Saako muut enää perehdytystä ja koulutusta työpaikalla?
Itse törmännyt sellaiseen, että aikaisemmin pari ensimmäistä viikkoa uudella työpaikalla oli perehdytystä ja jatkossakin oli erilaisia koulutuksia.
Nyt heitetään suoraan työtehtäviin, kertomatta tai opastamatta mitenkään, ja itse pitäisi vain osata tehdä asiat ja olla 100% tuottava jo ensimmäisestä päivästä.
Pahimmillaan suurinpiirtein odotetaan että osaa lukea ajatuksia, kun pitäisi osata tehdä niin kuin halutaan, mutta kukaan ei kerro mitä halutaan.
Koulutus työpaikalla on jotain josta vaikuttaa voivan nykyisin vain haaveilla.
Miten muilla?
Kommentit (20)
Ei ole semmoista ollut, mutta ei ole tarvittukaan. Googlettamalla, kyselemällä jne selviää. Tarvii vaan vähän itseluottamusta siinä alussa enemmän, että uskaltaa vaan tarttua hommiin.
Itse asiassa olen huomannut omalla alallani (it-ala) että tämä juuri erottaa me nuoremmat vanhemmista, ja miksi meistä nuoremmista pidetään: me emme ruikuta kursseille ja perehdytyksiin, vaan kun tulee uusi tekniikka, me vaan aletaan tutkia ja tehdä. Googletetaan ja aletaan kokeilemaan, ja pian tuleekin jo valmista. Viisikymppiset uikuttaa että "mä en osaa, mun täytyy päästä kursseille"...
Mä palasin juuri hoitovapaalta takaisin vanhaan työtehtävääni. Esimiehelle kerroin hyvissä ajoin että haluan jonkun ainakin ensimmäiseksi päiväksi viereen katsomaan, että teen kaiken oikein - minun tyhmä mielipiteeni on että mieluummin käytetään kaksi työntekijää yhden päivän ajan tekemään yhden henkilön työt kuin ettei opasteta tai muistuteta asiasta ja sitten pari viikkoa tulee löysää niskaan kun työntekijä ei tajua. Pitkin hampain esimies myönsi mulle "opastajan."
En ole ikinä saanut perehdytystä tehtäviin, syvältä on. N50
Olen ollut kerran puolen päivän koulutuksessa, ilmaisessa toisen yrityksen järjestämässä, nykyiseen työhöni liittyen. Töissä tuli syksyllä 5 vuotta täyteen tässä paikassa. Perehdytystä kyllä oli hyvin, edeltäjäni jäi eläkkeelle. Heti lkyllä ekan päivän jälkeen täysillä aloin tehdä, mutta hän neuvoi sitä mukaa kun tuli vastaan ja vastasi aina mielellään kun kysyin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole semmoista ollut, mutta ei ole tarvittukaan. Googlettamalla, kyselemällä jne selviää. Tarvii vaan vähän itseluottamusta siinä alussa enemmän, että uskaltaa vaan tarttua hommiin.
Itse asiassa olen huomannut omalla alallani (it-ala) että tämä juuri erottaa me nuoremmat vanhemmista, ja miksi meistä nuoremmista pidetään: me emme ruikuta kursseille ja perehdytyksiin, vaan kun tulee uusi tekniikka, me vaan aletaan tutkia ja tehdä. Googletetaan ja aletaan kokeilemaan, ja pian tuleekin jo valmista. Viisikymppiset uikuttaa että "mä en osaa, mun täytyy päästä kursseille"...
Puhut nyt eri asiasta. Yleensä firmoissa on omia tapoja tehdä asioita ja ihmisten halutaan seuraavan näitä prosesseja. Niitä ei voi oppia googlettamalla.
Mulle sanottiin suoraan, että ensin ottavat kelan rahalla kuukaudeksi perehtymään ja sitten alkaa työt työsopimuksella. Tuosta aikaa 7 vuotta. Perehdytys oli kyllä hyvä eikä ollut stressiä ettei sitten osaisi. Töitä on riittännyt sen jälkeen.
Meillä tuo hoidetaan niin, että kaikista työtehtävistä on työohjeet. Lisäksi työparin kanssa otetaan yksi tyyppitehtävä kerrallaan opettelun alle, jota tehdään toistuvasti.
Nykypäivän työpaikoilla vakituinen henkilökunta on aika loppu.
Meillä oli neljän hengen tiimi, kun esimies jäi eläkkeelle minun ja hänen työtehtävänsä näpsästi yhdistettiin. Kun toinen henkilö oli jäämässä eläkkeelle emme saanet heti rekrytointilupaa, kun se lopulta tuli oli lupa vain yhtiön sisäiseen rekrytointiin ja tehtäviä hoitanut henkilö oli jo eläkkeellä. Onneksi löytyi sopiva henkilö. Tälläö välin olimme hoitaneet kahden ja välillä yhden ihmisen voimin neljän tehtäviä.... yhtiönä kansainvälinen suuryritys... meno on ihan perseestä, mutta laman myötä kilpailevat työpaikat ovat vähissä.
Itse pitää osata pyytää perehdytystä. Sain 3 päivää (oon lähihoitaja )uudessa työpaikassa kulkea vanhan hoitajan mukana. Oli sellainen ympäristö missä en ollu kouluaikanakaan ollut harjoittelussa.
Sitten oli tullu jälkeeni pari muuta, jotka eivät saaneet mutta kävi ilmi etteivät he llleet kysyneetkään. Eli aina kun menee uuteen työpaikkaan, kannattaa kysyä saako perehdytystä jos on vähän epävarma olo :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut nyt eri asiasta. Yleensä firmoissa on omia tapoja tehdä asioita ja ihmisten halutaan seuraavan näitä prosesseja. Niitä ei voi oppia googlettamalla.
No, mä ainakin alan tekemään niin kuin itse haluan, ja joku saa sitten korjata jos ei firman prosesseihin sovi. Eipä kyllä ole mun työpaikoissa tämmöisiä kauheasti vastaan tullut. Saa tehdä hommansa aika lailla kuin itse huvittaa, kunhan valmista tulee.
Itse aloitin asiantuntijatehtävissä.
Ensimmäinen projekti: en päässyt tapaamaan asiakasta koska projektista oli sovittu jo pari päivää ennen töissä aloittamistani joten en saanut sieltä tietoa projektin tavoitteista; mitään dokumentaatiota ei ollut; projektin myynyt henkilö kertoi kysyttäessä, että tarkkaa tavoitetta ei ollut eikä asiakaskaan oikein tiennyt mitä halusi.
Tein sitten saamieni minimaalisten speksien mukaan ja yritin kysellä, selvittää ja arvailla mitä pitäisi tehdä.
Kaksi viikkoa työsopimuksen allekirjoittamisesta oli jo dedis esitellä asiakkaalle tämä projekti. No, eipä hyvin mennyt kun silloin ensimmäistä kertaa selvisi, mitä asiakas halusi ja en ollutkaan osannut olla ajatuksenlukija.
Eli on tilanteita, joissa se googlaaminen ja itse tekeminen ei toimi eikä kyselyistä huolimatta saa tarpeellisia tietoja.
Olen saanut listan ihmisten nimistä ja titteleistä ja kehotuksen sopia heidän kanssaan palavereita, sitä kutsuttiin ihan perehdytysohjelmaksi.
Sen jälkeen tehtävien vaihtuessa parhaimmillaan olen saanut tunnin keskustelun uuden esimiehen kanssa, pahimmillaan taas en edes tarkkaa toimenkuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut listan ihmisten nimistä ja titteleistä ja kehotuksen sopia heidän kanssaan palavereita, sitä kutsuttiin ihan perehdytysohjelmaksi.
Sen jälkeen tehtävien vaihtuessa parhaimmillaan olen saanut tunnin keskustelun uuden esimiehen kanssa, pahimmillaan taas en edes tarkkaa toimenkuvaa.
Itse asiassa jo tuo lista on paljon.
Mutta tätä tarkoitin ja minkä tuo googlaus-tyyppi ei tajunnut: silloin kun tavoitteita, tarpeita, vaatimuksia, toimenkuvaa tai mitään ei kerrota niin se menee ihan sähläämiseksi.
Jos ne voi aidosti itse määritellä niin ei siinä mitään; mutta pahin on tilanne, missä toisilla on selkeä ja hyvin tarkka mielikuva noista asioista mutta niitä ei vain viitsitä ja ehditä kertoa. Eli jotta voisi tehdä hommansa oikein niin pitäisi olla ajatustenlukija jotta osaisi arvata mikä tuo "oikea" on.
Olen aloittanut pari kuukautta sitten isossa organisaatiossa, mutta pienessä yksikössä. Firman netistä löytyy periaatteessa aika kattavasti tietoa niin arvoista, prosesseista kuin käytettävistä ohjelmistakin. Meidän yksikössä tehtävät hommat on vaan niin spesiaaleja ja pieniä, ettei ne ohjeet oikein sovellu meidän hommiin sellaisenaan. Vähän kuin lukisi kaivinkoneen käyttöohjekirjaa kun tehtävänä on istuttaa amppelikukkia.
Bonuksena vielä se, että en oikeastaan tiedä, mitä mun kuuluisi tehdä. Meillä on hiljaista projektien välillä, niin hommia on vaikea opetella toden teolla, kun ei ole kunnolla tekemistä. Yksi työkaveri sitten välillä valottaa jotain ohjelmien toimintoja, toivottavasti muistan ohjeet sitten joskus jos joudun niitä käyttämään.
Aloitin vuosi sitten uudessa työssä, siirryin saman organisaation sisällä. Ei mitään perehdytystä, kun kysyin uudesta tietokoneohjelmasta jota tulisin käyttämään niin esimies neuvoi muutaman sanan puhelimessa ja sanoi että kyllä osaat. Ja siis siirryin tehtävästä missä aiemmin tietokoneen käyttö oli tyyliin lue sähköpostit. Tehtävään on kuulunut tiettyjä töitä, kukaan ei kerro niitä etukäteen. Esimies kertoo kyllä jälkikäteen mitä odottaa jos teen väärin. Yritän kysellä mutta kun en ole ajatustenlukija mitä välillä odotetaan.
Onneksi on nopeat hoksottimet ja vapaus tehdä työ omalla tyylillä muuten tästä ei olisi tullut mitään. Käytännössä perehdytystä ei ollut lainkaan. Esimies ei ilmoita muuttuvia lomakkeita yms. eikä niitä kaikkia saa sisäisestä netistä. Hoh, huomenna taas puurtamaan ja yrittämään pohtia mitä kenties pitäisi tietää kun esimiehen silmäluomi on asennossa x asennon y sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja te nuoremmat kuvittelette osaavanne kaiken, 10 vuoden business-osaaminen on arvokkaampaa kuin tuollainen kukkoilu. Terveisin miltei 5-kymppinen it-alalla. Vaihtanut työpaikkaa viime vuonna ja viimeksi ollut koulutuksessa vuonna 2012. Ja muuten koulutukseen on hyvä mennä siinä kohtaa, kun kalenteri on niin täynnä, ettei uuden opiskeluun jää työssä riittävästi aikaa. Nykyisessä työpaikassani googlaan kyllä sujuvasti ja ihan itse opiskelen itselleni uusia teknologioita. Business-osaamisen vuoksi mut palkattiin ja projektiosaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mä ainakin alan tekemään niin kuin itse haluan, ja joku saa sitten korjata jos ei firman prosesseihin sovi. Eipä kyllä ole mun työpaikoissa tämmöisiä kauheasti vastaan tullut. Saa tehdä hommansa aika lailla kuin itse huvittaa, kunhan valmista tulee.
Kyllä joka firmassa on yksilöllisiä juttuja, joihin on saatava perehdytys. Missä on työpisteeni, mistä saan tietokoneen kirjautumistunnukset, mille tulostimelle tältä koneelta tulostuu, mikä on monistuskoneen koodi, missä ovat työvälineeni, minne verokortti toimitetaan, miten ylitunnit ilmoitetaan, missä talon sisällä oleva lounasravintola on, mikä ihmeen lounaslippujärjestelmä täällä on käytössä, jne. Muun muassa tällaisia asioita on kaikilla työpaikoilla saatava tietoon. Ja minun alallani useammassa paikassa on mennyt niin, että itse on yksittäin nyhdettävä nämä tiedot. Esimiehellä ei ole isoa halua opastaa ja missään ei ole ollut mitään perehdytyskansiota.
Kyllä nykyään luullaan että jokainen on ajatustenlukija. Vaadi. Se on sinun oikeutesi.
Vierailija kirjoitti:
Itse pitää osata pyytää perehdytystä. Sain 3 päivää (oon lähihoitaja )uudessa työpaikassa kulkea vanhan hoitajan mukana. Oli sellainen ympäristö missä en ollu kouluaikanakaan ollut harjoittelussa.
Sitten oli tullu jälkeeni pari muuta, jotka eivät saaneet mutta kävi ilmi etteivät he llleet kysyneetkään. Eli aina kun menee uuteen työpaikkaan, kannattaa kysyä saako perehdytystä jos on vähän epävarma olo :)
Pitäis olla ihan itsestäänselvää, että ekana päivänä esitellään talo ja henkilökunta, rutiinit opitaan työn ohessa. Omalla työpaikalla ehdin olemaan 3kk, ennenkuin sain selville talossa olevan pukkarit ja taukohuone. Nyt olen ollut yli vuoden talossa ja edelleen tulee eteen asioita, jotka olisi voinut ihan päivän perehdytyksessä kertoa.
Duunipaikka on muutenkin ihan suolesta, vaihdan paikkaa heti, kun äitiysloma loppuu. Ja kyllä, tuossa paikassa lisäännyin ihan vain kostoksi, sen verran surkea esimies meillä. Nytkin sairaslomalla ilman minkäänlaista omantunnon pistosta. Sitä saa mitä tilaa.
Ylihoitajat sanoivat, että voidaan ottaa kadulta kuka vaan. Kyse oli sisätautien erikoispoliklinikasta, he ma,diabetes, sydän,reuma, geriatria, gastroenterologia ja endokrinologia. Tarkoituksena oli syödä osastonhoitaja pois ja siinä he onnistuivat.
Huomannut ihan saman. Sääliksi käy uusia tulijoita.