Sääliksi käy kerrostaloasujia (onnellinen omakotitalossa täällä)
Olen vähän yli 30-vuotias ja minulla on 2014 valmistunut omakotitalo eräässä pääkaupunkiseudun kaupungissa. Joka ilta mietin, kuinka onnellinen olenkaan: asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla! Yleensähän omakotitalot ovat maaseudulla, kaukana palveluista. Maaseudulle mennään asumaan omakotitaloon samasta syystä kuin pk-seudulla ajaudutaan kerrostaloon: ei ole varaa omakotitaloon pk-seudulla. Minulla on. Kuten lämnitettyyn autotalliin ja uuteen VAG-konsernin autoon.
Kuinka onnellinen olenkaan illalla ajatellessani kaikkia niitä, jotka joutuvat heräämään karuun totuuteen kerrostalossa. Tirskaus!
Marie
Kommentit (120)
Kiva kuulla että olet onnellinen.
Minäkin olen onnellinen omassa kerrostalokodissani Helsingin kantakaupungissa ja oli myös lämmin autohallipaikka kun vielä hölmönä pidin autoa.
Autosta luovuin kun täällä ei tarvitse.
Asumiskustannukset 688e/kk ( kaksio parvekkeella ).
Miksi ihmeessä? Mun ei tarvitse aurata lunta, ajaa nurmikkoa, remontoida eikä kunnostaa. Ei tarvitse maksaa maltaita vedestä ja sähköstä. Jää rahaa muuhunkin kuin asumiseen :) Ei valittamista. Naapuritkin ovat kivoja ja hiljaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä niin totta, että kaikki haaveilee siitä omakotitalosta, mutta joutuvat tyytymään muuhun. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja asutaan nyt Rivitalossa ja säästetään samalla, että ostettaisi tontti ja aloitettaisi rakennusprojekti (Helsingissä tai Vantaalla)
En ole koskaan haaveillut omakotitalosta.
En ikinä suostuisi muuttamaan kerrostalosta. En halua tehdä pihatöitä enkä muutakaan asuntoon liittyviä korjauksia. Jos joku on pielessä niin huoltoyhtiö hoitaa.
Kun ostaa kämpän hyvältä alueelta ja kulmahuoneiston ylimmästä kerroksesta niin naapureistakaan ei ole yleensä haittaa.
Jännä ajatella, että omakotitalo velkaannuttaa pahasti. Meillä rakennettu talo, missä neliöt ostettu sen mukaan, että saadaan maksetuksi. On ihan eri asia rakentaa talo 150 000 tai 350 000 eurolla . Lainaa lähtee kuukaudessa vähemmän kuin toisten vuokrista. Ja mit erikoista omakotitalon hoito vaatii? Jos joku kokee lumityöt ylivertaiseksi, niin siihenkin voi palkata jonkun, ja olen kuunnellut muilta, ett rivareissa se tehdään esim vuorotyönä. Olen asunut rivi, kerros ja omakotitaloissa. Ja niin kauan kuin vanhana pärjään niin omakotitalossa asun. Jokainen tyylillään.
Yh.. mä en jaksais pihatöitä, lumitöitä, töitä töitä töitä. Oon muutenkin minimalisti, joten mitä teen kaikella tilalla omakotitalossa? Alkaisin vaan pelkäämään kaikkea isossa talossa.
Ps. Oon iloinen etten oo yhtä hirveä ihminen kuin sinä :)
Joo, myönnän. Meillä ei ole varaa ok-taloon. Mutta ihan sen takia että haluttiin mökki saaressa ja purjevene.
Mutta on tämä kerrostaloasuminenkin ihan kivaa, en löydä valitettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla että olet onnellinen.
Minäkin olen onnellinen omassa kerrostalokodissani Helsingin kantakaupungissa ja oli myös lämmin autohallipaikka kun vielä hölmönä pidin autoa.
Autosta luovuin kun täällä ei tarvitse.
Asumiskustannukset 688e/kk ( kaksio parvekkeella ).
Minä olen onnellinen omakotitalossani Vantaalla. Asumiskustannukset noin 200e kuukaudessa.
Joka aamu kun herään 180m2:n kerrostaloasunnossani Eirassa EN suo ajatustakaan luusereille, jotka asuvat jossain kehyskunnissa.
Turhaan säälit. Mä en vaihtais osia sun kanssa millään!
terkuin onnellinen kerrostaloasukas ( uudessa loft tyylisessä asunnossa)
Aloittajan kanssa samaa mieltä. Itse asun järven rannalla omakotitalossa. Tämä talo maksoi melkein 400 tuhatta. Tässä on pihalla iso kota, ulkosauna (myös sisäsauna löytyy), kesäkeittiö, 2 auton autotalli, kylpytynnyri. Mä olen niin onnellinen tästä talosta, etten voi sanoin kuvaillakaan. Olen haaveillut lapsesta asti juuri tälläisestä paikasta ja mä sain sen. Rakastan tätä taloa, pihaa, sijaintia, ihan kaikkea. Kesällä ihana hypätä laiturilta uimaan eikä naapureita ole lähellä, voi keikkua vaikka ihan alasti. Ihanan tunnelmallinen paikka.
Jotkut ne joutuu asumaan betonibunkkereissa pakokaasujen täyttämässä ilmastossa kaiken melun keskellä. Jos ihmiset viihtyisivät kerrostaloissa, eivät ne täälläkään olisi valittamassa vähän väliä, kuinka taas joku lapsi rääkyy naapurissa :D
Siellähän könnäät säälittävällä 500m2 tontillas, jossa hädin tuskin mahtuu kääntymään ja naapurit vahtaa jokapuolelta, ettei edes puskan juurelle voi käydä rauhassa kusasemassa.
T. ison tontin asuja eikä naapureita lähistöllä.
Tämä aloitus oli provo mutta...
Olen kuitenkin itse onnellinen omassa kodissani.
Keskisuuri kaupunki meren rannalla. Asumme pienkerrostalossa.
Omakotitaloon en muuta ikinä enkä pääkaupunkiseudulle. Sopii varmasti monelle mutta ei minulle.
Musta olisi ankeeta asua yksin isossa talossa, viihdyn hyvin kaksiossa kerrostalossa. Merinäköala löytyy ja palvelut lähellä.
33:lla ei varmasti ole lapsia mitä pitää kuskata kouluun, harrastuksiin ja kavereille?
Yksin tai kaksin siellä korvessa on mukava asua varsinkin jos voi tehdä etätöitä. Muuten se elämä onkin yllättäen pelkkää autossa istumista...
mun käy sääliksi omakotitaloissa asuvat.
Kato kaikki ei tykkää samasta asumismuodosta eikä haaveile samoista asioista.
Ihana asua kerrostalossa! Ei tarvitse tehdä lumitöitä, siivota pihaa ja haravoida lehtiä. Sopii meille täydellisesti.
Lapsuuden ja nuoruuden omakotitalossa asuneena olin onnellinen sillä hetkellä kun sain muuttaa kerrostaloon. Kukaan ei voinut enää vaatia minua haravoimaan, ajamaan nurmikkoa, kolaamaan pihaa yms vastentahtoani ❤ ei enää ikinä omakotitaloa tai edes rivitalonpätkää, kiitos 😊
Tirsk! täällä entinen omakotitalon omistaja viihtyy nykyisin mainiosti uudessa kerrostaloasunnossaan.tirsk!