Fibromyalgia, krooninen väsymysoireyhtymä, vai mitä ihmettä tämä voisi olla?
Olen 41-vuotias nainen, ja ruumiinrakenne hoikan ja normaalin väliltä. Viime aikoina ollut sellainen tunne ettei kehossa ole kaikki ihan kunnossa.
Päätä särkee ajoittain lähes joka päivä, mutta välillä voi olla useita viikkoja ettei päänsärkyjä ole. Minulla on todettu migreeni 10 vuotta sitten joten siihen on olemassa täsmälääkitys. Särky on yleensä toispuoleista.
Selkää särkee ja heikottaa välillä niin etten pysty istua suorassa, pakaroiden istumalihaksia särkee myös välillä. Koko kroppa on kuin olisi jäänyt jyrän alle aamuisin kun herään. Olen aina ollut notkea varreltani.
Selän kanssa ei ole koskaan aiemmin ollut ongelmia eli nämä alkoivat noin 3 kk sitten. Olen huomannut että ne pahenevat ilmastovaihtelujen myötä, sama koskee päänsärkyä.
Ärtynyt suoli vaivannut aika ajoin.
Aiemmin pärjäsin 5-6 tunnin yöunilla arkisin, viikonloppuisin nukuin 7 tuntia yössä. Nykyään tarvitsen vähintään 7-8 tunnin yöunia arkisin ja 8-10 tunnin yöunia viikonloppuisin. Silti en tunne oloani levänneeksi, ja aamuisin on vaikea nousta ylös sängystä. Voiko muka ikä alkaa vaikuttaa näin että paikkoja kolottaa?
Sen verran lääkärillä selvitelty verikokein että tulehdusarvot eivät kohollaan, kilpirauhasarvo ok, sokeri ok, eli ei mitään poikkeavia viitearvoja missään.
Ekoissa ultraäänikokeissa huomattiin että useat imusolmukkeet olivat turvoksissa mutta se johtui ilmeisesti kehossani olleesta hengityselinten tulehduksesta koska seuraavalla kerralla turvotusta ei enää näkynyt.
Tietokonetomografialla katsottiin ettei missään päin kehoa ole kasvaimia, ultraäänitutkimusten lisäksi.
Suvussamme on reumaa mutta siksi minulla on otettu verikokeet joitakin vuosia sitten, eikä niissä ollut mitään poikkeavaa.
Kommentit (64)
Mä olen tullut siihen tulokseen, että tuollaiset nivel- ym. säryt ovat ainakin osittain hormonaalista. Menopaussia tuskin vielä, mutta ehkä premenopaussia kuitenkin.
Olen itse 43-vuotias ja elämään on viime vuosina hiipinyt erilaisia kipuja (esim. just aamuisin), joiden takia olisi helppo menettää mielenterveytensä, mutta kun kivut vaihtelevat kausittain ja toisaalta osa kivuista saa järkevän selityksen esim. fysioterapeutin hyppysissä, olen itse päättänyt vain pitää kehostani entistä parempaa huolta, syödä entistä terveellisemmin ja kokeilla erinäisiä nivelkipuihin tarkoitettuja luontaistuotteita.
Sinulle on tehty varsin kattavia tutkimuksia, joten jospa kyse ei ole mistään vakavasta fyysisestä sairaudesta...Toivottavasti tilanteesi rauhoittuu pian - mitä se ikinä tarkoittaakaan.
Oma tolkuton väsymykseni liittyi kilpirauhasen vajaatoimintaan ja anemiaan. Hiuksia irtosi niin, että sisäkumi paistaa. Palelin. Aamulämpö oli toistuvasti mitaten 35 astetta.
Toinen arvo oli ennen Thryroxinin aloittamista jotain 6 (turhan korkea) ja toinen 11 (liian alhainen).
Mutta ei se kilpirauhasen vajaatoiminta poissulje sitä, että stressin ja työuupumuksen vuoksi minulla on myös masennus- ja ahdistusoireita. Lisäksi astma väsyttää. Pakkasella elo ja olo on hankalaa ja lentsut johtavat helposti hengitystieinfektioihin.
Vierailija kirjoitti:
Varmista vielä lisämunuaisen uupumuksen oireet, sopivatko vai eivät. Voi tulla pitkittyneen stressin myötä.
Tämä on höpöhöpöä. Ei ole olemassa tällaista diagnoosia.
Minulla ths 1.59, t4 12. Väsymystä, masennusta, palelua, tuntuu että elän sumussa. Voiko olla kilpirauhanen?