Teinisarja Skam
Tääl 3-kymppinen mamma kehtaa anonyyminä myöntää seuraavansa Skam-sarjaa ja oon niin koukussa! Katoin kaks ekaa kautta ku ne löyty Areenasta ja kolmonenki löytyy google drivesta englanninkielisellä tekstityksellä, joten sen pariin seuraavaksi. Onko täällä muita sarjaa seuraavia? Tunnustakaa! :D
Kommentit (2202)
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä nolo, mutta en ymmärrä yhtään miten nämä muslimien seurustelu- ja siveellisyyskuviot menee. Onko seurustelu ok ja kuinka pitkään, tuleeko naimisiin menoon usein painostusta kuinka pian? Ja onko Norjassa kuinka paljon vapaamielisempää tämä muslimikulttuuri kuin maassa, jossa Islam on valtatauskonto. Ja voidaanko Sanan näyttelijä nähdä esim. suutelukohtauksessa?
No, mitä itse yritin googlailla tietoa niin vaihtelua vaikuttaa olevan tosi paljon.
Vanhoillisimmalla ei ole ollenkaan ns. seurusteluvaihetta, vaan kun sopiva vaimoehdokas löytyy, ovat perheet yhteydessä puolin ja toisin. Sitten perheiden ja uskottujen sukulaisten/ystävien kanssa käydään yhdessä mahdollisen parin kanssa keskusteluja siitä, sopivatko he tosiaan toisilleen. Teiniavioliittoja ei suositella, koska tärkeää olisi, että avioliiton valintaa ei ohjaa teinihormonit, vaan juurikin se, sopivatko pari arvoiltaan ja elämäntavoitteiltaan yhteen. Eli tässä vaiheessa pitäisi periaatteessa olla selvillä asiat, kuten monta lasta haluaa, miten perhe elätetään jne. Jos parin tulevaisuuden tavoitteet vaikuttavat sopivilta ja realistisilta ja pari muutenkin sukulaisten mielestä sopivat toisilleen, saavat he ns. siunauksen, voivat kihlautua ja kihlautumisaikana sitten tutustua enemmän. Esiliinan kanssa ilmeisesti kuitenkin.
Tämän takia ilmeisesti ystäväpiirit ovat todella tärkeitä ja kestävät läpi elämän, koska niiden kautta nuoret tutustuvat muihin muslimiperheisiin, ja sieltä kautta sitten voi löytää itselleen sopivan puolison.
Mutta sitten ilmeisesti tässä on tosiaan nykyään aika paljon vaihtelua yksilöiden välillä. Jotkut muslimit ovat ainakin somessa kirjoitelleet, että voivat juoda alkoholia, voivat seurustella, voivat suudella ja voivat jopa harrastaa seksiäkin poikaystävän kanssa. Ja ihan niin, että perhekin tästä tietää eikä sitä mitenkään tuomita tai paheksuta. Mutta Sanan kohdalla ainaskin vaikuttaa siltä, että hän ei ihan näin vapaamielinen kuitenkaan ole...
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä nolo, mutta en ymmärrä yhtään miten nämä muslimien seurustelu- ja siveellisyyskuviot menee. Onko seurustelu ok ja kuinka pitkään, tuleeko naimisiin menoon usein painostusta kuinka pian? Ja onko Norjassa kuinka paljon vapaamielisempää tämä muslimikulttuuri kuin maassa, jossa Islam on valtatauskonto. Ja voidaanko Sanan näyttelijä nähdä esim. suutelukohtauksessa?
Periaatteessa seurustelua ei sallita, tämä on siis "vanhoillinen" näkemys. Avioliitothan ovatkin näissä konservatiivisissa piireissä yhä yleensä järjestettyjä ns. järkiavioliittoja. Nykyään on kuitenkin yhä vapaamielisempiä muslimiperheitä ja monessa modernissa perheessä seurustelu ja kahdenkeskinen kanssakäyminen jo joko sallitaan tai siltä tietoisesti "suljetaan silmät", tosin ei siitä muutenkaan yleensä toitoteta joka vastaantulijalle. Islamissa ei muutenkaan ole pariskunnan kahdenkeskiset jutut kuten suuteleminen ja käsi kädessä oleminen yms. tarkoitettu muiden silmille.
"Seurustella" voi vanhoillisissa piireissä kyllä siinä mielessä, että kumppaniehdokasta saa kyllä tavata ja tutustua kolmannen osapuolen läsnäollessa ennen aviopäätöksen tekoa, ja tämä on yleensä ihan fine niille konservatiivisemmillekin muslimeille. Tällöin tapaamiskertoja tulee ehkä joku 3-6 ennen kuin sitten päätetään naimisiinmenosta. Kyllä osapuolet saavat mielipiteensä sanoa eikä avioon painosteta ellei ole tosi "arvokas" liitto kyseessä (paljon rahaa/arvostettu suku).
Mutta, niinkuin sanoin, maailma muuttuu ja seurustelu ja rakkausavioliitot ovat yhä yleisempiä. Varsinkin niissä perheissä, jotka asuvat länsimaassa jo vähintään toisessa polvessa.
En usko että Sanaa nähdään suutelemassa. Tai mistäs sitä tietää, mutta oma veikkaukseni on että ei :)
Vierailija kirjoitti:
Hei älä oo yhtään nolo, ei muutkaan ei-muslimit varmasti tiedä kaikkea!
Mä uskon et Andemin yksi tavoite on ollut nostaa esiin islam eri kulmista kans ihan informaatiomielessä. Muslimit kuitenkin nähdään länsimaissa näin karrikoidusti sanottuna vain potentiaalisina terroristeina. Etenkin musliminaiset ovat meille hyvin näkymättömiä.
Tällä kaudella katsojat joutuvat siis pohtimaan kaiken muun lisäksi myös islamilaista kulttuuria ja näkemään muslimit yksilöinä. Näin myös heidän tapojaan on helpompi yrittää ymmärtää. Ja mikäs sen mukavampaa kuin edes hieman tasapainoisempi maailma. Alt er love!
Niin ja 1936 jatkaa vielä, että niissä nykyaikaisissakin perheissä, joissa jonkinlainen seurustelu sallitaan, on hyvin tärkeää että kumppaniehdokas tuodaan kotiin näytille hyvissä ajoin, ja että perhe hyväksyy hänet osaksi sukua. Muslimit yleensä tulevat hyvin perhekeskeisistä kulttuureista ja sanotaankin että naimisiinmennessä ei mennä pelkästään sen miehen/vaimon kanssa naimisiin vaan koko hänen sukunsa :)
Ai hitto, tajusin vasta nyt, että tässä on tosiaan merkitystä sillä, että Iman Meskini ei voi varmaan näytellä suutelemista telkkarissa tms. Oon ajatellut koko ajan vain siltä kantilta, että mitä Sana, hahmona, voi tehdä omien arvojensa mukaan, mutta tässä onkin vaikuttamassa juoneen myös se, mitä näyttelijä voi tehdä.
Nyt kun selvisi, että Sana ja Even tunsivatkin toisensa kunnolla, tulee olemaan kaikenlaista draamaa. Varmaan myös Yousefiin liittyen. Mutta toivon silti, että loppujen lopuksi Sana ja Yousef päätyy yhteen silleen söpösti, eikä tule heidän välilleen mitään suurempia väärinkäsityksiä ja ristiriitoja. Kommunikaatio tuntuu toimivan toistaiseksi ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Ai hitto, tajusin vasta nyt, että tässä on tosiaan merkitystä sillä, että Iman Meskini ei voi varmaan näytellä suutelemista telkkarissa tms. Oon ajatellut koko ajan vain siltä kantilta, että mitä Sana, hahmona, voi tehdä omien arvojensa mukaan, mutta tässä onkin vaikuttamassa juoneen myös se, mitä näyttelijä voi tehdä.
Nyt kun selvisi, että Sana ja Even tunsivatkin toisensa kunnolla, tulee olemaan kaikenlaista draamaa. Varmaan myös Yousefiin liittyen. Mutta toivon silti, että loppujen lopuksi Sana ja Yousef päätyy yhteen silleen söpösti, eikä tule heidän välilleen mitään suurempia väärinkäsityksiä ja ristiriitoja. Kommunikaatio tuntuu toimivan toistaiseksi ainakin.
Tämä on varmaan aika epäsuosittu mielipide, mutta minua oikeasti hieman ärsyttää tuo näyttelijän asema tässä. Toisaalta halutaan näyttää, että Sana on kuin kuka tahansa norjalaistyttö, hän nyt vain sattuu olemaan m*slimi. Mutta samalla tuntuu että näyttelijälle annetaan uskonnon vuoksi kuitenkin sellaisia erivapauksia, joita tuskin annettaisiin muille. Minusta jotenkin vähän vesittää Sanan tarinaa, että näyttelijän uskonto ja periaatteet ovat koko ajan niin vahvasti läsnä. Eniten häiritsee juuri tuo pyyhkeen käyttö hijabina kun ollaan naisten kesken yksityisessä tilassa. Mielestäni näyttelijä luo sillä muurin katsojan ja hahmon välille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan aika epäsuosittu mielipide, mutta minua oikeasti hieman ärsyttää tuo näyttelijän asema tässä. Toisaalta halutaan näyttää, että Sana on kuin kuka tahansa norjalaistyttö, hän nyt vain sattuu olemaan m*slimi. Mutta samalla tuntuu että näyttelijälle annetaan uskonnon vuoksi kuitenkin sellaisia erivapauksia, joita tuskin annettaisiin muille. Minusta jotenkin vähän vesittää Sanan tarinaa, että näyttelijän uskonto ja periaatteet ovat koko ajan niin vahvasti läsnä. Eniten häiritsee juuri tuo pyyhkeen käyttö hijabina kun ollaan naisten kesken yksityisessä tilassa. Mielestäni näyttelijä luo sillä muurin katsojan ja hahmon välille.
Voisihan Sana olla kotona pyyhe päässä muutenkin!
Sanalla oli eilen huppari päällä kun oli laitettu se pyyhe. Ihmettelin, miksi kohtauksessa ei yksinkertaisesti käytetty huppua hiusten peittona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erivapaus kulkea pyyhe päässä? Syrjiikö se sinusta niitä joiden hiukset näkyy? Ja ihan varmasti jokainen heistä olisi voinut sarjaan hakiessaan ilmoittaa että en tee suutelukohtauksia, ketään ei semmoseen pakoteta.
Kauden aikana on tullut jo aika selväksi, että muslimipoikien touhuilua katsotaan varmaan aika paljon läpi sormien (niin tyttöjen kuin muidenkin asioiden suhteen), mutta tytöiltä odotetaan enemmän käytöksen suhteen. Yousef onneksi tukee Sanaa näitä odotuksia vastaan (bussitouhut) ja Sanan äitikin vaikutti suhtautuvan hyvin Sanan ihastukseen. Ei kieltänyt näitä tapaamasta ja pakolla vaatinut poikaa ensin heti näytille, vaikka kysyikin asiasta. Uskon kyllä ihan hyvään lopetukseen tälle tarinalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan myös tiettyjä sanoittamattomia sopivaisuussääntöjä, jotka liittyvät siihen, mitä muilta näyttelijöiltä vaaditaan tai ei vaadita. Kulttuurin mukaan vaihtelee, mitä ne ovat. Iman Meskini ei todellakaan ole mikään super-konservatiivinen muslimi, itse asiassa varmaankin vähemmän konservatiivinen kuin esim. Sanan perhe sarjassa. En usko, että Sana, joka on selvästi sitoutunut islamiin, tekisi mitään sellaista, mitä Iman näyttelijänä ei haluaisi tehdä. Minusta tuo pyyhe oli ihan kekseliäs ratkaisu. Ei ainakaan omaa katselukokemustani pilannut mitenkään, kun itsekin ei-muslimina hengailen kotona ihan samaan tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käsitin sen niin, että Sana on tullut juuri suihkusta. On ilman meikkiä ns. saunapuhtaana ja kotivaatteet päällä. Märät hiukset "turbaanilla". Itse teen juuri noin kotona.
Yritin löytää tähän kuvasarjan, jonka näin aiemmin tänään twitterissä tai instassa. Siinä näkyi hyvin, miten Julie Andem on vaan niin hyvä. Siinä näytetään eri hahmoja kotona sängyssä yksinään hengaamassa. Eva on pyyhe päässä, Noora hiukset märkänä, Isak kylläkin lippis päässä ja nyt Sana pyyhe päässä, aivan samalla tavalla kuin Evakin. Eli näin näppärästi on saatu tämä asia hoidettua :) Näyttelijän ja hahmon uskonto ei haittaa.
Tulispa tänään vielä iltaviestittelyä Yousefin ja Sanan kesken!
Vierailija kirjoitti:
Yritin löytää tähän kuvasarjan, jonka näin aiemmin tänään twitterissä tai instassa. Siinä näkyi hyvin, miten Julie Andem on vaan niin hyvä. Siinä näytetään eri hahmoja kotona sängyssä yksinään hengaamassa. Eva on pyyhe päässä, Noora hiukset märkänä, Isak kylläkin lippis päässä ja nyt Sana pyyhe päässä, aivan samalla tavalla kuin Evakin. Eli näin näppärästi on saatu tämä asia hoidettua :) Näyttelijän ja hahmon uskonto ei haittaa.
Nyt tulikin vastaan: https://twitter.com/ISAKxEVEN/status/856986634780372992
Tätä twitter-tiliä kannattaa muuten seurata, siitä saa nopeiten käännökset klippeihin ja muuta hyvää analyysia.
Suurin osa näyttelijöistä on kokemattomia. Käsittääkseni näyttelijöiden roolisuoritukset perustuvat paljolti siihen, miten hyvin Andem on heihin tutustunut ja tehnyt heidän olonsa mahdollisimman luonnolliseksi ja rennoksi kuvaustilanteessa.
Andem on mm. käyttänyt Henrik Holmin oikeita kavereita sarjassa, jotta hänen olisi helpompi saavuttaa tietynlainen luontevuus ja rennompi olo kohtauksessa. Andem on kirjoittanut Jonaksen roolihahmoa näyttelijä Marlon Langelandin pyynnöstä tiettyyn suuntaan (harrastukset yms.), jotta hahmosta tulisi luonnollisempi Marlonille. Andem on koostanut sarjan hahmot paljolti ihmisistä, jotka jo tuntevat toisensa (serkuksia, ystäviä, koulu- ja harrastuskavereita jne.), jolloin vuorovaikutus on heti luontevaa...
On ihan ymmärrettävää minusta, että myös Iman Meskini on huomioitu, jotta hänellä olisi mahdollisimman hyvä olla kohtauksissa ja saataisiin juuri niitä koskettavia ja todentuntuisia kohtauksia, joita koko sarjan aikana olemme päässeet katsomaan. En näe itse sitä siis niin, että Meskini saisi jotakin erityiskohtelua osakseen. Yhtä lailla Andem on halunnut, että kaikilla hänen nuorilla näyttelijöillään olisi hyvä olo sarjaa tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Tulispa tänään vielä iltaviestittelyä Yousefin ja Sanan kesken!
Kyllä! Tosin oikeastaan mieluummin näkisin viestittelyä Sanan ja Evenin ja/tai Isakin kanssa. Mieluiten monta eri chattia! Mä luulen ton klipin perusteella, että Isak vaistosi sen, miten Sana ja Even lopetti juttelun, kun hän tuli paikalle. Tai siis, että jotain hämärää on, huomioiden myös nämä aiemmin tapahtuneet. Luulen, että Even jatkaa illemmalla kesken jäänyttä keskustelua ja ehkä, jos ollaan onnekkaita, myös Isak laittaa Sanalle jotain kyselyä.
Tuli tekstiviestipäivitys, mutta se oli vain Russebussimiitingistä kirjoittelua Saran ja Sanan välillä.
Nyt on näemmä joku Pepsi Max -tyttö laittanut Sanalle taas kyselyä, että saako bussikokouksessa juoda. Veikkaanpa, että tästä asiasta tulee vielä sanomista.