Fibromyalgia, krooninen väsymysoireyhtymä, vai mitä ihmettä tämä voisi olla?
Olen 41-vuotias nainen, ja ruumiinrakenne hoikan ja normaalin väliltä. Viime aikoina ollut sellainen tunne ettei kehossa ole kaikki ihan kunnossa.
Päätä särkee ajoittain lähes joka päivä, mutta välillä voi olla useita viikkoja ettei päänsärkyjä ole. Minulla on todettu migreeni 10 vuotta sitten joten siihen on olemassa täsmälääkitys. Särky on yleensä toispuoleista.
Selkää särkee ja heikottaa välillä niin etten pysty istua suorassa, pakaroiden istumalihaksia särkee myös välillä. Koko kroppa on kuin olisi jäänyt jyrän alle aamuisin kun herään. Olen aina ollut notkea varreltani.
Selän kanssa ei ole koskaan aiemmin ollut ongelmia eli nämä alkoivat noin 3 kk sitten. Olen huomannut että ne pahenevat ilmastovaihtelujen myötä, sama koskee päänsärkyä.
Ärtynyt suoli vaivannut aika ajoin.
Aiemmin pärjäsin 5-6 tunnin yöunilla arkisin, viikonloppuisin nukuin 7 tuntia yössä. Nykyään tarvitsen vähintään 7-8 tunnin yöunia arkisin ja 8-10 tunnin yöunia viikonloppuisin. Silti en tunne oloani levänneeksi, ja aamuisin on vaikea nousta ylös sängystä. Voiko muka ikä alkaa vaikuttaa näin että paikkoja kolottaa?
Sen verran lääkärillä selvitelty verikokein että tulehdusarvot eivät kohollaan, kilpirauhasarvo ok, sokeri ok, eli ei mitään poikkeavia viitearvoja missään.
Ekoissa ultraäänikokeissa huomattiin että useat imusolmukkeet olivat turvoksissa mutta se johtui ilmeisesti kehossani olleesta hengityselinten tulehduksesta koska seuraavalla kerralla turvotusta ei enää näkynyt.
Tietokonetomografialla katsottiin ettei missään päin kehoa ole kasvaimia, ultraäänitutkimusten lisäksi.
Suvussamme on reumaa mutta siksi minulla on otettu verikokeet joitakin vuosia sitten, eikä niissä ollut mitään poikkeavaa.
Kommentit (64)
Mieti ruokavaliota. Se mitä suuhusi laitat, vaikuttaa koko kehoosi.
Fibro tai reuma. Sama juttu minulla. Reumahan ei ole mikään yksiselitteinen sairaus, joka jollain kokeella todetaan, vaan monen tekijän summa.
Ja migreeni on minullakin taustalla. Tällä hetkellä syön triptyliä noihin särkyihin ja se ennaltaehkäisee myös migreeniä.
Kuinka jumissa on hartiat, selkä ja niska?
oletko käynyt fysioterapeutilla?
kiinnostaisi tietää , että mitkä ne kilpirauhasen "normaalit" tulokset olivat? lähinnä tuo väsymys, kivut ja vatsaongelmat voivat viitata jo kilpirauhasen vajaatoimintaankin. Itselläkin oli "normaalit" arvot tk-lääkärin mielestä, paitsi että t4v olikin jo viitteen alla, kun sen selvitin monien oireideni takia ja tsh menossa yli 2,5.
Thyroxin lääkitys poisti kivut ja väsymyksen ja jäykkyyttä.
En sulkisi pois sitä selvittämättä arvoja (tsh JA t4v MOLEMMAT!)
En ole käynyt fysioterapeutilla vielä. Minusta tuntuu ettei hartiat ja niska ole kipeät.
Selän kipupiste vaihtelee joko alhaalta ristiselästä keskiselkään.
Minulla katsottiin vain yksi kilpirauhaslukema, ja koska se oli kuulemma niin hyvä niin lääkäri sanoi ettei niitä muita arvoja kannata edes ottaa, ja että vaivani eivät viittaisi kilpirauhaseen.
Nyt en vaan muista mikä se luku oli.
Pitäisi kai vaatia lisätutkimuksia, koska siitähän me maksetaan veroja.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Syön nyt huomattavasti paremmin ja säännöllisemmin mitä esimerkiksi vuosi sitten. Laihduin yli 5 kiloa vuoden aikana. Alkoholiakaan en voi juuri käyttää migreenin takia. Vain lasillinen pari viiniä kuukaudessa.
Voiko selkä mennä huonompaan suuntaan laihtumisen vuoksi? Voiko tuo johtua huonoista vatsalihaksista, vaikka vatsani on melko litteä?
Tuntuu välillä siltä että tarvitsisin jotain korsettia pitämään itseni pystyssä ja kasassa.
-ap-
Minulla on fibro, ja kuvailemasi oireet ovat hyvin tuttuja. Hae netistä fibromyalgia kipupisteet, ja kokeile niitä kohtia kehossasi.
Kärsin monta kuukautta kroonisesta stressistä ensin ennen kipeytymisiä, ja aloin ahdistua kun mitään ei löytynyt, mutta se henkinen ahdistus ja stressi alkoi helpottaa kun minua tutkittiin, ja kun aloitin rentoutumisharjoitukset. Nyt tuntuu siltä että vain tuo selkäkipu ja päänsärky on jäljellä. Ja suoli kerran viikossa vähintään, toki olen aina ollut vatsalla jännittäjä muutenkin.
Nyt olen myös huomannut sen että olen herkistynyt monille lääkeaineille, eli voin pahoin täysistä lääkeannoksista (migreenilääkkeet, migreenin estolääkkeet, särkylääkkeet, yhdessä vaiheessa myös nukahtamislääkkeet kun oli ongelmia nukahtaa) mutta nyt olen puolitellut annoksia eikä pahoinvointeja tai huimauksia ole enää ollut. Nukahtamislääkkeitä en ole viikkokausiin tarvinnut.
Voiko nämä olla perimenopaussioireita, 41-vuotiaana? Kuukautiset on toki edelleen.
-ap-
Lisää antioksidantteja, ehkä jotain muutakin puhdistavaa (serrapeptaasi tms.), liiku vain kevyesti niin, ettei synny maitohappoja mutta happi ja veri kiertää, yritä selvittää, oletko yliherkkä jollekin ruoka-aineelle (maito, viljat, sokeri, gluteeni, muna tms.). Jätä alkoholi kokonaan pois ja minimoi hiiva.
Kuulostaa selvältä kilpirauhasen vajaatoiminnalta.
mitkä ne sun kilpirauhasarvot oli?
todellakin suomen ne viitearvot on huonot ja eivät päde. (silti yleislääkärit ja myös monet endokrinologit jaksaa niitä viitearvoja tuijottaa)
Amerikassa on jo käytössä uudet viitearvot, ja kait Englannissakin.
tsh pitää olla alle 2,5 ( kilppari arvot pitäisi sit mitata aamulla 8.00 , tietysti ennen aamukahvia -tupakkaa )
viitearvoista riippuen t4v pitäisi olla siinä 17-20 eli viitearvojen ylimmällä kolmanneksella.
Ainakin töölön mehiläisestä löytyy osaava endokrinologi, joka kuuntelee oireita, eikä tuijota viitearvoja.
kilpirauhasen vajaatoiminta liittyy myös moneen muuhun vaivaan ja sairauteen. mm. reuma, pco, masennus, keliakia, matalat rautavarastot/anemia ja kortisolin toiminta häiriöt (lisämunuaisen vajaatoiminta.) voivat tulla kilpparin vajiksen mukana tai ainakin näiden sairauksien riski on silloin kohonnut.
Mitä lisätutkimuksia vaatisit? Sinuahan on jo tutkittu erittäin kattavasti, kuvaukset ja kaikki!
Kyllähän tuo fibromyalgialta tosi paljon kuulostaa. Sitä ei voi todeta mistään verikokeesta tai kuvantamalla. Tutkimukset tehdään sen vuoksi, että muut mahdolliset syyt saadaan suljettua pois.
Olen 4
Heikot pakaralihakset tekevät usein selkäkipuja ja " korsettiongelmaa" .
minulla on kipuja alaselässä ja keskiselässä myös. Fysioterapeutti nimenomaan sanoi,että pakaralihas on se mitä pitäisi vahvistaa jos tuntuu ,ettei jaksa kannatella keskivartaloa/korsetti tuntuu heikolta (varsinkin jos vatsalihakset kunnossa )
Jo se, että lääkärisi mittasi vain Tsh -arvon kertoo hänen ammattitaidottomuudestaan. Aina kun mitataan kilppariarvot ,täytyy mitata kaksi arvoa. Tsh ja t4v. Joskus myös t3v.
Toisin sanoen ,kilpirauhassairautta ei ole sinulta todellakaan poissuljettu. Pidä puolesi sen kanssa. Minä olisin jäänyt löysään hirteen vuosiksi jos en olisi saanut t4v arvoa ja sitä kautta vaatinut koelääkitystä.
Endokrinologian professori Matti Välimäki korostaa juurikin sitä, että tsh ei todellakaan riitä ainoaksi mittariksi kilpirauhassairaudessa. Eikä hoitotason mittariksikaan lääkityksellä oltaessa.
Ja kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa paljon kiputiloja elimistöön, itselläni oli juurikin päänsärkyjä, kovia pakaralihaskipuja ja muita omituisia lihaskipuja (ja heikkoutta)
Ilman että olisin tehnyt minkäänlaisen treenin edellispäivinä. Aamuisin oli todella kankea, ei pystynyt kumartumaan yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on fibro, ja kuvailemasi oireet ovat hyvin tuttuja. Hae netistä fibromyalgia kipupisteet, ja kokeile niitä kohtia kehossasi.
http://images.coronaria.fi/?id=7476562
Kuvan perusteella painelin.
Polvien kohtaan sattuu, luulin ensin että se oli jotain lievää nivelkipua.
Käsivarsista en osaa oikein sanoa.
Nuo takamuksen kohdat ja alaselässä sattuivat eniten.
Niskassa tuntuu kipua noissa kohtaa kun painaa, mutta niitä ei jomota "hartia-niskakipumaisesti" kuten tiedän joillakin ystävilläni tekevän. Jos joku yrittänyt joskus hieroa hartioitani kevyestikin, niin se on sattunut ja ollut epämukava tunne.
Niveleni ovat yliliikkuvat, eli saan väännettyä ja käännettyä niitä melkein miten sattuu. Lapsesta saakka. Luin että tuokin voi olla eräs oire.
Voiko tällaiset kummalliset kipuoireet alkaa ihan muutaman kuukauden sisään, vaikka olisi muuten ollut ihan perusterve ihminen?
S-TSH kilppariarvo oli minulla 1,5.
-ap-
Classus kirjoitti:
Hypokondria.
No kun olisikin. Mutta ei.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön nyt huomattavasti paremmin ja säännöllisemmin mitä esimerkiksi vuosi sitten. Laihduin yli 5 kiloa vuoden aikana. Alkoholiakaan en voi juuri käyttää migreenin takia. Vain lasillinen pari viiniä kuukaudessa.
Voiko selkä mennä huonompaan suuntaan laihtumisen vuoksi? Voiko tuo johtua huonoista vatsalihaksista, vaikka vatsani on melko litteä?
Tuntuu välillä siltä että tarvitsisin jotain korsettia pitämään itseni pystyssä ja kasassa.
-ap-
Voihan ihmisellä olla monta toisistaan riippumatonta vaivaa päällekkäin. Itse asiassa taitaa olla aika yleistä! Eli voi olla vaikka reuma, fibromyalgia tai mikä lie, ja lisäksi heikot vartalon tukilihakset (syvät vatsalihakset).
Näkemättä ei kukaan tietenkään voi sanoa mitään varmaa, mutta olet ihan oikeassa siinä, että väsyneen / kipeän selän taustalla on usein heikot vatsalihakset. Ja nimenomaan syvät vatsalihakset - ne, joiden tehtävä on työskennellä koko ajan ja tukea selän hyvää asentoa. Niiden kuntoa ei voi mitenkään päätellä siitä, onko vatsa hoikka, "timmi" tai pullea. Ryhdistä nyt tietenkin osaava fysioterapeutti näkee jo paljon.
Reaktiivinen artriitti. Alkusyy suolistotulehdukset tai jokin muu tulehdus. Sopii aikajänteeseen. Poista ruokavaliosta vehnä ja sokerit. Vältä karrageeniä, joka käynnistää tulehdusreaktion. Käytä Lepicolia kuukausi.
Niin ja pitkään jatkunut krooninen stressi /pitkään korkealla olevat stressihormonitasot sotkevat näppärästi koko kilpirauhas-sukupuolihormoniketjun. Jos kaikki arvot hyvät, voi koittaa ruokavaliolla ja ravintolisillä tukea omaa hormonitasapainoa. ja stressinhallinnalla , unella ja sopivalla määrällä liikuntaa. Hormonit kun säätelevät koko kehomme toimintaa, niin ei ihme ,jos oiretta tulee moneen paikkaan.
Fibroa tuo ei kyllä ole. Tuntuu, että fibro on lääkärin "kun ei keksitä mikä oikeasti vaivaa" diagnoosi joissain tapauksissa..
4
Voiko B12-vitamiinin puutos tai imeytymishäiriö aiheuttaa tuollaista heikotusta ja yliherkkyyttä elimistössä?
Sen verran vielä että syön monipuolisesti ja otan myös vitamiineja näin talvella, liikun jonkin verran ja välillä liikunnan jälkeen tulee hyvä olo ja välillä taas huono kivulias olo.