Jos ihminen tuodaan sairaalaan
Eikä hän ole itse kykenevä ilmaisemaan itseään, riisutaanko häneltä omat vaatteet ja puetaanko sairaalan vaatteet? Jos, niin missä vaiheessa? Laitetaanko vaippa?
Kommentit (14)
Ainakin itse heräsin sairaalasta vaipassa ja sairaalavaatteissa. En tilanteesta muista mitään, joten vaikea sanoa missä vaiheessa sen tekivät.
Riippuu tietenkin siitä syystä, minkä vuoksi sairaalaan viedään. Osastoilla on aina sairaalavaatteet, päivystyksessä ei.
Katetria ei nykyään kovin helposti laiteta eikä se siihen isompaan hätään auta. Vaippa laitetaan, jos tarvitaan.
Sairaalavaatteet vaihdetaan mahdollisimman pian, jos potilas itse vastustelee niin ei toki pakottaa voi. Tajuttomat eivät voi vastustella. Vaippa laitetaan, jos potilas ei sairaalaan tullessa ole tajuissa tai jos on todella huonossa kunnossa. Katetri ja vaippa eivät sulje toisiaan pois.
Jos tulee sairaalaan tajuttomana niin riisutaan omat vaatteet yleensä, koska hän tarvitsee omat vaatteensa kotiutumispäivänä päälleen. Ja muutenkin sairaalavaatteissa olevalle on helpompi tehdä toimenpiteet ja tutkimukset kun ovat löysiä ja napillisia.
Myöa jos tulee ihan järjissään niin tuodaan sairaalavaatteet, jotka saa pukea päälleen. Ketään ei pakoteta, mutta melkeimpä.kaikki pukevat ja helpottaa meitä hoitajia huomaamaan kuka on potilas ja kuka omainen
T. Osastolla työskentelevä.
Ihminen jätetään siihen odottamaan kunnes hän pystyy ilmaisemaan itsensä. Meillä Suomessa on kunnioitus toista ihmistä kohtaan niin emme tee mitään ihmisellä ELLEI hän itse kerro pyydä apua. Jos on sydänkohtaus niin me odotamme sitä avunpyyntöä. Sama asia aivoinfarktin kohdalla.
Mistä ihminen tunnistetaan sairaalassa, jos esim. tajuttomalla ei ole lompakkoa, puhelinta tai mitään tunnisteita mukana?
Voi ap, ketään ei kiinnosta alaston kroppasi sairaalassa. Siinä on muutakin mietittävää.
Muistan kun menin sektioon ja kätilö toi minulle leikkausvaatteet/kaavun. Odotin että kätilö lähti huoneesta ja sitten sen vasta vaihdoin.. Tuntu tyhmältä vetää tissit paljaaksi ja housut veke minuutti "tutustumisen" jälkeen. Noh sektion jälkeen makasin perhehuoneessa tissit paljaana seuraavat päivät kun imetin. Huoneessa kävi siivooja vähän väliä ja eri kätilöitä. Äkkiä se oma alastomuus oli ihan saman tekevää. Kätilö suoritti myös alapesun sängyllä jossain vaiheessa kun en ollut vielä saanut lupaa nousta sängystä.. Eikä nolottanut ollenkaan.
Jos sinut kärrätään sairaalaan tajuttomana ja hoidetaan ilman että olet sitä itse pyytänyt, niin kuka sen maksaa? Ethän sinä ole kyseistä hoitoa pyytänyt. Vai pitääkö alkaa varalta pitämään taskussa lappua että älkää vaan viekö sairaalaan, minulla ei ole varaa maksaa :D
Vierailija kirjoitti:
Jos sinut kärrätään sairaalaan tajuttomana ja hoidetaan ilman että olet sitä itse pyytänyt, niin kuka sen maksaa? Ethän sinä ole kyseistä hoitoa pyytänyt. Vai pitääkö alkaa varalta pitämään taskussa lappua että älkää vaan viekö sairaalaan, minulla ei ole varaa maksaa :D
Joo sulla pitää olla se hoitokielto.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hoito on lähes ilmaista. Ja jos ei ole varaa niin lähetät laskut sossuun.
Vaippa laitetaan ihan ensimmäiseksi, sellainen mahd. iso kroonikkovaippa. Muut vaatteet pois ja makaamaan sängylle. Vasta sitten ruvetaan miettimään, että mikäs tätä kaveria vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sulla pitää olla se hoitokielto.
Jep, kannattaa tatuoida "DNR" otsaan.
Jos pääsee/joutuu osastolle niin vaatteet vaihdetaan. Vaippaa laitetaan harvoin, varsinkin leikkauspotilaalle/toimenpidepotilaalle, yleensä laitetaan katetri:(