Fibromyalgia, krooninen väsymysoireyhtymä, vai mitä ihmettä tämä voisi olla?
Olen 41-vuotias nainen, ja ruumiinrakenne hoikan ja normaalin väliltä. Viime aikoina ollut sellainen tunne ettei kehossa ole kaikki ihan kunnossa.
Päätä särkee ajoittain lähes joka päivä, mutta välillä voi olla useita viikkoja ettei päänsärkyjä ole. Minulla on todettu migreeni 10 vuotta sitten joten siihen on olemassa täsmälääkitys. Särky on yleensä toispuoleista.
Selkää särkee ja heikottaa välillä niin etten pysty istua suorassa, pakaroiden istumalihaksia särkee myös välillä. Koko kroppa on kuin olisi jäänyt jyrän alle aamuisin kun herään. Olen aina ollut notkea varreltani.
Selän kanssa ei ole koskaan aiemmin ollut ongelmia eli nämä alkoivat noin 3 kk sitten. Olen huomannut että ne pahenevat ilmastovaihtelujen myötä, sama koskee päänsärkyä.
Ärtynyt suoli vaivannut aika ajoin.
Aiemmin pärjäsin 5-6 tunnin yöunilla arkisin, viikonloppuisin nukuin 7 tuntia yössä. Nykyään tarvitsen vähintään 7-8 tunnin yöunia arkisin ja 8-10 tunnin yöunia viikonloppuisin. Silti en tunne oloani levänneeksi, ja aamuisin on vaikea nousta ylös sängystä. Voiko muka ikä alkaa vaikuttaa näin että paikkoja kolottaa?
Sen verran lääkärillä selvitelty verikokein että tulehdusarvot eivät kohollaan, kilpirauhasarvo ok, sokeri ok, eli ei mitään poikkeavia viitearvoja missään.
Ekoissa ultraäänikokeissa huomattiin että useat imusolmukkeet olivat turvoksissa mutta se johtui ilmeisesti kehossani olleesta hengityselinten tulehduksesta koska seuraavalla kerralla turvotusta ei enää näkynyt.
Tietokonetomografialla katsottiin ettei missään päin kehoa ole kasvaimia, ultraäänitutkimusten lisäksi.
Suvussamme on reumaa mutta siksi minulla on otettu verikokeet joitakin vuosia sitten, eikä niissä ollut mitään poikkeavaa.
Kommentit (64)
Tiedättehän että fibromyalgia on usein stressailevilla naisilla ilmenevä juttu. Ei ole oikein "oikea" sairaus vaikka pehmytkudosreumaksi sanotaankin. Ei siis mikään reuma.
Usein lääkitään masennuslääkkeillä.
Eli nyt se mieli kuntoon ja iloa elämään niin särytkin unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen piti vielä mainita että kehossa tuntuu välillä sellaisia lihasnykäyksiä, ihon pinnalla. Etenkin takapuolessa ja takareisissä. Ihan kuin joku painaisi ihoani, nostaisi ja sitten vapauttaisi.
Siksi pelkäsin että tämä liittyisi hermostoon mutta luin jostain että nuo olisivat ihan normaaleja.
Aiemmin sain suonenvetoja ja kramppeja jalkoihin ja pohkeisiin muutaman viikon välein. Nyt ne ovat loppuneet (kun selkäkivut alkoivat).
Syön magnesiumsitraattia.
Yhdessä vaiheessa epäiltiin refluksitautiakin, mutta ne oireet loppuivat kun aloin syödä säännöllisesti pienempiä annoksia, ja kun laihduin 5 kiloa. Samalla kerralla otettiin vatsasta helikobakteeri- ja keliakianäytteet mutta ne olivat puhtaat.
Ehkä pitäisi pyytää vielä lisää kilpirauhasverikokeita.
-ap-
Stressikin aiheuttaa monenmoisia, aivan todellisia fyysisiä oireita. Samoin ahdistus ja masennus. Tämä on hyvä pitää mielessä, jos tutkimuksissa ei löydy oireille mitään selitystä. Kerroitkin, että sulla on ollut hyvin stressaava elämänvaihe.
Tuntuu, että nykyään halutaan väkisin etsiä kaikille oireille jokin fyysinen selitys tai sairaus. Psyykkisiä syitä pidetään jotenkin nolona asiana: "ei mulla ole päässä mitään vikaa!" Kyse EI olekaan siitä, että päässä olisi jotain vikaa (että "kuvittelisi" oireet), päinvastoin. Ihmisen keho on psyykkis-fyysinen kokonaisuus, ja esim. tunteet aiheuttavat ihan todellisia fysiologisia reaktioita. Tiedetään myös, että pitkittynyt stressi vaikuttaa kehoon hyvin monen eri mekanismin kautta aiheuttaen monenlaisia oireita.
Tietenkin täytyy aina sulkea pois mahdolliset fyysiset sairaudet. Mutta jollei mitään löydy, niin mielestäni on turhaa ajan ja energian haaskausta alkaa etsimään diagnoosia netistä ja lähteä kokeilemaan erilaisia vaihtoehtohoitoja ja ruokavalioita (joiden tehosta ei ole näyttöä).
Kun fyysiset sairaudet on ruksittu pois, mitä sitten seuraavaksi ajattelit tehdä? No et mitään, koska sinulla ei ole ollut vastaavaa ongelmaa elämässäsi etkä tiedä, miltä sellaisen kanssa tuntuu elää.
Itse asiassa puhun kokemuksesta.
Oma paranemiseni alkoi siitä hetkestä kun tajusin tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen piti vielä mainita että kehossa tuntuu välillä sellaisia lihasnykäyksiä, ihon pinnalla. Etenkin takapuolessa ja takareisissä. Ihan kuin joku painaisi ihoani, nostaisi ja sitten vapauttaisi.
Siksi pelkäsin että tämä liittyisi hermostoon mutta luin jostain että nuo olisivat ihan normaaleja.
Aiemmin sain suonenvetoja ja kramppeja jalkoihin ja pohkeisiin muutaman viikon välein. Nyt ne ovat loppuneet (kun selkäkivut alkoivat).
Yhdessä vaiheessa epäiltiin refluksitautiakin, mutta ne oireet loppuivat kun aloin syödä säännöllisesti pienempiä annoksia, ja kun laihduin 5 kiloa. Samalla kerralla otettiin vatsasta helikobakteeri- ja keliakianäytteet mutta ne olivat puhtaat.
-ap-
Stressikin aiheuttaa monenmoisia, aivan todellisia fyysisiä oireita. Samoin ahdistus ja masennus. Tämä on hyvä pitää mielessä, jos tutkimuksissa ei löydy oireille mitään selitystä. Kerroitkin, että sulla on ollut hyvin stressaava elämänvaihe.
Tuntuu, että nykyään halutaan väkisin etsiä kaikille oireille jokin fyysinen selitys tai sairaus. Psyykkisiä syitä pidetään jotenkin nolona asiana: "ei mulla ole päässä mitään vikaa!" Kyse EI olekaan siitä, että päässä olisi jotain vikaa (että "kuvittelisi" oireet), päinvastoin. Ihmisen keho on psyykkis-fyysinen kokonaisuus, ja esim. tunteet aiheuttavat ihan todellisia fysiologisia reaktioita. Tiedetään myös, että pitkittynyt stressi vaikuttaa kehoon hyvin monen eri mekanismin kautta aiheuttaen monenlaisia oireita.
Tietenkin täytyy aina sulkea pois mahdolliset fyysiset sairaudet. Mutta jollei mitään löydy, niin mielestäni on turhaa ajan ja energian haaskausta alkaa etsimään diagnoosia netistä ja lähteä kokeilemaan erilaisia vaihtoehtohoitoja ja ruokavalioita (joiden tehosta ei ole näyttöä).
Vaihtoehtohoitajat, lisäravinteiden myyjät, homeopaatit sun muut käärivät varmasti suurimman osan tuloistaan juuri tällaisten epämääräisistä oireista kärsivien, kaikilla mahdollisilla lääkäreillä käyneiden ihmisten kustannuksella :(
Lääketeollisuus käärii vielä isommat rahat.
Kuinkahan on? Lisäravinne- ja luontaistuoteteollisuus on isoa (ja alati kasvavaa) bisnestä.
Jännä kun monet niin kärkkäästi tuomitsevat ns. perinteisen lääketieteen ja lääkkeet pelkäksi bisnekseksi ja ilmeisesti kuvittelevat, että "vaihtoehtoinen" lääketiede ja luontaistuotteet sun muut ovat jotain hyväntekeväisyyttä...
Lääkkeiden tehoa ja turvallisuutta sentään valvotaan tarkasti. Luontais- ja vaihtoehtohoitoalan suurin ongelma on, ettei alalla ole mitään valvontaa. Kuka tahansa voi nimittää itsensä asiantuntijaksi ja sanoa mitä tahansa, joutumatta vastuuseen. Jotkut luontaistuotteet ovat haitallisia, jopa hengenvaarallisia.
Jos vaihtoehtohoidot olisivat niin tehokkaita kuin väitetään, niin kyllä "paha lääketiede" olisi jo ajat sitten ottanut samat keinot käyttöön :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Vaihtoehtohoitajat, lisäravinteiden myyjät, homeopaatit sun muut käärivät varmasti suurimman osan tuloistaan juuri tällaisten epämääräisistä oireista kärsivien, kaikilla mahdollisilla lääkäreillä käyneiden ihmisten kustannuksella :(
Kuinkahan on? Lisäravinne- ja luontaistuoteteollisuus on isoa (ja alati kasvavaa) bisnestä.
Jännä kun monet niin kärkkäästi tuomitsevat ns. perinteisen lääketieteen ja lääkkeet pelkäksi bisnekseksi ja ilmeisesti kuvittelevat, että "vaihtoehtoinen" lääketiede ja luontaistuotteet sun muut ovat jotain hyväntekeväisyyttä...
Lääkkeiden tehoa ja turvallisuutta sentään valvotaan tarkasti. Luontais- ja vaihtoehtohoitoalan suurin ongelma on, ettei alalla ole mitään valvontaa. Kuka tahansa voi nimittää itsensä asiantuntijaksi ja sanoa mitä tahansa, joutumatta vastuuseen. Jotkut luontaistuotteet ovat haitallisia, jopa hengenvaarallisia.
Jos vaihtoehtohoidot olisivat niin tehokkaita kuin väitetään, niin kyllä "paha lääketiede" olisi jo ajat sitten ottanut samat keinot käyttöön :)
Tässä ketjussa on suositeltu muutamaa ravinne/vitamiinilisää. Ei kai kukaan oikeasti pidä jotain vitamiinilisää vaihtoehtohoitona? Ap kertoi itsekin ottavansa magnesiumia. Pitäisikö se nyt viskata ikkunasta pihalle? Apllahan ei ole löydetty toimivaa lääketiedelääkettä (tunnistan itsekin stressin ajoilta tuon, etteivät lääkeaineet poistu kehosta, mistä tulikin mieleeni että varmaan on otettu myös munuais- ja maksa-arvot??) eikä lääkäri ole myöskään antanut toimivia itsehoito-ohjeita.
Stressin vähentämisestä varmaan lääkäri, ap ja me kaikki olemme samaa mieltä. Joskus se vaan on vaikeaa tai hetkellisesti jopa mahdotonta (lapsen vaikea sairaus, perheenjäsenen syöpä tms.). Samaa mieltä olen myös siitä, ettei niitä tuntemuksia kannata liika skannata, kunhan on riittävä varmuus siitä, ettei ole mitään vaarallista sairautta. Sen sijaan itse ajattelen, että on ok ja suotavaakin käyttää tukitoimenpiteitä, on ne sitten unta, liikuntaa, rentoutumista, ravintoa, ravinteita, hierontaa, saunomista, ulkoilua, lukemista, hyviä ihmissuhteita tms.
Missä kunnossa ovat patja ja tyyny? Työasennot?
Testaile myös onko kylmästä, kuumasta tai niiden vaihtelusta apua kipualueille.
Vierailija kirjoitti:
Testaile myös onko kylmästä, kuumasta tai niiden vaihtelusta apua kipualueille.
Lämmin auttaa, kylmä tuntuu ikävältä.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa ovat patja ja tyyny? Työasennot?
Nämä puitteet kunnossa.
Toki amerikkalainen tuttuni suositteli minulle ekojenkkipatjaa jossa ei ole metallijousia sisällä koska kuulemma keholle ei ole hyväksi muutenkaan nukkua metallin päällä, mutta en ole vielä tutkinut että saako Suomesta sellaisia. Hinta lienee aika suolainen.
Muuten kaikki alkaa olla kunnossa, ja vatsaongelmiakin ollut vähemmän, mutta nämä lihas/nivel tms kivut nyt vaan vähän ihmetyttävät ja samoin tuo väsyminen. Haluaisin saada niihin vastauksen ja olen saanut täältä jo muutaman hyvän vinkin jotka otettava huomioon ja voin mennä lääkäriin ehdottamaan vaihtoehtoja.
Olen laihtunut ihannepainooni, joten paino ei ole tapauksessani terveysriski. Ihmettelen vaan lähinnä sitä miksi nuo edellä mainitut ongelmat tulivat painon putoamisen jälkeen vaikkakin sitä pudotusta oli "vain" 5 kiloa.
Henkinen puoli on ok, eli se ahdistus on väistynyt ja stressi saatu hallintaan kun työpaikalla katsottu minun työkuvaa paremmaksi ja jaettu vastuita muiden kesken.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Entä borrelioosi?
Minulla ei ole ollut punkin puremia, enkä pahemmin liiku heinikossa tms. koska minulla ei ole lemmikkejä, mutta pitääkö tuollainen koe tilata erikseen vai otetaanko se jossain laajemmassa verenkuvassa? Toki tuota ei koskaan epäiltykään.
Yksi juttu vielä, olen mielestäni ollut hieman kömpelöhkö viime aikoina eli tavarat eivät ole pysyneet käsissäni, kävelen oviin koska en osaa arvioida etäisyyttä, tai unohtelen asioita.
Toki minulla on ollut tätä jonkin verran migreenienkin aikaan.
Onko painosi muuttunut viime aikoina? Laskenut? Noussut? Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja oireissasi on paljon samoja kuin mitä minulla oli aikoinaan ennen lääkitystä. Paleletko helposti? Onko iho kuiva? Hiukset? Onko hormonitoiminnassa muutoksia? Saatko valveillaoloaikana asioita tehtyä entiseen malliin, vaikka tarvitsetkin enemmän unta? Toimiiko muisti kuten ennen?
Varmista vielä lisämunuaisen uupumuksen oireet, sopivatko vai eivät. Voi tulla pitkittyneen stressin myötä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi juttu vielä, olen mielestäni ollut hieman kömpelöhkö viime aikoina eli tavarat eivät ole pysyneet käsissäni, kävelen oviin koska en osaa arvioida etäisyyttä, tai unohtelen asioita.
Toki minulla on ollut tätä jonkin verran migreenienkin aikaan.
Kuulostaa niiiin minulta! Pikkuhiljaa hiipi sitten muitakin oireita: Nivelsäryt, voimattomuus varsinkin aamuisin (en saanut esim. kahvipurkkia auki), väsymys, kylmyyden heikko sietokyky, kömpelyys, hapen loppuminen kävellessä, unohtelu yms... ja nyt syön kilpirauhasen vajaatoimintaan Thyroxinia. Oletko kokeillut aamulla lämmönottoa? Kokeile ennen sängystä nousemista, ja jos on alilämpöa : selvä merkki! Jodin puutos
Voiko nuo olla kroonisen stressin aiheuttamaa? Kortisolitasot kohonneet?
Vierailija kirjoitti:
Onko painosi muuttunut viime aikoina? Laskenut? Noussut? Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja oireissasi on paljon samoja kuin mitä minulla oli aikoinaan ennen lääkitystä. Paleletko helposti? Onko iho kuiva? Hiukset? Onko hormonitoiminnassa muutoksia? Saatko valveillaoloaikana asioita tehtyä entiseen malliin, vaikka tarvitsetkin enemmän unta? Toimiiko muisti kuten ennen?
Paino ei ole muuttunut ihan viime aikoina, mutta sekin muuttui siksi kun päätin laihtua, syödä pieniä annoksia ja säännöllisesti. Hormonitoiminnasta en osaa sanoa koska käytän ehkäisypillereitä ja ne pitävät migreeniä hieman kurissa, ja kuukautiset tulee pillereiden välipäivinä.
Palelen helposti, vaikka ruumiinlämpöni on alhainen eli vain 36,3. Hiukset ovat normaalit, iho on muuten normaali mutta pintakuiva näin talvisin. Muisti tuntuu hieman pätkivän ja tuntuu siltä että minulla on välillä vaan liikaa muistettavaa. Valveillaoloaikana saan tehtyä kaiken tarvittavan kuten työt ja kotityöt, vaikka oli aika jolloin olin hieman ahdistunut terveysongelmien alettua ja silloin tuntui siltä etten saa niin paljon aikaan. Tätä kesti muutama viikko.