Onko normaalia olla töistä niin poikki, ettei jaksa enää mitään iltaisin?
Ei ole pieniä lapsiakaan. Tätä kysyy ihminen, joka on jaksanut nuorena käydä kokopäivätyössä ja opiskella täyden opistotason tutkinnon työn ohessa, ollen ryhmänsä paras ja kulkea kävellen 14 km päivässä, kun ei ollut autoakaan sekä pitää kodin siistinä ja harrastaa. Onko minusta tullut vain vanha?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli aikoinaan aivan sama. Sekavuorotyö kaupanalalla, viikot saattaa mennä väli-ilta-aamu-aamu-ilta tyylillä ja olin aivan poikki ja ahdistuin kun en jaksanut yhtään mitään työpäivien jälkeen. Jossain kohtaa päätin että saa riittää, hoidan työni mutta vapaa-aikani on sitä mikä minua määrittää ja missä minun pitää viihtyä. Aloin syömään paremmin, pakotin (toki nykyäänkin joutuu välillä pakottamaan) itseni liikkeelle ja lopetin stressaamisen. Toimii, tänään ollut 7-15:30 töissä, käynyt 1,5h juoksemassa, siivoillut ja tehnyt ruuan. Tällä viikolla pitäisi myös muutamaa kaveria nähdä jne. Tottakai töistä kotiin tullessa väsyttää edelleen ja haluaisi vain sängyn pohjalle makaamaan, mutta raitis ulkoilma ja hyvä musiikki piristää kummasti. :D
Kylläpä olet reipas! Minulla on välillä niin että syön iltaruokaakin (valmisruokaa) vasta klo 22-23 kun en ole saanut aikaisemmin sitäkään tehtyä. Joudun töissä olemaan pystyssä ja liikkeellä melkein koko päivän joten jalkani on yleensä illalla kipeät ja olen muutenkin väsynyt.
Käyn aina sohvalle pötköttämään ja selailen hetken puhelinta, yleensä nukahdan siihen. Herään noin tunnin-parin päästä ja nousen ylös, sitten katselen jotain ohjelmia, palstailen ym. helposti loppu illan. Nukkumaan käyn vähän liian myöhään koska olen nukkunut päiväunet.
Mutta en oikein osaa olla nukahtamattakaan kun väsyttää ja haluan kuitenkin käydä ainakin hetkeksi makuulleen ja pitää jalkoja vähän ylhäällä, siihen sitten helposti nukahtaa ihan huomaamattakin.
Laita nyt ihmeeessä ruokarytmit kuntoon. Iltaruoka juuri ennen nukahtamista.Ei näin. Veikkaan, että aamusi käynnistyy syömättä. Ja lounaalla syöt liikaa. Iltapäivä menee lounaan jälkeisessä hiilihydraattikohmelossa. Aamupala, kevyt lounas, välipala ja hiilihydraattipitoinen illallinen ja iltapala. Arkiliikuntaa joka päivä ulkona. Sillä pääsee jo pitkälle.
Työpaikan huono sisäilma ? Toksiinit saa aivot seisomaan ja päivän päätteeksi selittämätön yliväsymys. Palautuminen viikolla toistuvasta altistumisesta johtuen mahdotonta.
Ei ole normaalia. Itse yritän miettiä, mistä työstä selviäisin siten, että jaksan muutakin elämää.
Minulla on nivelsairaus (ei reuma) ja olen ottanut selvää, että who:n määritelmän mukaan työ ei saa rasittaa ihmistäniin paljon, että ei jaksa viettää sen jälkeen mielekästä vapaa-aikaa.
Ap.. Esim urheilijatai pitää hempparina 140 että jos sun työ on erittäin fyysistä niin suosittelisin lisärahaa purkista. Silloin jaksaa enemmän.
Hyvänen aika. Ylös sieltä sohvalta vaikka miten väsyttää! Niin minäkin teen ja kas: Jaksan harrastaa työpäivän ( päiväkodissa) jälkeen. Ratsastan ja lenkkeilen. Kavereillekin riittäisi energiaa jos heitä vaan kiinnostaisi nähdä muutenkin kuin viikonloppuna. Väsyttäähän se jos on sisällä ja liikkumatta päivän. Tsekatkaa ruokavalio kuntoon, hiilarit väsyttää.
Luovu lämpimästä ateriasta lounaalla. Salaattilounas riittää, iltapäivän välipalaksi hedelmä. Hiilihydraatit väsyttävät toimistotyössä. Tämä auttaa itselläni. Kuorsaatko? Kuorsaako puolisosi? Kumpi tahansa heikentää yöunen laatua.