Pelkään todella pahoin, että tyttäreni käyttää huumeita
Voi kuinka toivoisinkin olevani väärässä tai provo. Kaipaan kovasti apua,vertaistukea, neuvoa, jotakin.
Aikuinen, päälle parikymppinen tyttäreni on alkanut käyttäytymään eri tavalla. Vaikea selittää, mutta yritän nyt parhaani. Hän on kaikinpuolin ollut aina todella helppo ja ihana lapsi. Toi ysejä ja kymppejä, paljon ystäviä ympärillä, ei koskaan ryypiskellyt tai riehunut ulkona tai juhlissa. Oli omistautunut liikuntaharrastukselleen. Olimme hyvin läheisiä.
Yliopiston aloittamisen myötä hän muutti lähellä olevaan suureen kaupunkiin. Syksyllä hän ei tullut paljoa käymään kotona ja ymmärsin, koska opisto ja uudet kaverit veivät paljon aikaa. Nyt viime aikoina, varsinkin lomalla, hän on pyörähtänyt kotona pariin kertaan ja hän on kuin eri ihminen. Olen pistänyt muutamia asioita ylös:
-hän on muuttunut iloisesta ja positiivisesta kärttyisäksi ja äkäiseksi. Ärähtää pienimmistäin asioista ja tuntuu olevan todella “räjähdysherkkä”
-ei kerro uusista ystävistään mitään
-laihtunut huomattavasti
-on välillä jopa viikon tavoittamattomissa:sosiaalisessa mediassa välillä useampia päiviä poissa. Whatsappissa ei ollut käynyt kuuteen päivään, puhelin poissa päältä
-lokakuussa en saanut häneen 3 viikkoon minkäänlaista yhteyttä
-yleinen olemus todella homssuinen : käyttää isoja ja väljiä tummia vaatteita, on väsynyt, tuoksuu oudolle, kasvot näyttävät ihan erilaisilta
-on oudon passiivinen, nukkui 17 tuntia kun tuli kotiin
-ei ole enää kiinnostunut asioista, joista oli ennen kiinnostunut
-salailee paljon asioita. Ei suostu kertomaan esimerkiksi ystävistään mitään tai että mitä hän on koulun lisäksi puuhaillut
-ei ole koskaan kahta päivää pidempään kotona. Täytyy päästä aina käymään opiskelupaikkakunnallaan, vaikka loma on todella pitkä. Ennen koulunalkua, kun hän asui omillaan ja kävi töissä, hän tuli käymään kotona pitkiäkin aikoja kerrallaan.
-unohtelee asioita: ei muista, mitä olen pyytänyt häntä tekemään; ei muista, mihin on jättänyt tavaran. Yleisesti todella hajamielinen.
Tässä muutama. Epäilin masennusta, mutta tyttö kiistää kaiken. Toisella kertaa kysyin suoraan huumeista, tyttö suuttui todella pahasti, ärähti ja huusi.
Olen kysynyt pojaltani että mistä kiikastaa, tietääkö hän mitään. Poika tuntuu olevan vähintään yhtä salamyhkäinen, kiistää tietävänsä mistään mitään. Tilanne kärjistyi niin pahaksi että tutkin tyttäreni laukut läpi mutten löytänyt huumeisiin viittaavaa, löysin vain tupakka-askin.
Tähän voisin vielä sanoa että tyttö on aina ollut naisellinen ja nätti, tykkää laittautua, meikata, pukeutua tyylikkäästi. Perusluonteeltaan erittäin optimistinen, iloinen ja puhelias. Erittäin fiksu, älykäs, ja kiinnostunut aina monista asioista.
En saa tyttäreeni minkäänlaista yhteyttä, vaikka kuinka yritän puhua ja jutella. Saan vastaukseksi vain äkäisiä ärähdyksiä ja murahduksia.
Mieheni luulee tämän olevan jotain masennukseen viittaavaa eikä niinkään huumeisiin, minun mielestäni tämä on taas huumeongelma. Lisäksi luulen että poikani tietää jotakin, sillä kaksikko on hyvin läheinen. En saa pojastani mitään irti. Tämä asia alkaa viedä yöuneni ja ahdistus on näin äitinä erittäin kova. Mieheni on sitä mieltä että ylireagoin ja katsellaan tilannetta jatkossa lisää. Minä taas en voi istua ja odottaa että jotakin peruuttamatonta tapahtuu. Mitä minä voin oikein tehdä?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta... Huoh näitä pro-kannabis tyyppejä, jotka eivät myönnä mitään kannabiksen huonoja puolia.
Itse olen 22v ja tunnen monta kannabiksen käyttäjää. Itsekin olen muutaman kerran kokeillut. Kaikilla sama laulu siitä ettei mitään haittavaikutuksia ole. Silti poltellaan melkein joka päivä ja jopa myydään tavaroita että saadaan rahaa. Ajetaan autoa pilvessä, mennään kouluun pilvessä. Kaveripiiri muodostuu polttajista. Monella heistä ei muuta elämää enää ole. Töissä saatetaan käydä, mutta tutkinnot on kesken. Muisti on lähes kaikilla surkea kuten myös tarkkaavaisuus.
Yksi joka kivenkovaa väitti ettei voi jäädä riippuvaiseksi kertoi kuinka ei saa nukuttua ilman kannabista ja tulee fyysisiä oireita (hikoilua yms). Toiselle tuli sosiaalista ahdistusta ja kaupassa käynti aiheutti paniikkia. Molemmat polttavat edelleen vaikka toinen väittää haluavansa lopettaa. Hallusinaatioita on myös tullut – myös itselleni ja kyllä kyseessä oli ihan vain kannabis jota otin hyvin vähän koska tolet on alhaalla.
Itse en vastusta lääkekannabista enkä myöskään kannata nykyistä war on drugs polittiikkaa johtuen siitä, että käyttäjät tarvitsevat apua ei vankilaa. Kaikki eivät ole ongelma käyttäjiä ja uskon, että on mahdollista käyttää jäämättä koukkuun.
Kuitenkin ei ole mitään järkeä kieltää huonoja puolia tai vähätellä niitä. Esim sulkemalla koko keskustelun sillä että väitetään propagandaksi. Olen itse nähnyt ja kokenut monta haittapuolta ja en todellakaan hyväksy tätä kannabis-kulttia (eli siis sitä missä kannabis on kuin ihmeaine ja jumala).
Samoilla linjoilla. Itse olen aikuistuvien nuorten liberaali äiti, en ikinä itse käyttänyt mutta asenteeni takia kuullut nuorten kokemuksia ja nähnyt vierestä kuinka ote lipsuu. Esim. kannabispsykoosikokemuksia lapseni (kunnollisilla keskiluokkaisilla) kavereilla useita. Mutta eiväthän ne käyttöä myönnä, vaikka päätyisivät psykiatriseen terveydenhuoltoon. Tai sitten eivät edes päädy, kärsivät vaan itsekseen dissosiaatiokohtauksista kuukausia käytön jälkeen. Alun perin salliva asenteeni on kyllä muuttunut aika lailla skeptisemmäksi näitä seuratessa.
Mitä sallivalla asenteella edes voittaa? Meidän poikamme joutui kaksi eri kertaa kannabispsykoosiin. Ensimmäinen psykiatrian suljettu osasto-keikka kesti yli puoli vuotta, toinen neljä kuukautta. Vasta nyt hän myöntää, että kannabis aiheutti sairastumisen, kun pössyttelystä on jo useampi vuosi aikaa. Koskaan hän ei tule palautumaan normaaliksi, vaan on avohoidossa ja jatkuvassa psykoosin estolääkityksessä. Se joka väittää, että kannabis on vaaratonta, on todella väärässä. Osaston psykiatri sanoi että näitä tapauksia tulee jatkuvasti eteen. Hirveän surullista.
Jos kannabis olisi laillista niin sen saatavuus olisi paljon paljon paljon vaikeampaa nuorille, kun siitä kysyttäisi henkkarit. Tällä hetkellä tilanne on niin paha että monet nuoret jotka ovat psykoosissa olisivat pelastuneet kun myyjä olisi kysynyt iän. Kannabista saa kuulemma helpommin kuin tupakkaa tai alkoholia.
Tilanne voi olla paljon pahempi kuin uutisissa uutisoidaan. Me vanhemmat emme voi tietää miten paljon mömmöjä ulkona liikkuu. Uusin paha on synteettinen kannabis joka voi jo ensimmäisellä kerralla aiheuttaa psykoosin kerta heitolla.
Tärkeää olisi toimia ja muuttamalla lakia saataisiin kannabis pois nuorten käsistä.
Kauhulla odottelen omien lasteni murrosikää.
Käytin itse yliopistossa ollessani kavereiden kanssa erilaisia bilehuumeita kuten amfetamiinia eri muodoissaan, sieniä ja marihuanaa. En ollut tuollainen ollenkaan. Eikä ollut kaveritkaan. Joten veikkaisin että masennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tavannut kahvipsykoosissa olevaa ihmistä
Mutta se, että sinä et ole tavannut, ei tarkoita sitä, etteikö kofeiini aiheuttaisi psykooseja siinä missä muutkin päihteet.
Jepjep, kuin kivelle puhuisi. Toivottavasti heräät harhoistasi joskus.
Googella löytyy paljon tietoa kofeiinipsykoosista hakusanoilla "caffeine psychosis". Kofeiini on rasvaliukoinen päihde, jonka jatkuva käyttö aamusta iltaan sotkee monen ihmisen aivokemiaa. Suomessa käytetään eniten kahvia maailmassa ja meillä on myös ennätysmäärin erilaisia psyykelääkkeitä käyttäviä mielenterveyspotilaita ja masennus on kansantauti.
Luulisi tuon olevan selvää, että minkä tahansa päihteen käyttö aamusta iltaan joka päivä lisää riskiä mt-ongelmiin. Haitatonta päihdettä ei olekaan. Silti päihteet ovat erilaisia ja toimivat eri ihmisillä eri tavoin. Joku voi hyvin pössytellä kymmeniä vuosia joutumatta psykoosiin, mutta toki käytöstä seuraa muita haittoja kognitiivisiin toimintoihin. Kannabis ei ole haitaton jumalkasvi, vaan haitallinen päihde siinä missä muutkin.
Onneksi harva kofeiiniherkkä ihminen litkii kahvia litratolkulla päivittäin. Kofeiinin negatiiviset vaikutukset kun näkyvät nopeammin kuin kannabiksen.
Kielletty totuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''kannabis on haitaton jumalkasvi'
Ei ole täysin haitaton, mutta kuitenkin se vähähaittaisin.
Kerropa se minun 23v pojalle joka on täysi tylsistynyt ja töihin kykenemätön yhteiskunnan elätti joka ei pysty nukkumaan ja saa paniikkikohtauksia, pelkokohtauksia ja ahdistuskohtauksia eikä ole tippaakaan ruokahalua eli on laiha. Kaikki on pilalla. Ja suvuissamma ei ole minkäänlaisia mielisairauksiin tms viittaavaakaan eli turha jauhaa taipumuksesta.
Terve mutkaton iloinen osaava sosiaalinen liikuntaa harrastava, ihmisiä ja elämää rakastanut ja tulevaisuutta odottavin mielin suunnitteleva ihminen on nyt asunnossaan toisten samanlaisten kanssa möllöttävä sairaseläkeläinen eli yhteiskunta maksaa. Ja kamnabis on se syy. Siitä ei pääse yli.Helppo syyttää ulkopuolista elementtiä jos kasvatuksessa on menty pieleen tai taustalla on mielenterveysongelma, jota lääkitään päihteillä.
Tekstistäsi saa selville ainakin kovan ulkoisen paineen ja odotukset vanhemman puolelta.
Koet häpeäksi että poikasi on sairaseläkkeellä. Tämän poikasi varmasti aistii ja se aiheuttaa hänelle entistä enemmän pahaa oloa. Millähän hän sitä lääkitsee kun on paha olo ja vanhemmat eivät ole tyytyväisiä?
Ehkä jos kohtaisit poikasi poikanasi eikä yhteiskunnan elättinä. Minusta teidän perhesuhde ei ole ihan terve. Se paljastuu jo tuosta kirjoittamastasi tekstistä. Varmuudeksi vielä syytät ulkopuolista elementtiä siitä ettet ole poikaasi tyytyväinen etkä rakasta häntä sellaisena kun hän on :( Hänellä sentään on nyt läheisiä joiden kanssa on hyvä olla, koska on heidän kanssaan eikä sinun kanssasi.
On yleistä että päihteitä syytetään todellisista ongelmista. Päihteillä myös paetaan todellisia ongelmia ja ahdistavia tilanteita.
Vanhempana on varmasti vaikeaa myöntää epäonnistuneensa kasvatustyössä ja helpompi on syyttää ulkopuolisia tekijöitä joita on helppo syyttää. Se ettei suvussa ole mt-ongelmia ei poista sitä mahdollisuutta.
Kannabis ei ole sellainen paha loitsu joka pilaa ihmisen elämän kertaheitolla.
Taustalla on aina jotain muuta ja se johtaa lapsuuteen...
Samalla tavalla Irti Huumeista ry:n perustaja syyttää kannabista kaikesta, vaikka taustalta löytyy paljon muutakin, kuten perheväkivaltaa ja huumevalistajan omaa alkoholiongelmaa ja jälkikasvun runsasta LSD:n käyttöä. Suvussa skitsofrenia myös yleisempikin sairaus.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta masennus iskee päälle usein juuri silloin, kun muutetaan omilleen. Erityisesti näillä ns. kilteillä tytöillä. On ensin eletty muita varten ja muita miellyttäen, kunnes sitten onkin vain minä ja minun elämäni, ja iskee tyhjyys, toivottomuus ja pelko ottaa oma elämä haltuun. Tämä tietenkin haittaa uusien ystävien saamista, mikä pahentaa masennusta entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi tuon olevan selvää, että minkä tahansa päihteen käyttö aamusta iltaan joka päivä lisää riskiä mt-ongelmiin. Haitatonta päihdettä ei olekaan.
Lisää riskiä varmaankin, mutta tuo ei ainakaan pidä kovin suurelta osin paikkaansa kannabiksen lääkekäytössä, jossa jopa vuosia jatkuva useiden grammojen päivittäisannostus vahvan kannabiksen kanssa ei yleensä aiheuta yhtään mitään merkittäviä ongelmia, vaikka annostus päihdekäyttöön verrattuna on siis monisatakertaista ja käyttö on myös jokapäiväistä, päinvastoin kuin suurimmalla osalla päihdekäyttäjiä.
Synteettinen kannabis on sellainen joka voi tuhota aivot yhdestä kerrasta. Siihen jää myös vakavasti koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Osaston psykiatri sanoi että näitä tapauksia tulee jatkuvasti eteen. Hirveän surullista.
Eli voidaanko sanoa, että kieltolaki toimii? Asiallisella informaatiolla olisi monet psykoosit ehkäistävissä, mutta "psykoosi tulee"-hokema ei sellaista edusta. Lisäksi "aito" kannabispsykoosi on todella harvinainen, sillä yleensä psykoosien taustalla on aina erilaisten aineiden sekakäyttöä ja yleensä alkoholin kanssa.
Syömishäiriö, masennus ja ehkä murtunut sydän kaupanpäälle. Itselläni meni nuorena jossain vaiheessa nuo kaikki päällekkäin enkä jaksanut pitää itsestäni huolta enkä puhua oikein kenellekkään, sisällä oli vaa tyhjää ja kipua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kavereiden pimittäminen kertoo päihteidenkäytöstä ja varsinkin huumeista. Ns pelkkä viina ei vaikuta noin. Viina on laillista huumeet ei ja niistä ja henkilöistä jotka esim myy tai jakaa huumeita on pakko vaieta.
Huumeet vie hmisestä kaiken ilon ja elämän normaaliuden.
En osaa neuvoa mitä voi tehdä kun lapsesi on täysi-ikäinen.
Nii-i, tai sitten vaan niitä kavereita ei ole ja on masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Synteettinen kannabis on sellainen joka voi tuhota aivot yhdestä kerrasta. Siihen jää myös vakavasti koukkuun.
Se ei olekaan kannabista, ja on asioiden sekoittamista ja vääristelyä edes kutsua jotain kemikaalisotkua "kannabikseksi" ja verrata sitä siihen.
Varmaankin masennus. Ehkä yliopisto olikin rankkaa, kavereita ei löytynytkään, rahat on loppu yms. Koska tuota yliopisto oli minulle. Sitä ei haluaisi millään tunnustaa koska yliopiston pitäisi olla elämän parasta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aito kannabis taas ei tuhoa aivoja edes todella runsaassa annostuksessa, kuten vaikkapa lääkekäytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''kannabis on haitaton jumalkasvi'
Ei ole täysin haitaton, mutta kuitenkin se vähähaittaisin.
Kerropa se minun 23v pojalle joka on täysi tylsistynyt ja töihin kykenemätön yhteiskunnan elätti joka ei pysty nukkumaan ja saa paniikkikohtauksia, pelkokohtauksia ja ahdistuskohtauksia eikä ole tippaakaan ruokahalua eli on laiha. Kaikki on pilalla. Ja suvuissamma ei ole minkäänlaisia mielisairauksiin tms viittaavaakaan eli turha jauhaa taipumuksesta.
Terve mutkaton iloinen osaava sosiaalinen liikuntaa harrastava, ihmisiä ja elämää rakastanut ja tulevaisuutta odottavin mielin suunnitteleva ihminen on nyt asunnossaan toisten samanlaisten kanssa möllöttävä sairaseläkeläinen eli yhteiskunta maksaa. Ja kamnabis on se syy. Siitä ei pääse yli.
Yksilölliset tragediat ovat toki kauheita, mutta päihdepolitiikassa pitää tarkastella koko kansan etua, eikä tehdä ratkaisuja yksittäisten tapausten pohjalta, joista suurin osa olisi sairastunut todennäköisesti jossain vaiheessa kuitenkin, oli maailmassa kannabista tai ei. Suurin osa psykoosipotilaista ei ole koskaan käyttänyt kannabista, kuten ei skitsofreenikoistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä miksi mutta aina nämä piripsykoosijutut ärsyttävät.
Itselläni on diagnosoitu ADHD ja siihen käytetään lääkityksenä amfetamiinijohdannaista lääkettä. En ole koskaan käyttänyt huumeita enkä edes tupakoinut. On jopa todettu että ADHD lääkitys ehkäisee alkoholinkäyttöä.
Elämä on mennyt monella tavalla rankaksi. Itse olin ilman ADHD lääkitystä kuuden vuoden ajan kun työelämässä oli helppo vaihe. Kun palasin äitiyslomalla töihin ja työpaineet nostettiin moninkertaiseksi, niin jouduin aloittamaan uudestaan lääkityksen jaksaakseni työelämän vaatimukset.
Kun ahdistus työilmapiiristä ja yksityiselämän kriiseistä kasvoi, niin minulle määrättiin opamox ja unilääkkeet. Liikunnan, ADHD lääkkeiden, opamoxin ja nukahtamislääkkeiden avulla kestin uskomattomat vaatimukset. Toisaalta se oli kaksiteräinen miekka, koska kukaan ei varmaan edes tajunnut miten kovilla olin. Jos joku vittuile, niin Opamox naamaan ja vessaan itkemään hetkeksi. Sitten kahvia ja ADHD lääke. Tunsin olevani robotti, joka suorittaa kaiken peläten kritiikkiä ja haukkuja.
Ja kun on tämä adhd stigma. Eikä silläkään ole väliä, että olet fiksu, maisterikouluttautunut ja selviytynyt sellaisista asioista joita moni ei koskaan ymmärrä.
Työni loppui tramaattisesti joitakin kuukausia sitten. Eivätkä nämä kuukaudet ole olleet helpot. Olisin kaivannut aitoa ymmärrystä kollegoiltani.
"En ole koskaan käyttänyt huumeita". Mutta käytät amfetamiinijohdannaista lääkettä, sekä opamoxia ja nukahtamislääkkeitä... Tyttö hyvä, avaa nyt silmäsi lääketeollisuudesta, ja tutki vielä tarkemmin mitä lääkkeesi sisältävät! Niin, eli todellisuudessa käytät huumeita, vaikka saatkin ne laillisesti lääkkeen nimellä. Ymmärrän että ADHD on todellinen ongelma, mutta en hyväksy lääkkeitä jotka luokitellaan huumeiksi. Toivon että ymmärrät että on myös muita tapoja hoitaa itseään ja oireitaan, kuin vahvimmat lääkkeet mitä lääkäristä saa. Ja sen päälle "in denial", eli et edes itse tiedosta käyttäväsi huumeita.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sallivalla asenteella edes voittaa? Meidän poikamme joutui kaksi eri kertaa kannabispsykoosiin.
Kieltolakimaissa mahdolliset päihde- ja mielenterveysongelmat saavat rauhassa paisua taustalla, kun "huumeiden" aiheuttamista ongelmista ei uskalleta puhua mahdollisten rangaistusten pelossa. Sulkeudutaan ja syrjäydytään. Kieltolaki ei millään tavalla auta päihdeongelmaista, eikä estänyt edes päihdeongelman syntyä.
Jos minua epäilyttäis, kaivaisin perinpohjin, koska todella pelottava homma, eli älä epäröi yhtään puuttua esim taloudellisin keinoin. Lapsi kiittää myöhemmin ja puuttuminen on osoitus välittämisestä. 20-vuotiaalla ei ole vielä aikuisen aivot. Todella säälittää sinun tilanne, jos on totta, kauheinta, mitä voi kuvitella. Suomessaki näin kauheaa !
Olisiko yksinkertaisesti niin, että tällä huumiedenkäyttösyytöksellä on asetettu lapsi siihen tilanteeseen, ettei hän voi pyytää rahaa edes ruokaan ja välttämättömään olemiseensa? Tästä sitten seurauksena masennus ja lopulta opiskelujen keskeyttäminen kun ei ole varaa liikenteeseen, oppikirjoihin tai vaikkapa silmälaseihin. Totta kai tuollainen ottaa koville jos kerran tyttärellä oli haaveita valmistua yliopistosta ja saada elämälleen hyvä pohja. Tulee pariksi päiväksi kerrallaan ettette pysty hahmottamaan miten syvällä köyhyydessä hän todella on, eikä varmaan pää kestä kuunnella jatkuvaa älytöntä rähjäämistäkään jostain huumeista joihin hänellä ei ikipäivinä olisi varaa. Been there, seen that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aito kannabis taas ei tuhoa aivoja edes todella runsaassa annostuksessa, kuten vaikkapa lääkekäytössä.
Ja miten kelasit, että sanotaan vaikka 15-vuotias (tai tämän esimerkin yli 20-vuotias) nuori tietää kumpaa on ostamassa (synteettistä vai aitoa)??????Oli taas niin hemmetin fiksu vastaus sulla! Äläkä myöskään tule selittämään että kannabiksen laillistaminen poistaa kaikki ongelmat. Koska se nyt ei ole laillista täällä päin maailmaa, niin riskit on nuorilla erittäin suuret, että menee ostamaan väärää kamaa. Eli ehkä nuorille kannattaisi kuitenkin kehoittaa pysymään erossa KAIKESTA, koska et koskaan voi tietää mitä ostat.
Helppo syyttää ulkopuolista elementtiä jos kasvatuksessa on menty pieleen tai taustalla on mielenterveysongelma, jota lääkitään päihteillä.
Tekstistäsi saa selville ainakin kovan ulkoisen paineen ja odotukset vanhemman puolelta.
Koet häpeäksi että poikasi on sairaseläkkeellä. Tämän poikasi varmasti aistii ja se aiheuttaa hänelle entistä enemmän pahaa oloa. Millähän hän sitä lääkitsee kun on paha olo ja vanhemmat eivät ole tyytyväisiä?
Ehkä jos kohtaisit poikasi poikanasi eikä yhteiskunnan elättinä. Minusta teidän perhesuhde ei ole ihan terve. Se paljastuu jo tuosta kirjoittamastasi tekstistä. Varmuudeksi vielä syytät ulkopuolista elementtiä siitä ettet ole poikaasi tyytyväinen etkä rakasta häntä sellaisena kun hän on :( Hänellä sentään on nyt läheisiä joiden kanssa on hyvä olla, koska on heidän kanssaan eikä sinun kanssasi.
On yleistä että päihteitä syytetään todellisista ongelmista. Päihteillä myös paetaan todellisia ongelmia ja ahdistavia tilanteita.
Vanhempana on varmasti vaikeaa myöntää epäonnistuneensa kasvatustyössä ja helpompi on syyttää ulkopuolisia tekijöitä joita on helppo syyttää. Se ettei suvussa ole mt-ongelmia ei poista sitä mahdollisuutta.
Taustalla on aina jotain muuta ja se johtaa lapsuuteen...