Sääliksi käy kerrostaloasujia (onnellinen omakotitalossa täällä)
Olen vähän yli 30-vuotias ja minulla on 2014 valmistunut omakotitalo eräässä pääkaupunkiseudun kaupungissa. Joka ilta mietin, kuinka onnellinen olenkaan: asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla! Yleensähän omakotitalot ovat maaseudulla, kaukana palveluista. Maaseudulle mennään asumaan omakotitaloon samasta syystä kuin pk-seudulla ajaudutaan kerrostaloon: ei ole varaa omakotitaloon pk-seudulla. Minulla on. Kuten lämnitettyyn autotalliin ja uuteen VAG-konsernin autoon.
Kuinka onnellinen olenkaan illalla ajatellessani kaikkia niitä, jotka joutuvat heräämään karuun totuuteen kerrostalossa. Tirskaus!
Marie
Kommentit (120)
Onnellinen omakotitalon omistaja kirjoitti:
Olen vähän yli 30-vuotias ja minulla on 2014 valmistunut omakotitalo eräässä pääkaupunkiseudun kaupungissa. Joka ilta mietin, kuinka onnellinen olenkaan: asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla! Yleensähän omakotitalot ovat maaseudulla, kaukana palveluista. Maaseudulle mennään asumaan omakotitaloon samasta syystä kuin pk-seudulla ajaudutaan kerrostaloon: ei ole varaa omakotitaloon pk-seudulla. Minulla on. Kuten lämnitettyyn autotalliin ja uuteen VAG-konsernin autoon.
Kuinka onnellinen olenkaan illalla ajatellessani kaikkia niitä, jotka joutuvat heräämään karuun totuuteen kerrostalossa. Tirskaus!
Marie
Matkustan suurimmanosan vuodesta ulkomailla joten minulle omakotitalo olisi kaikkein surkein vaihtoehto mutta sinunlaisellesi vain kotona möllöttävälle ei viroa pidemmälle uskaltautuvalle se on varmasti aivan oikea vaihtoehto.
Sääliksi käy sinua. Enpä haluaisi tehdä pihatöitä, lumitöitä tai kunnossapitotöitä palkkatöideni ohella. Nihkeää olisi heti ensimmäiseksi työpäivän jälkeen tarrautua lumikolaan, haravaan tai vasaraan. Myös pitkä työmatka omalla autolla ja auton aiheuttamat kustannukset hirvittäisivät. Tsemppiä sinulle eläämäsi!
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy sinua. Enpä haluaisi tehdä pihatöitä, lumitöitä tai kunnossapitotöitä palkkatöideni ohella. Nihkeää olisi heti ensimmäiseksi työpäivän jälkeen tarrautua lumikolaan, haravaan tai vasaraan. Myös pitkä työmatka omalla autolla ja auton aiheuttamat kustannukset hirvittäisivät. Tsemppiä sinulle eläämäsi!
En ole ap, enkä asu pääkaupunkinseudulla vaan turun seudulla omakotitalossa. Nuo hommat hoitaa ns. mökkitalkkari ja kulut kun suhteuttaa tuloihin ei ne autonkulut nyt niin hirvittäviä ole. :D
Tsemppiä sinulle eläämäsi!
Meillä on jo toinen itselle rakennettu okt pk:n kehyskunnassa. Entiselle 3. polven stadilaiselle tämä on kuin taivas:)
Poikkeuksellisen iso tontti, uima-allas pihalla, uimarannat (järvi ja meri) lähellä. Kaikkiin palveluihin alle 1km kävellen ja stadin keskustaan 22 min autolla.
Huoletonta asumista näin muutaman vuoden vanhassa kivitalossa. Mitään korjauksia ei ole tarvinnut tehdä, normi vuosittaiset huollot kuten rännien puhdistamiset ja ruohonleikkuut (nurmikkoa tosin vain 20m2) jotka on vain ihana harrastus meille. Halpaa asumista, kk kulut vain 360€! Tällä rahalla ei saisi 250m2 kerrostaloasuntoa mistään!
Kauhulla ajattelen jo sitä aikaa jos emme enää vanhoina jaksakaan asua okt:ssa vaan pitää muuttaa rivariin tai kerrostaloon. Varmaan näännyn hengiltä kun en pääse ulos omalle pihalle koska haluan!
Säälijä pystyykin oikein oivallisesti kompensoimaan omia vikojaan sääliessään tiettyä ihmistä tai ihmisryhmää. Ikäänkuin säälijä nostaa omaa egoaan sääliessään tiettyä ihmistä tai tahoa.
Säälijä ei tunnista itsessään asioita, jotka hän näkee säälittävässä kohteessa, jolloin hän kokee itsensä hyväksi, kun voi sääliä tuota toista.
Nyky-Suomessa löytyy paljojn säälijöitä ja säälittäviä, kun tämä yhteiskunta kaksiportaistuu. Ne, joilla menee hyvin ja taas ne, joilla elämä takkuaa. Säälille onkin tilausta tulevina vuosina!
Niin no, kyrvänjatkeensa kullakin. Ei mulla muuta.
Olen tirskumatta pahoillani kaikkien puolesta, jotka eivät asu jugendlinnassa meren äärellä :(
Juuri eilen lenkillä ajattelin että miten mukavaa on asua rivitalossa vuokralla. Olen asunut ihan tarpeeksi paljon ok-taloissa ja siinä on liikaa omaisuutta ja tekemistä minulle.
^Siis olin lenkillä söpöllä omakotitaloauleella ja tunsin niiden omakotiasujien kiinteistöihinsä liittyvän stressin ja huolen leijuvan ilmassa.
Omakotitalo asumisen suosio on niin huimassa laskussa, että pääkaupunkiseudunkin omakotitaloalueet tulevat lähitulevaisuudessa olemaan yhtä autioita kun maaseudutkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jo toinen itselle rakennettu okt pk:n kehyskunnassa. Entiselle 3. polven stadilaiselle tämä on kuin taivas:)
Poikkeuksellisen iso tontti, uima-allas pihalla, uimarannat (järvi ja meri) lähellä. Kaikkiin palveluihin alle 1km kävellen ja stadin keskustaan 22 min autolla.
Huoletonta asumista näin muutaman vuoden vanhassa kivitalossa. Mitään korjauksia ei ole tarvinnut tehdä, normi vuosittaiset huollot kuten rännien puhdistamiset ja ruohonleikkuut (nurmikkoa tosin vain 20m2) jotka on vain ihana harrastus meille. Halpaa asumista, kk kulut vain 360€! Tällä rahalla ei saisi 250m2 kerrostaloasuntoa mistään!
Kauhulla ajattelen jo sitä aikaa jos emme enää vanhoina jaksakaan asua okt:ssa vaan pitää muuttaa rivariin tai kerrostaloon. Varmaan näännyn hengiltä kun en pääse ulos omalle pihalle koska haluan!
Ai kerrostalostako ei pääse ulos milloin haluaa?? Ei meidän kerrostalossa ole mitään ulkonaliikkumissääntöjä.
Asuin pitkään omakotitalossa, mutta nyt eläkkeellä on tosi huoletonta asua kerrostalossa. Voi lähteä esim matkoille aika spontaanisti. Omakotitalossa kuitenkin oli aina huoli, ettei tule kutsumattomia vieraita tai ettei mikään kodin tekniikka petä jne. Nyt vain ovi kiinni ja menox :)
Onnellinen omakotitalon omistaja kirjoitti:
Marie
Sisältä ei paljoa eroa asuuko omakotitalossa vai kerrostalossa. Veikkaan kuitenkin että minulla on ylimmästä kerroksesta hulppeammat terassimerinäköalat. Hissillä pääsen alas lämmitettyyn autohalliin jossa odotta Bayerische Motoren Werke AG:n premium kulkupeli. Lisäksi kiinteistöhuoltoyhtiö hoitaa kaikki kunnossapitotyöt ja eteiseen mahtuu postia vaikka koko talven viettäisin Lapin kelohonkahuvilallani.
Jorma
Vierailija kirjoitti:
Niin no, kyrvänjatkeensa kullakin. Ei mulla muuta.
Ja tuollainen onnellisuus, mikä perustuu toisiin vertaamiseen ei ole kovin kestävää. Narsistinen tyhjyys taustalla.
Tämä aloitus tiivistää hyvin, miksi Audi-kuskit ovat erityisen huonossa maineessa. Tai miksi heitä pidetään k...päinä.
Olen 38.vuotias nainen, lapseni on jo täysi-ikäinen, asun keskustassa velattomassa kattohuoneistossa, 90neliötä.
Olen ex-puolisoni kanssa asunut juuri kuvailemassasi talossa, kuulostaa helvetiltä minun korvaani.
Jokainen tavallaan. Minä nautin keskustaelämästä ja huolettomuudesta.
Ja jotain on hullusti jos pitää sääliä toisia ihmisiä asumismuotodon vuoksi- ehkä se talo ja sen ihmiset ei olekkaan niin ihania?
Minulle tulee aina tällaisista aloituksista mieleen, että aloittaja ei nimenomaan ole tyytyväinen tilanteeseensa. Miksi muuten kokee tarpeelliseksi korostaa omaa asemaansa, vertailla sitä toisiin ja vieläpä sanoa, että ei ikinä haluaisi vaihtaa paikkoja heidän kanssaa. Aidosti onnellinen ja tyytäväinen ihminen ei ajattele noin, että "hähää muilla on asiat näin ja noin huonosti." Tämäkin aloitus vaikuttu lisäksi vähän provolta, ja silloin ei varsinkaan ole tyytyväinen omaan tilanteeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Kommentit vahvistavat näkemystäni. Ne joilla ei ole omakotitaloa yrittävät vähätellä sitä, mutta ovat samalla kateudesta vihreinä. Itselle tulee kerrostalossa käydessä aina säälintunne: jossainhan näidenkin ihmisten on asuttava. Ja silloin olen onnellisempi kuin koskaan: jospa he tietäisivät... :) :) :)
AP
Jaa, itse olen asunut vuosikymmeniä omakotitalossa, mutta nyt on kerrostalon vuoro. Ei sinun tarvitse minua sääliä, en ota sääliäsi vastaan. Kerrostaloasuminen on huoletonta ja vapaata. Miksi haluat ylentää itseäsi tällä tavalla, olisit vain onnellinen itseksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, enkä asu pääkaupunkinseudulla vaan turun seudulla omakotitalossa. Nuo hommat hoitaa ns. mökkitalkkari ja kulut kun suhteuttaa tuloihin ei ne autonkulut nyt niin hirvittäviä ole. :D
Tsemppiä sinulle eläämäsi!
"Kun kulut suhtauttaa tuloihin, ei nyt niin hirvittäviä ole." Tämä on juuri se syy, miksi joillakin hyvinkin tienaavilla ihmisillä se omaisuus ei vain kasva ja sitten miettivät että miksi ihmeessä tässä ei riskastu vaikka bruttotulot on x euroa. Kun ne tulot hassataan tällä asenteella pakollisiin menoihin. Minulle mökkitalkkarit ja auto kulut ovat turhia menoeriä, oli tulot mitä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minua pelottaisi asua omakotitalossa yksin lasten kanssa, olen yh. Kerrostalo on minua varten ja ei alimpia kerroksia kiitos. Lumitöitä en ole tehnyt koskaan ja nyt joutuisin kun olen ainoa aikuinen perheessä. Omakotitalon kustannukset on järkyttävät ja lisäksi kamala velkataakka ahdistaa. Tästäkin kokemusta.
Mihin perustuu käsitys siitä että okt asumisen kustannukset olis jotenkin järkyt? Meillä iso uusi okt 5km ison kaupungin keskustassa: Kiinteistövero, joo mutta lämmitys ja veden lämmitys maalämmön ja vesikiertoisen takan avulla. Ei yhtiövastiketta, oma tontti, ei velkaosuuksia mistään 'korjataan kaikkien asuntojen ongelmakohtia x, joka omassa asunnossani ei ole mikään todellinen ongelmakohta - kyllä me päästään paljon halvemmalla oktssa + tämän kokoluokan kerrostaloasunto esim Turun keskustassa on paljon paljon kalliimpi kuin mitä okt kaupataan.
Sinällään minusta kohtalaisen hassua, että AP kokee tarpeelliseksi dissata toisten asumismuotoja - onko syynä sitten se, ettei lähempää kuin av-palstalta löydy ihmisiä, joille kehuskella miten omat asiat ovat - tai että ne omat asiat ovat hyvin vain jos toisten asiat ovat huonommin???
Jos olisit asiasta oikeasti onnellinen et näkisi tarpeelliseksi kirjoittaa ylläolevanlaista viestiä.