Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini kapinoi, en jaksa enää

Vierailija
10.01.2017 |

Yläasteelle mentyään ennen kivasta, rehellisestä ja kunnollisesta lapsesta on tullut kamala uppiniskainen teini. Ollaan miehen kanssa aivan loppu ja nuoremmat sisarukset pelkäävät isosiskoaan. Esimerkkejä käytöksestä:

1. On kärähtänyt tupakasta muutaman kerran viime syksynä

2. Ei tottele arestia, olen joutunut tekemään turhia etäpäiviä hakeakseni arestissa olevan teinin koulusta ja vahtiakseni että kanssa pysyy kotona

3. Karkaa usein öisin ulos kavereiden kanssa

4. Ei suostu kertomaan kenen kanssa hengailee, tulee hooveetä jos kysyy

5. Koulu mennyt häränpyllyä, ennen kasin-ysin oppilaasta on tullut kutosen oppilas. Luvattomia poissaoloja kertyy koko ajan.

Lapsi on vanhimmainen eikä tällaista käytöstä ole koskaan ennen ollut, lapsena oli tasapainoinen ja meillä oli lämpimät välit, ei tarvinnut paimentaa ja iso perusluottamus oli. Nyt kuitenkin viime syksystä asti on ollut ihan kamalaa, lapsi muuttunut täysin. Lapsen luokka muuttui ja vanhat kaverit jäivät rinnakkaisluokalle, onko tyttö vain eksynyt väärään seuraan? Terapiaan ei halua ja kuraattorille ei pukahda sanaakaan, luokanvalvojan mukaan ei kiusata, päin vastoin tyttö sorsii muita.

Mikään ei tunnu toimivan. Ei aresti, ei huuto, ei tavaroiden takavarikointi, ei keskustelu, ei itku, ei palkitseminen. Joululomalla raahattiin teini väkipakolla mummolaan koko lomaksi ja käytös tasaaantui nopeasti ainakin jotenkuten normaaliksi, kiroilu jäi ja lapsi keskusteli jopa neutraalisti. Kaikkiin kyselyihin syksyn menosta vastasi kuitenkin tuttuun, yrmeään haistav*ttu -tyyliin.

Onko kyse tosiaan huonosta seurasta? Pitäisikö tehdä lasu omasta lapsesta? Mielenterveyden ongelmia? Olen huolissani, stressaantunut ja aivan puhki. En tiedä mitä tehdä kun tosiaan meillä aina on ollut kaikkiin lapsiin hyvät välit eikä suurempia kapinoita joista ei järkevällä keskustelulla selviä ole ollut.

Auttakaa, otan kaikki ehdotukset vastaan kiitollisena.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa kuulostaa radikaalilta ehdotukselta, mutta näytä tää viesti sille. Omassa teini-iän kiukussa vanhempien huolehtiminen tuntuu vittuilulta, ei huolelta. Joskus tilanne voi mennä myös siihen, että huolta ei enää näy. Tämä voi avata silmät. Tai sitten ei. Mutta mitä menetettävää on?

Vierailija
2/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samassa tilanteessa, että kohta teen lasun lapsesta ja heitän ulos. Kyse 16 v pojasta, joka dokaa harva se päivä. Mistä lie saa juotavaa.

Meillä ei muita ongelmia, mutta en tiedä mitä teen?! Hän vain kohauttaa olkapäitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ihan ensimmäiseksi ottaa selvää kenen kanssa teini liikkuu, jonka jälkeen ottaa vaikkapa heidän vanhempiinsa yhteyttä.

Vierailija
4/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusteini. Jatkat vaan perusvanhempana oloa, huolenpitoa ja välittämisen näyttämistä. Parin vuoden päästä kaikki on taas hyvin.

Vierailija
5/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ihan ensimmäiseksi ottaa selvää kenen kanssa teini liikkuu, jonka jälkeen ottaa vaikkapa heidän vanhempiinsa yhteyttä.

Mistä tiedän nämä henkilöt ja heidän vanhempansa? Ei toivoakaan selvittää.

2

Vierailija
6/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen? Siis millä luokalla?

Vierailija
7/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö niitä lapsia tehdä jos niitä ei jaksa sitä 18 vuotta??

Itse olen päättänyt etten lapsia tee, koska en halua seuraavia melkein 20 vuotta olla niin tiiviisti sidottuna kehenkään tai kuunnella sitä kitinää ja haukkumista.

En kuitenkaan sano että on väärin tehdä lapsia jos oikeasti niitä haluaa ja jaksaa, mutta ennen kun tekee niin pitäisi tiedostaa mihin on ryhtymässä ja haluta sitä seuraavat 18v.

Vierailija
8/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö niitä lapsia tehdä jos niitä ei jaksa sitä 18 vuotta??

Itse olen päättänyt etten lapsia tee, koska en halua seuraavia melkein 20 vuotta olla niin tiiviisti sidottuna kehenkään tai kuunnella sitä kitinää ja haukkumista.

En kuitenkaan sano että on väärin tehdä lapsia jos oikeasti niitä haluaa ja jaksaa, mutta ennen kun tekee niin pitäisi tiedostaa mihin on ryhtymässä ja haluta sitä seuraavat 18v.

Koska osa meistä kärsii mielenhäiriöstä tietyn ikäisenä.

Syyllistäminen ei kyllä nyt auta. Anna ratkaisu.

Vierailija
9/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2

Jos teinillä vaikkapa on facebook tili, niin sieltä selvittää. Instagramista voi yrittää myös selvittää, jos teinin tili on yksityinen, niin radikaalilta kuin tämä saattaa kuulostaa niin, luot sinne jonkun käyttäjän, ei tarvitse olla kuvia (kunhan ei omaa nimeä laita käyttäjänimeksi) ja sillä laitat seuraamispyynnön. Teinit yleensä käyttävät instagramia ahkerasti ja yleensä merkkaavat sinne kaverinsa.

Vierailija
10/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiteini, ei auta kuin kestää. Typerästä käytöksestä on tietenkin rangaistava. Tuohon haistatteluun voi vastata samalla tavalla silloin kun nuorimmat eivät ole paikalla. Yleensä järkyttyvät kun oma äiti haistattaa vitut lapsellaan.

Palvelun voi toki myös lopettaa, ei pestä pyykkejä, ei kutsuta syömään, ei herätetä, ei viikkorahaa ym. Arestista karkaaminen pidentää arestia 1,5-kertaiseksi ja sitä rataa. Välillä voi sitten ääneen huokailla että kohta se lastensuojelu tulee hakemaan sinut pois, voivoi sentään kun minä niin sinua rakastan, mutta asia ei ole enää minun käsissäni.

Vierailija
11/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskaluokkalainen. Voisin ottaa luokanvalvojaan yhteyttä ja yrittää selvittää tarkalleen kenen kanssa lapsi liikkuu ja jos on tytön luokalla/koulussa niin ehkä joku yhteispalaveri vanhempien kanssa onnistuisi. Pitää yrittää.

Ap

Vierailija
12/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 teinin äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2

Jos teinillä vaikkapa on facebook tili, niin sieltä selvittää. Instagramista voi yrittää myös selvittää, jos teinin tili on yksityinen, niin radikaalilta kuin tämä saattaa kuulostaa niin, luot sinne jonkun käyttäjän, ei tarvitse olla kuvia (kunhan ei omaa nimeä laita käyttäjänimeksi) ja sillä laitat seuraamispyynnön. Teinit yleensä käyttävät instagramia ahkerasti ja yleensä merkkaavat sinne kaverinsa.

Ei hän ole somessa, kuten ei moni muukaan poika ole. Whatsappia käyttää kavereiden kanssa, mutta puhelimessa on koodi. Kaverit eivät ole samassa koulussa.

2

Vierailija
13/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. Ei tottele arestia, olen joutunut tekemään turhia etäpäiviä hakeakseni arestissa olevan teinin koulusta ja vahtiakseni että kanssa pysyy kotona.

Estätte siis rangaistuksena oman lapsenne oppivelvollisuuden suorittamisen. Oletteko hulluja?

Vierailija
14/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko huumeet jo kuvioissa? Mä istuttaisin teinin pöydän ääreen, ja puhuisin vakavasti. Näin: "jos sinulle eivät kelpaa tämän talon säännöt, lennät täältä ulos. Se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat " Sitten ladot muutamia elämän tosiasioita pöytään siitä, miten teidän torpassa eletään tai sitten teininä aletaan elättää itseään. Uhkaat sillä lasulla vielä.

Faija lähti vuonna 64 14-veenä töihin, kun oma faija kuoli,  eikä mitään varaa vittuilla äidilleen. Nykykakarat luulee, että kaikki tulee täällä annettuna, jääkaapin ovi, punkka, jolla maata ja paperi, jolla pyyhkiä perse.

Vierailija
15/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Ei tottele arestia, olen joutunut tekemään turhia etäpäiviä hakeakseni arestissa olevan teinin koulusta ja vahtiakseni että kanssa pysyy kotona.

Estätte siis rangaistuksena oman lapsenne oppivelvollisuuden suorittamisen. Oletteko hulluja?

Tarkoitetaan varmaan, että koulun jälkeen joutuu hakemaan lapsensa.

Vierailija
16/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt miten monesta normiteinin elämään kuuluu koulumenestyksen pilaaminen, tupakka, kiroilu ja kotoa karkailu. Itse en tehnyt mitään noista eikä meidän luokalta kuin ne pari ongelmatapausta.

Ap, kutsukaa koko perhe koolle palaveriin ja kaikki sisaruksia myöten kertovat teinille miltä hänen käytöksensä tuntuu. Ehkä silmät avautuvat.

Vierailija
17/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä teki lasun omasta pojastaan kun tämä jäi kiinni kannabiksesta.

Viranomaiset kyllä hyvin tarttuivat toimeen ja poika selvästi pelästyi heidän väliintuloonsa. Ymmärsi että nyt on tosi kyseessä.

En muista tarkkaan näitä viranomaisten toimenpiteitä enää, mutta ainakin virtsanäytteitä poika kävi antamassa säännöllisesti, ja jos näistä olisi kärynnyt, olisi tapahtunut jonkinlainen huostaanotto ja laitosasuminen.

Poika oli tuolloin 16v ja nyt hän on aivan ihana 22v. Hyväkäytöksinen ja kohtelias. Asuu omillaan ja vakityöpaikka.

Eli se lasu voisi olla viisas ratkaisu teillekin?

Vierailija
18/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko huumeet jo kuvioissa? Mä istuttaisin teinin pöydän ääreen, ja puhuisin vakavasti. Näin: "jos sinulle eivät kelpaa tämän talon säännöt, lennät täältä ulos. Se kenen leipää syöt, sen lauluja laulat " Sitten ladot muutamia elämän tosiasioita pöytään siitä, miten teidän torpassa eletään tai sitten teininä aletaan elättää itseään. Uhkaat sillä lasulla vielä.

Faija lähti vuonna 64 14-veenä töihin, kun oma faija kuoli,  eikä mitään varaa vittuilla äidilleen. Nykykakarat luulee, että kaikki tulee täällä annettuna, jääkaapin ovi, punkka, jolla maata ja paperi, jolla pyyhkiä perse.

Minä olen pojalle juuri noilla sanoilla puhunut. Mutta kun ei se poika kaipaa mitään, hän ei halua mitään. Eväsin jo luokkaretken, hän vain nauroi. Ei ole puhelintakaan vähään aikaan, eikä uskalla tällä hetkellä sitä pyytää. Eli lasu lienee ainoa vaihtoehto?

2

Vierailija
19/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs annoitte lapsellenne vapauden valita pienenä mitä tekee itse, ei ne sitten lopeta sitä teineiksi kasvettuaan. Se on otettava heti luulot lapselta pois jo synnärillä kuten minun äitini teki, niin lapsi tottelee äitiään vileä aikuisena.

Kärsii kyllä, koska äiti oli narsisti, eikä antanut hyviä neuvoja, mutta tottelee.

Vierailija
20/71 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLE NORMITEINI! :O Mitä ihmettä te oikein huutelette, ei ole normaalia että teini karkailee öisin ikkunasta ja arvosanat romahtavat! Teinillä on nyt joku huonosti, joko asenteessa, seurassa, mielenterveydessä tai muussa ja siihen pitää tarttua. Huonolla tuurilla peruskouluajan törttöilyt määrittävät elämää pitkälle aikuisikään.

Soita ensimmäiseksi teinin koulun koulukuraattorille ja kysy mitä voidaan tehdä. Tällaiset asiat ovat juuri eikä melkein koulukuraattorin työnkuvaa. Hyvällä tuurilla keskustelut koulukuraattorin ja/tai -psykologin kanssa auttavat, mutta kuraattorilta voi myös saada lähetteen nuorisopsykiatriselle, missä asiaa voidaan selvittää enemmän. Monenlaista tukea ja apua on tarjolla ja sitä pitää lakisääteisesti tarjota. Parempi tarttua toimeen nyt kuin joskus kolmen vuoden päästä. Vanhemman huoli ja kokemus siitä etteivät omat konstit riitä on aivan riittävä perustelu avun hakemiselle. Aloita tosiaan siitä kuraattorista ja soita TÄNÄÄN.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän