Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä se kertoo naisesta, kun hänellä on aknea vielä yli 25-vuotiaana?

Vierailija
10.01.2017 |

Huonot ihonhoitorutiinit ja elämäntavat? Syökö epäterveellisesti ja ryyppää? Eikö ole varaa käydä ihotautilääkärillä?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin iho oli täydellinen ennen e-pillereitä, ne lopetettuani puhkesi akne ja olen kärsinyt siitä vuosikaudet, ikääkin alkaa olla lähemmäs 30v. Mun mielestä on tosi kyseenalaista miten heppoisesti teineille kirjoitetaan e-pillereitä kertomatta haittavaikutuksista, joista akne on kuitenkin vielä lievemmästä päästä. Mutta ei tääkään kivaa ole, tuhoaa kyllä itsetuntoa tehokkaasti. En sinänsä halua demonisoida pillereitä ja tehokas ehkäisy on tärkeä juttu, mutta ei niitä ihan rutiinilla kannattaisi jokaiselle naiselle aloittaa teini-iässä ja suhtautua kuin ne olisivat täysin vailla haittoja ja sivuoireita.

Vierailija
42/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä, että jotain nuoruuden merkkejä on vielä jäljellä. Näin nelikymppisenä tissit roikkuu, perseessä on sellua, naama on väsähtänyt, hiukset harvenneet, iho rypistynyt - mutta naama kukkii edelleen samoin kuin parhaassa teini-iässä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten e-pilleri on kehitetty, mutta sitä ei ole päästetty markkinoille sivuvaikutusten takia, joita ovat mm. AKNE ja PAINON NOUSU. (Eli ne yleisimmät naisten e-pillereiden sivuoireet). No, kukapa välittäisi mitä naiset joutuvat pumppaamaan kehoihinsa kunhan miehet saavat olla hormonaalisessa "luonnontilassa".

Vierailija
44/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut teininä aknea, mutta aikuisena tuli. Siihen oli syynä anoreksia. Vähän auttoi kun kävin ihonpuhdistuksessa säännöllisesti kosmetologilla. Onko tän aloituksen tarkoitus pilkata? Minä paranin molemmista, mutta ei minusta sellaisesta asiasta kuin ihosairaus tarvitsisi ketään pilkata. Niihin on monia syitä tai sitten ei ikään kuin syytä ollenkaan. Huono tuuri vaan.

Vierailija
45/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole teini-iän akne vielä päättynyt. T. 25 v. nainen, jonka äidilläkin on vielä satunnaisia finnejä.

Vierailija
46/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 30 v ja lievää aikuisiän aknea löytyy naamasta edelleen. Olen kosmetologilla säännöllisesti käyvä, paljon liikuntaa harrastava kasvissyöjä. En tupakoi ja alkoholia käytän maltillisesti harvoin. Kaksi antibioottikuuria on akneen syöty ja vuosi täysin gluteenitonta raakaruokavaliota kokeiltu. Ainoa, mikä on auttanut vähän, on e-pillerit, mutta lopetin ne, kun paras kaverini sai pillereistä veritulpan ja meinasi kuolla. En oikein keksi, mitä enää tekisin tälle iholle. Seksuaalisesti aktiivinen ja halukas olen ollut aina, en tiedä onko kyseisellä ominaisuudella yhteyttä tähän iho-ongelmaan vai ei.

Vierailija
47/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, ikää 30, aikuisiän akne. Juon alkoholia pieniä määriä n. 6 kertaa vuodessa, en tupakoi, en käytä huumeita. Syön muuten normaalisti, mutta kehon herkkyyksien takia joudun välttelemään todella monia ruoka-aineita. Esimerkiksi jogurtti, rahkat, puurot, ruisleipä, perunat ja erilaiset sokeripommit ovat kokonaan pannassa, sillä vatsa vetää niistä täysin sekaisin. Syön hyvin vähän punaista lihaa, kanaa en ollenkaan, kalaa viikoittain. Joka päivä syön marjoja ja pari hedelmää, tuoreita vihanneksia ja kypsennettyjä juureksia.

Pesen joka ilta ihoni luonnonmukaisella oliivisaippualla ja kuorin sen kevyesti, rasvaan perusrasvalla. Ihoni ei siedä kovin äkäisiä puhdistusaineita, vaan helahtaa kirkkaanpunaiseksi, jos erehdyn niitä kokeilemaan. Käytän meikkiä vain vähän enkä sitäkään päivittäin. Roaccutania en herkkyyksien takia voi syödä, antibiootit eivät auta kuin hetkellisesti, ulkoisista hoidoista ei ole apua. Akne pysyy näillä elämäntavoilla hallinnassa, mutta ei katoa kokonaan. Mitä akneni siis kertoo ap:n mielestä?

Vierailija
48/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni akne loppui kun lopetin soijan syömisen..

todella monissa tuotteissa on soija-lesitiiniä emulgointiaineena ja se aiheutti jotain hormonaalisia muutoksia jotka aiheutti aknea

Vierailija
49/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti ruokavalion sokerit/hiilarit aiheuttavat aknea.

Ja kyllä, akneihoisilla on enemmän testosteronia.

Saisko lähdettä? Lääketieteen näkökulmasta akne ei kyllä liity ruokavalioon mitenkään.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

.

Toi sun lähteesi on väärässä. Aiemmin kuviteltiin, ettei ruokavaliolla ole merkitystä, mutta kyllä sillä on.

Mä en nyt tähän väliin jaksa (mutta voin halutessasi huomenna, PubMedistä saa helpolla) kaivaa tutkimusviitteitä, mutta itse ainakin olen lukenut useita ruokavalion hyötyjä. Ei ole vielä löytynyt mitään lopullista parannusta yksittäisestä ruoasta, mutta esimerkiksi antioksidantit (joita voi syödä joko ruoan mukana tai pillereinä) vähentävät akneongelmat puoleen 3kk kuurilla (kysymysmerkiksi jäi, että olisiko ollut suurempi ilo 3kk jälkeen, jos tutkimus olisi jatkunut). EPA ja GLA -rasvat tehoavat. Sinkki on monessa toiminut jonkin verran. Yksittäisiä tutkimuksia löytyy B3 ja B5 -vitamiineista. Tutkittaessa ruokavaliota aknekärsijöiden ja kontrollien välillä ainakin kalan ja hedelmä/vihannes-osaston syöminen on ollut tilastollisesti merkittävästi yleisempää kontrollien kohdalla useammassakin tutkimuksessa. Matala GI -dieetti tuntuu olevan avuksi myös.

Luonnonkansoilla ei aknea esiinny edes teininä, vaikka on tuhansia yksilöitä tutkailtu, mutta heillekin sitä ilmestyy muuttaessaan länsimaihin.

Vierailija
50/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkitusti ruokavalion sokerit/hiilarit aiheuttavat aknea.

Ja kyllä, akneihoisilla on enemmän testosteronia.

Saisko lähdettä? Lääketieteen näkökulmasta akne ei kyllä liity ruokavalioon mitenkään.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

.

Toi sun lähteesi on väärässä. Aiemmin kuviteltiin, ettei ruokavaliolla ole merkitystä, mutta kyllä sillä on.

Mä en nyt tähän väliin jaksa (mutta voin halutessasi huomenna, PubMedistä saa helpolla) kaivaa tutkimusviitteitä, mutta itse ainakin olen lukenut useita ruokavalion hyötyjä. Ei ole vielä löytynyt mitään lopullista parannusta yksittäisestä ruoasta, mutta esimerkiksi antioksidantit (joita voi syödä joko ruoan mukana tai pillereinä) vähentävät akneongelmat puoleen 3kk kuurilla (kysymysmerkiksi jäi, että olisiko ollut suurempi ilo 3kk jälkeen, jos tutkimus olisi jatkunut). EPA ja GLA -rasvat tehoavat. Sinkki on monessa toiminut jonkin verran. Yksittäisiä tutkimuksia löytyy B3 ja B5 -vitamiineista. Tutkittaessa ruokavaliota aknekärsijöiden ja kontrollien välillä ainakin kalan ja hedelmä/vihannes-osaston syöminen on ollut tilastollisesti merkittävästi yleisempää kontrollien kohdalla useammassakin tutkimuksessa. Matala GI -dieetti tuntuu olevan avuksi myös.

Luonnonkansoilla ei aknea esiinny edes teininä, vaikka on tuhansia yksilöitä tutkailtu, mutta heillekin sitä ilmestyy muuttaessaan länsimaihin.

Okei, tutustuisin mielelläni kyseisiin tutkimuksiin eli laita ihmeessä vaikka huomenna jos ehdit. Sinänsä yksittäiset tutkimukset eivät vielä todista mitään asiaa suuntaan tai toiseen, toistaiseksi lääketieteellinen konsensus aknen suhteen on, ettei siihen vaikuta ruokavalio. Mutta voihan olla, ettei asiaa ole vielä tarpeeksi tutkittu.

Itse olen kokeillu kaikki mahdolliset sinkkikuurit, omegat yms ilman tehoa, mutta tämä yhden ihmisen kokemus on toki täysin anekdoottista.

Vierailija
51/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienia. Lääkäri neuvoo vaan laittamaan voiteita, jotka vaan tukkii lisää.

Viina, tupakka, lääkkeet, myrkyt tulee ihon läpi. Mutta entä sitten?

Vierailija
52/52 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten e-pilleri on kehitetty, mutta sitä ei ole päästetty markkinoille sivuvaikutusten takia, joita ovat mm. AKNE ja PAINON NOUSU. (Eli ne yleisimmät naisten e-pillereiden sivuoireet). No, kukapa välittäisi mitä naiset joutuvat pumppaamaan kehoihinsa kunhan miehet saavat olla hormonaalisessa "luonnontilassa".

Ja kohonnut verenpaine sekä mahdollinen itsemurhariskin lisääntyminen. Miesten hormonaaliselta ehkäisyltä ei voida hyväksyä yhtä paljon haittoja kuin naisten e-pillereiltä. Näin sen on oltavakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi