on jo isompia. Mun mielipide on se, ettei esim toppahaalaria todellakaan pestä joka päivä. Ellei sitten lapsi ole kirjaimellisesti uinut kuravellissä. Hieman likaiset peppu ja polvet eivät haittaa. Ihan käsittämätöntä ajan ja kaikenlaisen energian tuhlausta pestä vaatteita muutaman tahran takia. Jos jollain on ihan tappiin vedetyt puhtauskriteerit, niin peskööt vaikka puhtaita vaatteitaan, mutta ihan turhaa vetää sädekehää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ne hoitajat kiertää. Siellä teilläkin voi olla joku joka ei eläissään ole lastasi nähnyt. Ja vaikka teillä olisi jotenkn jossakin ryhmässä, koko kaupungille on tietyt säännöt.
Todellinen tilanne on se, että ne hoitajat saa juurikin laskettua että "kaikki lapset on mukana ja kaikilla näkyy kurahousut ja -hanskat ja kumpparit".
Ei ne katso, että kas Keväällä on reimatekki, remu ja goretex, Ismolla kurahousut koska se Ismon reimahaalari on isoltaveljeltä peritty eikä pidä vettä enää, Aarteella on näköjään varahaalari koska se varsinainen ei ehtinyt kuivua, Pirkolla on kaikki tuliterää ja niinhän se äiti leuhkikin, Mirjalöa on nuo vihreät kurahousut joissa on pepussa paikka... jne.
Meillä katsotaan :D
Siljan puku on uusi, ei kurahousuja. Annan puku tosi vanha, ei ole ollut koskaan vedenpitävä, aina kurahousut. Elsan äiti on toivonut kurahousuja saumat teipatusta puvusta huolimatta. Jne. Olemme pieni yksikkö ja lapset ovat meille yksilöitä ja perheiden toiveita noudatetaan. Äkkiä nuo oppii muistamaan. Tai ei kaikki kollegat opi olen senkin huomannut mutta itselleni on helppoa.
Tai sitten vedenpitävyys ei toteudukaan vaatteissa valmistajan lupauksista huolimatta?