Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sääliksi käy kerrostaloasujia (onnellinen omakotitalossa täällä)

Onnellinen omakotitalon omistaja
10.01.2017 |

Olen vähän yli 30-vuotias ja minulla on 2014 valmistunut omakotitalo eräässä pääkaupunkiseudun kaupungissa. Joka ilta mietin, kuinka onnellinen olenkaan: asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla! Yleensähän omakotitalot ovat maaseudulla, kaukana palveluista. Maaseudulle mennään asumaan omakotitaloon samasta syystä kuin pk-seudulla ajaudutaan kerrostaloon: ei ole varaa omakotitaloon pk-seudulla. Minulla on. Kuten lämnitettyyn autotalliin ja uuteen VAG-konsernin autoon.

Kuinka onnellinen olenkaan illalla ajatellessani kaikkia niitä, jotka joutuvat heräämään karuun totuuteen kerrostalossa. Tirskaus!

Marie

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy sinua. Enpä haluaisi tehdä pihatöitä, lumitöitä tai kunnossapitotöitä palkkatöideni ohella. Nihkeää olisi heti ensimmäiseksi työpäivän jälkeen tarrautua lumikolaan, haravaan tai vasaraan. Myös pitkä työmatka omalla autolla ja auton aiheuttamat kustannukset hirvittäisivät. Tsemppiä sinulle eläämäsi!

En ole ap, enkä asu pääkaupunkinseudulla vaan turun seudulla omakotitalossa. Nuo hommat hoitaa ns. mökkitalkkari ja kulut kun suhteuttaa tuloihin ei ne autonkulut nyt niin hirvittäviä ole. :D

Tsemppiä sinulle eläämäsi! 

"Kun kulut suhtauttaa tuloihin, ei nyt niin hirvittäviä ole." Tämä on juuri se syy, miksi joillakin hyvinkin tienaavilla ihmisillä se omaisuus ei vain kasva ja sitten miettivät että miksi ihmeessä tässä ei riskastu vaikka bruttotulot on x euroa. Kun ne tulot hassataan tällä asenteella pakollisiin menoihin. Minulle mökkitalkkarit ja auto kulut ovat turhia menoeriä, oli tulot mitä hyvänsä.

Ja elämän tarkoitus oli - rikastuminen?

Minusta tervettä rahan käyttöä on oman elämänsä järjestäminen siten, että siitä pystyy nauttimaan. Oli se sitten kerrostalossa, omakotitalossa tai vaikkapa bambumajassa.

Vierailija
82/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin vuosi sitten uudehko unelmiemme talo, joka täytti kaikki toivekriteerit ja meille tämä on mieluisin paikka asua. Tykätään puuhata pihalla ym. Sitten taas ystäväpariskunta asuu aivan upeassa kerrostaloasunnossa (jonka arvolla saisi kyllä upean talonkin), joka sopii heidän elämäntyyliin, esim. matkustelevat paljon ja etätyömahdollisuuksien takia "asuvat" kuukaudenkin ulkomailla. Heillä on niiin tyylikäs ja kaunis se asunto kuin olla ja voi ja merinäköala parvekkeelta. Toinen ystäväperhe puolestaan asuu nätissä rivarissa, jossa viihtyvät hyvin ja naisen työpaikka on vain kilometrin päässä ja lapsilla on kavereita samassa pihassa. Ja yksi perhe asuu vanhassa rintamamiestalossa kaukana kaikesta ja siinä talossa ja asumisessa on juuri sitä persoonaa ja henkeä, mikä sopii heille. Meistä jokainen varmasti kokee asuvansa juuri niin kuin haluaa.

En ymmärrä tän aloituksen tarkoitusta, kun en ymmärrä, miksi ap ajattelee, että jokainen yksilö ajattelisi ja toivoisi samaa kuin hän itse. Tästä vois olla muitakin esimerkkejä, esim. minä koen että oma työni on unelmieni työ, mutta en silti ajattele, että kaikki haluaisivat olla psykologeja. Toisaalta taas yksi kaveri panostaa paljon rahallisesti siihen,e ttä pääsee sukellusreissuille ja ne on hänelle unelmien täyttymys ja on onnellinen että on sellaisessa elämäntilanteessa, että reissut voivat toteutua. Minä taas en edes uskaltaisi sukeltaa syvälle varusteissa, kun jännittäisin sitä liikaa. Snorklaus riittää mulle. Me tykätään viettää lomat patikoiden tai hiihtäen ja taas osa kavereista haluaa aurinkolomalle. Kumpikin onnellisia valinnoistaa, mutta aivan erilaisia ne on.

Miksi olettaa, että muut haluaa samaa ja miksi ikään kuin pilkata niitä, jotka ovat halunneet erilaisia asioita. Toiveet on aina yksilöllisiä ja niitä on yhtä monta kuin ihmisiäkin. Minä tuun aina sitä paitsi olemaan hyvällä tavalla pikkusen kade näille kerrostaloasujille, koska vaikka se ei ole meidän juttu niin se asunto on niin tyylikäs ja niin arvokkaan oloinen jokaisesta huonekalusta lähtien ja aina siisti niin kyllä sellaista tyylitajua ja sisustusta voi pikkasen kadehtia, heillä on sitä silmää ja poikkeuksellisen kaunis asunto :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnellinen omakotitalon omistaja kirjoitti:

Olen vähän yli 30-vuotias ja minulla on 2014 valmistunut omakotitalo eräässä pääkaupunkiseudun kaupungissa. Joka ilta mietin, kuinka onnellinen olenkaan: asun omakotitalossa pääkaupunkiseudulla! Yleensähän omakotitalot ovat maaseudulla, kaukana palveluista. Maaseudulle mennään asumaan omakotitaloon samasta syystä kuin pk-seudulla ajaudutaan kerrostaloon: ei ole varaa omakotitaloon pk-seudulla. Minulla on. Kuten lämnitettyyn autotalliin ja uuteen VAG-konsernin autoon.

Kuinka onnellinen olenkaan illalla ajatellessani kaikkia niitä, jotka joutuvat heräämään karuun totuuteen kerrostalossa. Tirskaus!

Marie

Matkustan suurimmanosan vuodesta ulkomailla joten minulle omakotitalo olisi kaikkein surkein vaihtoehto mutta sinunlaisellesi vain kotona möllöttävälle ei viroa pidemmälle uskaltautuvalle se on varmasti aivan oikea vaihtoehto.

En ole edellinen vaan toinen onnellinen okt asuja.

Ei omakotitalo estä ulkomaanmatkoja?? Matkustamme lomilla 4-6 vkoa vuodessa ulkomailla ja lisäksi työmatkat päälle. Viimevuonna 10 minulla ja saman verran miehellä.

Pisimmällä kävin Thaimaassa ja Etelä-Koreassa, Viroon en ehtinyt kertaakaan:)

Vierailija
84/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääliksi käy sinua. Enpä haluaisi tehdä pihatöitä, lumitöitä tai kunnossapitotöitä palkkatöideni ohella. Nihkeää olisi heti ensimmäiseksi työpäivän jälkeen tarrautua lumikolaan, haravaan tai vasaraan. Myös pitkä työmatka omalla autolla ja auton aiheuttamat kustannukset hirvittäisivät. Tsemppiä sinulle eläämäsi!

Pitkä työmatka? Mulla 22 minuuttia kotipihalta stadiin. Pidempi aika kului ja kalliimmaksi tuli aikoinaan asua stadissa ja käyttää julkisia!

Vierailija
85/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo toinen itselle rakennettu okt pk:n kehyskunnassa. Entiselle 3. polven stadilaiselle tämä on kuin taivas:)

Poikkeuksellisen iso tontti, uima-allas pihalla, uimarannat (järvi ja meri) lähellä. Kaikkiin palveluihin alle 1km kävellen ja stadin keskustaan 22 min autolla.

Huoletonta asumista näin muutaman vuoden vanhassa kivitalossa. Mitään  korjauksia ei ole tarvinnut tehdä, normi vuosittaiset huollot kuten rännien puhdistamiset ja ruohonleikkuut (nurmikkoa tosin vain 20m2) jotka on vain ihana harrastus meille. Halpaa asumista, kk kulut vain 360€! Tällä rahalla ei saisi 250m2 kerrostaloasuntoa  mistään!

Kauhulla ajattelen jo sitä aikaa jos emme enää vanhoina jaksakaan asua okt:ssa vaan pitää muuttaa rivariin tai kerrostaloon. Varmaan näännyn hengiltä kun en pääse ulos omalle pihalle koska haluan!

Ai kerrostalostako ei pääse ulos milloin haluaa?? Ei meidän kerrostalossa ole mitään ulkonaliikkumissääntöjä.

Asuin pitkään omakotitalossa, mutta nyt eläkkeellä on tosi huoletonta asua kerrostalossa. Voi lähteä esim matkoille aika spontaanisti. Omakotitalossa kuitenkin oli aina huoli, ettei tule kutsumattomia vieraita tai ettei mikään kodin tekniikka petä jne. Nyt vain ovi kiinni ja menox :)

Aika harvassa on kerrostalot missä on uima-allas ulkona, grilli vain omassa käytössä, marjat ja hedelmät poimittavissa ja yrtit nätisti laatikoissaan, aurinkotuolit ja ruokailuryhmät mukavasti pari metriä ovesta.

Vai olenko väärässä??

Ymmärsit varmaan etten tarkoittanut ulos menolla kadulle astumista:)

Vierailija
86/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no. Tuo olisi ihanne vain jos sieltä saisi yhtä ison tontin kun täältä vähän syrjempää. Alle hehtaarin tontille en suostuisi asettumaan, en ikinä. No en kyllä muutenkaan rumalle ja ahdistavalle pk-seudulle, onneksi pääsin pois.

Vierailija
87/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana haaveilin okt:sta, mutta nyt keski-ikäisenä mukavuudenhalu voittaa.

Asumme rivarissa vuokralla, hoidettavaa on vain oma takapiha. Oikein odotan että pääsen vähän pienempään asuntoon, vaikka sitten kerrostaloon, kun lapset lentävät pesästä. Omaa en aio ikinä ostaa, eihän sitä tiedä missä haluaa sitten asua.

Vierailija
88/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haaveilen uudesta kerrostaloasunnosta meren rannalla tai vanhaan tehdasrakennukseen kunnostetusta loft-asunnosta. En halua pihaa, huoltotoimenpiteitä tai maan tasalla asumista.

Vierailija
89/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen kade AP:ole. Mikä on sinun TEKOSYYSI olla myöntämättä kateuttasi?

Vierailija
90/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on jo toinen itselle rakennettu okt pk:n kehyskunnassa. Entiselle 3. polven stadilaiselle tämä on kuin taivas:)

Poikkeuksellisen iso tontti, uima-allas pihalla, uimarannat (järvi ja meri) lähellä. Kaikkiin palveluihin alle 1km kävellen ja stadin keskustaan 22 min autolla.

Huoletonta asumista näin muutaman vuoden vanhassa kivitalossa. Mitään  korjauksia ei ole tarvinnut tehdä, normi vuosittaiset huollot kuten rännien puhdistamiset ja ruohonleikkuut (nurmikkoa tosin vain 20m2) jotka on vain ihana harrastus meille. Halpaa asumista, kk kulut vain 360€! Tällä rahalla ei saisi 250m2 kerrostaloasuntoa  mistään!

Kauhulla ajattelen jo sitä aikaa jos emme enää vanhoina jaksakaan asua okt:ssa vaan pitää muuttaa rivariin tai kerrostaloon. Varmaan näännyn hengiltä kun en pääse ulos omalle pihalle koska haluan!

Ai kerrostalostako ei pääse ulos milloin haluaa?? Ei meidän kerrostalossa ole mitään ulkonaliikkumissääntöjä.

Asuin pitkään omakotitalossa, mutta nyt eläkkeellä on tosi huoletonta asua kerrostalossa. Voi lähteä esim matkoille aika spontaanisti. Omakotitalossa kuitenkin oli aina huoli, ettei tule kutsumattomia vieraita tai ettei mikään kodin tekniikka petä jne. Nyt vain ovi kiinni ja menox :)

Aika harvassa on kerrostalot missä on uima-allas ulkona, grilli vain omassa käytössä, marjat ja hedelmät poimittavissa ja yrtit nätisti laatikoissaan, aurinkotuolit ja ruokailuryhmät mukavasti pari metriä ovesta.

Vai olenko väärässä??

En ole henkilö jolle vastasit, mutta aika harvassa ne on Suomessa kyllä omakotitalotkaan, joissa on pihalla uima-allas, ellet sitten tarkoittanut sellaista lasten puhallettavaa polskimisallasta.

Vierailija
91/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai olenko väärässä??

En ole henkilö jolle vastasit, mutta aika harvassa ne on Suomessa kyllä omakotitalotkaan, joissa on pihalla uima-allas, ellet sitten tarkoittanut sellaista lasten puhallettavaa polskimisallasta.

En tarkoittanut.

Omalla pihalla 4x10m allas.

Vierailija
92/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan kerrostalossa asumisen helppoutta enkä aio ikinä muuttaa omakotitaloon tai edes rivitaloon.

Vierailija
93/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyristyin luettuani tämän. Että joku kehtaa!

Vierailija
94/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän tässä nyt mättää, kun ei ap ja komppaajansa ymmärrä, että aika moni sanoisi EI omakotitalolle, vaikka olisi kuinka paljon rahaa ja upealla paikalla?

Ei se rahasta ainakaan itselläni ole kiinni, varaa olisi, mutta ei haluja.

Olen onnellinen omassa kerrostalokodissani, en kadehdi ketään.

Vierailija
95/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentit vahvistavat näkemystäni. Ne joilla ei ole omakotitaloa yrittävät vähätellä sitä, mutta ovat samalla kateudesta vihreinä. Itselle tulee kerrostalossa käydessä aina säälintunne: jossainhan näidenkin ihmisten on asuttava. Ja silloin olen onnellisempi kuin koskaan: jospa he tietäisivät... :) :) :)

AP

Minusta ne vahvistavat vain sitä, että erilaisilla yksilöillä on erilaisia mieltymyksiä, kuten kirjoitankin sivulla kuusi. Meillä on uudehko iso talo ja kyllä se meidän haave oli, mutta ystäväpiirissä on monia, joilla toisenlaisia mieltymyksiä: persoonallinen rintamamiestalo, huippuarvokas kerrostalo merinäköalalla jne. 

Minusta kenenkään mieltymys ei ole oikeampi kuin toisen ja kun kukin innostuu kertomaan omista preferensseistään niin se ainoastaan vahvistaa sitä minulla jo ollutta näkemystä, että ihmiset on erilaisia, kaipaa erilaisia asioita ja erilaista elämäntyyliä. Sitä nämä kommentit minusta vahvistaa, vaikka toki itsestäni on ihana asua talossa, mutta niin se vaan menee, että jostain toisesta on ihana asua toisin.

Mä en muuten tiedä tosta konsernista, mistä mainitsemasi autot on. Me ollaan aina ajettu Volvoilla, koska ne on turvallisia ja meistä miellyttäviä ajaa. Sitä en tiedä, mihin konserniin ne kuuluu, meille sopivia. Tässäkin taas kerran: mieltymyseroja. Tosiasiassa minust ois kiva omistaa vanha kupla, se ois jotenkin ihastuttava, mut ei vaan nii turvallinen kai sit kuitenkaan tai miellyttävä pitkillä matkoilla.

t. se joka näitä erilaisia mieltymyksiä asumisesta, lomanvietoista tai ammatinvalinnoista toi esille sivulla kuusi

Vierailija
96/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni omakotitalossa on aika vähän järkeä ellei ole kunnon isoa pihaa. Tosin kyllä se kerrostalon periaatteessa voittaa, mutta en koskaan voisi asua näin lähellä keskustaa omakotitalossa. 

Vierailija
97/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai olenko väärässä??

Ymmärsin, mutta kyllä meidän kerrostalossa voi puuhailla pihatöitä ihan jaksamisensa mukaan. Laitamme yhdessä naapureiden kanssa kukkapenkkejä jne.  Omalla parvekkeellani voin kasvatella yrttejä, kukkasia, tomaatteja jne.

Grillikin löytyy pihasta ja uima-allaskin talossa on ja uintimahdollisuus joka päivä kesällä ja talvella.  

Ja onhan meillä kesämökki, missä marjamaat ja sienimetsät ovat käden ulottuvilla. Kerrostaloasunto ja kesämökki lyhyen ajomatkan päässä on paras yhdistelmä meille.  Jollekulle ok on se haave ja täyttymys, mutta ei meille enää tässä elämän vaiheessa.

Vierailija
98/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta alkoi tuntumaan että ap ei ole lähelläkään omakotitaloa, saati ajanut mikälie konsernin autolla?

Jos olikin provo, aika pitkään vedätti meitä :).

Vierailija
99/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihanaa omakotitalovuosien jälkeen asua osakkeessa! Lumisade on ihanaa katsella, kun joku muu tekee lumityöt, räystäitä ei tarvii putsata ja kattoa korjata. Ei mitään stressiä, ja piha pysyy siistinä ilman että nostan evääkään! Saan nyt keskittyä nauttimaan vapaa-ajasta, käydä teatterissa, taidenäyttelyissä, leffoissa ja matkustaa ilman huolta kasvien katselusta ja nurmikon ajamisesta.

Meitä on onneksi moneen junaan:)

Vierailija
100/120 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen kade AP:ole. Mikä on sinun TEKOSYYSI olla myöntämättä kateuttasi?

En yleensä kadehdi muita. Maailma on täynnä eriarvoisuutta, kadehdittavaa riittää, jos on sen tyyppinen henkilö. Kateellinen ihminen on harvoin tyytyväinen elämäänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme