Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihminen yli 40 v, onko suunnitelmat valmiina?

Vierailija
09.01.2017 |

Oletko miettinyt asumisjärjestelyt vanhuuden varalle?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnitellut jo aikoja sitten. Jään omatoimieläkeläiseksi ennen 60-v päiviäni ja muutan takaisin maalle.

Vierailija
22/41 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttavakysymys kirjoitti:

Entä oletteko miettineet mistä revitte leipänne yli 45-vuotiaana? Silloin, kun työura tilapäisenä työntekijänä loppuu ja nuorempia tulee tilalle?

Olen just nyt vakkari, mutta edessä lienee työnkuvan vaihto. Yritän uudelleenkouluttautua nykyiselle työnantajalle ( kaupunki ). -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuden varalla? No en! Meidän perheessä eletään vasta pikkulapsiaikaa. Ei vanhuuden suunnittelulle ole aikaa eikä tilaa (eikä tarvetta). Kuinka raihnaisina yleisesti nuoremmat nelikymppisiä oikein pitää??

Ex-anopilla oli minun iässäni 9-vuotias kuopus- ja alkava alzheimer. Ikinä ei voi tietää, vaikka omasta mielestään jalka nousisi kepeästi. eikä siitä niin kauan ole, kun äitini oli neljissä kymmenissä. Moni sukulainen on mennyt suorilta jaloilta.-ap

Vierailija
24/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnolla mennään. Miksi suunnitella? Itse ainakin valitsen (tai teen itse) eutanasian siinä vaiheessa, kun alkaa näyttämään siltä, että pitäisi jonnekin laitokseen suostua menemään. Toivottavasti joku sairaus tai onnettomuus vie ennen sellaista hetkeä.

Vierailija
25/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suunnitellut jo aikoja sitten. Jään omatoimieläkeläiseksi ennen 60-v päiviäni ja muutan takaisin maalle.

Asumme merellisessä pikkukaupungissa ja tällä hetkellä käytännössä maalla. Ja meillä on siis 3 h+k.

On kuitenkin järkevämpää lähteä joskus keskustaan, missä palvelut on kunnossa. Täällä on vielä jotain, mutta kuntaliitos hävitti isoimmat.

Kummankin suvussa on mökki, jotka on jotenkin joutuneet meidän vastuille, vaikei vielä omisteta naulaakaan. Ne tuottaa työtä vielä vuosiksi.Hyvä kun jaksaa niitäkin, ynnä taistella ositukset ja sen sellaiset -90-luvulla kuolleen mummon perintö on yhä jakamatta. Tässä taas yksi syy, miksi asiat pitäisi hoitaa eikä jättää lasten niskoille.

Pojan huoneesta tulee joskus harraste- tms soppi. Olen hoitanut kotia lapsesta asti, joten mitä vähemmän siivottavaa ja huollettavaa, sen parempi.

Vierailija
26/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnolla mennään. Miksi suunnitella? Itse ainakin valitsen (tai teen itse) eutanasian siinä vaiheessa, kun alkaa näyttämään siltä, että pitäisi jonnekin laitokseen suostua menemään. Toivottavasti joku sairaus tai onnettomuus vie ennen sellaista hetkeä.

Suunnittelen, koska olen elänyt riittävästi epävarmuudessa. Kun tausta on kunnossa voi vähän seikkaillakin. Se on myös velvollisuuteni jälkipolville. Omat ja appivanhemmat on toimineet varoittavina esimerkkeinä miten käy, jos luulee elävänsä ainakin ikuisesti.

On turha ruikuttaa sitten vanhana olojaan, jos ei ole itse tehnyt niiden parantamiseksi mitään.

Vierailija
27/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelen, koska olen elänyt riittävästi epävarmuudessa. Kun tausta on kunnossa voi vähän seikkaillakin. Se on myös velvollisuuteni jälkipolville. Omat ja appivanhemmat on toimineet varoittavina esimerkkeinä miten käy, jos luulee elävänsä ainakin ikuisesti.

On turha ruikuttaa sitten vanhana olojaan, jos ei ole itse tehnyt niiden parantamiseksi mitään.

Kun en meinaa vanhaksi elää. Vaara toki on se, että tästä kun kohta kaupoille lähde niin joudun onnettomuuteen ja vammaudun, jonka jälkeen eutanasian tekeminen muodostuu mahdottomaksi. Mutta tosiaan itse aion poistua hyvissä ajoin ennenkuin sitä rupeaa olemaan siinä kunnossa, että pitäisi mennä vanhustenvarastointipalveluun.

Vierailija
28/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suunnitelma. Myyn omakotitaloni, muutan vuokralle ja matkustelen rahoillani ympäri maailmaa. Samalla vältän iankaikkiset lapsenvahtikeikat sekä sen että meille tulla pälähdetään ilmoittamatta syömään, juomaan ja oleskelemaan päiväkausiksi perhekunnittain sekä täytetään meidän autotalleja ja varastoja tavaroilla jotka "ei mahdu minnekään mutta voiks ne olla täällä".

Tää suunnitelma ei ollut vielä nelikymppisenä mutta nyt viidenkympin huonommalla puolella on alkanut vahvasti muotoutua.

Vierailija
29/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tehnyt minkäänlaisia suunnitelmia, kun jotenkin olen aina ajatellut, etten elä niin vanhaksi... Päivä kerrallaan. Haave on se, että pysyisin vielä esim. 15v hengissä lasten takia, niin sitten voikin jo kupsahtaa.

Vierailija
30/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suunnitelma, vanhainkodista baariin 60 metriä, se mennään rollaattorilla ja taksilla takaisin.

Vierailija
31/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin jo 30-vuotiaana ja ostin asunnon. 

Vierailija
32/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun en meinaa vanhaksi elää. Vaara toki on se, että tästä kun kohta kaupoille lähde niin joudun onnettomuuteen ja vammaudun, jonka jälkeen eutanasian tekeminen muodostuu mahdottomaksi. Mutta tosiaan itse aion poistua hyvissä ajoin ennenkuin sitä rupeaa olemaan siinä kunnossa, että pitäisi mennä vanhustenvarastointipalveluun.

Minullakin on takana sen verran, että mahdollisena vanhana haluan nauttia elämästä. Koska en tiedä kuolenko tänään vai 40 vuoden päästä, en ainakaan tee asioita yhtään hankalammiksi itselle ja perikunnalle.

Fyysinen terveys on vähän kiikkulaudalla, mutten ainakaan aio pahentaa sitä.

-ap.

Vierailija
33/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole tehnyt minkäänlaisia suunnitelmia, kun jotenkin olen aina ajatellut, etten elä niin vanhaksi... Päivä kerrallaan. Haave on se, että pysyisin vielä esim. 15v hengissä lasten takia, niin sitten voikin jo kupsahtaa.

Miksi ihmeessä? Etkö ole itsellesi tarpeellinen? -ap.

Vierailija
34/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuus sujuu mukavasti  Välimeren lämmössä. Kassavirta tulee  lähteistä joihin Suomen valtiolla ei verotusoikeutta.

Täällä haaveissa sama:). MÄ haluan kämpän merenrannalta. ja talossa pitäisi olla kattoterassi, johon saan mun kaukoputken, että voin mummona tsiigailla tähtiä portviinilasi kourassa.

Vierailija
35/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä miettinyt eläkeasioita, vaikka olen vasta 44-vuotias mies. Suunnitelmat ovat vielä alkutekijöissä, mutta omakotitalon myyn pois jo ennen eläkeikää ehkä n. 62-vuoden iässä. Ostan sen tilalle pienen rivarinpätkän hyvillä kulkuyhteyksillä. Omakotitalosta saatavalla välirahalla katsastelen rauhassa eläkeasuntoa etelästä. Eli asun vuokralla vuoden tai pari ennen asunnon ostoa.  Espanjan Fuengirola tai Kanaria voisivat olla hyviä vaihtoehtoja. Espanjasta saa palvelut ostettua halvemmalla. Eli hissillinen taloyhtiö ja mahdollisesti kotipalvelua pari kertaa viikossa. Siellä tulisi vietettyä talvirengaskausi. Suomeen takaisin kun pääsee kesärenkailla. Välitysfirman kautta  Espanjan asunto vuokralle noin puoleksi vuodeksi kesäaikaan. Siitä saa samalla tuloja Suomessa mahdollisesti tarvittavia palveluja varten. 

Vierailija
36/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Mutta olen suunnitellut, että testamentti täytyisi tehdä sekä haluaisin suunnitella omat hautajaiset. Haluan niistä oman näköiset, kivat muistelujuhlat. Ettei kenelläkään olisi liian paha mieli. Siellä täytyy skoolata shamppanjalla! ;-) Ja senkin takia, ettei lähiomaisten tarvitse murheissaan tuollaisia miettiä vaan olisi valmiiksi annettu lista mitä tehdä.

Vierailija
37/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 42 ja viime vuonna oli suunnitelmia lähinnä uraan (oon yrittäjä) liittyen. Sitten tuli yllätysraskaus kun ehkäisy petti, suunnitelmia piti vähän viilata. Esim. matkustelut ulkomaille jää tältä vuodelta varmaan väliin. Muuten ei kyllä ole mitään eläkeikään asti yltäviä suunnitelmia, mistäpä tietää maksetaanko siinä vaiheessa mitään eläkkeitäkään enää kenellekään. Siihen on vielä niin pitkä aika, tunnen itseni vielä aika nuoreksi kuitenkin.. :) Tavoitteena tietysti kuitenkin se, että ei enää esim. talolainaa enää oisi eläkeikäisenä. Niin ja miehen kans yhteisenä haaveena muutto ulkomaille jossain vaiheessa.

Vierailija
38/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei maksettaisi, varmaan jonkinlainen perustoimeentulo säilyy. Paljon kurjemmatkin maat maksaa eläkkeitä, ehkä pieniä, mutta maksaa joka tapauksessa.

Vaihtoehtona voi tietysti olla maksuton/halpa vanhainkoti tai maksujen porrastus sen mukaan, kuinka vanhaksi jaksat kituuttaa kotona ja miten terveytesi siihen vaikuttaa. Tms. -Ap

Vierailija
39/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mutta olen suunnitellut, että testamentti täytyisi tehdä sekä haluaisin suunnitella omat hautajaiset. Haluan niistä oman näköiset, kivat muistelujuhlat. Ettei kenelläkään olisi liian paha mieli. Siellä täytyy skoolata shamppanjalla! ;-) Ja senkin takia, ettei lähiomaisten tarvitse murheissaan tuollaisia miettiä vaan olisi valmiiksi annettu lista mitä tehdä.

Minäkin jahkailen testamentin kanssa. Lähipiirissä on lakimies, en vaan ole saanut aikaiseksi. Lapset on ei isästä, ja nuorempi perii isänsä. Vanhempi ei perinyt isältään mitään ja tuskin suvultaankaan. Haluan hänet edunsaajaksi ja molemmille mahdollisimman yhtä suuret osat.-ap

Vierailija
40/41 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ERI isästä, ei esim. Pyhän hengen...-ap.